• Tess1984

Fertilitetsutredning

chbw skrev 2015-04-24 01:06:07 följande:
    Nej...jag glömde kolla haha.fastnade i annat :) vi har pratat lite nu och funderar på Kanarieöarna eller turkiet.. :)

Okej :) ja jag har lärt mig själv. Funderat på fotokurs online på distans (via högskola) men har inte blivit av :) så mest rattat själv på kameran. O nya kamerannu har jag inte lärt mig helt än. Ska sätta mig in i den lite mer nu under våren :) vad har du för kamera?

Ja.. Ingen mens än men känns som den e på g. Hoppas den kommer snart så jag kan ringa o boka tid för sista undersökningen! :)

Många kramar
    Jag har en Nikon, men jag skulle vilja byta upp den, vad rekommenderar du för objektiv när man fotar typ äventyrsbilder, semesterbilder osv.?

Nu är min mens över, skönt är det...nu tar vi tag i ägglossningstiden igen. =)
    Ja just ja, du har en undersökning kvar, skulle man göra den några dagar efter mensen börjat?

Jag börjar bli lite smått nervös över vårt läkarbesök, vi vet inget om provsvaren än och sen är jag lite nervös över spolningen, kanske inte nervös över smärtan utan om det ska finnas några fel hos mig.

Nä nu är det Fredag, idag ska resan bokas....sen ska det städas.
    Vad händer i helgen för din del?
    Kramar i massor
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-04-23 21:30:33 följande:
    KuL! Bra att röra på sig och skingra tankarna.

Jag var ute på en löprunda ikväll. Så skönt! Ska försöka komma igång ordentligt nu och bli av med mina 5 trivselkilon som jag lagt på mig. Bra att fokusera på något annat än att bara bli gravid.

du kanske har skrivit det innan, men hur länge har du och din kille försökt bli gravida?

Många kramar

Ja vi har hyfsat bra slingor för att vara Sthlm. Det är skönt.
    Ja man får hela tiden hitta på saker som får en att sätta tankarna kring bebisverkstaden åt sidan ett tag, så man inte lägger allt för mycket energi på det, man måste leva också. =)
    Kul att du kunnat fokusera lite på annat, jag jobbar som hälsorådgivare/kostrådgivare så behöver du hjälp och tips finns jag här.

Vi hade vårt senaste missfall 2012, efter det har vi inte blivit gravida igen vi har försökt aktivt 1 år nu. Ni då? Nej det är inte lätt att hålla reda på alla här inne, vi är ju en del som skriver nu, jag ställer säkert samma fråga flera gånger, hehe.

Vad händer annars i helgen? Kramar

• Tess1984
    chbw skrev 2015-04-24 12:59:08 följande:
    Okej! =) jag har alltid använt mig av ett vanligt standardobjektiv (18-55 har jag för mig det var) och ett objektiv som går att zooma extra långt (55-200 tror jag), men kan tänka mig att ett vidvinkel är bra när det är mycket bakgrund osv, eftersom det ser lite vidare =) i övrigt har jag varit väldigt nöjd med de objektiv som varit med kameran i grunden, förutom när jag vill fota makro =) Det finns ju makrofilter till vissa kameror, som gör att man kan ner och fota riktigt nära, kanske ska införskaffa mig ett sådant om det finns till min =) 

Härligt! skönt det är över för nu! 
    Ja precis. Efter mesen är slut men innan ägglossning som jag förstår det. Så förhoppningsvis inom två veckor! 

Jag förstår det! Håller tummarna för att det går bra! ja. det var nog egentligen det som var jobbigast att inte veta hur det ser ut med äggledare o så..

ååh spännande! 
    Ikväll ska jag ut o käka med några kompisar, och sen blir det jobb lördag natt-tisdag natt =) Så blir jobb bara haha. planera lite inför middag jag ska hålla för kollegorna ! Kika lite mer på resor också haha. 
    många kramar
    Tack för tipsen, får se hur jag gör med objektiv inför resan.
    Nu är resan bokad vi åker den 22 juni och kommer hem den 11 juli, nästan tre veckor i USA, lär bli en häftig upplevelse.
    Hehe, vilket mysigt jobb du verkar ha, hur är det att jobba natt? Jag vet inte om jag hade orkat det, jag somnar för lätt på kvällarna, hehe vore kanske inte så bra om man jobbar natt då =)

Imorgon ska jag förmodligen vara barnpassare till 2 små knattar, eventuellt ska lillasyster också vara med, får se vad vi hittar på.
    Ha det nu så bra på jobb i helgen, hoppas snart att din mens kommer igång så alla undersökningar blir klara.

Kramar
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-04-25 16:06:58 följande:
    Tack vad snällt. Jag måste nog jobba på min karaktär lite.. är så himla glad för mat i alla former, älskar att baka och så. Idag väger jag 62 kg och är 163 lång. Trivs inte alls som det är nu. Vilket spännande job! Vad innebär jobbet, vad gör du om dagarna? Driver du eget?

Ok, beklagar ert missfall... hur långt var du gången?

Vi har försökt "aktivt" i snart ett år. Eller ja, vissa månader mer aktivt än andra. Jag blev gravid i december och hade ett väldigt tidigt missfall därefter, hade iofs bara hunnit till typ vecka 5-6 men hade plussat och så.

Helgen är väldigt lugn. Sambon är iväg på en väns svensexa och jag träffade min kusin i förmiddags och åt brunch. Sen har jag tagit en långpromenad med hunden nu i eftermiddag. Tänkte lyxa till det med sushi ikväll, man får passa på!

Vad gör du i helgen?

Många kramar
    Jag jobbar både i en hälsokostbutik sen driver jag eget som kostrådgivare, just nu hjälper jag en familj med deras kostvanor, tror jag har en spännande framtiden framför mig. Vad jobbar du med? =)

Första missfallet var tidigt, vecka 6 men jag minns den dagen så väl, tur blev jag gravid månaden efter men den slutade också i missfall fast i vecka 13, eller man upptäckte att graviditeten hade avstannat i den veckan. Efter andra missfallet blev jag deprimerad och vi valde att ta en liten paus och nu är vi där igen fast verkar tydligen ha svårt att bli gravida, försökt aktivt ett år nu. Nu får vi se vad utredningen visar, ska träffa läkare den 6 maj.

Hur går det för dig? Hade du inte förväntad mens nu i helgen? Håller tummarna för dig.

I helgen tar vi det bara lugnt, planera lite inför vår resa, allt vi ska se och göra.
    Lillasyster har varit på besök idag och vi har mest myst och storhandlat.
    Imorgon ska jag träffa en kompis och vi tänkte ta oss ut i skogen och fota med våra systemkameror.

Hoppas du får en mysig lördag, nu blir det film och tv mys =)

kramar
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-04-24 23:59:28 följande:
    Åååh spännande!! Du får berätta hur det var sen! Så nyfiken på USA. skulle vilja åka dit jag med =) 

För mig är nattjobb perfekt. Sover bättre på dagtid, så har inga problem att vara vaken =) Är ju personlig assistent, så beror lite på personen vad jag gör under natten, om den sover eller inte. Men oftast kan jag pyssla med lite småsaker o kolla på film eller läsa, sålänge allt är lugnt/okej det vill säga =) 

Okej, mysigt =) hoppas ni får en bra dag!

kramar
    Jag lovar att berätta mer om resan sen, just nu håller jag på att planera lite inför resan, vad vi ska se och göra. =)

Hoppa du också får en bra dag, blir tv mys för vår del. Kram till dig.
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-04-25 21:02:05 följande:
    Ja det låter verkligen intressant.det måste kännas som att du gör massor med nytta!

Jag jobbar som brottsutredare. Trivs väldigt bra med mitt jobb.

åh vad tråkigt att höra. Det måste ha varit tufft. Det var nog klokt av er att ta en paus! Snart den 6e maj. Men det är inte ert första läkarbesök eller? Har ni kommit till en bra klinik?

Jag har bim på tisdag. Känner inget speciellt. Har trott att jag varit gravid flera gånger förut, analyserat minsta känsla och allting. Denna gången försöker jag inte känna efter alls.

Låter som en mysig helg. Just nu ligger vovven och snarkar och jag är proppmätt efter sushin.

Ha en fortsatt mysig kväll. Kramar
    Japp jag brinner för kost och hälsa, får se vad jag inriktar mig på i framtiden, =)
    Låter som en spännande jobb, jag älskar att titta på tv-serier där man löser mord, verkar som ett spännande jobb, men samtidigt läskigt man får nog se och höra mycket jobbigt?

Vi har inte träffat läkaren än men vårt första samtal var på sjukhuset med en barnmorska, ska bli spännande att se hur det känns att träffa honom, enligt barnmorskan skulle han vara bra.
    Själv då trivs ni med er läkare?

Hehe, det där man att vara skengravid känner man igen, har nog varit gravid minst 100 gånger, hehe..man är nästan lika säker varje gång men så kommer den där förbaskade mensen och varje gång tänker jag att nu ska jag inte analysera kroppen mer, men ändå är man där varje månad.

Gjorde du sushin själv?

Kram
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-04-26 01:37:12 följande:
    Kul =) 
    Vi har kikat lite mer nu, och det lutar mot att vi åker till Italien =) var sugna på maldiverna, men känns som att man vill va där längre än 1 vecka =)

dan har spenderats sovandes haha. Jobbar nu inatt =) och haft massa känningar inför mens, PMS också. Så hoppas den kommer snart... :)

kram 
    Åh Maldiverna vore en dröm, ja då tror jag nog man får stanna 14 dagar, tror det är en ganska lång resa också.
    Där finns ju dessa öar utanför Italien, sicilien och sardinien? Har aldrig varit där men hört där ska vara mysigt. =)
    När kommer ni åka ungefär?

Åh PMS, håller tummarna för att den snart kommer igång, vilken dag är du på nu sen senaste mens?
    Jag borde snart ha ägglossning, om någon vecka i alla fall, vill helst inget veta utan vi kör på och hoppas på det bästa. =)

Ha en fin dag, kramar

• Tess1984
    varningsljus skrev 2015-04-25 22:10:18 följande:
    Jag gjorde också det förut... nu sedan hag började jobba med det så klarar jag inte av det för att de ofta är så icke verklighetstrogna. Iallafall svenska ;)

Jo men det är ett spännande jobb. Jag jobbar främst med ungdomar och det är speciellt på sitt vis.

Okej jag förstår. Hur kom det sig att ni hamnade hos barnmorskan? men ni hade tagit prover och så iallafall? Vad spännande med första mötet! Det kommer gå fint ska du se.

Vi har en helt fantastisk kvinnlig läkare! Verkligen rätt person på rätt plats.

Nej jag köpte sushi. Har bara gjort maki en gång och de blev väl sådär. Har länge tänkt att jag skulle vilja gå en kurs och lära mig göra sushi. Har du gjort sushi själv någon gång?

Kramar
    Hehe, kan tänka mig det när man är inne i branschen. =)

Här nere i Skåne börjar man tydligen första samtalet med en barnmorska, hon berättade egentligen vad som komma skall, sambon fick lapp om att lämna sperma och jag för att ta prover, sen fick vi läkartiden direkt då också, så mer än så vet jag inte. Spolning pratade hon också om men jag tror läkaren kommer lämna besked om det. Vi kommer även att gå igenom alla provsvaren med läkaren och diskussion om eventuell behandling.
    Hur gjorde ni?

Jag har aldrig gjort själv men min syster är expert och kock, vi brukar laga det tillsammans hon och jag, men det för mycket plock och pinn för min del och det har jag knappt tålamod till :P hehe

Ha nu en fin dag, kramar
  • Tess1984
    Lillagris skrev 2015-04-26 15:52:20 följande:
    en fråga bara nämner era gynläkare odet spolning, egentligen är det ju en kontraströntgen, alltså man spolar in vätska för att röntga och se att det e fri passage, är det inte det, så spolar dom med en koksaltlösning? 
    Jag vet faktisk inte, får ta reda på mer nu när jag träffar läkaren =)
    Har du gjort det? Kram
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-04-27 01:12:46 följande:
    ja, så det skjuter vi på tills vi kan stanna längre =) samma med thailand. 2-3 veckor på de ställena har vi tänkt i framtiden. 
    Ja,, det ä nån av de vi ska till =) sambons systers kille är från italien och har hus på sardinien så ska fråga lite hur det är där o så! 
    Vi kommer åka sista veckan augusti eller första september :) då ska det vara 27-30 grader ca i italien, så det är perfekt för mig. Älskar när det är så varmt! 

Ja, jag hoppas det :) Enligt ena appen ska mensen komma på tisdag, men enligt de andra två ska den komma 20 eller 22 maj. Är på cykeldag 23 nu. Har/haft alla symtom på mens snart i alla fall, PMS, känner mig svullen, ont osv.. Får se hur det går =) 
    ska ta nya blodprover för sköldkörteln imorgon eller på onsdag också =) 

Okej! håller tummarna för er =) 
    kramar
    Åh Thailand ska också vara riktigt bra, där känner jag många som rest runt och där ska finnas vackra stränder, maten ska också vara billig.
    Ja det är underbart, såg nu på vädret att det brukar vara 40 grader i Las Vegas i Juli månad, så jag lär nog inte klaga på värmen i alla fall, haha =)

Oki, jag kan känna PMS symtom från ägglossning och fram till mens men jag har värst pms cirka en vecka innan, så din är säkerligen snart på väg.
    När får du provsvaren på sköldkörteln sen? Hoppas du slipper vänta allt för länge.
    Förresten har du sett walking dead? Jag är nästan helt besatt av den serien nu =)

Kram

Svar på tråden Fertilitetsutredning