Digestive skrev 2016-04-14 20:55:25 följande:
Jag tycker det låter klokt och det känns friskt med konstruktiv kritik som omväxling!
Det låter bra med ett sådant system som du beskriver och med det här registret så kan arbetsmarknaden skicka signaler direkt till den som har kommit hit och meddela denna att efter språkstudier och eventuella extrakurser så finns det ett jobb att få. Eventuella extrakurser skulle företagen själva kunna hålla och sådana kurser skulle säkerligen kunna kombineras med språkstudiernas senare skede för att spara tid. Det skulle även gå att införa bakvägen som ett komplement, där den nyanlända människan själv kan söka arbete via ett dylikt register och med tolk kallas till intervju, varav ett positivt besked innebär samma process mot en arbetsför status.
Jag tror att företagen hade kunnat ha en helt annan framtidsförhållning med ett sådant system - oavsett hur det skulle se ut i detalj - och att det skulle ge nyanlända både hopp och drivkraft.
Det hade troligen också sparat både tid och gjort företagsvärlden allt mer positivt inställd på framtiden.
Exakt.., jag är själv företagare och är uppriktigt förbannad på allt tjafs om sänkta ingångslöner, den typen av arbete det kan tänkas ge, det kan vi/staten tillhandahålla själva.
Inga företag vill ägna sig åt annat än det dom är bra på, eller anlita/anställa arbetskraft som inte är nödvändig för sin verksamhet, och dit hör
inte ev låglönejobb.
Däremot vet man, att den där typen av åtgärder leder till en försämrad generell löneutveckling över tid, genom att det alltid överförs fler och fler arbetsuppgifter till de lågavlönade.
Det kan tyckas possitivt för oss företagare, men jag tvivlar, det brukar istället leda till en hel massa onödiga konflikter, som kostar långt mer än vad som går att vinna på nån % lägre lön till de anställda.
Märkligt nog så tycks politiker aldrig förstå att företag alltid vet bäst om sin verksamhet.
På nåt märkligt vis verkar sunt förnuft försvinna i samma takt som antal år inom politiken ökar eller med antal år folk utbildar sig.
Så jag säger igen, låt de som behöver anställa bestämma vilka som kan anställas, så försöker vi/staten istället enbart att tillhandahålla de redskap, t.ex utbildning, och de människor/arbetskraft som efterfrågas.