• Tess1984

Fertilitetsutredning

varningsljus skrev 2015-10-08 12:27:11 följande:

Hej gänget!

Vad har ni för amh-värde ? Min läkare sa att alla mina prover var bra men barnmorskan (som bokar besöken på kliniken) har nu vid ett par tillfällen påpekat mitt höga amh (14,6) och sagt att det absolut måste innebära att jag har pco.

Vilket min läkare har avfärdat helt och sagt att inget annat tyder på pco.

Jag blir inte klok! Vad har ni för erfarenheter?

Jag har nu bett läkaren ringa upp mig. Känns så hopplöst efter att mensen kom denna månaden också... :'(

Kramar

Hej fina.  Tyvärr kan jag inte svara  på din fråga men jag hoppas läkaren gav dig bättre svar?  Nu är familjeliv segt igen så skriver mer senare. KRam
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-10-08 11:22:19 följande:

Hej tjejen =) 

Ja, jag tyckte det med, hade ingen aning om hur insemination (mer än att mannen lämna prov o så skickades det in, men inte att de skulle in direkt i livmodern o att de skulle plocka ut de "bästa") fungerade innan jag läste på klinikens hemsida.. =) 

Okej. Kanske du kan få testa letrozol också? De säger ju att den ska vara snäppet bättre än pergo, men jag har ju såklart absolut ingen aning =) 

Ja men vad spännande!! =) Håller tummarna att du kan gå den! 

Oh så härligt! hahah tänkte precis "outlanders" när du nämde "serie som utspelar sig i skottland" hehe! Har inte sett serien själv, men min kollega har rekommenderat böckerna så har köpt den första, men inte kommit igång o läsa den än =) 

ja oh ja. Fick ont redan dag två, blev tvungen tillomed o ta citodon, men hade ju mens fortfarande så kan vart blandat med vanliga endovärken såklart. Men har haft som molande/ilande i äggstockarna varje dag sen dess, får se om det hänt något på måndag =) 

Ooooh ha så himla kul ikväll =) jag ska handla lite för morgondagen när vi får gäster i två omgångar, och så ska jag sova några timmar efter handlingen =) förska baka o sy lite ikväll/natt tänkte jag =)

massor med kramar =)

Hej fina, nu skriver jag från telefonen och det verkar funka bättre. Gillar egentligen mer att skriva på tangentbordet. :)

Verkar ju lovande att du känt av hormonerna, känns som att du svarat bra på medicinen. Jag hade förvisso fler äggblåsor sist men läkaren var säker på att alla inte skulle spricka. :)

Hur är det med dig idag? Jag mår faktiskt bra, ska snart ut och springa med syrrans hund igen och efter ska jag och syrran käka lunch.

Jag kommer åka iväg på en liten mini utflykt på söndag och kommer hem igen på tisdag kväll om ni inte hör något från mig.

Nu ska jag fortsätta skriva klart min klient kostschema, hon är vegetarian så det är en liten utmaning för mig.

Vad händer annars i helgen? Kramar i massor
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-10-09 08:38:53 följande:

Hej fina du! 
    Okej =) ja, tangentbordet e skönare, men man blir ju galen när fl trögar på datorn =) 

Ja, jag hoppas det iallafall! =) Hoppas bara på att det inte blir för många ägg som kan spricka så man inte får göra nåt :o

Idag är det okej, jag sov så dåligt igår på dagen så gick o la mig vid 23 igår o vaknade 07 idag, så ska städa lite o försöka sova igen senare tror jag. Vi får dubbelgäster ikväll, först kommer mamma med mina syskon, då vi ska fira min lillasyster som fyller 9 på tisdag, o sen kommer några vänner ikväll o käkar kräfttor, räkor o ost o kex! =) Sen jobbar jag både lördag och söndag. På södag-måndag blir det lång dag, jag jobbar 2130-830 o vid 9 ska vi ha möte med logoped på jobbet så stannar kvar till 10-11 nån gång, o direkt efter det (1145) är det dags för vul. Sen äntligen hem o sova haha =) 

Härligt det låter o springa med hunden o så trevlig lunch efter! O spännande med utflykt =) 

Åh vad spännande! Vegetariskt är så gott! Måste få in mer veg här hemma, men sambon e en riktig köttis! :p 

Hoppas du får en fin fredag, helg o så utflykt sen! 

massor med kramar! =)

Tjena bruden, nu ber jag till gudarna att datorn håller sig pigg under tiden som jag skriver här.
    Allt bra idag? Själv känner jag mig stabil men det känns som att mensen är på väg, ska ta ett test imorgon innan jag drar på SPA med min vän, kommer sova över hos henne tills på tisdags men ska försöka titta in här under dagarna.
    Du ska ju på ultraljus på måndag och det ska bli spännande att höra hur det gått för dig. Jag var faktiskt på apoteket idag och hämtade min sista paket pergotime idag, fast att mensen inte är här än, hehe.

Ja jag älskar också vegetarisk kost, jag har också en man i hemmet som skulle kunna leva på kött, jag är mer för grönsaker...min sambo säger att han inte "äter gräs", fast jag tycker det skulle vara bra om han åt lite grönt nu när vi försöker skaffa barn, det kan kanske hjälpa till....tur äter han sina vitamintabletter flitigt.

Lycka nu till på måndag, håller alla tummarna jag kan för dig...Kramar i massor =)
  • Tess1984
    Maaliin2015 skrev 2015-10-09 17:56:57 följande:
    Hehe jag mår bra Nääe vi ska till ivf kliniken då och prata med läkaren om vilken behandling jag ska göra Kraam
    Åh visst ja, lycka nu till... =)
    Kram till dig också
  • Tess1984
    Filli89 skrev 2015-10-10 18:48:24 följande:

Hej tjejer.

Det var ett tag sen jag var inne på Fl. Känns skönt ändå för det känns som att denna sida gör en extra frustrerad på allt samtidigt som man kan ventilera men det är första gången jag helt och hållet glömmer bort sidan. Sist ja skrev här lämna vid blod prov för äggreservn samt sperma prov tog även ett sköldkörtel prov,eftersom jag gjort allt annat som spola äggledare osv så är det nog allt innan vi får remiss för IVF igen. Tyvärr fastnade vi i trafik förra veckan när vi skulle få provsvaren så vi kom aldrig fram till vår tid. Så typiskt för väntade på den tiden i drygt tre veckor, och ni vet den väntan. Nu väntar jag en ny tid den 20oktober så vi får se vad svaren visar. Äggreservn tror jag funkar som den ska eftersom jag gjort en IVF där jag fick ut 11 ägg och sköldkörteln hade normala världen, sperma testet kommer nog visa att 50 procent dör på grund av en åderbråck som maken fått tid för operation, aah allt känns bläää haha orkar inte snart. Har även köpt clearblue-avancerat-ägglossningstest med dubbelhormon indikator så vi har kört på denna månad dock så får maken prestationsångest tyvärr av all stress och sex på beställning så vi kunde endast ha dagarna innan och samma dag som den gav utslag så de ba vänta o se. Haha nu har ja skrivit en bok känner ja, tar igen för alla dagar haha, hur mår ni? Hur går allt. Måste bara säga tess du verkar så underbar och posetiv, kram på dig och alla andra som kämpar.

Hej tjejen
    Kul att höra från dig igen, förstår dig gällande familjeliv, tycker det har blivit bättre sen någon dag tillbaka, inte segt just nu i alla fall, kan ju hoppas att det bara var något tillfälligt. =)
    Attans att ni hamnade i bilkö och missade tiden, väntan är lång nog och så fick ni vänta ytterligare, typiskt...
    När gjorde ni IVF senast? När ska din sambo opereras? Brukar det hjälpa efter operationen?

Ja det är ingen vidare med sex på beställning, kan vara kämpigt här också men man får försöka köra på så gott det går, hehe.
    Just nu mår jag hyfsat men allt går i vågor, jag har börjat på akupunktur sen en tid tillbaka och det har verkligen hjälp, det kan jag rekommenderar alla här inne...

När har du nästa äl beräknad?

Kram till dig
  • Tess1984
    Tess1984 skrev 2015-10-10 21:41:35 följande:
    Hej tjejen
    Kul att höra från dig igen, förstår dig gällande familjeliv, tycker det har blivit bättre sen någon dag tillbaka, inte segt just nu i alla fall, kan ju hoppas att det bara var något tillfälligt. =)
    Attans att ni hamnade i bilkö och missade tiden, väntan är lång nog och så fick ni vänta ytterligare, typiskt...
    När gjorde ni IVF senast? När ska din sambo opereras? Brukar det hjälpa efter operationen?

Ja det är ingen vidare med sex på beställning, kan vara kämpigt här också men man får försöka köra på så gott det går, hehe.
    Just nu mår jag hyfsat men allt går i vågor, jag har börjat på akupunktur sen en tid tillbaka och det har verkligen hjälp, det kan jag rekommenderar alla här inne...

När har du nästa äl beräknad?

Kram till dig
    Tack för din fina ord förresten, blev glad att höra det...jag försöker vara positiv så gott det går, är så glad att jag har er här... Hjärta vilket fint gång vi är...
    kram
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-10-10 22:25:10 följande:
    hej tjejen! =) hehe, hoppas det inte var alltför segt när du skrev :D verkar funka bra här nu iallafall! 
    Idag är det lugnt, är helt slut efter att ha sovit dåligt i en vecka, och rejält förkyld på det. Men pigg i huvudet, är kroppen som är trött. Är på jobbet nu så förhoppningen är att jag får sova hela dagen imorgon =) 
    Ah okej. Spännande! Håller tummarna! Åh, låter alldeles underbart med spa och kompishäng! =) Har massage på tisdag, så det ser jag fram emot. Känns som det behövs så jag kan få slappna av o sova :p 
    Ja.. Jag är lite nojig nu, vi har ju egentligen sexförbud, men efter ett par glas vin gick det inte riktigt o hålla sig haha (dock använde vi skydd som vi hittade långt ner i sängbordslådan haha, o de hade inte gått ut så känns ändå rätt säkert)... O så är min temp mycket högre än vanligt, dock tror jag det beror på att jag sovit dåligt o förkylningen (inte feber, men nästan en hel grad högre än min normaltemp).. Är ju alldeles för tidigt för äl som tur e, så bör ju vara den dåliga sömnen.. =) Längtar till måndag så jag får veta om vi får försöka den här månaden. Trist o stoppa i sig mediciner o få ägg man inte får "använda" :o 
    Okej =) Hur många tabletter är det i en förpackning? Letrozolen är 30 tabletter i så jag kan använda dem  i sex månader om jag behöver =) dock måste jag hämta ut ny spruta för varje gång :o 

haha min sambo är likadan.. :p jag gillar kött men äter helst varierat. Måste tipsa om icas recept på vegetarisk korma. Så himla god! På tal om vegetariskt ;) 
    www.ica.se/recept/vegetarisk-korma-717304/  min absoluta favorit är dock jambalaya, som mitt ex mamma gjorde. Så god så jag kan inte ens beskriva det haha :p 

Bra att han tar vitaminerna iallafall =) försöker få i sambon iallafall d-vitamin, men han kan inte svälja tabletter, så har fixat tuggtabletter :p men dålig på vad som mer kan behövas =) dvitamin tänker jag mest eftersom det inte är sol o han dessutom, precis som jag jobbar natt o inte ser så himla mkt sol =) 

gulle. detsamma för dig, att mensen håller sig borta!! o att du får en toppen minisemester! massor med kramar! =)
    Hej tjejen

Såg att du varit hos läkaren, tråkigt att höra =( , sa läkaren vad det kan bero på?
    Själv är jag något deppig idag, negativa gravtest och troligtvis mens på gång. Jag får nog börja ställa in mig på IVF, känns som vårt sista hopp.
    Nu har jag en kur pergotime kvar så lite hopp finns ju alltid, fattar inte vad som kan vara fel, vi har ju varit gravida tidigare men nu funkar det inte, känner mig så frustrerad och arg just nu.

Hoppas du får bättre besked på nästa läkarbesök, frågan du läkaren vad man annars gör?

Nu är jag hemma efter några intensiva dagar hos min kompis, nu fick jag känna på småbarnslivet, hehe...

Nu ska jag snart iväg och jobba, sänder dig massa kramar...

• Tess1984
    JennyNG skrev 2015-10-13 12:18:29 följande:

Tjoho brudar

Igår var vi äntligen till läkaren.
    Allt såg bra ut så det kommer bli IVF för oss.

Så tänkte fråga om nån blivit gravid på första IVF försöket :)

Hej

Härligt att något händer, när börjat ni er första IVF behandling?

Kram
  • Tess1984
    halo83 skrev 2015-10-13 16:43:43 följande:

Nu har vi varit in å lämnat spermaprovet .. Det enda mannen min bävat för å haft sån ångest för. Så skönt att de e gjort

Vad härligt, hoppas vi på positiva besked.

Ska han lämna ett prov eller fler? Kram
  • Tess1984
    halo83 skrev 2015-10-13 18:29:45 följande:

Han ska bara lämna ett..som tur är.. ;) de va riktigt svrt att få dit honom

Nej min sambo var inte heller riktigt glad för det men det är skönt när det är gjort så man får veta.

Kram
Svar på tråden Fertilitetsutredning