Har du förtroende för regeringen?
Det skulle jag gärna vilja se. Men först en folkomröstning om fortsatt medlemskap i EU.
Det skulle jag gärna vilja se. Men först en folkomröstning om fortsatt medlemskap i EU.
Men nu säger du ju emot dig själv. Vi har ju bara två alternativ att välja på idag; Decemberkartellen med stöd av kommunisterna, och det andra alternativet är SD.
Vilket de gör, men inte om mer än några centrala frågor. Det räcker.
Hur menar du då? Tycker du inte att säkra upp för hur minoritetsregeringar ska kunna regera är en central fråga?
Finns det någon som har något emot samarbete? Frågan är väl samarbete med vem och på vilka villkor?
Varför skäms du för? Känner du ett personligt ansvar för hur andra partier, som du inte ens röstar på, väljer att arbeta?
Menar du att Reinfeldt och Lööf skulle ha vägrat att samarbeta? När då? Det tror jag inte ett ögonblick på, snarare handlar det om exakt det jag sade: Frågan är med vem man vill samarbeta och på vilka villkor.
Men du menade det.
Däremot ville de inte gå med på att splittra Alliansen, vilket givetvis var Löfvens stora mål.
Visst inte.
Förstahandsalternativet, det som talmannen säkerligen hade gett Löfven i uppdrag om han efter att budgeten hade röstats ner hade återlämnat regeringsbildaruppdraget till talmannen, viore ju en ren (s)-regering som kunde göra upp med hela Alliansen i vissa frågor, exempelvis budgeten, och övriga partier i andra sakfrågor.
Det ville inte Löfven.