• Tess1984

Fertilitetsutredning

chbw skrev 2015-04-10 08:52:17 följande:
    Ja. Det känns bra. Fick det inför min första operarion o somnade på lugnande medlet innan de ens hann få i nått sömnmedel haha =)

Haha känner igen det där =) sambon sitter alltid som ett frågetecken de gånger jag går från att gapskratta till gråt till gapskratt till skitsur osv.. hehe. Svårt o hålla koll på vad man egentligen känner :p

Ååh vad härligt! =) hoppas ni får en bra resa! Nja. Sambon har rest mycket med sin familj. O det längsta vi rest tillsammans är nog Göteborg ;) men i slutet av sommaren ska vi försöka komma iväg på antingen solsemester eller till london :) jag har inte rest mycket varken som barn eller vuxen, så ser fram emot att få göra det nu när jag jobbar o har råd själv :)

Nä flyget e ju sådär haha. Två gånger hat jag flugit. Väl i luften var det ingen fara, men på vägen upp haha. Var övertygad om att vingarna skullr lossna.... :p
    Haha oj, du somnade alltså innan narkosen, det har jag aldrig hört =)

Ett annat PMS symtom jag har är trötthet, sover mycket mer dagarna innan mens än annars, inte nog med psykiska har man även fysiska så som ömma bröst och uppsvullen, bläää.

Låter underbart med en solsemester i höst, London är också en drömresa för mig.
    Jag kan tipsa om Rhodos som solsemester, tar bara 3 - 4 timmar att flyga dit och man får god mat och fina solchanser.

Förresten hur länge sen var det nu din sambo lämnade spermaprov, måste snart ha gått två veckor? Får se om vi får ett brev i brevlådan idag.

• Tess1984
    chbw skrev 2015-04-10 15:50:54 följande:
    Jo jag gjorde det haha. Väldigt lättpåverkad :p min faster gjorde likadant när hon opererades =)

Ja fy! Gick upp 1.5-2 kg förut innan mensen startade o så var de borta efter. Nu vet jag inte pga äger ingen våg men känner mig mycket fluffigare o mer svullen innan mens... :o o brösten onda, o sväller typ 1 kupstorlek :p knäppt va "naturen" utsätter en för!

Ja det blir skönt! Okej! Sambon varit där med sina vänner på festresa =) men verkar trevligt iallafall! Skönt om flyget inte e för långt. Blir så himla lätt illamående!

Ja. Tror det var två veckor sen igår. Får se om vi får nått brev. Mina provsvar skulle vi tydligen ta på återbesöket sen! Om jag inte får dem på post också. De hade inte kommit igår när jag vat där iallafall.

Åh hoppas ni får erat brev idag! =)
    Jag går också upp i vikt innan mens, får ett otroligt mat/sockersug dagarna innan och frossar som aldrig förr. =)

Vi fick inte vårat brev idag, nu ska man gå ytterligare en helg och undra.
    Funderar på att ringa läkaren på måndag om man kan det, man vill ju bara veta nu.
    Häromnatten drömde jag att jag var gravid med tvillingar, det kändes helt fantastisk och sen när jag vaknade blev jag deprimerad för att det inte stämde, minns att jag gick och tog på magen hela tiden och längtade, hoppas snart drömmen slår in.

Idag träffade jag syrran som är höggravid med våra barndomsvänner, alla har barn eller är gravida, blev mycket barnprat och jag kände mig sjukt utanför.
    Grät som bara den på vägen hem och sambon fick trösta mig, mår bättre nu. Trodde inte det skulle kännas så jobbigt att träffa alla, nu har man PMS också och det gör kanske inte saken bättre.
    Träffar du många vänner med barn?

Ha nu en trevlig helg, det blir både fest och jobb för min del.

kramar
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-04-11 13:32:44 följande:
    Jaaaa. helt galet. Blir sugen på typ allt jag ser om jag handlar närmsta dagarna innan mens haha :) 

Okej. Konstigt... Ring läkaren o fråga tycker jag! Är ju så jobbigt att bara vänta.. 
    Åh, såna drömmar e så hemska. Drömt flera gånger att jag plussat eller varit gravid med stor mysig bäbismage. Så vaknar jag.. Fy. Just tvillingar har jag av någon anledning alltid velat ha. Tyvärr har vi inte det i släkten nån av oss, men om jag får skjuts med ägglossningssprutor så är det större "risk" för en flerbarnsgraviditet! Ville själv alltid ha en tvillingbror när jag var liten.. :p 

Usch, jag förstår dig! Jag har tur och har bara en kompis med barn, och henne träffar jag inte så ofta då jag jobbar mycket och vi bor så långt ifrån varandra. Två av mina kollegor har små barn, ena en bäbis på 6 mån ca och den andra kollegans är 5 år snart. Blir lite prat, men inte så mycket. O när jag träffat bäbisen har jag bara fått låna o gosa. Hon somnade i min famn senast och jag bara satt o njöt o längtade lite till, tills min (vår) egna bäbis vill flytta in i min mage =) Men det är jobbigt o se så många som är gravida överallt, och små bäbisar och se folk som får sina första, andra barn, och fort o tätt dessutom. Och jag kan faktiskt ta lite illa upp när de säger att det tagit tid, när de försökt i tre månader och fått plus. Men ingen av våra vänner vet egentligen att vi försöker, så kan inte prata med dem heller.. Min ena kollega pratar jag mycket med dock, och det är skönt. 
    Skönt att du mår bättre! :)  Nä PMSen gör inte längtan lättare direkt :( 

Detsamma! Jag är för en gångs skull ledig heeeela helgen, plus måndag och tisdag. Ska bara slappa. Kanske ut en stund med katterna imorgon. Men vila o ta igen mig efter en tuff vecka! 

Kram!
    Idag har jag en riktig hemsk PMS dag, känner mig riktigt hemsk. Sambon har tröstar mig hela förmiddagen.
    Nu håller jag på att återhämta mig för ska snart på kalas. =)

Jag har en tvillingsyster, hon är gravid och föder inom några veckor, det är planerat att jag ska vara med på förlossningen om jag är ledig. Kommer nog bli en upplevelse. Det går nog mycket tvillinggraviditeter i vår släkt vad jag vet, min gammelmormor fick tvillingar och min mamma, men mamma hade svårt att få barn och fick hormonspruta, det resulterade i oss, så det ökar verkligen chansen till tvillingar. =)

Jag skulle nog också kunna tänka mig tvillingar, det hade i så fall känt som om att de graviditeterna jag förlorade (två missfall) kom tillbaka till mig igen, kanske konstigt men jag hade blivit överlycklig.

Jag älskar också att gosa med barn, är jag på kalas sitter jag och hellre och leker med ungarna än har seriösa diskussioner med vuxna, =)

Vad skönt med lite ledighet några dagar, det är du verkligen värd efter jobb och slit. =)
    Vad mysigt med katter, vad har du för katter? Jag är uppvuxen med katter och tycker de är söta och mysiga.

Ha nu en fin helg, kramar i massor
  • Tess1984
    Född90 skrev 2015-04-10 22:57:42 följande:

Hoppar gärna in här. Jag och sambon har försökt bli gravida i 2 år. För ca 6 månader sedan började vi utredning. Jag har hunnit ta blodprover och gjorr ultraljud av livmoder och äggledarna. Allt ser bra ut än så länge, alla prover är bra. Nu den 20 april ska sambon få träffa läkaren på vc som ska skriva remiss till spermaprov. Tycker bara att de redan tagit så lång tid och ännu längre måste vi vänta.

Åh två år, förstår att väntan är jobbig för er, ännu mer väntan nu också med alla resultat. Hoppas det snart löser sig för er. Tur att vi har varandra här inne som stötar  och bara finns, stor super kram till er...
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-04-11 15:37:38 följande:

Usch! Låter inge kul. hoppas du känner dig bättre snart ! =) 

Okej, låter spännande o vara med på förlossning! Okej, men då verkar det ju som du har chans till tvillingar! 

nej, absolut inget konstigt, jag kan tänka mig att jag hade känt likadant! Har ett eventuellt missfall i bagaget, men jag kollade aldrig upp det så är inte alls säker. 

Haha, ja lite samma här! Är så härligt med barn! 

Ja, det ska bli toppenskönt! Jag har tre katter, alla huskatter =) två är systrar från samma kull, de blev nyligen 1 år, och den tredje en 1.5åring som "adopterade" kattungarna när de flyttade hit =) Så hon är som deras mamma. Myspysiga! Se om jag lyckas få med en bild.. =) 

Detsamma till dig! Hoppas kalaset blir trevligt =) Många kramar! 

Åh vilka söta katter, så gosiga =)

Ingen mens i sikte här, men idag har jag börjat känna att mensen är på väg, lite molande värk, det brukar vara ett säkert tecken, brösten ömmar som bara den nu också. Känns sådär men samtidigt känns det tryggt nu när man har läkare och förhoppningsvis rätt hjälp till ett barn.

Hoppas du hade en mysig helg och ledighet, det måste man unna sig.
    Väntar fortfarande med spänning om brevet med mannens spermier kommer i veckan, eller så får man snällt vänta tills vi träffar läkaren.

Vi hörs snart igen

• Tess1984
    chbw skrev 2015-04-13 16:45:48 följande:

=) de har blivit supergosiga. Tog ett tag, tror inte de blev gosade med så mkt när de var små (innan vi fick hem dem), men nu är de väldigt mysiga! 

Okej. Ja, hoppas det går bra för er! Hade du gjort spolning än? Jag ska enligt min ena app ha ägglossning imorgon, o mens om 2 v. Inga känningar alls. Enligt andra appen ska jag ha mens om en månad+, så får se vilken som är närmst.. hehe =) 

Ja, helgen var skön, bara massa vila, förutom i fredags när jag ordnat födelsedagsmiddag för sambon med två av hans närmsta vänner =) Har du haft en bra helg? =) 
    Okej.. Hoppas ni får hem svaret. Inge kul o gå o vänta hela tiden!

kram

Nej jag har inte gjort spolning än, kommer kanske få mer info om det när vi träffar läkaren? Skulle man göra spolningen under mensen?

Hur pass regelbunden är din mens? Min kommer lite som den vill, 28 - 39 dagar, det där med att känna kroppen är lite förvirrande, vissa månader märker jag av ägglossningen (smärtor och flytningar, andra månader inget och PMS-en kan också variera, denna månaden har jag fått en allvarligare variant, både psykiskt och fysiskt, hehe.

Sambons provsvar har inte kommit än, samtidigt som man är livrädd för svaret vill man veta, men jag tror inte jag kommer ringa, får helt enkelt stå ut till läkarbesöket, det är ju mindre än en månad nu.

Min helg var mycket bra, både jobb och barnkalas har jag hunnit med. =)
    Nu väntas lite ledighet, imorgon ska jag träna med syrran och sen passa hennes hund, passar honom ganska ofta nu när hon är gravid.

Hoppas födelsekalaset gick bra, hoppas middagen blev god. =)

Kram

• Tess1984
    chbw skrev 2015-04-14 12:14:40 följande:
    Okej! Så som jag gjorde så ringde jag första mensdagen och bokade en tid mellan att mensen var slut och nästa ägglossning. Så det ska vara innan äl men efter mensen.. 

Jag hade regelbunden nästan på klockslaget förut, men så i augusti när jag avslutade min endometriosbehandling så vart den så oregelbunden (dock inte pga behandlingen enligt läkarna). Ena månaden 9 dagar sen, andra 44 dagar sen, och nu senast nästan på vanlig tid, så vet inte riktigt hur det står till med den.. Har tidigare alltid känt av ägglossning med både smärta o flytningar, men min endoläkare sa att man kan känna av men ha tomma ägglossningar, iom att jag har pcos också så har jag troligen tomma ägglossningar ibland. jätterörigt, så jag får se vad blodproverna säger om äggen osv.. Har jag tur beror oregelbundenheten på sköldkörteln och då får jag tillbaka min regelbundenhet när sköldkörteln är i balans igen.. Får se hur det går. 

Okej.. ja, skönt att det närmar sig i alla fall!

Vad härligt! =) ja okej! 

ja, det blev lyckat, och en mycket nöjd sambo =) Imorgon på hans riktiga födelsedag ska vi ut o äta med hans mamma, syster o mormor, så det blir mysigt =) 

kram
    Åh vad jobbigt med sådan krånglig menscykel, hoppas det snart ordnar upp sig. En liten klen tröst är ju att de flesta får ju barn till slut med eller utan hjälp, vi får kämpa på helt enkelt =)
    Min mens har inte dykt upp idag, tar ett gravtest imorgon eller på torsdag om mensen inte dykt upp, men det känns som den är på väg så jag vågar inte hoppas, bättre med en överraskning. =)

Har din sambons provsvar kommit än? Vi fick precis post men inget om mannens spermaresultat. Denna eviga väntan.

Kram

• Tess1984
    Missilence skrev 2015-04-14 12:24:05 följande:

Hej alla! Hoppas det går framåt för er :)

Min sambo hade ju väldigt dåliga simmare.. Och han fick göra ett nytt test i fredags (skönt att slippa vänta i tre månader) så nu väntar vi på svar.... Fall det fortfarande visar dåligt resultat så blir det provrörsbefruktning. Då behövs bara EN enda spermie för att det ska fungera tydligen!

Det är tydligen en jäkla process men om det funkar så är det ju värt all väntan!

Skönt att ni slapp vänta så länge, hoppas det andra testet visar bättre, kan ju bara vara något tillfälligt?
    Hur lever din sambo förövrigt? snusar, röker? Min sambo har börjat äta zink, selen, c-vitamin och e-vitamin, han snusar mycket och är orolig att det kan påverka spermaresultatet, men vi väntar fortfarande på besked.
    Hur långt tid fick ni vänta? Fick ni hem brev eller fick ni svaret hos läkaren?

Kram
  • Tess1984
    Missilence skrev 2015-04-14 13:39:22 följande:
    Oki tack för informationen, vad sa er läkare angående snusning eller ni frågade inte?
    Idag var det tre veckor sedan sambon lämnade sitt andra prov, det  första gjordes två veckor innan.
    Vet du hur lång tid man får vänta innan man kan börja på IVF?

• Tess1984

Jahapp, nu fick man mensen igen, dessutom på jobb där man ska vara trevlig och social mot alla sina kunder, ville bara springa in på toa och gråta men jag fick snällt stå ut, sambon har tröstat mig nu efter jobb så nu mår jag lite bättre.

Inga provsvar på sambon har dykt upp heller än, man bara väntar och väntar och ingenting vet, livet känns lite jobbigt just nu =(
    Hoppas jag mår bättre imorgon, kram till er alla som kämpar.

Svar på tråden Fertilitetsutredning