• tankfull

Idag är dagen då jag ska sluta dricka!

Bara det faktum att du insett allt det där du skriver i trådstarten gör att jag tror att du kommer lyckas!! Kämpa på, jag håller tummarna! Det finns ju AA, jag har hört att en del blir avskräckta av alla "nyfrälsta som hittat gud" och tycker att AA inte är för dem, men man får väl ta den hjälp som finns och därigenom kanske skaffa sig en kontaktperson som kan stötta då lusten att dricka kommer. Och även om man får återfall är det aldrig försent att försöka igen. Jag kan tänka mig att det är bra att skaffa nån sorts "nikotinplåster", alltså nån hobby el nåt som kan ersätta alkoholen och vanan att dricka. Tugga tuggummi, ät riskakor och mandlar i massor, drick mineralvatten, gå ut och gå -  sysselsätt dig med vad som helst som gör att du tänker på nåt annat än alkohol. Jag dricker själv väldigt lite eftersom jag får migrän av alkohol, men jag har på nära håll en person som har problem. Önskar så att den personen kunde fatta det du har fattat! Än en gång, lycka till!

• tankfull
    Anonym (Alkis?) skrev 2015-03-21 09:07:46 följande:

Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva, det lyfte mig att läsa. Jag har varit inne på AAs hemsida, men jag har lite svårt att komma iväg på möten. Ska se om det finns något online.

Det värsta med det här är att jag känner mig som en slav. Att hela tiden planera nästa glas (flaska), att alltid räkna i appen för att se så jag får i mig så mycket som möjligt innan jag ska köra dagen efter, att alltid (omedvetet) planera ekonomin så att alkoholen får plats (och handla på kredit om den inte får det. . . ).

Jag vill bli fri!!!!!

Jag tror nog att det bästa är att gå på möten...lättare att strunta i det online..Men gör det du kan. Det vore nog en bra idé att ha kontakt med läkare eller nån avvänjningsklinik för att ta saker i rätt ordning. Annars kanske abstinensen blir för svår? Nån form av professionell hjälp behöver du nog för att lyckas. Jag håller verkligen tummarna. Det går!
  • tankfull
    Anonym (Alkis?) skrev 2015-03-21 10:35:39 följande:
    Tyvärr har jag lite dåliga erfarenheter av att tala med vården om mitt missbruk. Det är så att jag har samtidig psykisk problematik och när jag berättade om alkoholen så fick jag ingen hjälp för det längre. Det hette plötsligt bara "sluta drick så löser det sig". jag fick Antabus, men det funkade inte på mig.
    Försök igen! Där jag bor vet jag att det finns en speciell klinik för just missbruksproblem och de som jobbar där borde ju ha vana av folk som har missbruk+psykisk problematik - det borde vara vanligt att det är så! Om du vänder dig till rätt ställe finns det hopp om att du får rätt hjälp. Och även om du känner dig lite missförstådd så ge inte upp. Det kan nog hjälpa om du på nåt sätt kan prata med andra som har samma problem som du så ni kan stötta varandra, det måste gå att hitta andra med samma problematik!
  • tankfull
    Anonym (Alkis?) skrev 2015-03-22 18:16:29 följande:

Tack tusen gånger för pepp och råd. Det är mycket värt just nu. Jag tog lite lugnande mot ångesten. Jag tar så lite och sällan att det nog inte är någon fara. Vi får se om det hjälper. Det är Theralen, så jag kan inte ta så mycket utan "baksmälla".

Jag hejar på dig! Men istället för godispåse som nån sa så försök med något du kan proppa i dig utan dåligt samvete! Jag föreslog innan mandlar, riskakor, popcorn - detta är vad jag knaprar i mig då jag är rastlös och behöver något hela tiden. Det är ju trist om man vill känna sig "ren" och istället hänger sig åt nåt annat som inte är bra! Grönsaksstavar och dip är också bra. Du kommer att tycka så mycket mer om dig själv snart! Faktiskt okej med lite lugnande nån gång - allting är ju relativt och du kan behöva nån hjälp på traven till en början!
  • tankfull
    Anonym (Alkis?) skrev 2015-03-24 06:42:30 följande:
    Det är en mäktig fiende vi slåss mot! Det är inte dig det är fel på - det är alkoholen som är dum! Jag försöker göra som de säger i AA "idag ska jag vara nykter, jag säger inget om imorgon, men idag ska jag inte dricka".

Jag har klarat mig hittills (ta i trä). Nu håller jag på att läsa "snälla mamma - drick inte" som jag hittade på bibblan. Det känns lite skönt att veta att man inte är ensam. Många slåss mot samma monster.

Må inte dåligt över din joint, det var inte det du lovande dig själv att sluta med så du har inte brutit några löften där. Vill du sluta med det senare kan du ju ta det då.
    Nej, han/hon ska inte må dåligt över jointen - men snälla ersätt inte alkoholen med hasch, det är inte bättre! Jag vet tyvärr alltför väl...och finns det barn inblandade är det inte okej med något alls som påverkar allmäntillståndet. Du ska bli ren! Och fri! Idag är en dag. Imorgon är det en dag. Ta det dag för dag, ha strategier för när det blir för jobbigt - för det kommer säkerligen att bli det. Ha nån form av belöningssystem till dig själv - räkna ut hur mycket pengar du lägger på alkohol i vanliga fall och spara dem och belöna dig med något i slutet av veckan el månaden. Och ät en chokladkaka ibland el nåt, allting är ju relativt. Men jag har levt med en man som gjorde såhär: drack han mindre så rökte han på istället, rökte han på mindre så tog han tabletter, tog han färre tabletter så spelade han bort massor med pengar, spelade han inte så ville han ha sex konstant - ungefär så om man ska hårddra det. Han är en kicksökare och det är det många som är. Men det gäller att hitta kickarna på rätt ställen. Jag tror på dig.
  • tankfull
    Anonym (been there) skrev 2015-03-24 08:25:37 följande:

Jag hade samma problem som du och jag gick in på nätet, lånade böcker och bestämde mig för att ta tag i det en gång för alla. Det är ett år sen nu och jag har inte druckit en droppe sen dess.

Det som hjälpte mig allra mest var att jag lade om livsstil, jag var också överviktig pga alkoholen, stillasittande (jag var ju alltid antingen berusad i varierande grad eller bakfull så jag orkade typ ingenting). Det var vår så jag började gå en promenad varje kväll. Först runt kvarteret men sedan blev de längre och längre. När jag kom hem "festade" jag på en kopp thé, nypressad juice och lite god frukt eller något annat nyttigt. Sen började jag gå längre och längre. Det var så skönt att få något att göra efter jobbet, höra på fåglarna, se naturen och jag märkte ganska snabbt att jag blev lättare både till sinnet och viktmässigt. Sen köpte jag mig en cykel och lade om kosten och började cykla till jobbet. Nu är jag nykter, , smalare och mår psykiskt 100 ggr bättre. Jag har börjat umgås med vänner, skaffa mig intressen och återtagit kontrollen över mitt liv. Jag till och med sover jättegott om nätterna. Och det bästa av allt -- jag är aldrig bakfull!!

Visst fanns det väldigt jobbiga stunder, men tack och lov orkade jag mig igenom det. Musik är också väldigt välgörande, det är skönt att gå och lyssna på.

Lycka till!!

Underbart! Jag har inte alkoholproblem men tar rätt mycket medicin som gör mig trött men jag ska också försöka ta mig i kragen och gå ut och gå! Sant det där med musik, det gör gott för själen! Äpple
  • tankfull
    Anonym (Alkis?) skrev 2015-03-26 11:28:13 följande:

Inne på sjätte dagen som nykter!! Trodde faktiskt inte ens själv att jag skulle klara det, men det har funkat! Suget var starkt de första dagarna, men igår var jag helt lugn.

Jätteduktigt, du förtjänar beröm! Håll ut över helgen nu och bry dig inte om ifall andra festar i samma hus eller något sånt! Bunkra upp med snacks och bra filmer och gå in på forumet med andra som har problem (du hade hittat något på nätet?) Du klarar en dag i taget!
Svar på tråden Idag är dagen då jag ska sluta dricka!