SmalaSara skrev 2016-07-09 16:20:05 följande:
"Vi" ska inte försätta Sverige i "fullt krigstillstånd"; polismyndigheterna skulle inså fall, om de ansåg att det behövdes, under en begränsad tid, i ett mycket begränsat område, kunna använda detta verktyg. Vilka åtgärder är det som enligt dig är "fullt tillräckliga"? Vilka åtgärder för integration är bättre än att tillgängliggöra svensk kultur? Och varför i hela friden har de inte använts? Problemen blir ju bara värre och värre för varje år! Om SD misslyckas med att komma med bra integrationsförslag så är de i gott sällskap med övriga riksdagspartier.
Först, undantagstillstång kan inte ges någon myndighet, det införs av regerigen och vad som ska gälla för tillfället är inget som Polisen har nåt inflytande över.
Så det "verktyget" kan inte ens införas, iaf inte utan en grundlagsändring.
De möjligheter som Polisen har, ger full kontroll över ett område, det går alldeles utmärkt att enligt svensk lag spärra av områden och kontrollera de som går in/ut i det.
Så det finns ingen som helst anledning att under en begränsad tid avskaffa de lagliga rättigheter vi medborgare har enligt svensk lag, som möjligheter att kräva skadestånd om du eller din egendom blir skadad.
Vilket säkert finns förklarat i ditt försäkringsbesked (Force Major)
Vad är svensk kultur, enligt dig?
Enligt mig så är svensk kultur alltid i förändring, och inte det som jag tycker mig märka att t.ex SD vill ska förmedlas, det liknar mest vad vi ängnade oss åt i en förgången tid, och som visst är värda att bevara, men som idag inte ingår i vår vardag.
Även det som ofta kallas traditioner är speciellt gamla, utan de följer med i tid och är alltid i förändring, och liknar sällan idag det som jag deltog i som barn.
Så det enda som ska/måste förmedlas och läras ut till invandrare, är precis samma saker som vi infödda svenskar får lära oss, som hur Sverige fungerar och lite om lagar, rättigheter och skyldigheter.
Ja varför det inte gjorts mer, mycket beror på att det inte finns tillräckligt med resurser, men kanske ännu mer på att de som kommer hit inte är nån statisk grupp, utan hela tiden förändras.
Och då fungerar inte de tidigare åtgärderna längre, utan nya behov måste tillgodoses och nya människor med rätt kunskap måste anställas.
Så även vi blir tvungna att lära oss om och om igen, för att förstå hur en integration ska gå till för resp grupp av människor som kommer hit.
Så det korta svaret är alltså, det finns ingen quick fix som går att applicera på alla, så därför blir problemen givetvis alltid större de ggr vi tar emot fler och där de som kommer hit inte är nån homogen grupp.
Vad SD håller på med är 100% populism, så jag förväntar mig inga utförliga lösningar på hur deras idéer konkret ska genomföras, som vem, vad och hur.
Så den dag SD lägger fram förslag på hur vi ska nå fram till det resultat som SD vill se, då kan vi disskutera det.
Men så länge det bara framförs vad dom vill men inte hur, så är det meninglöst att ens lämna ett halvt öra till det som SD framför.