Inlägg från: Batmamba |Visa alla inlägg
  • Batmamba

Vad betyder "sunt förnuft"?

Vi är lite oense i en annan tråd. Nu får ni hjälpa oss!

Vad menar du när du säger "sunt förnuft"?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad betyder "sunt förnuft"?
  • Batmamba
    glutten skrev 2015-03-18 16:05:48 följande:

Omöjligt att svara då både alt 1 och 2 enligt mig ingår i innebörden av "sunt förnuft" (alt 1 mer än alt 2, men de är på intet sätt mutually exclusive).

Intressant! Jag ser det som att den som har sunt förnuft förstår att man bör vara artig. Den med sunt förnuft förstår också tex att man bör se sig för när man går över gatan. Det innebär dock inte att "sunt förnuft" och "se sig för innan man går över gatan" respektive "vara artig" betyder samma sak.
  • Batmamba
    glutten skrev 2015-03-18 20:24:38 följande:

Ja alltså det var lite det jag menade: Den som har sunt förnuft förstår vikten av artighet osv (och vet/kan räkna ut hur man beter sig för att vara till exempel artig). Därför ville jag inte välja alt. 1 då det i så fall kändes som att jag uteslöt artighet etc ur begreppet, och det vill jag inte göra.

Ok. Jag fattar!
  • Batmamba
    Nincompoop skrev 2015-03-19 23:33:46 följande:

Jag blir lite nyfiken, i vilken tråd diskuteras detta?

"Har folk inget sunt förnuft??"

Men den tråden handlar egentligen inte om uttrycket i sig, det bara blev så pga att folk använde uttrycket olika och missförstod varandra. Den tråden handlar om att trådstarten tycker att folk beter sig ohyfsat mot varandra, om jag förstått saken rätt. Jag startade den här tråden för att slippa spamma ursprungstråden med den här diskussionen.
Svar på tråden Vad betyder "sunt förnuft"?