• Anonym (Alkis?)

Idag är dagen då jag ska sluta dricka!

Idag ska jag sluta med det här! Jag har haft flaskan som bästa vän på tok för länge och jag börjar inse hur mycket annat som går förlorat på grund av alkoholen.

Bara det att jag aldrig kan svara i telefonen på kvällarna eftersom jag inte vill att någon ska höra att jag druckit. . . hur normalt är det?

Eller att så mycket pengar går till alkohol och inte till roligare saker. . .

Eller att jag lider av fetma på grund av vinet och mitt levervärde är kass. . .

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst, men nu vill jag ha ändring.

MEN

Jag vet inte hur man gör!! Jag har försökt sluta tidigare, men kasst resultat. Så hur gör man?!

• Svar på tråden Idag är dagen då jag ska sluta dricka!
  • tankfull

Bara det faktum att du insett allt det där du skriver i trådstarten gör att jag tror att du kommer lyckas!! Kämpa på, jag håller tummarna! Det finns ju AA, jag har hört att en del blir avskräckta av alla "nyfrälsta som hittat gud" och tycker att AA inte är för dem, men man får väl ta den hjälp som finns och därigenom kanske skaffa sig en kontaktperson som kan stötta då lusten att dricka kommer. Och även om man får återfall är det aldrig försent att försöka igen. Jag kan tänka mig att det är bra att skaffa nån sorts "nikotinplåster", alltså nån hobby el nåt som kan ersätta alkoholen och vanan att dricka. Tugga tuggummi, ät riskakor och mandlar i massor, drick mineralvatten, gå ut och gå -  sysselsätt dig med vad som helst som gör att du tänker på nåt annat än alkohol. Jag dricker själv väldigt lite eftersom jag får migrän av alkohol, men jag har på nära håll en person som har problem. Önskar så att den personen kunde fatta det du har fattat! Än en gång, lycka till!

• Anonym (Heja dig!)

Underbart att du kommit till insikt och vill ta tillbaka ditt liv. All lycka till dig! Vägen ur alkoholism är sällan spikrak eller enkel. Men du kommer fixa det! Nr ett är nämligen insikt och att faktiskt erkänna att man är alkoholist. När man väl är där så finns det hjälp att få. AA är ett bra första steg. Men hade jag varit som dig och verkligen vill sluta NU, idag. Så hade jag sökt läkare. Omgående. Och talat om som det är och att du behöver hjälp. Stort lycka till!

• Anonym (Alkis?)

Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva, det lyfte mig att läsa. Jag har varit inne på AAs hemsida, men jag har lite svårt att komma iväg på möten. Ska se om det finns något online.

Det värsta med det här är att jag känner mig som en slav. Att hela tiden planera nästa glas (flaska), att alltid räkna i appen för att se så jag får i mig så mycket som möjligt innan jag ska köra dagen efter, att alltid (omedvetet) planera ekonomin så att alkoholen får plats (och handla på kredit om den inte får det. . . ).

Jag vill bli fri!!!!!

• tankfull
    Anonym (Alkis?) skrev 2015-03-21 09:07:46 följande:

Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva, det lyfte mig att läsa. Jag har varit inne på AAs hemsida, men jag har lite svårt att komma iväg på möten. Ska se om det finns något online.

Det värsta med det här är att jag känner mig som en slav. Att hela tiden planera nästa glas (flaska), att alltid räkna i appen för att se så jag får i mig så mycket som möjligt innan jag ska köra dagen efter, att alltid (omedvetet) planera ekonomin så att alkoholen får plats (och handla på kredit om den inte får det. . . ).

Jag vill bli fri!!!!!

Jag tror nog att det bästa är att gå på möten...lättare att strunta i det online..Men gör det du kan. Det vore nog en bra idé att ha kontakt med läkare eller nån avvänjningsklinik för att ta saker i rätt ordning. Annars kanske abstinensen blir för svår? Nån form av professionell hjälp behöver du nog för att lyckas. Jag håller verkligen tummarna. Det går!
  • Anonym (Alkis?)
    Anonym (Heja dig!) skrev 2015-03-21 09:05:35 följande:

Underbart att du kommit till insikt och vill ta tillbaka ditt liv. All lycka till dig! Vägen ur alkoholism är sällan spikrak eller enkel. Men du kommer fixa det! Nr ett är nämligen insikt och att faktiskt erkänna att man är alkoholist. När man väl är där så finns det hjälp att få. AA är ett bra första steg. Men hade jag varit som dig och verkligen vill sluta NU, idag. Så hade jag sökt läkare. Omgående. Och talat om som det är och att du behöver hjälp. Stort lycka till!

Tyvärr har jag lite dåliga erfarenheter av att tala med vården om mitt missbruk. Det är så att jag har samtidig psykisk problematik och när jag berättade om alkoholen så fick jag ingen hjälp för det längre. Det hette plötsligt bara "sluta drick så löser det sig". jag fick Antabus, men det funkade inte på mig.
  • tankfull
    Anonym (Alkis?) skrev 2015-03-21 10:35:39 följande:
    Tyvärr har jag lite dåliga erfarenheter av att tala med vården om mitt missbruk. Det är så att jag har samtidig psykisk problematik och när jag berättade om alkoholen så fick jag ingen hjälp för det längre. Det hette plötsligt bara "sluta drick så löser det sig". jag fick Antabus, men det funkade inte på mig.
    Försök igen! Där jag bor vet jag att det finns en speciell klinik för just missbruksproblem och de som jobbar där borde ju ha vana av folk som har missbruk+psykisk problematik - det borde vara vanligt att det är så! Om du vänder dig till rätt ställe finns det hopp om att du får rätt hjälp. Och även om du känner dig lite missförstådd så ge inte upp. Det kan nog hjälpa om du på nåt sätt kan prata med andra som har samma problem som du så ni kan stötta varandra, det måste gå att hitta andra med samma problematik!
  • Anonym (tjej)

Jag har varit nykter ca tre månader nu.. Jag har kanske inte så mycket att bidra med men jag följer gärna din tråd. 

• Anonym (Alkis?)

Så roligt det blev idag! Jag fick spontanbesök av en vän på eftermiddagen och jag var NYKTER. Det brukar aldrig hända en lördag. Jag brukar få skämmas och ljuga om hur mycket jag druckit. Nu satt vi ner tillsammans och fikade och allt gick hur bra som helst.

• Anonym (Alkis?)

Ikväll känns det lite svårt! Suget sitter där och det är svårt att fokusera. Ångesten kryper. . . Det värsta är att det finns alkohol i trappuppgången, jag behöver bara ringa på.

Ska inte! Ska klara det här!

• Anonym (J)
    Anonym (Alkis?) skrev 2015-03-22 18:05:48 följande:

Ikväll känns det lite svårt! Suget sitter där och det är svårt att fokusera. Ångesten kryper. . . Det värsta är att det finns alkohol i trappuppgången, jag behöver bara ringa på.

Ska inte! Ska klara det här!

Tänk på hur du förstör ditt inre, du förkortar ditt liv och kommer ångra dig bittert. Nu är du ren och rensar din kropp, du kan få ett nytt liv! Gå ut och rör på dig. Sitt inte hemma o tänk. Tänka är din fiende just nu, bara gör annat.
Svar på tråden Idag är dagen då jag ska sluta dricka!