Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Har du förtroende för regeringen?

KN75 skrev 2021-06-08 22:07:30 följande:
    Du förnekar dig aldrig.
    Det var du som inledde otrevligheterna.
    Du har återigen blivit avslöjad när det så tydligt visas igen och igen att du har direkt fel.
    Du radar återigen upp dimridåer och försök att dölja och förneka sanningen.

Du borde du klara av att hålla dig till vad inlägget handlar om i ställer för dina pinsamma försök att dölja och förneka sanningen.

OBS: Det handlar om den korrekt citerade meningen och ingenting annat:
    "Men det här året har hittills börjat mer positivt än förra året,"
    säger inrikesminister Mikael Damberg.

Mina inlägg, som du har valt att citera och besvara, handlar endast om denna mening och i princip endast om två ord i denna mening, nämligen; "mer positivt". 
    Jag tolkar det som att Damberg med dessa två ord menar just precis mera positivt.
    Men om du nihka är säker på att han med dessa två ord avser något annat så får du gärna meddela mig och alla i tråden vad han då med dessa två ord egentligen avser?

nihka, vad inbillar du dig att Damberg avser med dessa två ord, om han inte avser mera positivt???

Allt detta hör tydligt samman med ämnet och med trådrubriken.
    Denna, enligt SVT Nyheter, uttalade mening av Damberg, i samband med 8 döda och 34 skjutningar, där han försöker framställa något som "mer positivt" är en självklar sak som sänker förtroendet för regeringen. 
    Ditt och andras sätt att försöka dölja och förneka sanningen bidrar ytterligare till att sänka förtroendet.
    Du borde inte ägna dig åt texter när du har så uppenbara problem med att avkoda dem. Testa fingerfärg istället eller såpbubblor. Glöm inte bort att använda hjälm.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-06-10 06:47:19 följande:
    sweden_pm hyllar minister Morgan Johansson på twitter angående Anom-chatten och tillslaget mot kriminella:

"Den svenska ledarrollen hyllas nu i hela världen. Vi lovade att "knäcka gängen". Bolund ringde sen FBI och satte tonen för hela operationen. Nu ser vi resultatet o bevis på att skattehöjningar ger mer resurser att kunna återskapa den trygghet som Alliansen monterade ned."

twitter.com/sweden_pm/status/1402560898959609856
    .

Vi är alla djupt tacksamma för den svenska Socialdemokratins dådkraft!
    Sved det så fruktansvärt att man har gripit 155 personer med koppling till Sverige misstänkta för grovt kriminella handlingar?
  • nihka
    EternalOptimist skrev 2021-06-16 01:01:20 följande:

Hoppas att vänsterpartiet genomför sin misstroendeförklaring så att socialdemokraterna inser att dom inte kan ignorera vänsterpartiet! Socialdemokraterna svansar för mycket efter högerpartierna. Det som Sverige behöver är en radikal vänsterpolitik och inte någon rödblå smörja!!!!

Tvärtom behöver de göra sig kvitt V och närma sig mitten mer. Passar mig och mellanmjölkens land bra!
  • nihka
    K Markatta skrev 2021-06-21 16:03:45 följande:

www.svd.se/mer-dysfunktionellt-an-i-danmark

Dysfunktionellt, kollaps, brist på kontroll. I internationella medier skräds inte orden om Stefan Löfven som i dag fälldes i en historisk omröstning. Händelsen har fått stor uppmärksamhet världen över.

Nu är det inte regeringen som har sett till att det antingen ska 
    bli val året före ett val eller att talman ska vandra runt i 4 månader som sist innan man kan hitta en regering som alla accepterar utan vänsterpartiet som tror de kan stoppa marknadshyror så här.

Nu blir det med största sannolikhet en borgerlig koalition och de är alla FÖR marknadshyror. Dadgostar har alltså aktivt hjälpt till att bara väg för marknadshyror. Förmodligen kommer V också att tappa röster till främst S på det här.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2021-06-22 09:02:44 följande:
    Tror du verkligen att C kommer att ställa sig positiva till ett brunblått samarbete - det gör inte jag.

Antingen blir det extraval eller också kommer C att ge sig på punkten om marknadshyror.
    Ja, det tror jag särskilt om Lööf får bli statsminister eller får en duktigt viktig ministerpost. C vill tillbaka till alliansen och marknadshyror ger Lööf ett legitimt skäl att bryta med Löfven. Det kommer att skrivas in särskilda reservationer mot SD precis som de gjordes mot V och så kör man med lovar runt och håller rätt tunt. SD kommer att stödja utan att få något reellt inflytande för de hoppas att det kommer att komma senare och så haltar det på och gnälls rejält fram till september 2022.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-06-22 15:41:06 följande:

Den ofria konsten.

Statliga Moderna Museet tillhandahåller "informationsskyltar" som varnar för den borgerliga nationalismen på 1800-talet och hyllar den socialdemokratiska tillväxten på 1900-talet.

www.vlt.se/artikel/politisering-och-pekpinnar-pa-nationalmuseum-nar-ska-publiken-fa-tanka-sjalva

Skyltarna talar genomgående om det allmänt bakåtsträvande "borgerliga" samhället på 1800-talet, men att 1800-talet är liberalismens storhetstid och genombrott trollas bort i hanteringen. Att det var liberalismen som från mitten av 1800-talet drev fram näringsfrihet med enorm ekonomisk tillväxt, demokrati och jämställdhet nämns inte på en enda skylt, utan de framgångarna kopplas istället på ett tiotal skyltar till 1900-talet och socialdemokratins folkhem

.
    Det är såhär makten styr medborgarnas tankar.

Tydligen helt OK enligt sittande (inte så länge till) regering.

Då väntar vi oss samma tysta accept när en blå-gul regering låter Björn Söder få skriva informationsskyltarna när det blir så dags.

Men ingen sida vill ha med SD i en regering. Hur svårt kan det vara att greppa? Björn Söder kommer inte att få skriva ens skyltarna till riksdagens toaletter.
  • nihka
    KN75 skrev 2021-06-22 20:17:51 följande:
    Jag tror tvärtom att både M och KD nu börjar se så allvarligt på Sveriges samhällsproblem, alla har insett att kriminaliteten, samhällsproblemen och alla ökande problem inom välfärden är direkt knutna till den misslyckade invandringspolitiken. Magnituden av samhällsproblemen har äntligen börjat sjunka in. Och för att på riktigt kraftfullt och tillräckligt effektivt sätt kunna börja ta itu med Sveriges viktigaste fråga så skulle det vara utmärkt om även SD ingick i en M/KD/SD-regering.
    Jag är övertygad att rätt många kloka människor tänker så, även inom M och KD, men man är också fullt medveten om problemen som det skulle medföra. Dock är jag övertygad att man i en gemensam regering skulle klara att motverka eventuella problem och det skulle vara fullt möjligt få ganska acceptabel ordning även på SD.

Gällande att få till handlingskraft i den för väljarna viktigaste frågan, om man enbart begränsar sig till den viktigaste frågan, så skulle det faktiskt och i praktiken vara utmärkt om SD ingick i en regering. Ja faktiskt en förutsättning.

Men media, med Public Service i spetsen, och med dem opinionen är ännu inte redo för att SD ska ingå i en regering. Det fattar de kloka människorna i såväl M som KD och det fattar man till och med själva inom SD. Alla greppar det, precis som du skriver.
    Tiden är ännu inte riktigt mogen.
    Tyvärr måste vi i Sverige alltså acceptera att inte ens en M/KD-regering kan hantera den allra viktigaste frågan på fullt så kraftfullt och effektivt sätt som den stora majoriteten egentligen önskar.

Åtminstone inte ännu.

I Danmark hade det säkert varit möjligt redan idag.
    Där hade till och med S-regeringen i motsvarande situation kunnat sitta kvar för där har Socialdemokraterna hanterat den viktigaste frågan så mycket bättre och mer i enlighet med väljarnas önskan. Därför har man väljarnas stöd.
    Där hade nog S även fått fullt stöd av sina väljare att bilda regering tillsammans med SD, om det hade varit aktuellt.
    Danmark ligger långt före Sverige. Det Danska Socialdemokratiska partiet ligger ljusår före det svenska när det gäller den för väljarna viktigaste frågan.

Men så småningom kommer kanske sanningen och tiden även till Sverige och till svenska media?
    Kanske någon gång också till Socialdemokraterna? Men innan dess har de väl minskat till långt under 20%, så som den stora majoriteten (76%!) tror i den andra tråden.

Om nu inte svenska S lyckas med sin strategi att bli räddade av alla dessa nya röster som kommer från nya väljare, bl a från nya klaner, i den s k "befolkningsökningen". Men det är väl i så fall deras enda räddning, samtidigt som det skulle vara Sveriges fortsatta väg i samma riktning mot undergång?
    Nej, ingen vill ha med sunk-SD pga av deras nazistiska rötter och tonläget som alltsomoftast låter 1930-tal. 

Sveriges viktigaste fråga är sjukvården. Nä, SD är inget speciellt gällande sjukvårdsfrågar så vi klarar oss utan dem även fortsättningsvis Glad
  • nihka
    KN75 skrev 2021-06-23 01:16:55 följande:
    V, som i VPK, verkar ju du och många vilja acceptera och att ha att göra med.
    Trots deras rötter och trots att de långt senare än 1930-talet var kommunister och hyllade de kommunister som mördade och förtryckte långt många fler miljoner människor än nazismen.

Jag fördömer nazismen.
    Men till skillnad mot dig är jag också ärlig och fördömer kommunismen ännu starkare eftersom de har varit, och som än i denna dag är, mycket värre och mördat många fler än nazismen.

Självfallet är det i Sveriges riksdag demokratiskt invalda partiet SD, i Sveriges riksdag som vilar på stark demokratisk grund, minst lika accepterat parti som sunk-V med deras kommunistiska rötter, eller för den delen 4%-partiet MP som i vissa frågor är långt mer extrema än både V och SD.

Sveriges viktigaste fråga är inte sjukvården, även om den är mycket viktig. Nästan samtliga senare undersökningar visar att lag och ordning tillsammans med integrationspolitiken är den viktigaste frågan.
    Numera kan ingen ärligt försöka förneka sambandet mellan integrationspolitiken och kriminaliteten och detta är i snart sagt varje undersökning det som Sveriges väljare anser vara det allra viktigaste.

Sjukvården är också en mycket viktig fråga för väljarna.
    Och numera är det väl känt att en mycket stor del av problemen i sjukvården beror på att vårdbehovet har ökat så oproportionerligt, har ökat mycket mera än vad som bara kan förklaras av befolkningsökningen. Den "befolkningsökning" vi fått i Sverige, framförallt sedan den s k "flyktingkrisen" 2015, har inneburit ett helt oproportionerligt ökat behov av sjukvård, tandvård, vård av psykiskt sjuka, vård av fysiskt handikappade och snart sagt av all sorts vård, så vårdkrisen har accelererat ännu mera.
    Eftersom Sveriges välfärd utnyttjas ännu mera av så väldigt många av de som står för de senaste årens "befolkningsökning", det är så extremt få av dem som arbetar och betalar skatt samtidigt som det är så väldigt många av dem som behöver t ex mycket bidrag, mycket sjukvård och mycket utbildning, vilket gör att kostnaderna har ökat katastrofalt, så det finns inte pengar för att klara vare sig den Svenska sjukvården eller välfärden.
    Så sjukvårdsfrågan är viktig och även problemen inom sjukvården hänger mycket starkt samman med den misslyckade integrationspolitiken, så som kriminaliteten också gör.
    Varför svarar du på mina inlägg och låtsas du vet vad jag tycker i frågor jag inte har uttalat mig om? Är det för att du inte kan läsa ordentligt eller för att du är inbilsk?

Jo, sjukvården är idag den viktigaste frågan för väljarna. Den har tappat lite men ligger fortfarande på första plats (juni 2021):

www.svt.se/nyheter/inrikes/novus-sjukvarden-inte-langre-lika-viktig-for-valjarna-1

• nihka
    FDFMGA skrev 2021-06-23 16:41:11 följande:
    Nu verkar det som Sverige kan komma att förskonas från en brunblå röra, om V kan acceptera skattesänkningar. Solig

www.svd.se/c-backar-fran-kravet-om-fri-hyressattning
    Du hade rätt, men kommer det att hända då Lööf kräver att L är med?
  • nihka
    FDFMGA skrev 2021-06-24 20:01:33 följande:

Det vore skönt om vi slapp ett extraval, att Löfven skulle få sitta kvar ett år till och helst dra sig tillbaka till nästa val. Att fler föredrar Löfven framför Kristersson säger mer om Kristerssons vingliga inkompetens än om Löfvens kompetens.

Ja, en massa stök i onödan. Fattar inte att man kan vilja detta. Riktigt sur på V faktiskt. De kommer inte få mer inflytande pga detta. Snarare tvärtom.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?