Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Tom Araya skrev 2017-10-29 19:40:52 följande:
    Jag tänker som så att det kan finnas tre typer av personer som röstar på eller funderar på att rösta på sd: antingen ser de inte rasism inom sd, eller så blundar de för den eller så stödjer de den. Frågan är hur anmärkningsvärt det är att vissa blundar för något de annars skulle ha svårt att acceptera...tja, kanske är det för att de ändå skulle ha sett sig tvungna att blunda för allvarliga brister och fel för att överhuvudtaget hitta något parti att rösta på. Kanske blir det något mer begripligt då, även om det inte blir mindre tragiskt. Exakt så är det för mig, även om jag inte låtit sd få fördel av det.
    Jag gissar att en relativt stor andel av de som röstat på SD inte för död och pina skulle vilja ha SD i regeringsställning, åtminstone inte som enda regeringsparti, alltså att de röstat på SD i förhoppning att detta ska påverka andra partier till en mer invandringsrestriktiv politik.

Själv tror jag att effekten av en röst på SD blev den motsatta, men det kan ju förstås diskuteras.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-11-06 13:57:38 följande:
    Finansministern vill spara på assistansersättning

I en intervju i Ekot den 22 oktober KL 11 säger finansminister Magdalena Andersson att assistansersättning är ett område där det blir aktuellt att spara pengar för att klara ökade kostnader för flyktingmottagandet. Detta har väckt stark kritik inom brukarrörelsen som anser att grupper ställs mot grupper.

assistanskoll.se/20151023-Finansministern-vil...
    Nej, det gör hon inte.

Hon förekommer inte i Ekots 11-sändning överhuvudtaget.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-11-09 01:30:25 följande:
    Jag ställer mig själv frågande till det beslutet, då jag höll fransk-italienska Aster/Samp/T som min personliga favorit då det är ett nyare, mer modernt, mindre personalkrävande och billigare system.

Att Patriot är föråldrat är dock något överdrivet. Systemet utvecklas i stort sett kontinuerligt med nya robotar, nya sensorer e.t.c. vilket gör att det fortfarande är väldigt attraktivt hos många länder, till skillnad mot Aster som bara finns i bruk hos Frankrikes och Italiens militära styrkor.

När jag läste nedan länkat utlägg på Facebook om de båda systemen i jämförelse blir valet av Patriot ändå till viss del begripligt, även om jag fortfarande inte håller med om beslutet.
    www.facebook.com/groups/493861750631335/perma...
    Jag tror att köpet av Patriot-systemet inkluderar att Sverige köper sig en försäkran från USA om Natobeskydd i händelse av att vi blir angripna av Ryssland.

Ett dyrt köp mot bakgrund av att USA:s nuvarande president inte är pålitlig.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-11-09 12:09:09 följande:
    Det är inte föråldrat, det är väl beprövat. Polen har också valt Patriot, med "David's Sling" missiler, effektivare och en tiondel av kostnaden/missil. Kallas även "Skyceptor".
    Ja, jag såg i DI-artikeln att det tydligen fungerar om man köper till missiler från Israel.

Det kan bli en intressant diskussion - ska vi ha ett icke-fungerande luftvärn eller köpa vapen av Israel.

10 miljarder är ju pengar det också, faktiskt lika mycket som de fyra storbankerna tjänar på bolånen per månadGlad
  • FDFMGA
    King Markatta skrev 2017-11-09 17:35:31 följande:
    S har hittills talat tyst om att de beslutat ge den sparkade statssekreteraren Emma Lennartsson en fallskärm på 1,3 miljoner. När hon avgick betonades istället att hon "lämnade sin tjänst utan avgångsvederlag".

www.dn.se/nyheter/politik/emma-lennartsson-fa.../
    Det var mycket pengar. Det tar ju hela fem minuter för de fyra storbankerna att tjäna ihop så mycket på våra bolån. Tur att det inte är vi skattebetalare som belastas utan S-kassan.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-11-09 23:46:40 följande:
    Du har så rätt. I detta fall får 1,3 miljoner + soc.avgifter anses mycket lite. Man bör heller inte fundera över vad skattebetalarna får för dessa pengar. Det tar ju trots allt bara 30 år för en låginkomsttagare att betala in dessa belopp till staten, så det gör ju inget om man slösas bort.
    Nja, du mäste nog försöka lära dig skillnaden mellan statskassan och socialdemokraternas partikassa.

Det är inte så svårt att förtstå den skillnaden som det kan te sig i förstone.

Lycka tillSkrattande

För övrigt kommer en hel del av de 1,3 miljoner som S betalar henne att gå till statskassan. Skulle man tro på skrikhögern så skulle väl i stort hela bekoppet gå till skatt, men skrikhögern saknar ju trovärdighet.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-11-09 16:22:49 följande:
    Ja, det här blir intressant att se hur de gör med. Om köp av Israeliska robotar bromsas så blir Patriot mer av ett nerköp. Detta borde man ha varit överens om innan man bestämmer sig för att köpa Patriot.

Ja, rimligen.

Men politiken kan bjuda på en del överraskningar ibland.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-11-10 00:32:14 följande:
    ...och sossar har nödvändigtvis inte den skattemoral de förespråkar...
    Hm, jag tror nog hon kommer att skatta för de 1,3 miljonerna.

För övrigt motsvarar det antagligen en årslön för henne. Det är inte orimligt att man får en årslön om man får sparken, åtminstone inte om man är anställd på sådana premisser.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-11-10 12:07:50 följande:
    Ska bli intressant att höra ramaskriet från BDS-haveristerna om Davids Sling köps in.

Jag är så fåkunnig på området att jag blev tvungen att googla på BDS.

Vet heller inte vad som gäller för import av krigsmaterial från Israel eller ens om ISP har några synpunkter på Israel i fråga om export dit, i den mån Sverige exporterar vapen dit.

Jag tänker bara att om jag själv köper en mobil så förutsätter jag att det finns en fungerande laddare till den :)
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?