• velicious01

Fertilitetsutredning

chbw skrev 2016-03-07 19:51:37 följande:

Jo.. allt över 0.5 har jag tyvärr mått dåligt på. Är fortfarande inte symtomfri vilket är jobbigt. Men kan leva med det sålänge värdena är bra .. ah okej! Skönt du mår bra nu iallafall =)

Ja.. jag får ringa o tjata på dem haha. Går på vc. Och du? =)

Tack! Började med gonal-f:en idag. Jo men läkaren tror inte insemination kommer hjälpa oss då det är min uteblivna ägglossning som är största problemet. Men om det inte tar sig den här gången ska vi diskutera insemination inför nästa gång =)

Kram!

Ja precis du får tjata på dom hehe :) jag går hos diabetes mottagning så de är dom som håller koll på prover o.sv

Dag 7 efter ovitrelle nu och testade svagt positivt..så ska testa dag 10 och 13 för att kika så ovitrellen gått ur :P blev lite ledsen när de dök upp 2 streck för de är ju p.ga hcg av ovitrelle :( Så hoppas att de dyker upp ett äkta plus.

Åh lycka till hoppas på fin äggblåsa nu då :) när ska du in o kika äb?

Kram!
  • velicious01
    BusigaSyrran skrev 2016-03-12 14:43:07 följande:

Verkar inte bli någon äl för mig denna gången, mitt största ägg va på 13mm :( åh jag måste göra blodprov på fredag för att de vill se om jag hade äl denna månaden eller inte.. orkar inte just nu med allt detta.

De har ju kollat upp min äl och säger att jag har en bra ägglossning själv.

Nu har jag ätit andra kuren av pergotime men verkar ha hoppat över äl nu denna månaden, vilket jag isåfall tycker är irriterande om jag ej har en äl i helgen.

hoppas dock att de snart är våran tur.

Vad tråkigt <3 ja de blir ju extra tufft o irriterande när man hoppas så mycket vid behandling o allt ser bra ut. Hoppas provet visade på äl iaf. Vilken dag va de mätte på 13 mm?

Kram!
  • velicious01
    Kolan91 skrev 2016-03-15 08:10:05 följande:

Hej tjejer! Hoppas det blir många fina plus i slutet på mars/i början på april!

Jag ska börja med letrozol och progrestall denna månad. Min äl sker under påskhelgen och jag kan därför inte kolla äggblåsor. På skärtorsdagen är jag på dag 10 och tisdagen efter helgen är jag på dag 15. När hade ni bokat vul. Dag 10 eller 15?

Ni som käkat letrozol. Har ni fått äl exakt 1 vecka efter sista tabletten?

Kan man se på vul hur många/om man släppt ett ägg? :p

Kram!

Kan inte svara på när de är bäst med vul då vi gjorde insemination och hade sexförbud till dag 17 :P men vi kikade vul dag 12, 16 och 17.

Så dag10 borde vell funka så ni kan kika äggblåsor och mäta :)

Jag fick äl på dag 17 med letrozol o sen fick jag ta ovitrelle dag 16 för att ägglossa.

Lycka till med behandlingen fina.

Kram!
  • velicious01
    chbw skrev 2016-03-14 19:36:44 följande:

jo :P 

ah okej =) åh men då är det snart ur kroppen iallafall! :) håller tummarna! 

Jag var där idag, en liten ensam en på ca 13mm, så ska ta gonal f några dagar till o så vul igen på torsdag morgon =) 

kram!

Åh hoppas på guldägg nu då :)

Tack! Testade svagt plus idag igen, men nu ska jag hålla mig bara liiite lite till dag 12.

Kram!
  • velicious01
    Kolan91 skrev 2016-03-15 16:43:43 följande:

Okej, tack för svar. Funderar även på att gå över gränsen och satsa på dubbelkur från början eller blir jag bara straffad då pga min girighet tro? Haha

Eller kanske ta 1 tablett, 2,2,1,1 för en extra skjuts. Har en känsla som säger att det behövs! Har två dagar att resonera mig fram till ett bra svar! ;)

Jag ser att du är påväg att plussa. Vad spännande. Hur många kurer med letro? Några egna tolkningar vad gäller receptet? ;)kram!

Hej tjejen :)

Risken är ju liten att bli överstimulerad vid letro men man vet ju aldrig. Men mixtra själv vet jag inte, beror på hur känslig man är, men kan säkert finnas risk till flera mogna ägg som kan dela sig o ev. Tvilling o trillingar :P med tvilling är ju komplikationer o högrisk o.sv så de är såklart helt upp till dig.

Jag skulle inte våga hehe :o isf med total sexförbud o vänta till vul o klartecken från gunnar :) hör med din gyn eller prova först en cykel med enkelkur o sen trappa upp om inga äb syns eller växt? Hör med letrozol gruppen här på fl också de har säkert lite mer koll på dedär.

Ja hehe :) fast de dyker upp falska plus p.ga ovitrelle sprutan som kan ge utslag av hcg :P men ska testa dag 12.

Kram!
  • velicious01
    chbw skrev 2016-03-18 05:33:03 följande:

tji fick jag på vul igår. min äggblåsa i höger äggstock som var ca 13mm i måndags hade gett upp. där fanns en på 10mm i vänster, som vi hoppas växer till sig tills på måndag. Har den inte gjort det ska vi öka dosen på gonal-f...

Ah fy vad tråkigt <3 hoppas den andra hinner växa till sig nu då! Håller tummar o tår

Bim -5 o börja få molvärk så mens på g härtror jag (svagt test) o nytt försök med letro o ovitrelle..

Önskar en fin helg.

Kram!
  • velicious01
    Kolan91 skrev 2016-03-18 08:16:26 följande:

Haha Gunnar så kan man ju också kalla Gyn ;)

Hur går det för dig??

quote=76445955][quote-nick]velicious01 skrev 2016-03-16 14:30:59 följande:[/quote-nick]Kolan91: Gunnar? :o haha ska såklart stå gyn.

[/quote]

Haha ja eller hur!

Bim -5 o tror de inte funkade på 1:a försöket för har fått molvärk så mens är nog på g här. Hur går de för dig, börjat med letro?

Önskar en fin helg, Kram
  • velicious01

[quote=76454569][quote-nick]Kolan91 skrev 2016-03-19 00:42:42 följande:[/quote-nick]

Aj då men jag håller mina tummar och tår!!

Japp, väljer att köra dubbelkur trots att läkaren tyckte att vi skulle börja med enkelkur. Ni må tycka att jag är knäpp men jag har läst så många studier och följt olika trådar på amerikanska forum att jag känner mig trygg med detta.

Det är många fler som lyckas med 5mg och av en av studierna jag läste så var det 2 av 113 par som fick tvillingar och då åt patienterna i studien allt mellan 2.5mg -7.5 mg. Amerikanska fertilitets läkare verkar oftare ge 5 mg från början.

Jag vill ha resultat nu.. Inget mer av min tid ska stjälas! Antingen straffar det mig eller så lyckas vi. Det kommer bli spännande på torsdag nästa vecka, att se vilken dag det släpper, följa tempkurva och sedan testa. Mycket att se fram emot i alla fall :)

Kram på dig!

[/

Tack!! :) fyra dagar kvar så hoppas hoppas.

Ja absolut, förstår ju o tror alla gör de här med :) vill ha en liten så nej du är inte alls knäpp. Har kikat lite på amerikanska sidor nu o ja de verka ju vara väldigt vanligt att dom kör med 5 o sen om de inte funkar höjer dosen till 7,5-12. Inte så vanligt med tvillingar / fler äb utan mer vanligt att äb mäter större istället. Så de låter kanon!

Har faktist varit lite sugen på att testa dubbelkur men...nej är nog för feg haha? Jag o hormoner hmhm. Men ska nog höra med läkaren o se om jag kan prova dubbelkur på 2 eller 3 försöket kanske.

Berätta gärna hur de går.

Ha en fin helg!

• velicious01
    emmamaria80 skrev 2016-03-19 21:04:03 följande:

Hej alla. Min sambo och jag påbörjar vår utredning 31/3. Vill nån som vet berätta vad som händer under en fertilitetsutredning? Jag vet inte så mycket.. I vårt fall verkar det bero på att jag inte har ägglossning så jag hoppas ju att det går "lätt" att fixa med nåt läkemedel t ex pergotime eller vad de nu heter.. Det är så jäkla påfrestande detta. kram till alla som kämpar.

Hej :)

Vet inte men tror de är ungefär lika för alla, men hos oss gick de till såhär:

Först pratar man lite om ens bakgrund, sen tas blodprov dag 3 o 21 för att kika hormonnivå o andra värden. Ev. Spermaprov. Efter mens brukar de göra en kontraströntgen/ Hsg spolning av äggledarna. De är olika för alla om de känns eller inte.

Sen är de nog inte mer men kan vara olika beroende på vad utredningen visar.

Det finns massa hjälp man kan få ifall det inte funkar naturligt, har du seg äl eller något strul med den kanske du kan prova pergotime behandling t.ex. eller vad prover visar o behandling efter de.

Visst är de tråkigt <3 man vill helst fixa den där biten själv.

Vi finns här både nya i utredningskarusellen som jag som är en bit längre för att svara på frågor om de är nått du undrar över :) lycka till.
  • velicious01

Hej tjejjor :)

Hur går de för er, hoppas de går bra för alla och lycka till allihop <3

Kan cell passa på att uppdatera lite då de vart ett tag sen man va aktiv här.

Vi har 2 försök kvar med insemination och sen kör vi på bara letrozol, eller annan behandling i väntan på ivf. Remiss skickad så ivf efter sommaren här :) känns härligt att äntligen få komma igång o få hjälp med ivf efter mer än 2 år nu..så glad.

• velicious01

Hej tjejjor :)

Längesen jag med skrev nått här,så en liten uppdatering kanske.

Vi har gjort en stimulerad insemination - 1:a försöket - fina äb men inget plus.

Blev sen gravid på 2:a försöket med letrozol, (ingen insemination p.ga helg) slutade i mf.

Gravid igen månaden efter nu :) denna gång utan behandling p.ga mf så helt utan hjälp o är så lycklig!

Önskar er allihop o kämpare ett stort lycka till! <3 vet precis vad de är ni går igenom / hur de känns. Vi försökte i mer än 2 år, så de jag vill säga är Ge inte upp en dag dyker dedär fina plusset upp <3

Svar på tråden Fertilitetsutredning