Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Har du förtroende för regeringen?

Padirac skrev 2021-08-30 21:16:16 följande:
    Fortfarande vet ingen hur kommunikation, fråga, svar gått till.. Vem har kontaktat vem egentligen?
    Jo, men då hittar man bara på och skriver det på twitter och sedan källhänvisar man till twitter. För det står ju där
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    K Markatta skrev 2021-08-31 18:21:18 följande:

www.expressen.se/nyheter/rapport-14-miljarder-i-bistand-gjorde-liten-nytta/

14 miljarder i bistånd gjorde liten nytta

Närmare 14 miljarder kronor har Sverige gett till biståndsinsatser i Afghanistan mellan 2001 och 2020. Resultatet av insatserna är svaga, visar en ny rapport.

Orsaken uppges främst vara en bristande förståelse för det afghanska samhället.

Tyckte exemplet med bygga vägar utan att ta så mycket hänsyn till hur de kunde underhållas var ett bra exempel. Visar att vi kanske inte alltid ska ha som mål att ha samma standard som här i Sverige. Lätt att tänka att man då erbjuder B-lösningar, men de blir ju A-lösningar om de fungerar på plats.

Var en gång del i ett biståndsprojekt där maskiner för jordbruk och sjukvård skeppades men blev ståendes. Visade sig att de gick en stund, men sedan saknades reservdelar och kunnandet att reparera. Dessutom visste man ofta inte hur de skulle avvändas vilket gjorde att de gick sönder lättare eller inte användes/användes på fel sätt. Svårt att ordna både med reservdelar och instruktioner eftersom det var ett hopplock av olika märken och modeller, fanns sällan två likadana som man kunde lära sig. Summa summarum hade det varit bättre att skeppa ut ett gäng oxar än traktorer om man inte tänkte ordna hela kedjan.
  • nihka
    Rataxes skrev 2021-08-31 18:55:39 följande:
    SIDA är bra på att göra av med skattepengar på meningslösheter. Carin Jämtin borde ha någon slags medalj.
    Och VAD vet du om biståndsarbete?
  • nihka
    KillBill skrev 2021-08-31 18:32:33 följande:
    Bra rapport. Det är nog en bra idé att jobba närmare organisationer

som t.ex Svenska Afghanistankommittén, där det finns kunskap om hur det går att arbeta i det lokala sammanhanget.
    Fungerar inte på något annat sätt.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-08-31 19:07:06 följande:
    Självklart.

Det är så dumma pengar så det är inte klokt. Försöka trycka på afghanerna våra värderingar med hjälp av mutor i form av bidrag.

---

99% av tillfrågade afghaner VILL ha sharia som lag. Det var Pew Research som frågade och det var INNAN talibanerna var tillbaka. Nittionio procent!
    www.opindia.com/2021/08/pew-research-survey-afghanistan-sharia-taliban/

---

USA spenderade 787 miljoner dollar på att utbilda afghanerna i GENUS!

787 miljoner! Dollar!

Det enda som hände var att ju hårdare USA krävde "kvinnlig representation" och hänsyn till "könsmaktsordningen"- desto mer motsträviga blev afghanerna de jobbade med. Alltså även USA:s allierade i landet.

www.sigar.mil/pdf/lessonslearned/SIGAR-21-18-LL.pdf

---

"Afghanistan" är för övrigt inte ens ett land, i realiteten. Inom de gränser som vi kallar "Afghanistan" finns bara stammar och klaner som är geografiskt utspridda och bekämpar varandra efter tycke och smak. Ingen härskande makt i historien har lyckats skapa en varaktig enhet inom "landets" gränser. Ingen kommer att lyckas med det på länge, länge än.

---

Bortsett från direkt katastrofbistånd så har svenska miljarder till "Afghanistan" precis lika lite effekt på deras samhällsbygge som de skulle haft om de skickades till Saudiarabien. Det är bara pengar ner i ett svart hål av korruption. 
    Du förstår inte vad sharialagar är för andra människor. Det kan innebära allt från stenhårt talibanstyre till att man ska behandla varandra med respekt och allt däremellan. Frågan är så felställd som det bara går. Och din tolkning likadant. Lite som att fråga svenskar hur många som vill ha lagar och sedan dra slutsatsen att 99% vill ha dödsstraff. 99%!

Har du läst om de afghanska kvinnliga piloterna, journalisterna och människorättsaktivisterna i Afghanistan - för att bara nämna några som flyr och gömmer sig från talibanerna nu? TROR DU DE VILL VARA PÅ TALIBANERNAS DÖDSLISTA???

Ja, vad tror du hjälper ett samhälle där alltför många män ser på kvinnor som andra/tredje/fjärde/xte gradens underställda bihang till män? Om inte annat kan man få kvinnorna att få upp ögonen för att mänskliga rättigheter även omfattar kvinnor så de kan uppfostra sina flickor och pojkar och trycka på sina män.

Låt afghanerna bestämma vad de vill kalla sig och om de känner sig som ett land precis som amerikanerna med alla sina självständiga delstater.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-09-01 14:33:21 följande:

I sju år har de haft ansvaret. Löfven sa något om "Europas lägsta arbetslöshet".

Resultatet:

Jamen Finland är ju ett föregångsland för dig och det skiljer alltså bara en procent mellan arbetslösheten i Finland (8%) och Sverige (9%). Hurra!
  • nihka
    Rataxes skrev 2021-09-01 17:28:03 följande:
    Väntar med spänning på vilka skatter som ska höjas för att finansiera det hela.
    Hoppas det blir veteranbilsskatten! Gärna en saftig miljö- och utsläppsskatt med straffskala för multipla fordonsinnehav
  • nihka
    Rataxes skrev 2021-09-04 15:23:52 följande:Var inte det 
    Det är ju rövhattarnas enda vapen
    Så du kallar dig själv för rövhatt med denna etikett.

Jag ska absolut inte säga emot dig
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2021-09-07 13:07:43 följande:
    Finns det även en brunvänster? 
    Javisst. Det var de kommunister som tillsammans med Hitler samarbetade om att gasa judar.

emoji #facepalm #freetoedit - Palm Face Emoji, HD Png Download - kindpng 
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-09-07 14:01:54 följande:
    Ta en röd krita och en grön krita. Måla sedan rött i grönt och se vad du får för färg när du dessa färger samverkar.
    När andra pratar politik väljer du att leka med kritor. Bra val!
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?