Har du förtroende för regeringen?
Padirac skrev 2022-03-26 20:21:26 följande:
Det är väl ingen annan än du själv som tror att någon sagt att bränslepriser inte påverkar lantbrukets lönsamhet.Jag tror att det går att hitta uppgifter om olika kostnadsposter för jordbruksnäringen, de höjda insatskostnaderna är inget nytt problem och beror vad jag kan läsa mig till på livsmedelsbranschens struktur med en stark position för både handlare och insatsvaruleverantörer där jordbrukarna sitter i kläm mellan dessa. EU har adresserat problemet redan för 10 år sedan men någon annan lösning än fortsatta subventioner och andra stöd till branschens producenter verkar inte ha hittats. Problemet att de viktigaste varorna som produceras ( livsmedel) inte är lönsamma är ett verkligt problem.
Samtidigt är det sant att priset på bränsle relaterat till inkomst är avsevärt mycket längre än tidigare. Du har fått dessa uppgifter länkade i tidigare inlägg.
Inflationen har varit låg i en massa år så man får stå ut med att det sticker iväg ibland av olika orsaker. Rysslands krig i Ukraina påverkar de flesta länder på ett eller annat sätt.