• Tess1984

Fertilitetsutredning

varningsljus skrev 2015-04-27 07:05:45 följande:
    Okej. Ja det är säkert olika mellan landstingen.

Jag ringde direkt till kliniken. Först hamnsde jag hos en privatklinik men där skulle det kosta 4000 kronor. Så jag fick
    Tess1984 skrev 2015-04-26 08:55:05 följande:

Hehe, kan tänka mig det när man är inne i branschen. =)

Här nere i Skåne börjar man tydligen första samtalet med en barnmorska, hon berättade egentligen vad som komma skall, sambon fick lapp om att lämna sperma och jag för att ta prover, sen fick vi läkartiden direkt då också, så mer än så vet jag inte. Spolning pratade hon också om men jag tror läkaren kommer lämna besked om det. Vi kommer även att gå igenom alla provsvaren med läkaren och diskussion om eventuell behandling.

Hur gjorde ni?

Jag har aldrig gjort själv men min syster är expert och kock, vi brukar laga det tillsammans hon och jag, men det för mycket plock och pinn för min del och det har jag knappt tålamod till :P hehe

Ha nu en fin dag, kramar

Okej. Det skiljer sig säkert mellan landstingen.

Jag ringde själv till kliniken, eller först hamnade jag hos en privatklinik där utredningen skulle kosta skjortan. så då fick jag istället nummer till en annan klinik som var landstingsknuten. Fick prata med en barnmorska där på telefon som bokade in vårt första besök.tog väl typ en månad innan vi fick tid. Sen var det blodprover För mig, remiss till spermaprov för sambon och VUL. Sen var vi på återbesök och då fanns tid för mer frågor och då diskuterade vi även pergotime.

Men vad lyxigt och ha en syster som är kock!! Då är det bara att suga åt sig kunskapen :)

Kram på dig
    Låter ju nästan som samma upplägg som oss, hur lång tid tog det innan ni fick provsvaren? Jag fick mina provsvar efter cirka en vecka medans sambons inte har dykt upp, fattar inte varför det ska vara sådan skillnad, men nu struntar jag i vilket eftersom vi ska träffa läkare näste vecka.

Jag rekommenderar zink, selen, c-vitamin, e-vitamin och folsyra.
    Min sambo är ganska slarvig med kosten så han tar mycket kosttillskott, bland annat zink, selen, b-komplex, stark c-vitamin samt E-vitamin.
    Jag tar väl ungefär samma, men inte varje dag.
    D-vitamin ska också vara bra men det har vi redan tagit höga doser av under vintern så jag föreslog ett uppehåll.
    Sen talas det ju väldigt mycket om maca (finns i pulver att boosta smoothien med) maca ska tydligen vara fertilitetshöjande både för mannen och kvinnan.
    Skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta ämnet, vill du veta mer är det bara till att fråga. =)
    Jo förresten glömde nämna att jag även tar magnesium, brukar ta det någon vecka innan mens för att minska menssmärtor och PMS, kan varmt rekommenderas.

Ha nu en fin kväll, så kul att skriva till er här inne =)
    Hoppas vi nu kan följas åt hela vägen tills vi har våra bebisar i famnen.

kramar
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-04-28 07:15:57 följande:
    Vi fick dem i samband med vårt kommande läkarbesök, som var efter ca 4 veckor från det att vi var där och tog proverna. Tror proven i sig bara tog ett par veckor att komma till läkaren men vår läkare sa att hon inte lämnar provsvar per post utan ville ta det i samband med besök på kliniken.

Fick du dina svar per post? Märkligt att du har fått men inte din sambo. Men det finns säkert en förklaring till det, jag håller tummarna för att hans prov ser bra ut!

Intressant! Jag upplever att både jag och sambon äter bra och varierat. Vad är selen och evitamin bra för?

Vi har också ätit höga doser dvitamin i vinter (5000ie om dagen) nu äter vi mindre, 2000ie om dagen. Tänker att vi fortsätter med det ett tag till.

Intressant med maca, får kolla upp det. Även magnesium, jag har inte så mycket menssmärtor men har vänner som har så kan rekommendera dem det :)

Idag har jag bim. Ingen mens ännu men jag har en känsla av att den är på väg. Får jag den inte under dagen så tar jag ett test imorgon bitti. om den kommer så ska jag ringa kliniken för att boka in nytt besök. Funderar på hur jag ska göra med pergotime denna cykeln, sambon kommer ändå vara bortrest under två veckor vid äl så det känns liksom onödigt. Får se vad läkaren säger eller om jag ska köra på.

Men detsamma! Det hoppas jag verkligen! kollar tråden flera ggr om dagen och blir lika glad varje gång jag har olästa meddelanden. Skönt att bolla och ventilera med er som är i samma situation :)

Ha en härlig dag! Kramar
    E-vitamin fungerar som antioxidant och i fertilitetssyfte kan E-vitamin reglera balansen mellan progesteron och östrogen, har man menssmärtor vid mens kan både E-vitamin och C-vitamin lindra. Min homeopat kallade E-vitamin fertilitesvitaminet =)
    E-vitamin stärker underlivet, ökar fruktbarheten och potens och kan förebygga missfall..
    Selen är både bra för kvinnan och mannen i fertilitetssyfte, selen kan förhindra kromosomskador och bidrar till normal utveckling av foster under graviditet.

Enligt sambon säger han att barnmorskan sa att vi får hans provsvar när vi kommer till läkaren, men det konstiga är ju att jag fick hem mina provsvar på brev så varför skulle inte han? Jag får helt enkelt ha tålamod och stå ut tills nästa vecka.
    Var din sambons provsvar normala?

Åh vad spännande, hoppas mensen inte dyker upp för din del. =)
    Min sambo är bortrest under helgen, kollade precis i kalendern och jag har beräknad ägglossning då, just nu känns det lite surt men man spermier kan ju överleva ett tag så man får hoppas på det.

Ha en fin dag, nu ska jag träna sen ska jag åka till en kompis, min enda kompis som inte har barn eller är gravid, ska bli skönt att prata med någon som inte nämner order gravid, eller barn =)

Kramar i massor
  • Tess1984
    mickaa skrev 2015-04-27 23:07:59 följande:

Hej, hoppar in lite såhär i efterhand, 
    Vi ska just börja med utredningen, väntar bara på kallelsen från lass.
    Vi har inte försökt att skaffa barn innan utan bara pratat om det, jag har varit lite rädd för att sluta med mina älskade p piller. utan dem öser testosteronet i kroppen , o inte på ett bra sätt. men ska de bli några barn gjorda så..  då jag har pcos och mensen är med över 150 dagars mellanrum.  ca 2 gg om året. så vi fick köra igång på en gg eftersom de inte kommer ske på egen hand.

någon som fått tvillingar med pergotime?  

Hej och välkommen, jag har hört att chansen för tvillingar ökar om man tar pergotime, min mamma fick någon hormonbehandling på 80-talet och det resulterade i mig och min syster (vi är tvåäggstvillingar), sen har jag fler i släkten som fått tvillingar utan behandling, min gammelmormor, så jag har nog ökad chans till tvillingar, nu ska vi till återbesök till läkare nästa vecka och det är möjligt att han kommer skriva ut pergotime till mig, vi får se...

• Tess1984
    chbw skrev 2015-04-27 22:44:05 följande:
    Ja.. jag har också hört det. Vi har pratat om att fira nyår där nån gång =)
    ååh, låter ju inte helt fel :D 

okej =) Just PMSen är ny för mig, bara fått i ca 1.5 år. Så rätt ovan.. Men jag hoppas mina känningar stämmer, för isåfall borde mensen komma inom 1-3 dagar =) 
    Jag hoppas på att få dem i nästa vecka, eftersom fredag denna vecka är röd dag. Ska ta proverna på onsdag har jag tänkt.. =) 
    Nja, sett lite men inte fastnat. Min sambo gillar den mycket däremot =) Just nu håller jag på att kolla om Bones från början haha

kram 
    Ja just ja det är röddag på freda, vilket betyder kortade arbetsdag och bättre betalt =)
    Bones har jag aldrig sett, vad handlar den om?
    Lycka nu till med proven och jag hoppas alla provsvar blir bra.
    Ha en fin dag. kramar
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-04-28 09:04:50 följande:
    Och så kom mensen som ett brev på posten..Känner mig så jäkla less just nu även att jag lovat mig själv att inte hoppas på något. Positívt i alla fall att den var regelbunden denna cykeln.

Pratade med klinken precis. Jag skippa pergotime denna månad då sambon ändå är bortrest under äl.
    Får väl kanske börja bekanta oss med tanken att läkaren ska skriva remiss för IVF

Det är säkert som din sambo säger att tanken är att ni får hans provsvar under läkarbesöket. Ni får se till att mysa dagarna innan äl, det ska ju vara allra bäst chans då.

Ha en mysig dag tillsammans med din komps.

Kramar
    åh, förbaskade mens =( kramar om...
    Den känslan när mensen kommer är aldrig rolig, men tur kommer fler månader där man kan lyckas....jag försöker hela tiden intala mig själv att någon gång, någon månad ska det ta sig, det måste bli så med eller utan hjälp. Jag försöker se det framför mig, fast att det kan vara lite diffust ibland...

Hoppas du mår lite bättre idag, kram till dig....

Igår var en mysig dag, jag och min kompis hade så roligt, lekte med min systemkamera vilket jag inte gjort på länge, så kul att göra något kreativt. Vi klättrade upp i träd och hade picknick nere vid ån, sånt som jag älskar...
    Ska försöka göra sådan betydelsefulla utflykter i sommar så mycket jag bara kan.

Nu är det snart dags för jobb...kramar i massor
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-04-28 09:31:46 följande:
    Tyvärr har jag lika långt pass som vanligt men helglön en fredag är inte fel :) hoppar in för en kollega så 8 timmar extra är inte helt fel :)

Vad var det du jobbade med? :)

Ååh då måste du kolla! (om du gillar kriminalserier.) handlar om en rättsantroplog (är det rätt ord?) som är expert på skelett och en fbi-agent som löser mord (oftast har se hittat skelett o löser från det, alltså inte hela kroppar) tillsammans med den förstnämndas team. Jag tycker den är den bästa kriminalseriern tillsammans med criminal minds :)

Tack!

Här ska det sovas hela dagen. Synd på vädret,men sen är jag ledig 7 av 8 dagar :)

Kramae
    Jag jobbar som hälsorådgivare samt kostrådgivare fast på hobbienivå än så länge. =)

Ah, oki serier som jag helt har missat, får se om jag tar mig an de sen.
    Hur har det gått, har du tagit dina prover nu?

Ja idag känns det surt att jobba, solen skiner och själv ska man jobba från 10 - 20 , alltså hela dagen. Känns sådär men ska inte klaga snart åker man ju till USA =)

Ha en fin dag, kramar
  • Tess1984
    Lillagris skrev 2015-04-28 15:37:32 följande:
    Ja jag gjorde det i oktober förra året. En kontrast röntgen alltså, dom sätter in två kanyler i äggledarna och sprutar in en vätska, under tiden tar dom röntgen bilder vätskan visar ifall det e fri passage eller inte i äggledarna. 
    Ah oki, tyckte du att det gjorde ont?
  • Tess1984
    Dance dance dance skrev 2015-04-28 14:55:25 följande:

Hej jag hoppar in i tråden. Jag och min sambo har försökt skaffa barn i drygt ett år och igår var vi på en första utredning på gyn och idag lämnade min sambo spermaprov. Så nu är det bara att vänta på svaren. Det känns skönt att vara igång med utredningen samtidigt som det känns ganska otäckt. Jag vill liksom både veta och inte veta vad som kan vara på tok. Ja, ni vet väl känslan antar jag. :)

Hej och välkommen.
    Jag förstår, man vill veta samtidigt som man inte vill, just nu hade det känts så skönt att veta att det inte är något fel på oss, vi lär få reda på det nästa vecka när vi besöker vår läkare.
    Har du tagit prover också?
    Lycka nu till...kramar
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-04-29 08:54:03 följande:
    Okej. Låter spännande! :)

Det tycker jag du ska göra om du får tid över nån gång! :)

Blodproverna på vc tagna nu. Svaren kommer troligen i början av nästa vecka :)

Lite störigt att jag inte fått blodprovsvaren från ferrilitetsmottagningen dock. Måste vänta till återbesöket som inte ens är bokat än.. Hmm. Låt mensen komma nu då aå jag kan få se två sista tiderna!! :)

Oj! Själv slutade jag nästan nyss,så är på g hemåt o ska sova lite :) här regnar det.. Ja ni skulle åka i juni va?? :)

Många kramar
    Japp vi kommer åka i Juni, den 22 Juni direkt efter midsommar. Knappt två månader dit nu, det går undan. =)

Du skulle inte kunna ringa din läkare på något sätt, eller mottagningen?
    Eftersom du inte vet när du har nästa läkartid känns det ju konstigt att ni ska få vänta så länge på provsvaren, jag har kollat  varje dag i brevlådan efter post från läkaren men inget har dykt fram, nu tänker jag inte så mycket mer på det eftersom jag vet att vi ska träffas nästa vecka, det känns lite i magen nu när jag tänker på det, lär säkert kräkas av nervositet den dagen, mina nerver klarar inte sånt. hehe

Natti natii

• Tess1984
    varningsljus skrev 2015-04-29 10:14:23 följande:
    Ja men eller hur. Ska verkligen försöka fokusera på andra saker nu ett tag. Min sambo är bortrest under de två nästkommande äl (om de kommer som de ska) så nu vill jag bara tänka på annat ett tag. Det blir lätt ett heltidsjobb att fundera, längta, planers för äl, kissa på älstickor, analysera mindta känsla i kroppen från äl till mens. Så less på det just nu!

Tack för dina värmande ord. Jag är hemskt glad att få ventilera det med dig och då känner man sig inye lika enssm mitt i soppan. Jag är så kluven i att vara öppen med detta för nära och kära. Visserligen vet mina närmaste tjejkompisar och min familj men ibland vill jag bars skrika ut till hela världen och i nästa sekund ångrar jag mig.

Det låter som att du hade en jättemysig dag igår. Jag själv satt och pluggade mrn är nu klar med mins inlämningsuppgifter så nu sks jag ut med hunden en långrundA. Dock regnar det här men med hund måste man ut ändå :)

Hoppas att du får en bra dag på jobbet. Många kramar
    Ja det känns verkligen bra att skriva här med er, spännande att höra om dina planer, bra att du försöker tänka på annat, vad är det du ska försöka fokusera mer på nu?

Jag hatar verkligen perioden mellan ägglossning och mens, orkar knappt med mig själv vissa dagar som man håller på, jag blir också mycket känsliga och kan ha ett himla humör i samma veva, sen då allt i kroppen man analyserar, sist tyckte jag mig ha mer flytningar och inbillande mig att det var ett tecken, men mycket riktigt var det ju inte så.

Här regnar det också, men tack och lov hade vi hyfsat väder igår när vi hade vår lilla utflykt. Händer något roligt på valborg?

Natti Natti

Svar på tråden Fertilitetsutredning