• Anonym (Alkis?)

Idag är dagen då jag ska sluta dricka!

Idag ska jag sluta med det här! Jag har haft flaskan som bästa vän på tok för länge och jag börjar inse hur mycket annat som går förlorat på grund av alkoholen.

Bara det att jag aldrig kan svara i telefonen på kvällarna eftersom jag inte vill att någon ska höra att jag druckit. . . hur normalt är det?

Eller att så mycket pengar går till alkohol och inte till roligare saker. . .

Eller att jag lider av fetma på grund av vinet och mitt levervärde är kass. . .

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst, men nu vill jag ha ändring.

MEN

Jag vet inte hur man gör!! Jag har försökt sluta tidigare, men kasst resultat. Så hur gör man?!

• Svar på tråden Idag är dagen då jag ska sluta dricka!
  • Anonym (Bina)

Jag hejar på dig! Har själv en viss problematik med alkohol, dricker ibland i smyg eller bara av dålig ovana. Dövar mycket ångest för stunden, men när man håller sig ifrån det på ett tag så märker man hur mycket bättre man mår och stabilare i psyket. Är det jobbigt, köp en stor godispåse och sätt på en bra film.

• Anonym (Alkis?)

Tack tusen gånger för pepp och råd. Det är mycket värt just nu. Jag tog lite lugnande mot ångesten. Jag tar så lite och sällan att det nog inte är någon fara. Vi får se om det hjälper. Det är Theralen, så jag kan inte ta så mycket utan "baksmälla".

• tankfull
    Anonym (Alkis?) skrev 2015-03-22 18:16:29 följande:

Tack tusen gånger för pepp och råd. Det är mycket värt just nu. Jag tog lite lugnande mot ångesten. Jag tar så lite och sällan att det nog inte är någon fara. Vi får se om det hjälper. Det är Theralen, så jag kan inte ta så mycket utan "baksmälla".

Jag hejar på dig! Men istället för godispåse som nån sa så försök med något du kan proppa i dig utan dåligt samvete! Jag föreslog innan mandlar, riskakor, popcorn - detta är vad jag knaprar i mig då jag är rastlös och behöver något hela tiden. Det är ju trist om man vill känna sig "ren" och istället hänger sig åt nåt annat som inte är bra! Grönsaksstavar och dip är också bra. Du kommer att tycka så mycket mer om dig själv snart! Faktiskt okej med lite lugnande nån gång - allting är ju relativt och du kan behöva nån hjälp på traven till en början!
  • Anonym (Inspirerad)

Jag slutar också idag. Har precis samma problem som du. Dricker 1-3 flaskor vin varje kväll. Trött pa att vakna bakis varje dag och dölja mitt drickande. 

Tack för den här tråden :)

• Anonym (Alkis?)
    Anonym (Inspirerad) skrev 2015-03-23 04:08:04 följande:

Jag slutar också idag. Har precis samma problem som du. Dricker 1-3 flaskor vin varje kväll. Trött pa att vakna bakis varje dag och dölja mitt drickande. 

Tack för den här tråden :)

Det låter som att vi är på samma nivå! Jag satt och googlade ganska mycket och kom in på allt mellan jourhavande präst till AA och netdoktor, men till slut hittade jag alkoholhjalpen.se. Den verkar jättebra! Man får svara på en massa frågor först (anonymt), men sedan får man ett vetenskapligt framtaget program och det finns forum och allt möjligt. Den tänker jag använda.
  • TigerLilySwe

Stor kram och Lycka till! Ta emot hjälp, ensam är inte stark. Att lära sig ta emot hjälp är en av de viktigaste livsläxorna. Var stolt över dig själv och varje dag som du väljer att vara nykter!

• jennyz

Kanonbra att du tar tag i problemet, först och främst inser att det finns ett problem!
    Min bror dog i höstas pga för mycket alkohol en kväll, känns så jobbigt att han inte insåg problemet och fick hjälp, om du träffar en läkare som inte hjälper dig, kräv en annan det är ditt liv det handlar om!! Lycka till, hoppas du hittar en väg ut som passar dig!

• Anonym (Inspirerad)
    Anonym (Alkis?) skrev 2015-03-23 06:32:44 följande:
    Det låter som att vi är på samma nivå! Jag satt och googlade ganska mycket och kom in på allt mellan jourhavande präst till AA och netdoktor, men till slut hittade jag alkoholhjalpen.se. Den verkar jättebra! Man får svara på en massa frågor först (anonymt), men sedan får man ett vetenskapligt framtaget program och det finns forum och allt möjligt. Den tänker jag använda.
    Jag misslyckades enormt.. först drack jag tre öl och en whiskey innan jag ens kom hem från jobbet, sen ångrade jag mig när jag kom hem, och tog det ogenomtänkta beslutet att röka en joint.. så det slutade med att jag däckade framåt 10-tiden. Foten i munnen 

Nya tag idag!
  • Anonym (Alkis?)
    Anonym (Inspirerad) skrev 2015-03-24 06:13:39 följande:
    Jag misslyckades enormt.. först drack jag tre öl och en whiskey innan jag ens kom hem från jobbet, sen ångrade jag mig när jag kom hem, och tog det ogenomtänkta beslutet att röka en joint.. så det slutade med att jag däckade framåt 10-tiden. Foten i munnen 

Nya tag idag!
    Det är en mäktig fiende vi slåss mot! Det är inte dig det är fel på - det är alkoholen som är dum! Jag försöker göra som de säger i AA "idag ska jag vara nykter, jag säger inget om imorgon, men idag ska jag inte dricka".

Jag har klarat mig hittills (ta i trä). Nu håller jag på att läsa "snälla mamma - drick inte" som jag hittade på bibblan. Det känns lite skönt att veta att man inte är ensam. Många slåss mot samma monster.

Må inte dåligt över din joint, det var inte det du lovande dig själv att sluta med så du har inte brutit några löften där. Vill du sluta med det senare kan du ju ta det då.
  • tankfull
    Anonym (Alkis?) skrev 2015-03-24 06:42:30 följande:
    Det är en mäktig fiende vi slåss mot! Det är inte dig det är fel på - det är alkoholen som är dum! Jag försöker göra som de säger i AA "idag ska jag vara nykter, jag säger inget om imorgon, men idag ska jag inte dricka".

Jag har klarat mig hittills (ta i trä). Nu håller jag på att läsa "snälla mamma - drick inte" som jag hittade på bibblan. Det känns lite skönt att veta att man inte är ensam. Många slåss mot samma monster.

Må inte dåligt över din joint, det var inte det du lovande dig själv att sluta med så du har inte brutit några löften där. Vill du sluta med det senare kan du ju ta det då.
    Nej, han/hon ska inte må dåligt över jointen - men snälla ersätt inte alkoholen med hasch, det är inte bättre! Jag vet tyvärr alltför väl...och finns det barn inblandade är det inte okej med något alls som påverkar allmäntillståndet. Du ska bli ren! Och fri! Idag är en dag. Imorgon är det en dag. Ta det dag för dag, ha strategier för när det blir för jobbigt - för det kommer säkerligen att bli det. Ha nån form av belöningssystem till dig själv - räkna ut hur mycket pengar du lägger på alkohol i vanliga fall och spara dem och belöna dig med något i slutet av veckan el månaden. Och ät en chokladkaka ibland el nåt, allting är ju relativt. Men jag har levt med en man som gjorde såhär: drack han mindre så rökte han på istället, rökte han på mindre så tog han tabletter, tog han färre tabletter så spelade han bort massor med pengar, spelade han inte så ville han ha sex konstant - ungefär så om man ska hårddra det. Han är en kicksökare och det är det många som är. Men det gäller att hitta kickarna på rätt ställen. Jag tror på dig.
Svar på tråden Idag är dagen då jag ska sluta dricka!