SmalaSara skrev 2016-07-05 00:14:58 följande:
Hmmm, Säpo kanske har gett dem en uppsträckning och bett Dem hålla tyst så deras hemligstämplade material inte ut? Ja, din debattkompis kan säkert utveckla det där vidare åt dig... :)
Jag kan hjälpa dig med ett svar.
Först, skilj på vad Polisen informerar om och vad dom gör, det är inte samma som vad Säk och SÄPO håller på med.
Polisen har hand det vi ser, hanterar anmälningar, brotten och de kriminella som faller på deras bord. och det är det vi får ta del av.
Dom säkerhetspolitska kopplingar som SÄPO ibland finner hos brott , dom utreds parallellt men utanför vår vetskap, eftersom man inte vill ge de som ev ligger bakom några fördelar, genom att tala om vad man vet.
Ofta är det saker som sträcker sig långt utanför våra gränser, vilket gör det än mer känsligt. dom vill absolut inte hamna i nån form av konflikt med andra regimer eller politiska rörelser eller liknande, så det mesta (inte allt) måste ske i det tysta, och i samförstånd med länder deras säkerhetspolis.
Det här kan inte vara så svårt att förstå, det har ju dessutom sänts tv-program där Polisen, SÄPO och Säk själva fått bli utfrågade om hur dom arbetar och varför vi får veta eller inte veta, så det är ju inte direkt några nyheter jag skriver om.
Och när vi indirekt är indragna i ett krig, där vi hyser många av den fiende till de vi kallar terrorister, så kommer vi så länge det pågår, att utsättas för brott som fienden eller nån annan kan dra nytta av.
Och här finns (det finns bevis och är även offentliggjort) i både Belgien, Frankrike, England och Sverige, förmodligen i långt fler länder, att åtminstone tre grupper är inblandade på nåt kriminellt sätt, där alla kan se fördeler, men på olika sätt.
Dom tre grupperna är förstås Daesh/Is, de högerextrema grupper som vill åt invandringen, och den organserade brottsligheten.
Utöver det, finns det förstås andra som även dom passar på att underblåsa de negativa åsikter som finns om invandrarna, men det behöver jag knappast skriva nåt om..
Om du tycker det finns nåt konstigt med det här, så låt höra vad det är, så kan vi se om det går att reda ut.