• Tess1984

Fertilitetsutredning

chbw skrev 2015-09-07 19:06:28 följande:

Hej =) 

jodå, rejält trött, men avslappnad efter massagen också! Bara ett par dagar ledigt kvar nu, men blir nog skönt o komma in i lite halvrutiner igen!

Okej så typiskt :( :( Ja, det är så absolut okul att det inte finns när man bara väntar efter äl.. Fy.. Såg på youtube-klippet du la upp nu.. Så fint det var. Och det fick mig o tänka på vad folk säger, när jag pratat o längtat. Är ju inte så många jag pratat med.. Får höra flera "ta det lugnt, du är ung, du har tid på dig" osv. Blir så less. Det är väl skitsaksamma att jag är ung? Vill ju NU inte om tio år... Har alltid velat ha barn o har längtat sen jag var 17-18, det är över sex år. Ville bli klar med plugg o ha lägenhet först... Till och med min mamma sa förra året, (typ precis innan jag o sambon började försöka) när jag var ledsen o började grina mitt i en affär för att jag inte visste om jag kunde bli gravid ens, pga endometriosen, att jag har så låååååång tid på mig, ta det lugnt. Vänta ett år innan du börjar oroa dig. Och så vidare. Har därför inte berättat att vi försöker... Och när jag berättade att jag fått rekommendation att kolla om jag har ägglossning o göra utredning för o veta om det går tyckte hon att "det kan du ju vänta med, du har tid".. Inte en gång verkar det som hon tänkte på att det kanske e därför jag är ledsen, för att jag vill NU... Helst för ett år sen....

åååh. gnällspik deluxe ikväll känner jag! Sorry =)  Blir så ledsen bara. Tycker det är vår tur nu, alla här inne, och alla som fått kämpa och som inte önskar något annat än ett litet frö som vill bli en bäbis! <3

Ja, okej. vad lustigt att de inte har kommit än :O Jag funderar på att beställa hem ett par clearblue plus.. De är så dyra, men de ska tydligen va de bästa som jag förstått det.. 

Ja vad kul! =) Jag skickar den så fort den kommer hit. Borde komma imorgon eller på onsdag. Men gulledu!! =) Jag testar att skicka ett PM till dig! 

Men åååh så spännande det låter med alla pannkakor! Och vilket paradis för barnen! Dit vill jag också åka nån gång =) 

Men du så himla härligt! Bäbisskratt måste ju vara bland det bästa som finns. Har massa filmklipp från när min yngsta lillebror var bäbis, och verkligen gapskrattar. Som plåster på själen verkligen! <3 Jag kommer nog filma och fota mycket sen, haha. Stackars framtida ungar ;) Såklart hon älskar sin moster! <3

Åh, härligt! Vad blir det för mat?? Här blev det enkelt. Tomatsoppa på passerade tomater, sojagrädde och massa kryddor med bröd att doppa :D 

massor med kramar!! 

Hej =)

Åh vad skönt att få massage, hur ofta får du det? Funderar på om man inte skulle boka tid till en massör, nacken och ryggen är bättre nu och jag har inte haft spänningshuvudvärk sen jag började gå till sjukgymnast.

Ja eller hur, det är ju nu vi längtar och vill ha vår efterlängtade barn. Inte om hundra år. Jag minns att jag fick höra efter mina missfall,att det var lika bra att jag fick missfall, jag vill väl inte ha ett utvecklingsstört barn!! Det är väl inte det man har längtar och drömt om under alla veckorna man fick vara gravid, barnet jag såg i mina drömmar kommer aldrig födas till världen och det kändes som en förlust.

Ja det var väldigt härligt att höra hennes bebisskratt, hehe. =)
    Förresten jag pratade med syrran igår om mina tankar kring namngivningsdagen som jag visste skulle hon aldrig döma mig, utan hon förstår mig.
    Hon hade tänkt på mig i lördags när vi träffade våra barndomsvänner,( våra gemensamma vänner(, alla har barn utom jag och hon hade undrat hur jag mådde under kvällen men jag tyckte bara det var så skoj.

När börjar du jobba igen? =)

Jag skickar iväg din överraskning idag med posten, eller imorgon men troligtvis idag. Nu ska jag fixa till mig inför dagens arbete. Hoppas du får en bra dag. Sänder dig massa goa kramar.
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-09-08 12:20:35 följande:
    Ja toppenskönt :) ungefär två gånger i månaden. Toppen eftersom jag har svårt o slappna av! Ja gör det! Så värt! Å vad härligt det är bättre nu sen sjukgymnasten!!

Ja men precis! Men fy fan rent ut sagt. Vem säger något sånt?! Det spelar väl heller ingen roll om barnet är friskt eller utvecklingsstört eller har något annat funktionshinder. Det är fortfarande ens barn! Åh vad arg jag blir!! Och enligt min erfarenhet är många utvecklingsstörda/fubktionshindrade barn o vuxna hundra gånger mer empatiska än de människor som kan kläcka ur sig en sån sak. Och dessutom är de precis lika mycket människor o lika mycket värda som alla andra!!! Ja, det äe nog skitjobbigt till och från med funktionshindrade barn, men det är det också med såkallade normalstörda barn.

Sorry för utbrottet haha. Funktionshinder är mitt område och drömmen är att få arbeta med funktionshindrades rättigheter på något sätt, som ju ska vara precis samma som för alla andra. Men samhället är fortfarande så exkluderande :(

Kan tänka mig det!! :) åh vad härligt att hon inte dömer o förstår dig. Precis så som en syster ska! Vad glad jag blir :)

Börjar jobba igen på torsdag natt!

Gulledu! Hoppas du får en bra jobbdag!

Massor med kramar
    Hej tjejen =)

Jag har faktiskt bokat tid till akupunktur idag, har läst mycket studier om det gällande stress, PMS och barnlöshet, kan ju vara värt att prova. Nu när man springer till till läkaren stup i kvarten har man ju tjänat ihop till ett frikort, hehe.
    Har du provat akupunktur någon gång? Hört någon som provat? =)

Du behöver inte be om ursäkt, jag förstår dig så väl. Hjärta
    Tyvärr är många människor empatilösa i sådana här situationer, slutar tyvärr aldrig förvånas. Min bästa kompis syster har en son som är funktionshindrad, han blir alltid så glad när vi kommer och hälsar på, har alltid ett leende på läpparna. =)

Hoppas du haft en bra dag, vad du än hittat på? =)

Nu ska jag vila efter en lång dag på arbetet, kramar i massor
  • Tess1984
    Filli89 skrev 2015-09-08 21:09:16 följande:
    Hej.

Jag förstår dig, vi alla har våra dagar, hade en sån dag förrigår då jag bara föll i gråt, det är viktigt att släppa ut sina känslor och kunna prata om det, det här är nog bland det svåraste Jag varit med om och man kan inte hjälpa att tycka synd om sig själv, men vettu vad snart är vi där, snart ser vi ljuset i slutet av tunneln.

Alltså vi lämnade vårt prov i Huddinge i sthlm den 2sep hon sa då att de kunde ta allt mellan en vecka till två men på kliniken sa de att det kunde ta upp till fyra veckor. Vilket känns sjukt för i Egypten tog det en dag att få provsvar och kostade 80kr typ vet inte vad som tar tid och vf det är så dyrt om man skulle vilja ta ett superman test privat och få svar fortare, de skulle kosta 2500,jättee konstigt.

IVF processen i sig fysiskt tyckte jag inte var särskilt svår, i slutet när man var så svullen av alla ägg var det riktigt jobbigt att gå och det gjort ont samma dag som äggplocket men annars var det okej. Det jobbigaste var när allt var färdigt och man väntade svår dvs ruvar tiden, det var nog de två längsta veckorna i mitt liv, det var svårast av allt måste ja säga, nojjan för att inte våga gå in på toa för att man är så rädd att se blod de sista dagarna, men pendlar mellan hopp och förtvivlan, det är helt klart det hemskaste.
    Hej tjejen

Försökte skriva till dig igår men denna sidan är sjukt seg ibland att jag gav upp, hehe.

Ja jag tror också det är viktigt att gråta ut, pratar även av mig till sambon och syrran när jag behöver lätta på trycket. Ja förhoppningsvis ser vi snart ljuset i tunneln.

Ja jag har också upplevt att det tar en himla tid att få tillbaka provsvaret, proverna ska väl skickas till alla möjliga människor innan det kommer fram, fattar egentligen inte vad det är som tar sådan tid. Proverna görs väl samma dag, sen ska det bara skickas vidare.

Tack för att du delar med dig av dina upplevelser kring IVF, har tänkt en del på IVF den senaste tiden, mina förhoppningar är att få bli gravid med pergotime, IVF känns så långt bort men det är också en möjlighet. Känns lite skrämmande med IVF tycker jag, det är liksom den sista hjälpen, tänk så blir man inte gravid där heller och misslyckas, då finns det ju inget annat som hjälper känns det som. Otroligt skrämmande tycker jag.

Kramar
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-09-09 00:03:25 följande:
    Åh spännande med akupunktur! Oh går det på högkostnadsskyddet? Mitt frikort gick ut 1september, så måste börja om igen. Men får nog ihop rätt fort tror jag.. Brukar bli så :p aldrig testat själv.. Men läst att många rekommenderar det! Berätta hur det var när du gjort det! :)

Nä tyvärr är det ju så. Människor i sina rosa perfekta bubblor..

Åh så härligt med en glad unge :)

Ja, har haft en bra dag trots allt. Mitt busskort försvann när jag var ute o åkte. Fyllde på igår, så 800 kr åt skogen :( fick köpa nytt men kom på.en lösning som vart hälfteb så dyr iallafall. Sen var jag hos mitt ex o hans familj o lämnade lite bilder till dem o åt god middag o pratade judo :) exets pappa är min gamla judotränare. Var förbi tygaffären också och köpte två fantastiska tyger! Längtar till o få sy något av dem :)

Har du några planer imorgon? Jag ska försöka vända dygnet nu och förhoppningsvis sover jag länge imorgon! Blir skönt :) sista lediga dagen. Ska bara ta det lugnt tror jag!

Massor med kramar!
    Hej

Japp, akupunktur går på högkostnadsskyddet, tack och lov.
    På denna sidan bokade jag akupunktur, ska bli väldigt spännande, undrar om jag inte ska berätta om våra svårigheter om att bli gravid? Jag sa bara att jag kände mig stressad, hade mycket PMS, spänd nacke och rygg men allt detta beror ju egentligen på att jag är stressad över att vi inte blir gravida.
    www.cityrehab.nu/akupunkturhelsingborg.html

Låter som om du hade en trevlig dag igår, förutom busskortet såklart. Jag och min sambo delar på busskort och bil och det händer väldigt ofta att jag både slarvar bort busskort och bilnycklar, jag är så himla glömskt och slarvig men sen kan man ju ha oturen att bara tappat det eller något.

Idag ska jag ut och springa i skogen tänkte jag med syrran sen hem och laga en snabb och enkel lunch, senare ska jag träffa en vän som jag inte träffat på flera åt, ska bli skoj. Vi gick i samma klass på gymnasiet och haft kontakt från och till under alla åren.

Hoppas du återhämtar dig nu innan jobbet drar igång på allvar igen.
    Mys och ta hand om dig, vilken dag är du på idag innan kommande ägglossning.
    Minns att du tipsade om en tråd för långe sedan, där man skulle ha sex på olika dagar innan ägglossning, minns du vad den heter? Kramar i massor =)

• Tess1984
    varningsljus skrev 2015-09-08 21:59:44 följande:
    Hej tjejen!

Hur mår du? Hur känns sllt i kroppen?

Håller fortfarande mina tummar för er denna månaden. Har du tagit något test ännu?

Nej vi gick aldrig vidare... utan jag gick hem proppmätt ;)

Usch vad tråkigt att du känner så. Jobbigt med dläkten också. Många tänker ju su sig inte för utan harsplar vara ur sig "är det inte dags för er snart". Så sjukt jobbig kommentar!! Och det gör så ont... har du pratat med din syster om det?

Jag ringde förresten kliniken igår och bad om att få bli uppringd av min läkare.

Hon ringde upp senare och hon tyckte att vi skulle prova med letrozol istället för pergotime denna månaden. Det är ett annat tup av stimuleringspreparat men som enligt min läkare är nyare på marknaden och som har visat sig vara mer effektivt än pergotime. Hon hade inte så stor erfarenhet av det själv. Jag började ta tabletterna igår, cd 3 tom cd 7.

Vul dag 14! Vi får se om det ger någon effekt på mig...

Jag är osäker hur många kurer pergo man får ta på rad men har ett svagt minne av 3 och sen uppehåll? Jag har hört att effekten av pergo kan sitta i månanden efter också...

Letrozol har jag läst mig till att man kan köra under en längre tid och att det ämnet går ur kroppen snabbare.

Till veckan blir det mest jobb, lite träning och sen en lugn helg. Känns som vi behöver det efter många helger borta och fullspäckade helger.

Kräftskiva låter trevligt. Älskar kräftor!

Hoppas du haft en mysig kväll.

Sov gott! Många kramar <3
    Hej tjejen

Jag känner mig ganska stabil, tog ett test igår och det var negativt. Mensen ska dyka upp idag och jag känner att den är på väg. Har inga förhoppningar alls om att jag är gravid denna månaden heller. Nu har jag ställt in mig på att ta nya tag inför kommande ägglossning.

Ja jag har faktiskt pratat med syrran om namngivningsdagen, hon förstod mig och det kändes skönt. Nu är det två månader kvar och jag hinner nog förbereda mig fram tills dess. Förhoppningsvis är man kanske redan gravid då men det vågar jag knappt ens tänka på. 

Vad spännande att du fick prova en ny medicin, håller alla tummarna för er. När är du på dag 14?

Nu är sidan sjukt seg igen, tar 100 år att skriva, segt. =(
    Skriver mer till dig nästa gång, nu ska jag ut i skogen och springa med min syster. Massa goa kramar
  • Tess1984

chbw, tyvärr kunde jag inte citera ditt inlägg, familjeliv blir ju bara värre och värre tycker jag, hoppas dom gör någonting åt detta, för det är sjukt segt att skriva här nu.

Haha ja är också otroligt glömsk, har problem med alla koder jag ska lära mig, glömmer folks namn, känner ofta inte igen folk, tappar bort saker, har typ minne som en guldfisk. Sambon blir sjukt irriterad på mig ibland. Tror ibland jag lider av en diagnos eller något, haha.

Idag känner jag mig sjukt trött, vill bara sova just nu. Mensen har inte dykt upp än men jag känner att den är på gång. Testerna säger att jag inte är gravid så har tyvärr inga förhoppningar där. PMS delux känner jag nu.
    Jag kom för ett tag sen hem från min en gammal kompis som jag inte träffat på flera år faktiskt, så det var väldigt trevligt. =)
    Övrigt känner jag mig stressad över hela denna situationen, hatar verkligen denna ovissheten, orkar snart inte vänta länge...vill bara ha en växande mage och bebis.

Du är bara för snäll, vad glad jag blir att du skickat den, tackar så väldigt mycket. Har du fått ditt paket än? =)
    Tack för tipsen om apparna. När kan man börja använda tempen? Måste man samma dag som mensen kommer?
    Om man använder temp varje dag, behöver man då använda ägglossningstest? Borde väl funka med bara tempen?

Nu ska jag snart in och krama sambon i sängen, han har ont i huvudet idag och känner sig krasslig och ni vet ju säkert hur illa det kan vara när killar är sjuka, haha.

Kramar

• Tess1984
    chbw skrev 2015-09-10 01:47:54 följande:

Tess1984 - Ja något verkar va extra struligt nu. Kan inte citera ditt inlägg heller! Hoppas de löser det fort.

Haha vad jag känner igen mig! Koder och siffror har jag av någon anledning rätt för, förutom datum.. Allt annat är borta om jag inte skriver ner det eller gör exakt samma varje dag (typ lägger nycklarna på samma ställe varje gång osv) haha

Oj hoppas du får sova bra inatt! Trist att du känner mensen på g :/
    Vad härligt det låter o hänga med vänner man inte träffat på länge! Ja.. Jag håller med dig :( idag är en dag då det lite känns som att det aldrig kommer hända.. Fast jag vet ju att det kommer nån gång. Känns så avlägset bara.. Vill inte vänta mer!

=) Ja jag fick brevet idag, TACK vad gullig du är! Vad glad jag blev =) Jag skickade med en extra liten överraskning som jag hoppas du kommer gilla!

Man kan börja när som helst vad jag vet =) Men man ska tempa när man vaknat, när man fortfarande ligger i sängen. Jag har min temp på sängbordet för att inte glömma =) Nä precis, det ska funka med bara tempen. Jag tycker det är skönt att komplettera med äl-tester dock! =) Men tempen ska säga till, alltså man får en temperaturhöjning med ca 0,2-0,5 vid äl och så håller det i sig till mensen kommer o då sänks den igen, om man inte är gravid. MIn temp sänktes inte förrns efter dag 3 ca i cykeln dock, så diffar nog lite för olika kvinnor =)

Oj oj! haha känner igen det där ;) Hoppas han slipper dra på sig något ordentligt!

Har sytt ett litet set nu, med body och byxa i de nya tygerna jag köpte igår. Är så himla nöjd! :D Och tygerna är bland de finaste jag sett. Och så himla mjuka!! Får se om bilden vill följa med inlägget... :p
    Hoppas du får en fin dag imorgon! Jag ska mest sova och sen åka till jobbet på kvällen..

Massor med kramar!

Hej tjejen.

Idag känner jag mig trött med massor PMS, mensen drog igång idag men började med brunt igår. När jag insåg att mensen var på väg igår kände jag mig oerhört ledsen, skulle samtidigt förbereda inför en liten kräftskiva med mina föräldrar och svärföräldrar, hade hoppats att jag fick komma med ett litet fint besked men istället kom den äckliga mensen i vanlig ordning. Grät halva dagen igår men till slut så lyckades jag komma in i feststämning i alla fall.

Idag mår jag bättre och särskilt igår när jag kom hem och såg den fina överraskningen, tack så mycket fina!! hihi

Hur är det med dig? Haft en bra helg?

Sambon är iväg och handlar lite choklad till mig, vi ska bara mysa hela dagen med film, sådana dagar behövs ibland.

Jag var ju på akupunktur i fredags och det gick super bra, kände mig faktiskt lugnare efteråt, ska definitivt fortsätta med akupunktur. Gjorde faktiskt ondare än vad jag trodde, kändes när hon vred på nålen och jag hade nålar lite här och där på kroppen, en satt mellan ögonen, hehe.

Hoppas du haft en bra helg, massa goa kramar
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-09-12 14:04:19 följande:
    Hej tjejen!

Hur mår du? Har mensen kommit? Håller tummarna för dig fortfarande den här cykeln!

Vad skönt att din syster tar dina känslor så bra och att hon förstår dig. Kan tänka mig att hon är ett enormt stöd för dig <3

Jag ska på vul på torsdag, då blir det cd 13. Fredagen funkade inte för min läkare. Hon sa att ägget kan mogna lite långsammare med den här medicinen så risk finns att jag får gå på vul ytterligare en gång denna cykeln om inget syns på vul cd 13.

Vad gör du i helgen?

Idag har vi varit ute på långpromenad med hunden och nu bakar jag surdegsbröd. Vi tar det bara lugnt i helgen och försöker återhämta lite.

Har du hört något mer från jobbet du sökte?

Känns som familjeliv bara blir mer och mer segt. Kanske får vi börja höras via mail om sidan inte blir bättre snart.

Vill gärna fortsätta hålla kontakten!

Många varma kramar
    Hej tjejen

Nu mår jag bättre igår mådde jag skit halva dagen och bara grät. Fick bruna flytningar igår och insåg att mensen var på väg, nu har den kommit igång på riktigt. Kommer börja på andra kuren på torsdag igen, måste försöka få tag på min läkare för jag vet inte om jag ska gå på ultraljud igen? Har du fått det efter varje kur?

Hur mår du själv? Hur känns det nu efter att du börjat på nya medicin? Är det torsdag denna veckan som du ska gå på ultraljud? Hoppas det går bra för dig.

Denna helgen har varit bra förutom mensen då såklart, hehe den vill man aldrig ska dyka upp.
    Jag sov över hos min kusin och hennes barn i fredags, det uppskattades.
    Igår hade vi kräftskiva hemma hos mina föräldrar med mina svärföräldrar, jag fixade lite pajer och annat smått och gott under dagen, tyvärr var jag väldigt ledsen mitt på dagen och grät som ett litet barn, hade önskat att jag kunde lämna positiva besked när alla var samlande, men icke!!! Jag visste väl någonstans att jag inte var gravid eftersom jag tagit test, men hoppet finns ju där lite ändå.

Vad har du själv gjort i helgen?

Sänder dig massa kramar

ps, ja familjeliv är otroligt segt ibland, men det verkar funka bra för mig nu, inte alls lika segt, är det så hos dig också och alla andra i tråden? =)

• Tess1984
    Maaliin2015 skrev 2015-09-10 20:57:43 följande:

Nu börjar det närma sig ! Imorgon ska vi till läkaren på gyn och ha möte angående remiss till IVF eller inte. Men såklart, efter så lång tid så tar man ju chansen med IVF . Hon frågade oss även på telefon att vi ska diskutera kring om vi vill ha hjälp nu eller om vi ska försöka själva ett tag till men har man hållt på så länge som vi och de ej hittar något fel så är det självklart enligt mig att ta emot hjälpen ! I vårt fall är det verkligen ofrivillig barnlöshet ???? Jag vet ju inte hur ni haft det och vad eller om det är något fel på något håll så ni får inte ta detta inlägget fel. Kände bara för att skriva av mig lite så min nervositet sitter i fingarna just nu ????

Hoppas alla mår bra här på tråden ????Tänker på er och håller både tummar och tår att man snart " plussar" på gravtest ?? Miljoner kramar till er tjejer ??

Hej

Hur fick det för er hos läkaren? Fick ni remiss till IVF? Hur lång väntan är det i så fall? Förstår att man ibland klättrar på väggarna när man inget vet, håller tummarna för er också, massa kramar
  • Tess1984
    Redcat skrev 2015-09-12 20:58:00 följande:

Hej alla här inne jag smiter in här hihi jag och min sambo har precis börjat med våran utredning har vart på ett möte med kuraton och dom tog då två blodprov på mig vi har försökt i 1 år och 2 månader det kommer bli första barnet för oss båda. ska tillbaka och träffa doktorn nästa vecka min sambo va och lämnade sitt prov veckan efter vi va där eftersom vi va dit på fredagen och då kunde dom inte ta emot han prov burk.

Han va dit förr förra veckan på torsdagen och vi ska dit på tisdag, tror ni att vi kommer även få svar på hans prov då? Dom sa iallafall att vi skulle få svar på blodprovet

Jag har riktigt oregelbunden mens så det va därför dom tog två blodprov sa dom :-/ min mens de senaste månaderna har vart 37 dagar i april, 43 i maj, 23 i juni, 16 i juli och 38 i augusti, har en app på mobilen för att hålla koll och enligt den så ligger min cykel i snitt på 26 dagar.

Enligt appen så skulle jag ha mens den 10 sep så jag är nu 2 dagar efter bmi jag försöker att inte ha nå förhoppningar eftersom jag vet att min mens är knäpp, men jag har riktigt ömma bröst (vaknade igår av smärtan för att jag låg på mage), konstig verk i nedre magen och mycket flytningar. Hur tycker ni att jag ska göra?

Hej

Önskar er alla lycka med utredningen, hoppas ni snart får alla provsvar. så man kan blicka framåt, med rätt hjälp eller tid så kommer säkerligen våra mirakel.

Det där med PMS/gravtecken är så sjukt jobbigt, man kan bli så sjukt lurad av kroppen varje månad känns det som.

Hoppas allt går bra när du ska till läkaren nästa gång, vi fick alla våra provsvar på återbesöket, men vi fick provsvaren hem också förutom sambons för dom hade minsann kommit bort med posten!!

Kramar i massor
Svar på tråden Fertilitetsutredning