Anonym (Alkis?) skrev 2015-03-24 06:42:30 följande:
Det är en mäktig fiende vi slåss mot! Det är inte dig det är fel på - det är alkoholen som är dum! Jag försöker göra som de säger i AA "idag ska jag vara nykter, jag säger inget om imorgon, men idag ska jag inte dricka".
Jag har klarat mig hittills (ta i trä). Nu håller jag på att läsa "snälla mamma - drick inte" som jag hittade på bibblan. Det känns lite skönt att veta att man inte är ensam. Många slåss mot samma monster.
Må inte dåligt över din joint, det var inte det du lovande dig själv att sluta med så du har inte brutit några löften där. Vill du sluta med det senare kan du ju ta det då.
Nej, han/hon ska inte må dåligt över jointen - men
snälla ersätt inte alkoholen med hasch, det är
inte bättre! Jag vet tyvärr alltför väl...och finns det barn inblandade är det inte okej med något alls som påverkar allmäntillståndet. Du ska bli ren! Och fri! Idag är en dag. Imorgon är det en dag. Ta det dag för dag, ha strategier för när det blir för jobbigt - för det kommer säkerligen att bli det. Ha nån form av belöningssystem till dig själv - räkna ut hur mycket pengar du lägger på alkohol i vanliga fall och spara dem och belöna dig med något i slutet av veckan el månaden. Och ät en chokladkaka ibland el nåt, allting är ju relativt. Men jag har levt med en man som gjorde såhär: drack han mindre så rökte han på istället, rökte han på mindre så tog han tabletter, tog han färre tabletter så spelade han bort massor med pengar, spelade han inte så ville han ha sex konstant - ungefär så om man ska hårddra det. Han är en kicksökare och det är det många som är. Men det gäller att hitta kickarna på rätt ställen. Jag tror på dig.