Tom Araya skrev 2016-03-18 16:22:02 följande:
Till att börja med tvekar jag till att fackföreningsrörelsen ska vara politiskt bunden överhuvudtaget, men även om man lämnar den möjligheten öppen så kan man klippa banden mellan nuvarande fackförbund och socialdemokraterna.
I ett alternativ där möjligheten för ett politiskt bundet fackförbund lämnas öppet blir det då fritt för varje parti att bilda sitt förbund och locka till sig medlemmar. Besväret att bygga upp en ny organisation och med nytt medlemsunderlag ska ligga hos det parti som vill starta nytt, inte hos den enskilda medlemen som inte önskar stödja s genom sitt medlemskap.
Om inte jag tar fel så är kollektivanslutningen, det vill säga att enskilda avdelningar fattade beslut om att ansluta samtliga medlemmar till S borta sedan länge. Det var ett jävla oskick, så det är bra.
Efter vad jag minns var länge M mot ett införande av ett system där bidragen till partierna måste redovisas, men det fattades till slut beslut om detta i riksdagen där alla partier utom SD var för ett sådant system.
Det är ju inte bara fackförbund som ger bidrag vilket min länk understryker.
tinyurl.com/hdye5k7