Inlägg från: Anonym (Alkis?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alkis?)

Idag är dagen då jag ska sluta dricka!

Idag ska jag sluta med det här! Jag har haft flaskan som bästa vän på tok för länge och jag börjar inse hur mycket annat som går förlorat på grund av alkoholen.

Bara det att jag aldrig kan svara i telefonen på kvällarna eftersom jag inte vill att någon ska höra att jag druckit. . . hur normalt är det?

Eller att så mycket pengar går till alkohol och inte till roligare saker. . .

Eller att jag lider av fetma på grund av vinet och mitt levervärde är kass. . .

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst, men nu vill jag ha ändring.

MEN

Jag vet inte hur man gör!! Jag har försökt sluta tidigare, men kasst resultat. Så hur gör man?!

• Svar på tråden Idag är dagen då jag ska sluta dricka!
  • Anonym (Alkis?)

Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva, det lyfte mig att läsa. Jag har varit inne på AAs hemsida, men jag har lite svårt att komma iväg på möten. Ska se om det finns något online.

Det värsta med det här är att jag känner mig som en slav. Att hela tiden planera nästa glas (flaska), att alltid räkna i appen för att se så jag får i mig så mycket som möjligt innan jag ska köra dagen efter, att alltid (omedvetet) planera ekonomin så att alkoholen får plats (och handla på kredit om den inte får det. . . ).

Jag vill bli fri!!!!!

• Anonym (Alkis?)
    Anonym (Heja dig!) skrev 2015-03-21 09:05:35 följande:

Underbart att du kommit till insikt och vill ta tillbaka ditt liv. All lycka till dig! Vägen ur alkoholism är sällan spikrak eller enkel. Men du kommer fixa det! Nr ett är nämligen insikt och att faktiskt erkänna att man är alkoholist. När man väl är där så finns det hjälp att få. AA är ett bra första steg. Men hade jag varit som dig och verkligen vill sluta NU, idag. Så hade jag sökt läkare. Omgående. Och talat om som det är och att du behöver hjälp. Stort lycka till!

Tyvärr har jag lite dåliga erfarenheter av att tala med vården om mitt missbruk. Det är så att jag har samtidig psykisk problematik och när jag berättade om alkoholen så fick jag ingen hjälp för det längre. Det hette plötsligt bara "sluta drick så löser det sig". jag fick Antabus, men det funkade inte på mig.
  • Anonym (Alkis?)

Så roligt det blev idag! Jag fick spontanbesök av en vän på eftermiddagen och jag var NYKTER. Det brukar aldrig hända en lördag. Jag brukar få skämmas och ljuga om hur mycket jag druckit. Nu satt vi ner tillsammans och fikade och allt gick hur bra som helst.

• Anonym (Alkis?)

Ikväll känns det lite svårt! Suget sitter där och det är svårt att fokusera. Ångesten kryper. . . Det värsta är att det finns alkohol i trappuppgången, jag behöver bara ringa på.

Ska inte! Ska klara det här!

• Anonym (Alkis?)

Tack tusen gånger för pepp och råd. Det är mycket värt just nu. Jag tog lite lugnande mot ångesten. Jag tar så lite och sällan att det nog inte är någon fara. Vi får se om det hjälper. Det är Theralen, så jag kan inte ta så mycket utan "baksmälla".

• Anonym (Alkis?)
    Anonym (Inspirerad) skrev 2015-03-23 04:08:04 följande:

Jag slutar också idag. Har precis samma problem som du. Dricker 1-3 flaskor vin varje kväll. Trött pa att vakna bakis varje dag och dölja mitt drickande. 

Tack för den här tråden :)

Det låter som att vi är på samma nivå! Jag satt och googlade ganska mycket och kom in på allt mellan jourhavande präst till AA och netdoktor, men till slut hittade jag alkoholhjalpen.se. Den verkar jättebra! Man får svara på en massa frågor först (anonymt), men sedan får man ett vetenskapligt framtaget program och det finns forum och allt möjligt. Den tänker jag använda.
  • Anonym (Alkis?)
    Anonym (Inspirerad) skrev 2015-03-24 06:13:39 följande:
    Jag misslyckades enormt.. först drack jag tre öl och en whiskey innan jag ens kom hem från jobbet, sen ångrade jag mig när jag kom hem, och tog det ogenomtänkta beslutet att röka en joint.. så det slutade med att jag däckade framåt 10-tiden. Foten i munnen 

Nya tag idag!
    Det är en mäktig fiende vi slåss mot! Det är inte dig det är fel på - det är alkoholen som är dum! Jag försöker göra som de säger i AA "idag ska jag vara nykter, jag säger inget om imorgon, men idag ska jag inte dricka".

Jag har klarat mig hittills (ta i trä). Nu håller jag på att läsa "snälla mamma - drick inte" som jag hittade på bibblan. Det känns lite skönt att veta att man inte är ensam. Många slåss mot samma monster.

Må inte dåligt över din joint, det var inte det du lovande dig själv att sluta med så du har inte brutit några löften där. Vill du sluta med det senare kan du ju ta det då.
  • Anonym (Alkis?)
    Anonym (been there) skrev 2015-03-24 08:25:37 följande:

Jag hade samma problem som du och jag gick in på nätet, lånade böcker och bestämde mig för att ta tag i det en gång för alla. Det är ett år sen nu och jag har inte druckit en droppe sen dess.

Det som hjälpte mig allra mest var att jag lade om livsstil, jag var också överviktig pga alkoholen, stillasittande (jag var ju alltid antingen berusad i varierande grad eller bakfull så jag orkade typ ingenting). Det var vår så jag började gå en promenad varje kväll. Först runt kvarteret men sedan blev de längre och längre. När jag kom hem "festade" jag på en kopp thé, nypressad juice och lite god frukt eller något annat nyttigt. Sen började jag gå längre och längre. Det var så skönt att få något att göra efter jobbet, höra på fåglarna, se naturen och jag märkte ganska snabbt att jag blev lättare både till sinnet och viktmässigt. Sen köpte jag mig en cykel och lade om kosten och började cykla till jobbet. Nu är jag nykter, , smalare och mår psykiskt 100 ggr bättre. Jag har börjat umgås med vänner, skaffa mig intressen och återtagit kontrollen över mitt liv. Jag till och med sover jättegott om nätterna. Och det bästa av allt -- jag är aldrig bakfull!!

Visst fanns det väldigt jobbiga stunder, men tack och lov orkade jag mig igenom det. Musik är också väldigt välgörande, det är skönt att gå och lyssna på.

Lycka till!!

Så härligt att läsa! Jag har ju också viktproblem på grund av alkoholen (inte konstigt när man dricker 1000 - 2000 kalorier / dag). Jag hoppas att lite ska försvinna av sig själv nu, men annars får jag lägga om kosten sedan.

Jag vill ju verkligen gå ner, men det är svårt att få in träning i schemat. Kanske skulle köpa några dvder med träning som man kan göra hemma?
  • Anonym (Alkis?)
    Anonym (Torris) skrev 2015-03-24 09:28:43 följande:

Hej alla ni som slutar dricka! Så jäkla coola ni är! Jag har inte haft problem själv, men en närstående fastnade men lyckades sedan bli helt fri. Varje år, i april, firar vi årsdagen av när han blev helt nykter. I år är det 12-årsjubileum! Han firar sin frihet och jag firar att jag fått min kära tillbaka. <3 Jag såg hur han kämpade och vet vilka kämpar ni är. Heja! Jag tror på er!

Vilken bra idé, det ska jag börja göra också.

21 mars är min andra födelsedag!

Tack för pepp.
  • Anonym (Alkis?)

Inne på sjätte dagen som nykter!! Trodde faktiskt inte ens själv att jag skulle klara det, men det har funkat! Suget var starkt de första dagarna, men igår var jag helt lugn.

• Anonym (Alkis?)
    Anonym (been there) skrev 2015-03-26 11:54:33 följande:

Toppen! Grattis!
    Jag skriver här och klappar mig själv på ryggen och fiskar lite beröm, för jag kan ju inte göra det någon annanstans. Det är ju knappast så att man kan skriva "femte dagen nykter" som status på FB!
  • Anonym (Alkis?)
    Anonym (jjkllh) skrev 2015-03-26 14:46:43 följande:
    Men du skriver det här istället? :P
    Ja, här är man ju anonym. Det är ju jättebra att skriva sånt här.
  • Anonym (Alkis?)
    Anonym (Grattis!) skrev 2015-03-31 16:34:03 följande:

Följer din resa. Tog steget idag att inte dricka en droppe till.

Heja! Jag är fortfarande nykter!! Inte en droppe sedan jag startade tråden.
  • Anonym (Alkis?)

Bara bra! Kände lite sug i helgen just för att det var långhelg och allt, men jag drack inget. Det går så bra att jag har beställt tid hos läkaren för Champix för att sluta röka också!!

• Anonym (Alkis?)

Tänk att det gick!

Jag kunde inte sova ikväll och låg och tänkte fram och tillbaka på livet. Då mindes jag den här tråden.

Jag är helt nykter idag!! Inte ens ett litet sug finns kvar. Den mest påtagliga förändringen det gett på livet är energinivån. Jag måste inte sova / vila dygnet runt längre! Jag renoverar hemmet, jobbar, leker och har kul!

Visst var det bakslag!! Nu och då, mer, mindre, ursäkter.  . . men sakta men säkert vann livet och jag kom ifrån det helt!

Vill bara uppdatera!

Jag är så oerhört glad och tacksam över mitt nya liv!

Svar på tråden Idag är dagen då jag ska sluta dricka!