Har du förtroende för regeringen?
Först och främst vill jag nämna att jag har döttrar som fortfarande går i eller som nyligen gått i kommunal grundskola och de förstår inte varför det blivit en debatt kring elevers val av klädsel eftersom de aldrig upplevt detta som ett problem.
På barnets skola finns det självklar en mängd regler. Tex. ordningsregler, regler kring hur man uppträder mot varandra, regler mot mobbning etc. men det finns inga regler kring hur flickor få klä sig (och det behövs inte).
På skolan kan det förstås inträffa saker som inte bryter mot en skriven regel men som kan vara olämpligt och det skolan gör då är att antingen ta upp det inträffade med eleverna (det finns särskilda möten på schemat där man jobbar med olika värderingsövningar och där man diskuterar saker som händer i skolan. Handlar det om saker som bara berör en enskild elev så tar skolan kontakt med föräldrarna. Detta är utmärkta alternativ till att göra som IES gör och ha regler och klädpoliser som bryter mot gällande lagstiftning.
I övrigt tycker jag mest att det är underhållande att se liberalerna och de andra brunhögerpartierna slåss mot väderkvarnar..
De ska ha barnens bästa för ögonen och agera om ett barn riskerar att fara illa. Det är skolan skyldig till.