• chbw

Fertilitetsutredning

Jag är så glad och så taggad! Studsade nästan ut från läkaren! Skulle träffa en ny läkare, en äldre "gubbe", så var lite orolig. Men han var superbra och jag kände mig jättetrygg. O han kollade på min lilla äggblåsa som nu mätte ca 20mm!! Så direkt jag kommer hem ska jag ta ovitrelle och sen måste vi få till det minst 2ggr inom 26 timmar.

Har haft äl-flytningar o stick/molande i äggstocken inatt så antagligen är det på g nu :D :D

Så nu får jag bara vänta o hoppas och oroa mig. Men idag är jag hoppfull! :D

• chbw
    Tess1984 skrev 2016-01-18 10:08:06 följande:

Hej fina.

Gud vad underbart att höra, denna månaden hoppas vi som bara den...

Själv lyser min mens med frånvaro, känns som den är på väg i alla fall så kommer inte ta gravtest om inte mensen håller sig borta ett par dagar till.

Ska bli skönt att dra igång med hormonkurerna igen, känns som jag håller bättre koll på ägglossningen då.

Kramar i massor

Tack fina!

Okej, håller tummarna!! =)

Ja, det är verkligen skönt när en kan hålla bättre koll!.

Usch sprutorna har verkligen gjort mig "hormonell". Gråter för typ allt. O gråter för ingenting... nu får vi se om min högra äggstock skickar iväg ett fint ägg! Vänstra har ju misslyckats hittills. Men idag ska jag tro och jag ska hoppas. För jag vet att det vänder sen. Kommer inte tro på det förrns jag ser en liten som växer..

Har du några planer för veckan? =)

Massor med kramar fina!
  • chbw
    Kolan91 skrev 2016-01-18 14:34:39 följande:

Åh, vet inte hur jag ska bemöta det jag fick höra från min man igår.

Han hade pratat med sin mamma om att vi försökt ett tag och att vi var lite ledsna för att det aldrig tog sig och att vi skulle börja utredning.

Då skrattade hon typ åt oss och sa att vi var för naiva och att sånt här kan ta tid och att vi är så unga. Hmm... Det kanske är naivt vad vet jag. Nu är jag lite kluven om vi ska påbörja utredning eller inte.

Försök nr 11 sker ju om en vecka...

Hur ska jag tänka? Min man verkar vilja vänta ett tag till. Hur hade ni resonerat? När sökte alla ni hjälp. Hur länge hade ni försökt?

Tacksam för svar från en något uppgiven förvirrad själ :(

Usch trist bemötande från henne :(

I snitt tar det ju ca 7 månader, och de rekommenderar att en söker hjälp efter ca 12 mån.

Jag sökte hjälp o fick remiss efter 6 månader pga min endometrios, får så fruktansvärt ont vid mens o ägglossning så ska helst inte stå för långe utan behandling onför o bli gravid måste jag låta bli behandlingen. Jag tänker också det är lika bra ta reda på om något är tokigt, o har ni fått tid o så så kör på utredningen. Blir ni gravida under tiden är det ju bara o avbryta utredningen!

Kram
  • chbw

Väntan mellan ägglossning o bim är ju oändlig.. Och överanalyseringen av allt. 
    Idag är det 9 dagar sen jag tog ovitrelle, och ca 7-8 dagar efter äl. Så minst en vecka kvar tills jag kan testa, men ska försöka hålla ut till 16 dagar efter sprutan o se om mensen kommer eller inte. O så för några timmar sen kände jag som nålstick med en tjock nål i äggstock/livmodertrakten, cirka 4 st. Så dras ju tankarna såklart mot att "tänk om det faktiskt blev befruktat och fäste nu!!" o så hoppas jag lite, o nästa sekund så tänker jag bara att nä, det gick nog inte den här gången heller. Så less på att bli besviken hela tiden... Less på att blöda, less på att ha ont och less på att inte ha min unge som jag önskat så länge. 
    Idag är verkligen en uppochnerdag.. 

hur går det för alla? fler som väntar in bim? någon som nyligen på börjat behandling? väntar på svar från utredningen? genomgår utredning? =) 

kram

• chbw

Hjälp!

Är 14 dagar efter ovitrelle nu, och 12 eller 13 dagar efter ägglossning. Har tre test hemma. 2 cb+ o 1 cbdigital. Testade negativt med apotekets egna test i fredags.

Ska jag våga testa med ett cb+ idag, eller ska jag vänta till torsdag o se om mensen blir sen? Bim är imorgon eller onsdag...

• chbw
    Kolan91 skrev 2016-02-02 11:08:52 följande:

Hej!

Jag hade inte kunnat hålla mig.

Testade negativt idag äl +11 inga symtom så rätt kört denna gång för mig.

Har du några känningar?

Hade du gjort kontraströntgen?

Ska göra det den 16 och undrar om man får resultatet på en gång, vet du? :)

Jag håller tummarna framöver!!! Hoppas på en liten!

Det behöver inte vara kört, många får ju inte symtom förrns långt senare + positivit förrns bim eller efter =) 

jag testade idag, men såg rätt negativt ut. Så får se om mensen kommer eller inte. 

Har extremt ömma bröst, och så värk i "tjejmagen" men det får jag alltid så säger ingenting :/ trött också, men det är som vanligt :p 

Menar du spolning? isåfall har jag gjort det, och då får du svar med en gång. 
  • chbw

Blev ingent den här gången heller fick mens inatt. Ska ringa imorgon o boka tid, så hoppas de har en tid på fredag morgon så jag slipper åka fram och tillbaks efter jobbet utan kan åka direkt..

• chbw

De rekommenderar alvedon vid spolning pga en kan få "mild" mensvärk. Jag fick så ont att inte ens tramadol hjälpte första gången. Höll på o sparka läkaren i ansiktet (obs inte med flit utan för jag fick så ont) och var alldeles svimfärdig o tårarna bara sprutade för det gjorde så jäkla ont. Kunde nästan inte gå efter utan fick ligga kvar i över en timme, innan jag bestämde mig för att ta mig hem. Hade så ont första dygnet, o sen ont i tre dagar efter. Andra gången fick jag smärtstillande direkt i blodet o då vart det bara lite ömt. 

Nu är jag väldigt känslig pga endometriosen, så självklart behöver det inte göra ont för alla. Som jag förstått får inte majoriteten särskilt ont alls, utan som en lättare mensvärk eller inte ont öht. Jag tror att alvedon kan hjälpa för de livmoderbärare där alvedon fungerar även vid mensvärk. 

O spolning görs väl för att kolla så en inte har stopp i äggledarna. En del har tur o blir lättare gravida efter. Jag var inte en av dem tyvärr. Men hade inget stopp så det ska ju fungera där iallafall. Måste bara få ägglossning. 

Imorgon ska jag på vul för o se om det vuxit någon äggblåsa den här gången. Är verkigen himla nervös nu :( hoppashoppas

• chbw
    Filli89 skrev 2016-02-12 12:47:56 följande:
    Hej vännen. Ett tag sen. Bara undrar vad du gör för behandling? Har ni varit på något utredning osv? Lr kör ni på pergotime? Har d funderat något på ivf?

Kram.

Hej =) Just nu behandlar jag med gonal-f, en spruta (tar en varje dag) med ungefär samma verkan som letrozol. Utredningen var klar redan i juni, men började behandla först i september då mina sköldkörtelvärden var bättre. 
    Jag kör nu med gonal-f och ovitrelle, innan testade vi letrozol och gonal-f. 
    Jag vill ställa mig i kö till ivf, men får inte pga min vikt är ca 3-5kg för mycket. Tyvärr är det i princip omöjligt att gå ner tack vare min sköldkörtel :( så hoppas verkligen att ägglossningsbehandlingen räcker! 

Hur går det för er?

kram

• chbw
    velicious01 skrev 2016-02-12 15:39:29 följande:

Chbw: åh vad kul :) låter ju himla spännande med ny kur nu. Såg att du provat letrozol och ovitrelle, fick du några biverkningar av dom som svettning, värmevallning eller kände du av äl mer än innan o.sv? Börjar faktiskt bli lite nervös inför spruta o tabletter. Men sprutor är jag van vid (diabetiker här) så ingen fobi här iaf :P men de är mer pirrigt att börja ta hormonkurer..vet inte om vi får/ska köra på gonal f sen eller om de blir ivf.

är dina sköldkörtel värden ok eller hoppar de mycket nu? Jag fick ner mitt värde från 4 till 0,9 nu..men verka som de är på g upp igen.

Hoppas allt gick bra på kontrollen idag o håller tummarna här att de vuxit fina äggblåsor o att ni snart får ett litet frö ?

Vad ska ni fina i tråden hitta på i helgen?

Jag fick inga biverkningar av letrozol och ovitrelle, däremot av gonal-f blir jag väldigt känslig och gråter mycket, oavsett jag är glad eller ledsen. Ska ta ovitrelle nu också, när äggblåsan vuxit klart =) 
    Skönt att du inte har sprutfobi, samma här. Varken gonal-f eller ovitrelle känns när ens ticker med =) 

De är okej nu, men jag är orolig då de aldrig legat bra stabilt utan blivit dåliga inom 3 månader. Så ska tvinga till mig ett nytt prov om några veckor för att vara säker på att de fortsätter se bra ut.. Har något mindre symtom iallafall, men en del kvar :/ 

Idag hade en liten liten blåsa vuxit till ca 8mm, så inte mycket att hurra för. Men ska fortsätta med sprutorna och sen tillbaks på tisdag för att se hur det ser ut då. 

Hur går det för er? 

I helgen jobbar jag hela nätterna o sover hela dagarna. Så inte så mycket :P dudå? 
    kram
Svar på tråden Fertilitetsutredning