• Filli89

Fertilitetsutredning

Dragonfly81 skrev 2016-03-09 17:40:45 följande:

Hej!

Ja hur känns det, hahaha, det känns precis som för dig, fortfarande overkligt! Har absolut inte fattat än att jag verkligen är gravid!

Jag mår jättebra! De symtom jag har är exakt likadana som när jag väntar mens i vanliga fall ("mensvärk", svullna och jätteömma bröst, lite tröttare än vanligt men jag kissar som en hel elefant så det är annorlunda) så det känns som man fortfarande går och väntar på den ungefär.  Jobbigast är väl att vänta de där 14 dagarna som är kvar till vul som sagt... men det kommer gå fort! ;)

Keep me posted!!! 

Kramar 

Ja alltså jag känner faktist inte så mkt. Lite mensvärk lite då o då och brösten som ömmar när de vill. Inget illamående o inte kissar ja nått heller. Blir bara orolig av att inte ha symtom. Har vul 21 e rädd att d inte finns nått där Lol. När har du vul?
  • Filli89
    Dragonfly81 skrev 2016-03-10 21:53:58 följande:

Jag har vul den 23:e! 

Det här med symptom är ju så individuellt. Finns ju de som går länge utan några direkta symptom medans andra känner av det nästan med en gång. Det kommer säkert komma fler för dig snart, men samtidigt är det ju ganska skönt att slippa de värsta tänker jag. Illamående t.ex. är jag glad att slippa så länge som möjligt! Är det värsta jag vet! Har mått illa tillräckligt ändå genom åren, utan att vara gravid.

Ta det bara lugnt, njut och invänta ditt vul så ska du se att allt är som det ska! 

Kram

Hej du.

Förlåt för sent svar. Svårt att hålla kolla på olika trådar bara. Jag har helt klart börjat få symptomer nu. Spyr ett par gånger per dag brösten kommer och går och molvärk ibland mer lr mindre. Har ringt till kliniken o fått UL två dagar tidigare så har tid på måndag. Vettu vi har en tråd för ivf höstbebisar gå med i den känns okänsligt att diskutera här inne när våra systrar fortfarande kämpar. Till er alla tjejer som kämpar där ute må ni få era underrättelse snart det är tufft det ni går igenom och ni är starkare än vad ni tror. Som sagt förlåt mig om jag varit okänslig genom att skriva här. Ta hand om er kram.
  • Filli89

Hej tjejer ser ut som att även jag blir tillbaka till mitt gamla tråd. Lämnade den då jag blev gravid i februari men fick en väldigt dramatisk missfall förr förra månaden i v10 tyvär. Så nu ruvar jag igen på en blastocyst på halvt stimulerat FET.

Tess vad kul att se att även du satt igång hoppas det blir vår tur snart.

• Filli89
    Redcat skrev 2016-06-08 12:14:29 följande:

Beklagar verkligen :-/ håller tummarna att det funkar hela vägen den här gången

Vilken ruvdag är du på nu?

Ja du sånt e livet i guess v10 började ja ändå slappna av lite o så kom d som en chock men men nya tag, hjälper inte att sörja direkt hade haft hundra barn isf lol. E på rd9 har testdag 12 juni, har dock inte tänkt så mkt dessa dagar då vi har islamisk högtid (ramadan) så man är upptagen mest med familj o massa annat skönt att slippa räkna ändå. Dudå?
  • Filli89

Hej tjejer blev inget här för oss med fet fick min mens idag lr vet inte va d är blöder bara brunt har inte kommit igång riktigt antar ja, dock är d skumt att den kommer så långt efter äl spruta cirka 18 dagar efter. Nu lägger vi ner över sommaren o försöker med nytt ET efter sommaren fet verkar inte funka för mig två ET som tagit sig ena missfall kort efter td och andra sen missfall och två fet som inte blev nått även fast d va en blastocyst som kläcktes ur sitt skal så blev det Nada. Börjar tröttna på allt detta ska de vara så svårt även fast man får hela processen gjort o folk föder två o tre barn medan ja knappt kan få till med en. Förlåt ville gnälla av mig lite haha. Lycka till ni andra som ruvar och om de blir minus så ses vi nog i någon agusti tråd.

En fråga dock om någon vet. Tror Ni ja kan fråga om att sätta tillbaka två? Är ju rätt "ung" enligt d men har ju 4 misslyckade ivf hittills hur mkt måste man misslyckas för att de ska överväga de?

• Filli89

[quote=76712309][quote-nick]idiisen skrev 2016-06-14 23:22:09 följande:[/quote-nick]Jag och min sambo ska få ivf efter sommaren. :) Äntligen! 

Nu undrar jag hur många i sättningar man får? Jag har hört att det är 3 äggplock man får, men om man får ut 4 bra på 1 äggplock, och dem klarar frysen. Hur räknas det då? Får vi bara 3 insättningar trots om vi skulle fått ut 4? 

Förvirrad som tusan. Så mycket man ska ta in. 

Kram till er, / Ida[

I Sthlm får man 3 försök. Varje färsk försök räknas som ett försök dvs frysförsök räknas inte med i landstingets. Om det inte leder till en insättning på färskförsöket dvs att de aldrig blir någon insättning av någon anledning så räknar man inte d som ett försök, alla städer har dock inte 3 gratis försök vissa har 2 och räknar på andra sätt så d kan bero på var du bor.

• Filli89

[quote=76714166][quote-nick]idiisen skrev 2016-06-15 17:39:19 följande:[/quote-nick]okej. Men får  man betala för de frysta om man ska sätta in det?

Jag bor i Skåne och har Malmö som min IVF klinik. :) 

Har för mig att vi också har 3 försök ifrån landstinget. [/

Nej om dina försök är via landstinget betalar man inte varken för ET lr FET. varje ET som sätts in räknas som ett försök. Vad gäller FET om du har i frysen så sätts det in även d gratis men som sagt fet ingår.

• Filli89
    chbw skrev 2016-09-06 13:27:50 följande:

ÅH grattis! vad kul! 

Vi har faktiskt fått remiss till ivf nu, men kötiden är lång, 6-9 månader så blir troligen inte innan februari,mars nån gång. 

Jag har också haft tre egna ägglossningar tre cykler i rad nu! Är på bim eller bim+1 idag, men inget plus och ingen mens än. Väntar på att blödningen ska komma igång så jag kan ringa kliniken, vi ska göra ett sista försök med insemination nästa cykel =) Sen får vi fortsätta själva, så länge jag får egen ägglossning dvs, tills det blir dags för ivf!

Hej. Om du bor i Sthlm så ville ja BA säga att När jag fick min remiss till Huddinge så var kö tiden oxå 6-9 månader. Kändes inge vidare o vänta så långe så ringde vårdgarantin så fort remissen kom in så vi fick tid i st Göran inom tre månader. Har du kontaktat vårdgarantin ?
  • Filli89
    chbw skrev 2016-09-21 05:41:29 följande:

Jag gjorde som du sa! Ringde vårdgarantin förra måndagen och vi fick kallelsen igår! Vi ska på första besöket den 3 oktober!!! :)

Åååh vad bra att vi finns här för varandra. En har alltid lite mer erfarenheter än en skälv och på så sätt kan vi underlätta denna redan jobbiga process en aning. Glad för din skull. Jag ska själv återföra en fem dagars fryst nästa vecka efter ett misslyckat ET. Lycka till kommer gå super! grejen med vårdgarantin är ju just det att man kan skickas till antingen Sthlm lr Uppsala beroende på vart man bor i Sverige då da men jag har bara hört gott om linne!!
  • Filli89
    chbw skrev 2016-09-29 11:58:49 följande:

Åh lycka till, håller tummarna!!

Hon jag pratade med sa att set bara blir i stockholm eller uppsala (akademiska) och akademiska är med på de tre en står i kö till också. Men ja vi hamna i uppsala på akademiska. Inte ens en vecka kvar nu! Så galet nervös :p

Jaa jag förstår att du är nervös var oxå det men samtidigt super glad stt det hände något. Något som kan kännas segt är dock om du nyligen haft din mens tyvär, då får du vänta tills nästa mens. Det fick jag göra, min mens kom typ fem dagar före vårt första möte så ja fick vänta en hel månad bara för de, men om du får din mens efter mötet kommer du få starta med sprutor på en gång!! Lycka till då kanske vi ruvar samtidigt. Jag gör insättning någon gång nästa vecka, har ul på månad för o se när ja ska ta ovitrielle.
  • Filli89
    chbw skrev 2016-10-07 05:09:59 följande:

Jag började blöda i söndags o mötet var i måndags. Började med sprutorna i onsdags. Vul planerst nu på onsdag o äggplock vecka 42. Fick börja direkt! Så skönt. Hade tur tror jag, eftersom blödningen började en dag innan bara. Den var dessutom 1 dag tidig.. :o

Vet du när du ska göra insättningen än? Eller har du kanske gjort den redan?? :)

Åååh vad bra vilken timing dåå. Hoppas det går bra för dig. jag tog ovitrielle i måndags, började med crinone nu imorse för första gången har alltid fått lutinus, och insättning på måndag.
  • Filli89
    Missilence skrev 2016-10-18 23:16:41 följande:

Hejsan!

Jag gjorde min andra insättning förra söndagen, alltså på CD 25.

I lördags kväll fick jag rikliga blödningar med klumpar som höll i sig även på söndagen, men idag har det nästan helt avtagit. Jag har mått småilla på kvällarna de senaste 5 dagarna och haft molade värk i magen den senaste veckan. Jag har även mått lite konstigt ibland. Blivit lite yr mm..

Någon som har vart med om något liknande? Är det ett tidigt missfall?

Hej. Har du testat pluss redan lr? Om det är långt innan td kan blödningen bero på ett o annat, kanske nid eller genombrottsblödning, lr tidigt MF men ett så tidigt MF borde inte ge så allvarlig blödning förutom att det ser ut som en vanlig mens, så vare för mig när jag fick MF innan td dvs en kemiskgravidtet. När har Du td?
  • Filli89
    Madeeleenee skrev 2016-10-18 18:19:20 följande:

Hej igen. Var på vårt första läkarbesök igår iom vår utredning. Finns att läsa om i en annan tråd för den som vill.. Gyn sa att hon såg att jag borde ha ägglossning snart, vad är oddsen? Haha. Trodde henne inte riktigt.. Hon såg en blåsa på nästan 14 mm om jag minns rätt.. Sambon sa att vi får väl köpa äl test och se.. Det var positivt igår när vi kom hem. Provade med både testlagrets och Apotekets egna. Har aldrig fått positivt innan i princip trots flera test om dagen. Testade igen några timmar senare runt 19.00 igår, ännu starkare! Massor med äl flytningar dessutom och känningar, inte ens känt något tidigare på dagen. igen, ironiskt, med tanke på läkarbesöket samma dag.

Vi hade sex senare på kvällen, även haft det lördag och söndag, av ren lust. Den är det inget fel på hos någon av oss tack och lov.

Imorse var Apotekets äl test fortfarande positivt, testlagrets var dock inte lika starkt. Nu i em är båda testen negativa, knappt något utslag alls på teststräcket. Hade känningar inatt, vaknade tom av att det molade i tjejmagen.

Blev ju både glad och ändå besviken att jag fick utslag igår.. För i min hjärna är blåsan för liten för att kunna ha släppt iväg ett dugligt ägg inatt? Är inte jättebra på sånt här med vad jag har kunnat läsa mig till bör blåsan vara runt 20mm för att man verkligen ska ägglossa?

Kan ägget bara förtvina med tanke på att jag får negativa stickor idag? Har det släppt ändå? Eller kan det släppa om några dagar trots positivt äl test igår? Mycket svammel men så mycket tankar.. Hoppas nån kan hjälpa mig..

Ägget växer 1-2 mm per dygn hade du 14 hos gyn växer det ju till sig på 3 dagar till cirka 20. När ägglossningstestet visar stegring är det för att lh ämnet är i kroppen, testet kan dock inte med hundra procent konstatera äl utan det reagerar endast på ämnet, och bara för man har ämnet i kroppen betyder inte att man nödvändigtvis har haft äl för det, det kan man endast konstatera med test av progesteron cirka en vecka senare, men om det släpper så släpper det inom 36 timmar från det att du får stegring, det brukar stå på förpackningen, df när man gör ivf tar man äl sprutan som gör att äggen mognar kanske en måndag och man gör äggplock på en onsdag dvs cirka 36 timmar. Om du har haft samlag alla dagar runt om både före o efter borde du täckt äl och du kan inte göra mer än så.
  • Filli89
    Missilence skrev 2016-10-19 13:09:25 följande:
    Nej, jag har td på måndag.. tyckte också att det va väldigt tidigt å blöda så mycket om det va ett tidigt MF.. slutade blöda efter två dagar ????
    Aha okej vänta och avvakta tills måndag då om du orkar. Förra gången jag blev gravid blödde jag lite gran på ungefär rd 9 som skulle vara tiden för mens men det avtog. Ett råd bara vad det än är för typ av blödning använd inte tampong även om du misstänker att de kan vara mens, för det gjorde jag. Jag trodde det var mens, var så ledsen så satte in tampong i två dagar sen märkte jag att de Kom inget blod, detta tror jag ledde till en infektion senare i v11 vilket gjorde Att jag fick missfall ( min egna teori, eftersom de sa Att ja hade infektion i livmodern)
Svar på tråden Fertilitetsutredning