• chbw

Fertilitetsutredning

Tess1984 skrev 2015-05-07 21:13:11 följande:
    Nej tyvärr nämnde han inget om ägglossningshjälpen, men jag skulle tro i pillerform, men han pratade om att det blir ultraljud vid ägglossning för att se att man inte släpper för många ägg, vi får väl se hur det blir med det. Spännande i alla fall.

Har ni inte fått reda på era prover än, inte ens din sambons?
    När har du ditt läkarbesök?  Hoppas dina prover är bra.

Nu när vi var hos läkaren kunde jag känna vilken sida jag haft ägglossning på, förra veckan misstänker jag att jag hade äl, började få ont på väster sida nere i ryggen, plus att jag fick älflygningar och nu när jag var hos läkaren såg han att ägget hade släppt från vänster sida.
    Innan mens brukar ja ha som mer mensvärk över hela magen och vid äl har ja mer ont på antingen vänster sida eller höger, men det är inget jag behöver smärtstillande för. Vilken dag på din cykel är du idag? Hoppas din mens snart kommer igång, kramar...
    Okej =) Ja. risken är ju att det blir fler. Hoppas på två ägg här, haha. Men jag kommer få spruta som jag förstod det, om det blir äl-hjälp =)

Nej ingenting än. Inget läkarbesök bokat. Först måste jag göra sista undersökningen. Tror vi bokar ett återbesök då, Så har liksom inget datum att förhålla mig till. Superstörigt. Det enda jag egentligen vet är att mina äggledare inte är tilltäppta, och att jag har pcos, fel på sköldkörteln samt troligen endometrios. Och vad det verkar som dåligt med ägglossningar. Hu. Vill bara ha alla svar nu!

Okej! Häftigt att det går o koppla ihop! Jag har ju trott att jag haft ägglossning då jag haft rejält ont ca 2 v innan mens, förutom det vanliga mildare onda som kommer o går, och älflytningar, men tydligen kan det vart tomma ägglossningar. Så förvirrande alltihopa haha. 

Nu är jag på cykeldag 34. Verkar som en lång cykel denna gång.. :/ så less på att bara vänta o vänta. de senaste har varit hyfsat korta, 30 och 37 dagar. Har jag tur kommer mensen snart, men den kan lika gärna vänta på sig länge, då min längsta cykel vart 81 dagar :/ Hur långa cykler var det du hade? 

kram
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-08 08:32:22 följande:
    Undrar vad det är för skillnad på äl-spruta eller piller? Är ganska säker på att mamma fick spruta på 80-talet och vi blev ju två. hehe =)

Förstår att du vill ha alla svar, tar på psyket att bara vänta, nu börjar jag bli lite orolig för spolningen, rädd att de ska hitta något fel där men borde se bra ut med tanke på våra förra graviditeter. Nu är det bara till att hålla tummarna och hoppas på det bästa. =)
    Förresten kollade de på livmodern och äggstockarna samtidigt som man spolar? Eller det är bara äggstockarna och så kollar man livmodern vid ett annat tillfälle?

Glömde berätta det igår att vi fick ju aldrig brevet från sambons provsvar, men läkaren hade visst skickat iväg dem till oss, brevet måste ha kommit fel eller något, så där gick man flera veckor och oroade sig i onödan.

Min mens har kommit det senaste året på allt från dag 28 till 39, värsta är ju att man tror varje gång att man är gravid när mensen går över dag 35, då börjar man få upp hopp men sen kommer den förbaskade mensen ändå, man blir galen.
    Jobbigt för dig att du har sådana långa cyklar, hur ofta kan det gå 80 dagar mellan? Hoppas snart ni får alla provsvar, så här länge ska man ju inte behöva vänta, håller tummarna för er.
    Trevlig helg, kramar
    Tror egentligen skillnaden i sig bara är formen man får i. Fast inte säker. Båda formerna ger i alla fall större "risk" för flerbarnsbörd =) 

Ja. Det är så frustrerande. Ska försöka komma ihåg att ringa på måndag morgon o se om jag kan få iallafall mina svar på blodproven o sen en klarare bild över varför de behöver kolla livmodern igen.. 

Ja, de kollade livmodern först och spolade efter. Iallafall där jag går =) men det borde ju vara likadant på andra ställen också, känns ju som onödigt att inte göra både och när de ändå är inne med katetern... 

Jaha, vad lustigt :O 

Okej. Ja. Superfrustrerande. Tror jag haft cykel på 28-30 dagar förut, innan den blev oregelbunden. En gång hittills har jag haft cykelpå 81 dagar o de övriga har de varit 34-37 dagar i varje cykel. Kanske har jag tur o det här blir en cykel på 37 dagar? får se =) 
    Ja jag hoppas det med. Går ju även utredning/behandling för sköldkörteln och nu ska jag till psykiatrin också (visserligen för att jag vill ha tyngre kedjetäcke, men läkaren på smärt tyckte att jag ska träffa psykläkare också.. :P) får se hur det går =) Stor anledning till det nedstämda är ju att det inte blivit nån bäbis än, och att jag inte vet till 100% vad som är fel och om jag kommer kunna bli gravid alls eller om jag kommer behöva hjälp... 

Detsamma!! =)

kramar
  • chbw
    varningsljus skrev 2015-05-08 08:14:06 följande:
    Okej... usch vsd jobbigt med sådana menssmärtor. Ska ni göra nya undersökningar i samband med mens? Hur långa cykler brukar du ha?

Vi har försökt i ca 11 månader.

Kram
    Ska göra undersökning mellan nästa mens och eventuella ägglossning =) Sen borde vi få alla svar! 
    Innan vi började försöka bli med barn så hade jag en cykel på ca 28-30 dagar, men sen augusti förra året har de varit mellan 34-81 dagar i cyklerna. Nu är jag på cykeldag 35, får se hur lång den blir den här gången. Hur långa brukar dina vara?

okej! 
    kram
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-09 09:50:16 följande:
    Det stämmer säkert =)
    Får se vad det blir för min del när vår behandling blir aktuellt.
    Kommer säkert bli hur bra som helst. Ja bra att du ringer på måndag, någon borde ju veta tycker man, det är ju tortyr med denna väntan men det blir säkert bra ska du se.

Min mens borde nog dyka upp någon dag nästa vecka om jag kollat rätt i kalendern, i så fall ska jag ringa läkaren och få tid till spolningen, det skulle tydligen göra direkt efter mensen. Usch svider lite i magen när jag tänker på det, kanske inte just smärtan utan för resultatet, vill bara att allt ska vara klart nu så man får rätt behandling, så man får sitt efterlängtade barn någon gång.

Jag tror faktiskt att din mens är på väg, låter så när du beskriver symtomen.
    Kommer säkert nu i dagarna. Brukar du ha ömma bröst också?
    Just nu känner jag mest smärta i brösten, inte så mycket i humöret tack och lov, men denna månaden har jag haft så mycket annat i tankarna, planerar vår resa och ser fram emot det.

Åh jag förstår din nedstämdhet =(, jobbigt med denna ovisshet, skönt att prata av sig. Jag vet att jag gick till en kurator efter våra missfall, blev jätte nedstämd efter det, fick även äta antidepressiva där några månaden men jag tog mig upp på ytan igen, man känner hopp och får kraften tillbaka igen så småningom.
    Tränade du någonting förresten? Träningen har hjälp mig mycket, nu ska jag och sambon ut i skogen och springa, där finns även träningsredskap som stockar och andra ställningar där man kan träna mage och rygg. Igår sprang vi i trappar och körde styrka, var helt slut efter det. =)

Ha nu en bra dag tjejen, tänker på dig och håller alla tummarna jag kan för dig.
    Kram
    okej =) ja.. de borde ju kunna svara på någonting i alla fall tycker jag! 
    Skönt att den kommer snart så du får göra spolningen! Ja.. det är ju det, jag bara hoppas hoppas på ett plus under sommaren. Skulle vara så härligt att få berätta för svärmor på hennes födelsedag också. =) 

Jo.. dumma e att jag haft symtomen i snart två veckor. Skitstörigt att kroppen blivit så oberäknelig.. :/ Ja, de brukar ömma ganska rejält. Blir ofta nån storlek större också haha. 
    Skönt att humöret inte känns av så mycket =) jaa, snart åker ni va? härligt :D 

Ja. det är fruktansvärt.. Men skönt att prata med någon. Gick hos psykolog förut för depression o tvång och blev helt fri från båda, så vet ju att det funkar bra =) 

Jag tränade judo förut, men pga min fibromyalgi var jagt tvungen o lägga av helt o hållet nyligen.. Men försöker hålla igång med träningen jag fick när jag gick rehab (lätt träning under längre tid istället för tuff träning kort tid). Nu när det är varmt ska jag försöka komma ut på promenader också, eftersom jag gått ner i tid för att orka mer än o bara vila när jag är ledig så är det toppen nu, speciellt när våren börjar komma, att få mer energi och ork till att träna som jag ju faktiskt älskar att göra =) 
    Härligt  och det kan jag tänka mig! =) 

Detsamma!! Hoppas du haft en fin lördag o får en fin fortsatt helg!!
    många kramar
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-10 08:15:07 följande:

Ja nu när utredningen börjar lida mot sitt slut och förhoppningsvis rätt hjälp, har vi säkert snart våra små liv. =)

Hur går det med mensen, har den dykt upp? Jag har faktiskt känningar av min PMS, var lite halvirriterad hela dagen igår och lite molande mensvärk, märkte även när jag tränade i skogen att brösten ömmande. Känns som vanlig PMS, så är säkert inte gravid denna månaden heller, fast på något sätt bryr jag mig inte lika mycket, för nu vet jag att vi kommer få hjälp, antingen via ägglossningsstimulerande eller IVF, får bara ha lite tålamod ett tag till.

Ja vad bra att du gått ner i tid så att du får tid att ta hand om dig själv mer, låter underbart och träning gör ju att man mår både bättre psykiskt och fysiskt. =)

Får du kanske passa på att ta lite foton med din kamera? =)

Får se om jag tar mig en runda i skogen idag, ska bli taskigt väder men uppehåll ikväll, nu på våren/sommaren brukar jag åka inlines också, grattis träning är det bästa som finns. =)

Ha en fin dag, håller tummarna för att din mens snart dyker upp, jag vill också att min kommer igång men är lite nervös över spolningen, tänk så klarar man sig inte på vanlig smärtstillande?

Nu ska jag käka frukost ha en bra dag. Kramar

Ja! Förhoppningsvis snart snart :)

Nej inte än :/ brösten börjat svälla så kanske på g nu ändå? :)

Ja det är superskönt faktiskt! Ja om det blir fint väder ska jag och en kompis på fotorunda i Nynäshamn på lördag :D

Härligt! Skulle gärna ha tålamodet att springa men tycker det är så tråkigt haha. Sprungit Lidingö tjejlopp en gång (1 mil). Och ett tiotal tre km-pass men inget mer.. Föredrar kort-intensivt, tufft under kortare tid. Men promenader o lågintensivt får duga nu :) försöka få till vattenträning i varmvattenbassäng också!

Detsamma! Här regnigt men jag ska sova hela dagen. På g hem från jobbet nu :)

Håller tummarna att det går bra! Jag hoppas du slipper få ont! Min läkare sa att det vanligaste är att känna som en lättare mensvärk, och att de flesta klarar sig på max Alvedon. :)

Kramar
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-10 21:01:04 följande:
    Japp, det skulle jag tro, ju närmre mensen ju mer ont får jag i rattarna, haha =)
    Nu inom några dagar bör den dyka upp.

Jag håller med dig, hatar också att springa långt, jag gillar också när det blir intensivt, idag sprang jag i trappor i fem minuter och var helt död efteråt. =)
    Hade lillasyster med idag också som tog tiden, vi körde även lite styrka, lyfte stockar och lite annat.
    Vattenträning är hur roligt som helst, det gick jag på mycket förr, min sambo jobbar som simtränare så jag brukar följa med dit på lite vuxensim, sen avslutar jag alltid med lite bubbelbad, hur härligt som helst. =)

Ok, får se hur det går med spolningen, man får väl någon lapp hem någon dag innan tror jag läkaren nämnde? Fick du det?
    Fick du ont när du gjorde cellprov? Har för mig du skrev det tidigare.

Hoppas du får en fin kväll, solen tittade fram här i Skåne mot kvällen, hoppas det håller i sig.

Kramar i massor
    Jo brukar va så =) dag 37 nu.. börjar bli mer än less på o bara vänta.. haha

okej =) härligt! Åh, bubbelbad låter inte helt fel! 

Okej! Nej fick ingenting hem. Ringde på tredje mensdagen, för fick under helgen (man ska ju ringa på dag 1). Sen fick jag tiden och så åkte jag bara dit. Ingen lapp. Fick info hur det skulle gå till när jag väl var på plats. 
    Jo, fick ont av cellprovet. Blödde en del också, trots att hon sa att det endast skulle blöda lite lite. 

Åh detsamma! Blir en vaken natt till med jobb, sen är jag ledig två nätter =) 

kramar
  • chbw
    varningsljus skrev 2015-05-11 08:00:03 följande:
    Okej. Har det dykt upp någon mens ännu? Mina har legat runt 40 dagar i snitt. Men nu de senaste månaderna har de legat på ca 30 dagar.

Kram!
    Ingen mens än. Dag 38 nu.. Får se när det kommer. Känningarna jag hade förra o förrförra veckan kan ju vart äl/tom äl, så kanske mensen kommer om ca 2 v... Får se =) 

Okej. Skönt med någorlunda regelbundet iallafall!

kram
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-11 08:18:11 följande:
    Lycka nu till idag om du ringer läkaren, håller tummarna.
    Idag är jag bitter, ska försöka tänka på annat, märker av min PMS nu, mensen dyker upp inom några dagar, sitter här och gråter och vet ej varför, jäkla hormoner =(
    Ha en fin dag, nu ska jag jobba.

Kram
    Tack! 
    Kom ihåg att ringa idag, kunde inte få provsvaren men hon kunde se att de kommit, så ska ta med läkaren när jag e där för livmoderundersökningen. Livmoderundersökningen ska göras igen för att de inte kunde se ordentligt senast och det var som jag förstod det kvar något i livmodern (mest troligen slemhinna från mensen som inte blödit ut). Får se vad de ser nästa gång.. :O 

Åhej usch. Det låter inge kul :/ Hoppas det går över snart! Galet vad man ska behöva stå ut med bara för att man råkar vara kvinna, med allt vad hormoner o humörsvängningar osv innebär... Huuu. 

många kramar
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-12 08:27:56 följande:
    Ja denna PMS är inget att leka med, blev moster inatt, blandade känslor, både lycka och avund, men mest lycka.
    Hoppas nu snart vi båda får mens, så får vi göra det sista. Om allt går som det ska kommer jag troligtvis få äggstimulerande efter vår resa, vore väl underbart att fira med en liten bebis efter vår roadtrip. =)

Håller tummarna för oss nu =)

Kram till dig

Nä det kan jag tänka mig! 
    Åh härligt ändå =) längtar tills jag själv får syskonbarn, men hoppas att det dröjer haha. Äldsta syskonet är bara 17 o yngsta är 6 =) 

Ja! Hoppas det går fort!! 

Och att det går fort när behandlingen väl kommer igång =)

Fick mina svar angående sköldkörteln igår i allafall, och den har blivit sämre :/ men hade lägsta dosen på medicin så läkaren tyckte inte det var konstigt. Fått höja nu, men han räknar med att jag kommer behöva iallfall två höjningar till. Måste gå långsamt annars kan man få hjärtproblem. Men binjurarna mår bra i alla fall! =) På gränsen till bvitaminbrist så ska äta tillskott, och mest troligen glutenintolerant men det är ju bara fortsätta med glutenfritt =) 

Hoppas du får en fin dag!

många kramar

• chbw
    Tess1984 skrev 2015-05-12 15:28:46 följande:

Japp, det känns bättre och bättre nu, ska bli kul att träffa det lilla livet, =)

Jag har också småsyskon, jag har ju min tvilling sen har jag min lillasyster på 13 år, eller hon blir 14 imorgon. Jag har alltid varit en extra mamma till henne men nu är vi typ bästa vänner, hihi.

Nej vad tråkigt men hoppas snart att dina värden är bra, hur långt mellan kommer du göra höjningarna?

Har du läkaren förresten nämnt något om älstimulerande när du gjort spolningen?

Har för mig att du skrivit om det tidigare men har i så fall glömt :P

Ha en fin dag du också, många kramar

Skönt :)

Okej! Mysigt med syskon! Jag har sex st haha. Alla yngre :)

Ja ä. Superstörigt. Trodde verkligen värdena skullr vara bättre... Troligen nästa höjning efter nästa provtagning om 4 v. Man får tydligen inte höja levaxinet för fort, för man kan få hjärtproblem :/

Ja. Eller hon nämnde äl-stimulerandre redan från början eftersom jag troligen har dåligt med ägglossningar. Tyvärr måste mitt tsh-värde (sköldkörteln) ner innan jag får bli gravid, men jag hoppas det går fort. Ska inte ner jättemycket innan jag blir godkänd iallafall... Men så fort jag får svar från utredningen så vet vi ju vad för behandling som blir aktuell så fort jag är godkänd :)

Kram!
Svar på tråden Fertilitetsutredning