Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Abegayle70 skrev 2017-09-23 10:35:03 följande:
    Hon hamnade på Simon Wiesentthalcentrets lista över antisemiter. Hon silar mygg och sväljer kameler i sitt hyckalnde om mänskliga rättigheter.
    Jag trodde det bara var bland vissa muslimer judehat var synonymt med israelhat.

Bra ändå att  Wiesentthalcentret skiljer mellan antisemitism och antiisraeliska uttalanden.

Det gör inte du och förmodligen inte Hamas heller.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-09-23 09:34:20 följande:
    Vad är det som gör att sverigehatarna inte tål att vissa svenskar beundras utomlands? "Sveriges utrikesminister Margot Wallström hyllas i dag i en lång artikel i New York Times. Hon nämns i samma mening som FN-chefen António Guterres och Kanadas premiärminister Justin Trudeau"

www.dn.se/nyheter/varlden/wallstrom-hyllas-i-.../
    Hon har väl fortfarande kvar sin humanism, och sådant tål inte sverigehatarna.

Tänker man på Trumps uttalande om att totalförstöra Nordkorea så är det rätt unikt i sin barbari. Hur många nordkoreaner finns det,, kanske 20-30 miljoner.

Det skulle placera Trump högt upp på listan över historiens värsta massmördare.
  • FDFMGA
    Bejje skrev 2017-09-21 09:08:26 följande:
    Var inte så säker. Vi vet ju också av erfarenhet att det finns en myndighet som inte behöver följa budget. Skulle det komma en enorm våg av migranter igen som 2015 och migrationsverket säger att de behöver 10 miljarder extra så får dom så klart det. Behöver dom 20 miljarder extra så får dom det också. 

Konstigt det där att de inte behöver följa budget. Men som med allt annat så kan ju inte pengar trollas fram, så skulle det bli så, så måste man ju ta pengar någonstans ifrån.

Jag tror inte du behöver oroa dig för enorma vågor av migranter som kommer att nå Sverige, inte för att antalet människor som flyr kommer att minska utan för att Sverige har anpassat sitt förhållningssätt till migration till EU och det kommer inte att ändras, åtminstone inte förrän klimatförändringarna blir så allvarliga att stora delar av planeten inte längre erbjuder förutsättningar för mänsklig civilisation.

Men det slipper nog du och jag uppleva, samtidigt som detta är det arv vi ger våra barn och deras barn.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-09-23 11:10:07 följande:
    Följer man hennes ageranden och uttalenden så ser man ett tydligt mönster av israelhat från wallström.
    Eller kritik mot Israel.

Jag tycker till skillnad från Israels premiärminister att Trumps hot om att döda 30 miljoner människor var det modigaste jag någonsin hört.

Men till skillnad från Trump skulle jag inte vilja döma ett helt folk för att folket har en barbar till ledare, och detta oavsett om barbaren kallas Trump,  Netanyahu eller Kim Jong-un.

Men det kan säkert vara så att socialdemokratin har haft en tendens att blunda för fanatismen bland palestinier - vi har väl alla en tendens att vilja se världen i svart och vitt, ont eller gott.
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2017-09-23 11:24:29 följande:
    Eller kritik mot Israel.

Jag tycker till skillnad från Israels premiärminister att Trumps hot om att döda 30 miljoner människor var det modigaste jag någonsin hört.

Men till skillnad från Trump skulle jag inte vilja döma ett helt folk för att folket har en barbar till ledare, och detta oavsett om barbaren kallas Trump,  Netanyahu eller Kim Jong-un.

Men det kan säkert vara så att socialdemokratin har haft en tendens att blunda för fanatismen bland palestinier - vi har väl alla en tendens att vilja se världen i svart och vitt, ont eller gott.
    Eller kritik mot Israel.

Jag tycker till skillnad från Israels premiärminister INTE att Trumps hot om att döda 30 miljoner människor var det modigaste jag någonsin hört.

• FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-09-23 21:09:48 följande:
    Trumps uttalande lät lite som vad de kristna socialdemokraterna skrev i början på 70-talet.

"Palestinierna önskar utplåna Israel som stat, vill helt krossa Israel. Detta är helt  riktigt och det är en målsättning vi bör stödja."

Mina föräldrar var övertygade socialdemokrater fram till 70-talet, då Olof Palme förstörde de goda relationer som rått mellan Israeliska Arbetarpartiet och S.
    Den som är utan skuld kastar första stenen.

Nej, jag tror att det även inom socialdemokratin har varit vanligt att man romantiserar "befrielserörelser", en gissning iofs, jag har aldrig varit direkt politiskt aktiv inom S, men jag har mött personer lite längre vänsterut som på snorungevis romantiserat "kampen mot förtryckarna" utan att reflektera över vad dem de stöder egentligen står för.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2017-09-24 11:16:02 följande:
    Så nu är det gissningslekar som gäller, ang vad dom politiska partierna och deras företrädare står för....!

Dom sk politiska debatterna på FAMILJELIV blir alltmer patetiska.
    Nej, det behöver det knappast vara. Du är ju enligt egen utsago gammal socialdemokrat och borde ju i den egenskapen inte vara okunnig om att S som parti erkänner såväl Israels som Palestinas rätt att existera som suveräna stater.

Själv har jag förresten inga problem att erkänna att konflikten Israel-Palestina är för komplex eller mångbottnad för att jag ska kunna peka på en av parterna och utropa dess krigare som hjältarna och den andra sidans krigare som skurkarna.

Om man resonerar lite kring konflikten så blir det inte ens tydligt vilken av parterna som är Goliat och vilken som får rollen som David.

För övrigt anser jag att tvärsäkerhet inte sällan är närmaste granne till fanatism, enfald och okunnighet.
  • FDFMGA
    Bejje skrev 2017-09-25 11:06:32 följande:
    Märkligt när väldigt många tycker att den bara blivit sämre genom åren. Även de som jobbar inom sjukvården säger ju det. Att folk kan få vänta 16 timmar på akuten innan de ens tas in till ett rum för att de "bara" har brutit benet är inte OK.

Eller som min mamma som haft njurar som varit nästan helt slut (runt 10% kapacitet kvar) i flera år. Hon har gått i diverse utredningar om dialys i flera år innan de äntligen nu idag ska ta in henne för det. Resultatet har varit att hon inte haft någon ork, mått mycket dåligt p.g.a. att blodet inte renas som det ska, inte kan sova p.g.a. att hela kroppen kliar av föroreningarna i blodet.

Eller som vi alla hört om, hur BB läggs ner på fler ställen i landet så att folk riskerar att få föda i bilen. Finns många många andra exempel och detta kallas sjukvård i toppklass?
    Inte desto mindre är resultatet entydigt och iom att man använt kvantitativa metoder där 195 länder jämförts och på så sätt fått fram ett kvalitativt värde kan resultatet knappast ifrågasättas.

Det handlar heller inte om en enstaka sjukdom utan 32 diagnoser som "cancerformer, hjärtinfarkter, stroke, mässling, stelkramp, diabetes, kroniska njursjukdomar, barn- och mödradödlighet, tuberkulos och vårdskador" där en god sjukvård kan innebära att människor får leva längre.

Men jag kan hålla med dig, bor själv i Stockholm och upplever att sjukvården har försämrats under moderatregimen i landstinget, men - tja, kanske sjukvården i hela världen har försämrats men mindre i Sverige än i övriga världen.

• FDFMGA
    Bejje skrev 2017-09-30 00:45:48 följande:

En annan sak... om man går till vårdcentralen och får säg tiden 13:30. Då är det ingen idé att vara där 13:30, för minimum försening är 10min, men ofta mer.

Man kan tycka att den som bokar in tider borde känna till förseningarna och inte ge tider som de inte kan hålla, men de fortsätter tydligen med det.

Det sjuka är att om de mot förmodan skulle vara i tid vilket nästan aldrig händer och jag har räknat med minst 10min försening så vill de ta ut en avgift eller bara blir sura för att man är sen, när dom själva nästan alltid är sena utan att ge mig ersättning,

Inte alltid, senast jag var på vårdcentalen med ett av mina barn fick vi komma in före utsatt tid - men det var ett undantag.

Men generellt, åtminstone här i Stockholms landsting är primärvården ett offer för moderaternas vanstyre.
    Regnbågensslut skrev 2017-09-28 22:24:25 följande:
    Hm oj det var ju inte en liten egen tolkning det.

I artikeln står det först "Sverige har världens fjärde bästa sjukvård för att rädda patienter från att dö för tidigt. Rankingen gäller 32 diagnoser där förebyggande hälsovård och bra vårdinsatser gör skillnad".

Lite längre ner i artikeln står

"Det är svårt att jämföra vårdkvalitet. När det görs brukar det handla om antalet läkare och vårdsängar per invånare, väntetider och köer, om det är offentligt eller privat och hur stor andel av BNP som läggs på sjukvård.

Men i den här studien som är den första i sitt slag i ett större sammanhang har man valt helt andra sätt att mäta sjukvårdens resultat.

Man har valt ut 32 diagnoser som är medicinskt åtgärdbara eller möjliga att påverka genom olika vårdinsatser. Ju bättre sjukvårdssystemet fungerar, desto lägre ska dödligheten vara".
    Nja, det var inte en egen tolkning utan det är vad som framgår av artikeln om du läser den.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?