• Tess1984

Fertilitetsutredning

Hej igen, nu är vi hemma igen från läkaren och jag känner mig otroligt lättnad.
    Sambon hade super spermier och jag såg bra ut, nu har jag bara spolningen kvar som ska göras direkt efter nästa mens.
    Läkaren pratade även om att ge mig äggstimulerande när vi kommer hem från resan, men han gav oss goda prognoser om att lyckas, vi har ju trots allt blivit gravida innan så det borde gå igen med eller utan hjälp, han pratade även om IVF men under tiden kan man prova ägglossningsstimulerande för att hjälpa till lite extra.
    Ha en bra dag tjejer, solen skiner nere i Skåne. =)
    Kramar i massor

• Tess1984
    chbw skrev 2015-05-06 14:48:08 följande:
    Vad härligt att det gick bra! Och vad skönt med en läkare som är så positiv =) Hoppas spolningen går smärtfritt för dig! 

Skönt med sol, här skiner den med, äntligen!

kram
    Ja det känns faktiskt mycket bra, nu ska vi bara bli gravida nu också fast att allt ser bra ut, men det finns ju hjälpa att få och det inte skulle ta sig.
    Jag fick även göra cellprov idag också, det kändes nästan ingenting, lite obehagligt bara sen var det lite generade för där fanns 3 karlar i rummet när jag blev undersökt, hehe man känner sig helt utblottad när man ligger där, man vill bara att det ska gå undan, =)
    Hur är det med dig?
    Kram

• Tess1984
    chbw skrev 2015-05-07 00:23:52 följande:
    Håller tummarna för er! Ja, du nämnde ägglossningshjälp? sa de hur isåfall? om det är spruta eller tablettform? =) 

oj då haha. skönt att du inte kände så mycket av det =) 
    ja verkligen! 

det är okej. Lite orolig för mina blodprover kirng sköldkörteln och binjurarna, tog proverna förra veckan och läkaren skulle ringa mig med provsvaren, men i måndags fick jag kallelse att gå dit på läkarbesök istället för att diskutera dem... ._. 

fortfarande ingen mens, men ont så funderar på om det är en äl eller om tom äl på g och att mensen isåfall kommer om ca 2 veckor.. Får se med tiden helt enkelt. Blä vill bara ha det överstökat.. ._. Har varit toppenväder här iallafall idag, sol o skönt. O mina frön växer så måste snart plantera om =) själv? 

kram
    Nej tyvärr nämnde han inget om ägglossningshjälpen, men jag skulle tro i pillerform, men han pratade om att det blir ultraljud vid ägglossning för att se att man inte släpper för många ägg, vi får väl se hur det blir med det. Spännande i alla fall.

Har ni inte fått reda på era prover än, inte ens din sambons?
    När har du ditt läkarbesök?  Hoppas dina prover är bra.

Nu när vi var hos läkaren kunde jag känna vilken sida jag haft ägglossning på, förra veckan misstänker jag att jag hade äl, började få ont på väster sida nere i ryggen, plus att jag fick älflygningar och nu när jag var hos läkaren såg han att ägget hade släppt från vänster sida.
    Innan mens brukar ja ha som mer mensvärk över hela magen och vid äl har ja mer ont på antingen vänster sida eller höger, men det är inget jag behöver smärtstillande för. Vilken dag på din cykel är du idag? Hoppas din mens snart kommer igång, kramar...
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-05-07 23:13:26 följande:
    Okej =) Ja. risken är ju att det blir fler. Hoppas på två ägg här, haha. Men jag kommer få spruta som jag förstod det, om det blir äl-hjälp =)

Nej ingenting än. Inget läkarbesök bokat. Först måste jag göra sista undersökningen. Tror vi bokar ett återbesök då, Så har liksom inget datum att förhålla mig till. Superstörigt. Det enda jag egentligen vet är att mina äggledare inte är tilltäppta, och att jag har pcos, fel på sköldkörteln samt troligen endometrios. Och vad det verkar som dåligt med ägglossningar. Hu. Vill bara ha alla svar nu!

Okej! Häftigt att det går o koppla ihop! Jag har ju trott att jag haft ägglossning då jag haft rejält ont ca 2 v innan mens, förutom det vanliga mildare onda som kommer o går, och älflytningar, men tydligen kan det vart tomma ägglossningar. Så förvirrande alltihopa haha. 

Nu är jag på cykeldag 34. Verkar som en lång cykel denna gång.. :/ så less på att bara vänta o vänta. de senaste har varit hyfsat korta, 30 och 37 dagar. Har jag tur kommer mensen snart, men den kan lika gärna vänta på sig länge, då min längsta cykel vart 81 dagar :/ Hur långa cykler var det du hade? 

kram
    Undrar vad det är för skillnad på äl-spruta eller piller? Är ganska säker på att mamma fick spruta på 80-talet och vi blev ju två. hehe =)

Förstår att du vill ha alla svar, tar på psyket att bara vänta, nu börjar jag bli lite orolig för spolningen, rädd att de ska hitta något fel där men borde se bra ut med tanke på våra förra graviditeter. Nu är det bara till att hålla tummarna och hoppas på det bästa. =)
    Förresten kollade de på livmodern och äggstockarna samtidigt som man spolar? Eller det är bara äggstockarna och så kollar man livmodern vid ett annat tillfälle?

Glömde berätta det igår att vi fick ju aldrig brevet från sambons provsvar, men läkaren hade visst skickat iväg dem till oss, brevet måste ha kommit fel eller något, så där gick man flera veckor och oroade sig i onödan.

Min mens har kommit det senaste året på allt från dag 28 till 39, värsta är ju att man tror varje gång att man är gravid när mensen går över dag 35, då börjar man få upp hopp men sen kommer den förbaskade mensen ändå, man blir galen.
    Jobbigt för dig att du har sådana långa cyklar, hur ofta kan det gå 80 dagar mellan? Hoppas snart ni får alla provsvar, så här länge ska man ju inte behöva vänta, håller tummarna för er.
    Trevlig helg, kramar

• Tess1984
    varningsljus skrev 2015-05-08 08:11:25 följande:
    Hej!

ååh vad hörligt att allt gick bra! Och skönt med en positiv läkare :)

Kram på dig
    Tack =)
    Hur är det med dig? Gick kursen bra?
    Kramar
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-05-08 09:21:13 följande:
    Spännande! Såg att du varit på ert läkarbesök och aTt allt gick fint, underbart!

Låter som en mysig vecka. Har din syster fått bebis ännu? När åker ni till Usa?

Jag tar flyget till Norrland. Det är smidigast så ;)

Kramar
    Ja det känns faktiskt jätte bra, nu har jag bara spolningen kvar som jag är lite nervös över men jag tror det kommer gå bra, jag går på magkänslan. =)

Nej ingen bebis än, men jag tror imorgon hehe, håller mig hemma nu och nära syrran, vi kan ju åka in vilken minut som helst.

Vi åker till USA den 22 Juni, så det är knappt en månad snart innan vi åker, gud som jag längtar, kommer bli helt fantastiskt, idag tänkte vi boka bilen vi ska ha under hela resan och fixa visum.

Vad tråkigt att du känner dig nere, men du allt kommer bli bra...kämpa på och det är inte fel att känna så nere ibland, man mår skit i perioder men till slut så blir man glad igen och får massa hopp.....

Vad händer annars i helgen?

Hoppas du mår bättre senare idag, skickar en stor kram till dig.

• Tess1984
    chbw skrev 2015-05-08 18:38:21 följande:
    Tror egentligen skillnaden i sig bara är formen man får i. Fast inte säker. Båda formerna ger i alla fall större "risk" för flerbarnsbörd =) 

Ja. Det är så frustrerande. Ska försöka komma ihåg att ringa på måndag morgon o se om jag kan få iallafall mina svar på blodproven o sen en klarare bild över varför de behöver kolla livmodern igen.. 

Ja, de kollade livmodern först och spolade efter. Iallafall där jag går =) men det borde ju vara likadant på andra ställen också, känns ju som onödigt att inte göra både och när de ändå är inne med katetern... 

Jaha, vad lustigt :O 

Okej. Ja. Superfrustrerande. Tror jag haft cykel på 28-30 dagar förut, innan den blev oregelbunden. En gång hittills har jag haft cykelpå 81 dagar o de övriga har de varit 34-37 dagar i varje cykel. Kanske har jag tur o det här blir en cykel på 37 dagar? får se =) 
    Ja jag hoppas det med. Går ju även utredning/behandling för sköldkörteln och nu ska jag till psykiatrin också (visserligen för att jag vill ha tyngre kedjetäcke, men läkaren på smärt tyckte att jag ska träffa psykläkare också.. :P) får se hur det går =) Stor anledning till det nedstämda är ju att det inte blivit nån bäbis än, och att jag inte vet till 100% vad som är fel och om jag kommer kunna bli gravid alls eller om jag kommer behöva hjälp... 

Detsamma!! =)

kramar
    Det stämmer säkert =)
    Får se vad det blir för min del när vår behandling blir aktuellt.
    Kommer säkert bli hur bra som helst. Ja bra att du ringer på måndag, någon borde ju veta tycker man, det är ju tortyr med denna väntan men det blir säkert bra ska du se.

Min mens borde nog dyka upp någon dag nästa vecka om jag kollat rätt i kalendern, i så fall ska jag ringa läkaren och få tid till spolningen, det skulle tydligen göra direkt efter mensen. Usch svider lite i magen när jag tänker på det, kanske inte just smärtan utan för resultatet, vill bara att allt ska vara klart nu så man får rätt behandling, så man får sitt efterlängtade barn någon gång.

Jag tror faktiskt att din mens är på väg, låter så när du beskriver symtomen.
    Kommer säkert nu i dagarna. Brukar du ha ömma bröst också?
    Just nu känner jag mest smärta i brösten, inte så mycket i humöret tack och lov, men denna månaden har jag haft så mycket annat i tankarna, planerar vår resa och ser fram emot det.

Åh jag förstår din nedstämdhet =(, jobbigt med denna ovisshet, skönt att prata av sig. Jag vet att jag gick till en kurator efter våra missfall, blev jätte nedstämd efter det, fick även äta antidepressiva där några månaden men jag tog mig upp på ytan igen, man känner hopp och får kraften tillbaka igen så småningom.
    Tränade du någonting förresten? Träningen har hjälp mig mycket, nu ska jag och sambon ut i skogen och springa, där finns även träningsredskap som stockar och andra ställningar där man kan träna mage och rygg. Igår sprang vi i trappar och körde styrka, var helt slut efter det. =)

Ha nu en bra dag tjejen, tänker på dig och håller alla tummarna jag kan för dig.
    Kram

• Tess1984
    chbw skrev 2015-05-09 17:51:33 följande:
    okej =) ja.. de borde ju kunna svara på någonting i alla fall tycker jag! 
    Skönt att den kommer snart så du får göra spolningen! Ja.. det är ju det, jag bara hoppas hoppas på ett plus under sommaren. Skulle vara så härligt att få berätta för svärmor på hennes födelsedag också. =) 

Jo.. dumma e att jag haft symtomen i snart två veckor. Skitstörigt att kroppen blivit så oberäknelig.. :/ Ja, de brukar ömma ganska rejält. Blir ofta nån storlek större också haha. 
    Skönt att humöret inte känns av så mycket =) jaa, snart åker ni va? härligt :D 

Ja. det är fruktansvärt.. Men skönt att prata med någon. Gick hos psykolog förut för depression o tvång och blev helt fri från båda, så vet ju att det funkar bra =) 

Jag tränade judo förut, men pga min fibromyalgi var jagt tvungen o lägga av helt o hållet nyligen.. Men försöker hålla igång med träningen jag fick när jag gick rehab (lätt träning under längre tid istället för tuff träning kort tid). Nu när det är varmt ska jag försöka komma ut på promenader också, eftersom jag gått ner i tid för att orka mer än o bara vila när jag är ledig så är det toppen nu, speciellt när våren börjar komma, att få mer energi och ork till att träna som jag ju faktiskt älskar att göra =) 
    Härligt  och det kan jag tänka mig! =) 

Detsamma!! Hoppas du haft en fin lördag o får en fin fortsatt helg!!
    många kramar
    Ja nu när utredningen börjar lida mot sitt slut och förhoppningsvis rätt hjälp, har vi säkert snart våra små liv. =)
    Hur går det med mensen, har den dykt upp? Jag har faktiskt känningar av min PMS, var lite halvirriterad hela dagen igår och lite molande mensvärk, märkte även när jag tränade i skogen att brösten ömmande. Känns som vanlig PMS, så är säkert inte gravid denna månaden heller, fast på något sätt bryr jag mig inte lika mycket, för nu vet jag att vi kommer få hjälp, antingen via ägglossningsstimulerande eller IVF, får bara ha lite tålamod ett tag till.

Ja vad bra att du gått ner i tid så att du får tid att ta hand om dig själv mer, låter underbart och träning gör ju att man mår både bättre psykiskt och fysiskt. =)
    Får du kanske passa på att ta lite foton med din kamera? =)

Får se om jag tar mig en runda i skogen idag, ska bli taskigt väder men uppehåll ikväll, nu på våren/sommaren brukar jag åka inlines också, grattis träning är det bästa som finns. =)

Ha en fin dag, håller tummarna för att din mens snart dyker upp, jag vill också att min kommer igång men är lite nervös över spolningen, tänk så klarar man sig inte på vanlig smärtstillande?

Nu ska jag käka frukost ha en bra dag. Kramar

• Tess1984
    chbw skrev 2015-05-10 09:04:53 följande:
    Ja! Förhoppningsvis snart snart :)

Nej inte än :/ brösten börjat svälla så kanske på g nu ändå? :)

Ja det är superskönt faktiskt! Ja om det blir fint väder ska jag och en kompis på fotorunda i Nynäshamn på lördag :D

Härligt! Skulle gärna ha tålamodet att springa men tycker det är så tråkigt haha. Sprungit Lidingö tjejlopp en gång (1 mil). Och ett tiotal tre km-pass men inget mer.. Föredrar kort-intensivt, tufft under kortare tid. Men promenader o lågintensivt får duga nu :) försöka få till vattenträning i varmvattenbassäng också!

Detsamma! Här regnigt men jag ska sova hela dagen. På g hem från jobbet nu :)

Håller tummarna att det går bra! Jag hoppas du slipper få ont! Min läkare sa att det vanligaste är att känna som en lättare mensvärk, och att de flesta klarar sig på max Alvedon. :)

Kramar
    Japp, det skulle jag tro, ju närmre mensen ju mer ont får jag i rattarna, haha =)
    Nu inom några dagar bör den dyka upp.

Jag håller med dig, hatar också att springa långt, jag gillar också när det blir intensivt, idag sprang jag i trappor i fem minuter och var helt död efteråt. =)
    Hade lillasyster med idag också som tog tiden, vi körde även lite styrka, lyfte stockar och lite annat.
    Vattenträning är hur roligt som helst, det gick jag på mycket förr, min sambo jobbar som simtränare så jag brukar följa med dit på lite vuxensim, sen avslutar jag alltid med lite bubbelbad, hur härligt som helst. =)

Ok, får se hur det går med spolningen, man får väl någon lapp hem någon dag innan tror jag läkaren nämnde? Fick du det?
    Fick du ont när du gjorde cellprov? Har för mig du skrev det tidigare.

Hoppas du får en fin kväll, solen tittade fram här i Skåne mot kvällen, hoppas det håller i sig.

Kramar i massor
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-05-11 07:58:12 följande:
    så klart att det kommer gå bra! Det är jag övertygad om.

Hur går det för din syster? vilken spännande väntan :)

Ja det känns som jag bara vill lägga locket på ett tag. Inte alls fokusera på att bli gravid, det känns som att det har tagit över hela livet.

Helgen har varit lugn. Flera långpromenader med hunden och god mat, fika med vänner.

Vad har du hittat på? Härligt att ha resan att se framemot. Spännande med USA också, jag har aldrig varit där.

Ha en härlig dag! Kramar
    Hej =)

Syrran har inte fått än, väntar på sms från henne nu där jag frågat hur det går men inget svar, planen är att jag ska vara med men denna veckan är jag bara ledig imorgon, hoppas bebisen kommer då.

Samma här, allt känns så mycket värre nu när mensen närmar sig, svårt att fokusera på annat, vet ej varför. Vill ha bebis nu, känner mig lite deppig idag, nu är det bara jag kvar av alla vänner som inte har barn, alla hör av sig till mig nu när syrran väntar barn och frågar hur allt går, önskar att den frågan var till mig varje gång man får sms, varje människor man träffar just nu, vänner, bekanta, ytliga  kommer frågan om barn på tal, det är babyboom bland alla mina vänner just nu känns det som, vill bara krypa ner i sängen och inte träffa människor, mina vänner pratar om grill och poolparty i sommar och jag vet att alla kommer sitta där med sina bebisar och magar i vädret, känner bara ångest....
    Nej nu tänker jag för mycket, ska inte vara bitter mer, vet att det är hormonerna i kroppen som ställer till det just nu.

Annars har jag haft e bra helg, träffat kusinen och tränat, älskar ensamheten i skogen, få träna och få tankarna på annat håll.

Bra att du fokuserar på annat, snart har vi också våra bebisar.
    Händer annars för spännande i veckan?

Kramar i massor
Svar på tråden Fertilitetsutredning