Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Har du förtroende för regeringen?

När Socialdemokraterna upptäcker att de inte längre är universums mittpunkt som allt annat snurrar runt.

• Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2022-04-10 23:51:35 följande:
    Vad vi vet är....
    ... att såväl EU som FN sagt att 60-80% av de migranter som kommit över Medelhavet inte har asylskäl utan är ekonomiska migranter.

Skickar du tillbaka varenda en av dessa hem till sina hemländer så får du mer plats för riktiga flyktingar.
  • Flash Gordon

Angående det här med att Peter Hultqvist och Socialdemokraterna driver en egen försvars- och utrikespolitisk linje som inte är förankrad i en majoritet i Riksdagen:

sverigesradio.se/artikel/uppgifter-sverige-och-finland-diskuterar-forsvarsallians

"Liberalen Allan Widman som sitter med i gruppen vill nu ha besked från regeringen i de fortsatta samtalen om vilken linje den egentligen driver i förhållande till Finland. 

- Både statsministern och utrikesministern brukar hänvisa säkerhetspolitiska frågor till analysgruppen och mot den bakgrunden undrar man på vems uppdrag Peter Hultqvist nu sonderar för olika alternativa säkerhetslösningar med finländska riksdagsledamöter, säger Allan Widman. 

Källor i regeringen som Ekot talat med tonar ner betydelsen av Hultqvists eventuella diskussion med finländare om en försvarsallians och menar att det inte är något huvudspår."

.
    Socialdemokraterna driver egna partiförhandlingar om Sveriges säkerhetspolitik. Källor i regeringen erkänner detta men vill tona ned saken med hänvisning till att det "inte är något huvudspår"
    .

• Flash Gordon

Hur den svenska regeringen låter bli att driva Riksdagens vilja gentemot EU.

twitter.com/ElisabethSvan/status/1514152682323419139

"För att undantagsfrågan ens ska kunna behandlas behöver den svenska regeringen skicka in en ansökan till Kommissionen. Det har Socialdemokraterna inte gjort, vad jag har hört.

S framhåller att Magdalena Andersson har lyft frågan i EU. Det finns inga anteckningar om detta men framförallt gjordes det i fel format. Det är på Ekonfin (finansministrarnas råd) som frågan avgörs, inte i Europeiska rådet."

.

Som vanligt. Den blå-gula oppositionen driver en motsträvig regering framför sig.

• Flash Gordon
    Digestive skrev 2022-04-14 08:23:44 följande:
    Uselt om det är sant.
    Äldsta tricket i boken.

"Vi försökte men det gick inte".

Hur mycket försökte ni då? Lämnade ni ens in rätt papper? Eller tog ni bara upp det muntligt i en bisats i ett samtal i korridoren när det var fika med munnen full av kakor? 

Helt i stil med Partiets ständiga taktik:"En högre makt hindrar oss från att genomföra politik som vi inte gillar. Tyvärr!"
  • Flash Gordon

Det här är ett systemfel.

Först EFTERÅT kontrollerar myndigheten den förening man betalat ut hundratusentals kronor i bidrag till:

doku.nu/2022/04/13/koranskolan-i-malmo-ska-aterbetala-laxhjalpspengarna/

twitter.com/StiftelsenDoku/status/1514210705628667905

Dokus avslöjande om att en salafistisk förening som Skolverket beviljat läxhjälpspengar bedrev koranskola har Skolverket nu beslutat att återkräva bidraget. Föreningen uppmanar till könsstympning, dödsstraff och att kvinnor ska täcka sina ansikten.

.
    Hela bidragsindustrin måste reformeras.  

Spelar ingen roll om det är en somalisk kulturförening eller om det är ABF. Systemet kan inte längre bygga på god tro och välvilja.

Och det är regeringens uppdrag att stoppa pengaflödet.

• Flash Gordon
    Digestive skrev 2022-04-18 14:51:39 följande:
    Uh, jag blir nästan avundsjuk när jag ser folk ha en bestämd uppfattning i den här frågan. Rent instinktivt så känns det väl bäst att bara fortsätta som vanligt, det vill säga fortsätta vara alliansfria - situationen är dock inte som vanligt så det är väl snarare en önskan om att det ska vara som vanligt och förbli som vanligt.

Jag förstår hur positionen att följa Finland är en märklig hållning men även det är en slags instinktiv impuls för min del - det vore helt enkelt läskigare att inte göra det och därmed tar pragmatismen över (speciellt när mina principer likväl får läggas åt sidan).
    Står man still när världen förändras så gör man likväl ett val - fast passivt.

Att vara utanför Nato har hela tiden motiverats med att vi inte vill lämna Finland ensamma. Då bör Finlands situation även fortsatt duga som argument.

För övrigt borde vi ha varit med i Nato sedan decennier tillbaka. Det går liksom inte att åka till Norge och helt plötsligt känna att världen är annorlunda bara för att de är med i Nato.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?