Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Gabbe75 skrev 2018-07-04 18:59:08 följande:

Tror du på stalinism också? Det du föreslår hade säkert gått hem i någon gammal kommunistregim, men inte här.

Slopade ränteavdrag, minskad eller slopad reavinstbeskattning och återinförande av fastighetsskatt har stöd från många nationalekonomer..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-07-04 22:50:05 följande:

Det beror på vad man menar med rangordna. Prioritering av resurser för att hjälpa olika grupper med behov blir en slags rangordning och enligt den definitionen blir mitt svar; jo, det gör det.

Menar du kommunala insatser för att ge människor i akut behov av tak över huvudet (flyktingar, kvinnor på flykt och människor på väg ut ur missbruk)?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-07-04 23:22:46 följande:

Jag menar att personer ur Sveriges etablerade befolkning med behov ska bevisa och intyga alla förhållanden för att få hjälp och stöd av myndigheter och inte ens då är det säkert att de får det, medan man lägger enorma resurser på att hjälpa människor som kommit utifrån och man inte vet vilka de är, hur gamla de är eller var de kommer ifrån. Så olika måttstockar för att få hjälp är att i praktisk handling rangordna människor.

Det handlar inte om dubbla måttstockar utan om värdering av hur lätt en person kan fixa tak på egen hand. För en flykting, en kvinna som flyr från misshandel eller en f.d missbrukare så betrakas det svårare än för andra. Ett par i en skilsmässa, 18 åringen som ska flytta hemifrån o.s.v. anses ha enklare att fixa bostad på egen hand (trotts att alla vet att det inte är enkelt). Detta har inget med att rangordna människor utifrån etnicitet utan handlar om att rangordna människors möjlighet att fixa bostad på egen hand.
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-07-04 23:26:24 följande:

Enligt extremhögern är SD judar som är köpta av storkapitalet. De är överlöpare.

Enligt Expo och extremvänstern är SD nazister.

Jag skulle vilja säga att sanningen ligger någonstans i mitten.

Du menar stt SD ett extremhögerparti som ör köpt av storkapitalet? Ja efter det att SD bytt fot och idag är positiva till att riskkapitalister mjölkar den svenska välfärden på resurser så är det många som anser detta. Vi vet ju också att SD vill försämra anställningstryggheten för svenska arbetare och tom sänka lönen för vissa typer av anställningar.
  • KillBill
    Abegayle70 skrev 2018-07-05 16:37:10 följande:

Du som är medlem i Svenska Kyrkan, Vad tycker du om tilltaget att störa Thomas Gür med klockrigning när han höll ett möte utanför domkyrkan i Visby?

Jag har inte satt mig in i vad som hände och har därför ingen egen uppfattning men har noterat att svenska kyrkan centralt har kritiserat klockringningen.
  • KillBill
    Abegayle70 skrev 2018-07-05 17:43:06 följande:

"Jag vill inte ha skiten här" sa domprosten och gick och satte igång kyrkklockorna.

Domprosten själv ångrar sitt tilltag så alla verkar anse att det var fel.
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-07-07 09:07:44 följande:
    Vilka är nazisterna i SD? De som hyser nazistiska åsikter, men inte förstått att SD är något nazistiskt parti?

Jag tror att nazisterna i SD är de nazister som anser att SD är det parti som i Sveriges riskdag är bäst på att driva politiska frågor som är viktiga för nazister såsom att driva frågor repatriering av invandrare, driva assimileringspolitik, försämra kvinnors rätt till fri abort, förminska svenska nationella minoriteter samt att motarbeta varje reformer som leder till förbättringar för hbtq personer. 

Björn Söder tillika talman i Sveriges riksdag har vid flera tillfällen tydliggjort SDs ståndpunkt att Samer och Judar inte är Svenskar vilket har applåderats i nazistiska kretsar och nedan kan du läsa om vad Björn Söder tycker om homosexualitet. 

"Vad är det som säger att den s k normaliseringen slutar med att bi- homo- och transpersoner skall normaliseras? Varför inte personer som begår tidelag (sex med djur) eller pedofili? Dessa sexuella avarter är inte normala och kommer aldrig att vara normala"

Många av Björn Söders uttalanden skulle kunna komma från företrädare för nazistiska NMR men det har inte hindrat SD från att utse honom till talman i riksdagen.

• KillBill
    Padirac skrev 2018-07-07 09:54:13 följande:
    De som hyser nazistiska åsikter i SD är naturligtvis nazisterna i SD. 

SD är ett rasistiskt parti  med rötter i nazism och ett principprogram som hämtat ur nazistisk idétraditionKräks 

Andreas Johansson Heinö på Timbro ställer rätt fråga. 

• KillBill
    gabi1969 skrev 2018-07-07 12:40:42 följande:
    Jag håller med dig. Den regering vi nu har är den sämsta Sverige har haft. 70-talens regeringskriser kan jag inte påstå att jag kan relatera till eftersom jag var barn/ungdom. Har ifs kollat på nätet för att få perspektiv som vuxen men jag vidhåller ändå regeringen vi har nu är den absolut sämsta vi har haft.

Kriserna som kommer och går är ofta pga politikers beslut. Jag kan inte förstå att inte fler inser detta. Helt obegripligt tycker jag. Positivt är att allt fler börjar förstå hur illa det är och kan komma att bli om inget radikalt görs.
    Dina åsikter säger mer om dig än om om regeringen. 

* Statsfinanserna är mycket goda
    * Statsskulden är rekordlåg
    * Sveriges ekonomi har utvecklats starkare de senaste 4 åren än ekonomin i andra jämförbara europeiska länder
    * Arbetslösheten är mycket lägre än när alliansen regerade och Sverige har aldrig haft så många sysselsatta som idag
    * Det satsas mer pengar på vård, skola, omsorg, rättsväsendet och på försvaret idag än när alliansen regerade
    * Sverige rankas som ett av värdens mest innovativa länder
    * Sverige klassas som det land i värden som har bäst rykte 

www.cafe.se/globala-studier-sverige-ar-varldens-basta-land-pa-typ-allt/

• KillBill
    gabi1969 skrev 2018-07-07 13:45:28 följande:

?Sverige har aldrig haft fler sysselsatta än idag??

En typisk floskel. Lite sant ifs om man räknar antalet istället för procent. Som sysselsatt räknas även utbildning och några timmars praktik.

Vad hjälper det att satsa mer resurser om behovet hela tiden ökar pga en felaktig politik.

Aldrig tidigare har svenska hushåll varit mer skuldsatta än idag.

Så, nä mitt förtroende är lågt för regeringen.

Socialdemokraterna som påstår att de är ett arbetarparti pratar inte numera om arbetarens situation på arbetsplatserna. Inga reformer utlovas som tex 6-veckors semester kortare arbetstid. Det gjorde sosssrna förr i tiden. Nu babblas det bara om praide feminism och kvotering.

Sverige har idag världens högsta sysselsättning (i procent) och det stämmer inte att det beror på anställningar på bara ett par timmar (kolla officiell statistik över antal arbetade timmar så får du se).
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?