• Filli89

Fertilitetsutredning

Hej tjejer tänkte hoppa in här. har en bokad fertilitetsutredning på måndag. Har Dock redan gjort en ET som lyckades men blev snabbt missfall och en FET som misslyckades. Vi gjorde det utomlands där vi stod för allting själva och nu börjar vi om allt med en utredning känns så där men man är ju inte rik. Hur har det gått för er. Några råd osv jag har hunnit göra en hel del. Som att ta bort polyper, spola äggledare.kram

• Filli89
    Tess1984 skrev 2015-08-28 09:08:01 följande:

Hej och välkommen =)

Vad tråkigt att ni misslyckade med ET, beklagar verkligen. Vart gjorde ni det utomlands? Gjorde dom en utredning på er innan där?

Vi har precis gjort vår utredning och startar med pergotime.

Vi fick ta blodprov båda två, sen lämnade mannen 2 spermaprov (såg normalt ut), jag fick spolat mina äggledare (såg bra ut där också) sen var det bara att sätta igång med behandling.

Lycka till nu, hoppas allt går snabbt och smidigt...kramar i massor

Ja vi gjorde får ivf i egypten kostade 12 tusen endast så det var värt det allt gick så
    Smidigt, inga vänte tider . Ja alltså vi tog tester innan köns sjukdomar och ett sperma test som visade att 50% dör pågrund av en åderbråck. Gjorde dock aldrig en sköldkörtel men har redan gjort ett test på vc och det visade inget förutom blodbrist. Vi får se hur det går på måndag. Varför får du pergotime? Har du ingen äl ? Sen undrar jag om man får remiss för en Ivf måste man ha samma adress även om man är gifta ? har för mig att de ändrat de lr?
  • Filli89
    Tess1984 skrev 2015-08-30 13:46:12 följande:
    Hej igen..

Du får berätta mer om morgondagens besök hos läkaren. Hoppas det snabbt löser sig för er.
    Läkaren ansåg att jag skulle prova pergotime för min något oregelbunden mens.
    Han ansåg att jag skulle få bättre chans att pricka in den "rätta dagen", sen kanske ett alternativ innan IVF också, men jag tar alla chanser jag får, vill ha bebis NUUUU!! =)

Ja jag tror man måste ha bott ihop ett tag eller vara skrivna på samma adress för att få hjälp via IVF i Sverige, men kolla det med läkaren imorgon.

Bor ni på samma adress nu eller är gifta? Kram
    Ja tog ju dessvärre fel dag, tisdag är det. Egentligen vet jag inte vad de kan hjälpa mig med,fick tillbaka testet från vc gällande sköldkörteln och det var inget fel där
    Heller har ju gjort allt så ja vet att felet ligger i spermierna i och med att 50% dör så är d en stor anledning till att ja inte blivit gravid. men eftersom man måste göra en utredning innan IVF så får ja väl göra en ändå.

Jag kollade runt gällande om man måste bo ihop, verkar vara vissa som inte gjort det trots allt och ändå fått en finansierad IVF, dessutom sägs det att man även vid utredning måste ha samma adress och det gjorde inget då hon skrev upp våra adresser, personligen tycker jag det är en löjlig regel ja menar skulle särbo vara mindre bra föräldrar, och dessutom som bostads marknaden ser ut idag är d inte heller säkert att man ens kan ha samma adress. Nå väl får se hur d går!
  • Filli89
    Tess1984 skrev 2015-08-31 07:42:51 följande:
    Hej

Låter jobbigt, hoppas snart utredningen är över så att ni kan sätta igång med behandling, vad säger läkaren som utredde er senast om chanserna att bli gravida på naturlig väg när 50% av spermierna dör?

Ja jag tycker också att det är en sjuk regel faktiskt, tror reglerna i Skåne är att man måste ha bott ihop i samma adress ett tag innan man får hjälp via IVF, en kompis till mig råkade ut för det nämligen, var bor ni någonstans?

Ha en bra dag, kramar
    Läkarbesöket gick super. Mina tidigare undersökningar utom lands gjorde super, hon antecknade och tyckte vi gjort allt man gör på en utredning, men de behövde ta ett sperma test för att se ändå. I och med att jag ändå har ägglossning så vet jah inte vilka behandlingar ja kan starta med förutom pergotime. Så hon sa att de blir nog kö för ivf.

Ps frågade gällande adress hon sa att man ska ha samma men hur länge är inte lika viktigt när man är gifta utan de handlar om att man har samma adress när remissen skickas.
  • Filli89
    Tess1984 skrev 2015-09-04 07:54:28 följande:

Hej

Vad härlig att höra att besöket gick bra. Ni kommer kanske göra som oss börja med pergotime och om inte det hjälper blir det IVF, hur tänker du kring IVF om det skulle bli aktuellt? Kram

Hej.

Alltså ja ttror inte pergotime är ett alternativ för mig. Jag har bra med är har ju redan gjort två IVF en ET och en FET fick elva ägg. Men hon tog ett blodprov för att kolla äggreserven så vi får se. Hur går det för dig?
  • Filli89
    Tess1984 skrev 2015-09-07 18:16:14 följande:

Hej

Ok!! Hur långt tid kan det ta innan man får provsvar? Jobbig väntan måste jag förstå. =(

Här känns det väl sådär nu, mensen är troligtvis på väg IGEN, känner frustration just nu. Undrar hela tiden när det ska bli vår tur. =(

Känner mig riktigt nere idag.

Får man fråga hur det känns psykiskt att gå igenom IVF?

Hoppas du snart får svaren från läkaren, kramar i massor

Hej.

Jag förstår dig, vi alla har våra dagar, hade en sån dag förrigår då jag bara föll i gråt, det är viktigt att släppa ut sina känslor och kunna prata om det, det här är nog bland det svåraste Jag varit med om och man kan inte hjälpa att tycka synd om sig själv, men vettu vad snart är vi där, snart ser vi ljuset i slutet av tunneln.

Alltså vi lämnade vårt prov i Huddinge i sthlm den 2sep hon sa då att de kunde ta allt mellan en vecka till två men på kliniken sa de att det kunde ta upp till fyra veckor. Vilket känns sjukt för i Egypten tog det en dag att få provsvar och kostade 80kr typ vet inte vad som tar tid och vf det är så dyrt om man skulle vilja ta ett superman test privat och få svar fortare, de skulle kosta 2500,jättee konstigt.

IVF processen i sig fysiskt tyckte jag inte var särskilt svår, i slutet när man var så svullen av alla ägg var det riktigt jobbigt att gå och det gjort ont samma dag som äggplocket men annars var det okej. Det jobbigaste var när allt var färdigt och man väntade svår dvs ruvar tiden, det var nog de två längsta veckorna i mitt liv, det var svårast av allt måste ja säga, nojjan för att inte våga gå in på toa för att man är så rädd att se blod de sista dagarna, men pendlar mellan hopp och förtvivlan, det är helt klart det hemskaste.
  • Filli89

Hej tjejer.

Det var ett tag sen jag var inne på Fl. Känns skönt ändå för det känns som att denna sida gör en extra frustrerad på allt samtidigt som man kan ventilera men det är första gången jag helt och hållet glömmer bort sidan. Sist ja skrev här lämna vid blod prov för äggreservn samt sperma prov tog även ett sköldkörtel prov,eftersom jag gjort allt annat som spola äggledare osv så är det nog allt innan vi får remiss för IVF igen. Tyvärr fastnade vi i trafik förra veckan när vi skulle få provsvaren så vi kom aldrig fram till vår tid. Så typiskt för väntade på den tiden i drygt tre veckor, och ni vet den väntan. Nu väntar jag en ny tid den 20oktober så vi får se vad svaren visar. Äggreservn tror jag funkar som den ska eftersom jag gjort en IVF där jag fick ut 11 ägg och sköldkörteln hade normala världen, sperma testet kommer nog visa att 50 procent dör på grund av en åderbråck som maken fått tid för operation, aah allt känns bläää haha orkar inte snart. Har även köpt clearblue-avancerat-ägglossningstest med dubbelhormon indikator så vi har kört på denna månad dock så får maken prestationsångest tyvärr av all stress och sex på beställning så vi kunde endast ha dagarna innan och samma dag som den gav utslag så de ba vänta o se. Haha nu har ja skrivit en bok känner ja, tar igen för alla dagar haha, hur mår ni? Hur går allt. Måste bara säga tess du verkar så underbar och posetiv, kram på dig och alla andra som kämpar.

• Filli89
    Tess1984 skrev 2015-10-10 21:41:35 följande:

Hej tjejen

Kul att höra från dig igen, förstår dig gällande familjeliv, tycker det har blivit bättre sen någon dag tillbaka, inte segt just nu i alla fall, kan ju hoppas att det bara var något tillfälligt. =)

Attans att ni hamnade i bilkö och missade tiden, väntan är lång nog och så fick ni vänta ytterligare, typiskt...

När gjorde ni IVF senast? När ska din sambo opereras? Brukar det hjälpa efter operationen?

Ja det är ingen vidare med sex på beställning, kan vara kämpigt här också men man får försöka köra på så gott det går, hehe.

Just nu mår jag hyfsat men allt går i vågor, jag har börjat på akupunktur sen en tid tillbaka och det har verkligen hjälp, det kan jag rekommenderar alla här inne...

När har du nästa äl beräknad?

Kram till dig

Hej fina

Jag fick ju min mens idag dessvärre. Men vi hade tid hos gyn igår, vi fick tillbaka provsvaren allt såg bra ut. Min mans spermier va chockerande bra min äggrrserv och sköldkörtel med, vi fick lämna infektions prov inför ivc så nu står vi i kö vi borde få tid inom tre månader känns som man kommit en bit men vet inte om ja orkar med en ivc alltså tills dess får man hoppas på att d blir nått utan. Hur går det för dig?
  • Filli89
    lilsis skrev 2015-10-22 05:50:08 följande:
    Jag har ET idag och jag tycker att hittills har IVF inte varit särskilt jobbigt alls. Visst äp var obehagligt men det är för att jag har ett myom man var tvungen att flytta på för att komma åt ena äggstocken.
    är det sant?? vad kul men samtidigt en känslomässig bergodalbana.jag har gjort en et och fet utomlands så jag vet din känsla. men nu måste vi börja om här i sverige för att få en finansierad ivf. jag tyckte inte heller det var särkilt jobbigt fysiskt förutom sista dagarna innan äggplock som sagt då är man riktigt tjock där nere och kan knappt gå utan att få ont,jag vet inte om du vanligtvis känner av din äl men jag gör det av ett ägg tänk då när ja skulle ta ut 11 ägg hahaha, skönt att det gick bättre för dig .det är ändå inget jämfört med väntetiden efter insättning den slår allt det var bland de jobbigaste ja varit med om. hoppas på en bebis för dig nu fina.puss o kram
Svar på tråden Fertilitetsutredning