FDFMGA skrev 2016-04-16 11:19:19 följande:
Nej, jag är medveten om att din önskedröm är en splittring där M och KD driver en SD-samarbetslinje vilket får C och FP att lämna Alliansen, att detta enligt dig skulle innebära att möjligheterna för en S-ledd regering ökade.
Själv har jag ingen aning om vad ditt scenario skulle innebära för opinionen. Jag är lite ambivalent i min inställning till M, det finns så många trevliga, vettiga, icke-hatiska moderater samtidigt som partiet också utgör ett tillhåll för skrikhögern.
Visst, ditt scenario är intressant. Vad skulle hända med ett M som började böka med SD. Hur många skulle lämna partiet och vart skulle de ta vägen?
Men, SD har ju redan börjat krympa. Det finns knappast någon anledning att splittra en Allians som förmodligen lugnt räknar med att vinna nästa val.
Min gissning är att om några år är vi tillbaka i normaltillståndet, alltså att det går att diskutera alla politikens områden utan att man ständigt kommer in på invandring samt att invandring kan diskuteras utan alla dessa bedövande korkade kommentarer från skrikhögern och SD-anhängare.
Det är på sätt och vis det värsta med SD och skrikhögern - att de utgör tankesmedjor i ren och skär dumhet där kommentar som att man inte kan säga något negativt om invandring utan att kallas rasist blivit axiom
Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Ja, om man tror att SD ska krympa så kraftigt så blir naturligtvis utgångspunkten en helt annan.
Jag tänker mer att alliansen kommer att nödgas välja mellan SD som stödparti och S som samarbetsparti, och att valet där emellan kommer att bli mycket svårt; jag kan tänka mig att detta ses som pest eller kolera av många allianspolitiker.
Risken är då stor att de helt enkelt inte kan enas om något där och tvingas ge upp regeringsbildandet.