• chbw

Fertilitetsutredning

Redcat skrev 2015-09-23 20:49:08 följande:
    Jo jag vet tror du pratar om sertalin (tror det stavas så), den brukar dom ge ut till gravida har testat den (man tar den på morgonen) och den funkade bra på mig i början när jag mådde som värst men när jag började må bättre så ändrade den om sig och gjorde mig "dum". Sa någon till mig vad är 31+32 så kunde jag inte räkna ut det min medicin är i klass 2 (klass 1 ingen risk, klass 2 finns risker, klass 3 får man inte ta. Klass 1 är typ bara Alvedon men antidepressiva är klass 2 eller 3)så jag kan äta den under graviditeten men inte i den dosen jag får. Vanliga högsta dosen är 45 mg men man kan gå upp på 60mg och det är det jag äter nu, fast ikväll ska jag ner på 45 och går det bra så kommer jag gå ner 15mg mer om någon vecka jag började utredningen för många månader sedan men det går väldigt sakta min doktor jag har slutar nästa vecka och hon har skickat mig vidare eftersom hon inte kunde ge mig en deagnos så har jag tur så kommer de gå fortfare nu

Hon sa något om att vi är så unga och då kollar man. Haha jag vet inte heller riktigt hur den doktorn tänkte det lät ju lite konstigt att dom kollade det men vem vet det kanske va någon rutinkontroll som dom måste göra? Men tycker också de lät konstigt att hon kollade dig för det

Tror att hon sa att dom var 3cm och att dom va i bra storlek är lite osäker på vad hon sa för storlek.. Jaha oj va tråkigt att du har det men det måste ju på ett sätt vara skönt att veta om det

Haha ja de är nog lite tidigt nu men håller tummarna att det går som det ska och att pluset kommer

Okej, enligt min app så är genomsnittliga cykeln 28 dagar (hadde 29 dagar förra månaden) så enligt min app så är jag i mina fertila dagar nu och ska ha ägglossning på söndag, enligt andra appen så har jag 33 dagar i genomsnitt och börjar mina fertila dagar i morgon oxh har min ägglossning på tisdag (andra appen är fertilityfriend och första är p tracker). Okej det lät smart ska nog göra så när jag får mina tester beställde ifrån wish

Du är också gullig <3 tack

Kramar
    Nej, den jag fick hette nått annat haha. Minns inte vad mer än att min kropp verkligen mådde dåligt av dem, så var hellre utan. Har gad och mild recidiverande depression men mår bättre nu när kroppen gör mindre ont efter semestern =) Så det hänger nog mycket ihop med mina smärtskov =) 
    Ja okej, men skönt o trappa ner, du får uppdatera om hur det går! =) 
    Ja okej =) håller tummarna att du snart får bra svar! 

haha okej? lustigt. Ja, kan inte riktigt köpa hennes logik att det kan va därför jag har ont eftersom jag haft ont så länge.. :P 

okej =) Det låter bra iallafall! Ja, det är skönt o veta och skönt att veta att det är relativt enkelt att få hjälp av t.ex. sprutor för o få ägglossning! 

ja det är ju det haha! :D 

Okej. Då blir det väl lagom o börja testa på typ torsdag eller fredag =) Okej! Jag har därifrån o e hittills jättenöjd =) 

<3

kramar
  • chbw
    halo83 skrev 2015-09-24 18:00:09 följande:

Hej ! Får jag haka på här?

Jag och min man började vår utredning idag . Vi har försökt i 17 mån.

Som jag misstänkte så hittade dom fel på mig . Jag har ingen aktivitet på höger sida och var väldigt trång å på vänster hittade dom en stor blåsa men som var för stor för att vara färsk. Är på cd8 idag så det stämde inte i storlek samt antal.

Hon pratade nåt om endometrios, känns som de e kört nu.

Ska ev spola äggledarna på torsdag om dom får in återbud, annars måste vi vänta tills nästa cykel..

Mannen ska lämna spermaprov vilket han inte vill så misstänker att vi inte kommer så mycket längre i utredningen heller :(

Nån av er här som haft liknande?

Kul att du vill vara med! =) 

Jag har själv endometrios tillsammans med några andra diagnoser (pcos, hypotyreos), men det är många många som får barn trots endometrios, både utan hjälp och med hjälp! =) Så det är inte kört för er! Bra att de ska spola äggledarna o se så inget täpper till. Ibland kan det räcka med spolning för o göra passagen fri =) Har du regelbundna cykler? Har du några andra symtom på endometrios, eftersom de nämnde det? Har du fått lämna blodprover? 

Varför vill han inte lämna prov? 

kram
  • chbw
    halo83 skrev 2015-09-24 18:32:36 följande:

Jag har 2 barn och en abort sen innan så jag har ju kunnat få barn.

Vi har båda lämnat blodprover idag .

Han tycker det känns jobbigt bara å åka dit å runka i en burk typ.. Lite prestationsångest typ.. Han kanske ändrar sig.

Höger sida va igentäppt så det kanske hjälper med spolning.

Jag har kraftig värk, men annars regelbunden mens .

okej, men då vet du ju att det går iallafall! =) 

Fast han behöver nog inte åka dit. Min sambo fick med en burk hem och fick göra det hemma, o sen åka o lämna in burken på labbet. Kanske din man kan göra så också? Sambon var inte heller pigg på o åka till mottagningen o göra det, men det verkade inte vara ett alternativ ens, utan han fick burken med hem efter första besöket. 

Okej. Håller tummarna spolningen hjälper =) 
    okej. Skönt att det är regelbundet iallafall! Värken kan ha med endo o göra, har de tänkt gå vidare med det på något sätt? 
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-09-24 20:29:16 följande:

Hej alla tjejer...

Har försökt skriva några inlägg tidigare men det har varit så segt att jag gett upp.
    Idag var jag hos läkaren, jag har tydligen svarat bra på behandlingen, nästan för bra. Jag hade 5 äggblåsor, varav 3 kunde släppa denna gången, de andra 2 var alldeles för små. Finns alltså en risk för trillingar, jag vet inte alls hur vi ska göra denna månaden? Trillingar är kanske inget man föredrar men jag föredrar nog det än inga barn alls, om man säger. Läkaren tyckte vi skulle köra på men hon var ändå tvungen att informera om riskerna.

Förra månaden hade vi 2 mogna äggblåsor men blev inte gravid i alla fall, men jag är väldigt kluven.....hur hade ni gjort???

Kram

Tess1984 skrev 2015-09-24 20:44:39 följande:
    Hej tjejen, som du såg har jag varit hos läkaren idag, har inte hunnit smälta allt än känner jag, sambon tycker vi kör på men jag är lite kluven.

Hur är allt med dig? Hunnit vila dig nu ordentligt innan du kör på med jobb i helgen? Nu är jag ledig, hela helgen lång. =)

Är väldigt trött, ska snart se hela sverige bakar, mysigt bakprogram =)

Kramar i massor till dig

Hej fina =) 
    Förstår att du är kluven angående tre äggblåsor som kan släppa. Spontant skulle jag nog säga att jag skulle köra på ändå, men ni måste känna efter kring att det ju kan bli tre, om alla tre ägg mognar. 

Med mig är det bra, lite trögstartad efter de lediga dagarna, samtidigt som huvuet inte riktigt kan varva ner haha. Jag har verkligen hunnit vila, och sytt en del också =) 
    Så härligt att du är ledig nu! Hoppas du får en bra helg med tjejmys o så :D 

okej =) har inte sett det faktiskt. Kikar på arne dahl istället haha. Men har bara tre avsnitt kvar... får nog bli wallander efter. fastnat på polisdeckare :P Ska skicka in lite räkningar också, så de dras redan imorgon så jag slipper tänka på det hela helgen =) 

massor med kramar! 
  • chbw
    halo83 skrev 2015-09-25 09:01:50 följande:

Vi har tyvärr inget labb i närheten som tar emot provet så han måste göra det där då det är för lång tid för oss att åka dit. Pratade lite mer igår och det låter som han kanske gör det om 2v ( hans barn är här varannan vecka så då vill han göra det veckan han inte är här) så vi får väl se om jag lyckas få dit honom ...

ja okej, jag förstår. Håller tummarna att han åker dit då =)
  • chbw
    halo83 skrev 2015-09-26 10:12:08 följande:

Nån av er här som tempar?

Jag har kört med natural cycles sen maj, tog en paus nu när mensen kom sist då jag var så säker på att det tagit sig men så kom mensen 2 dagar sent. Tänkte börja igen då jag precis förnyat abonemanget å är för snål för att inte nyttja den då ;) tempade iaf i morse, ska ha äl på måndag men har haft äl flytningar å värk torsdag och fredag.. I morse va tempen långt över linjen.. Vilket inte borde ske än...

Tänk om den stora äggblåsan dom såg faktiskt va en från denna cykel? Bara att den kom mycket tidigare? Den va på 14mm i torsdags..

Zazou skrev 2015-09-26 14:53:34 följande:

Nu har jag varit på vårt möte. Så nu är vi äntligen i rullning känns det som. Proverna var bra, både hans och mina. Vul visade också bra. Så nu har vi fått provera och pergotime; så nu är vi igång!

Fick ingen diagnos men han nämnde "icke klassisk pco" flera gånger. Så hoppas det är något bra. Slipper spolningen också sålänge. Ska ge det 5 månader innan det blir aktuellt. Kan inte hjälpa att känna mig hoppfull, även om min första fråga var "hur länge testar man pergo innan man ger upp" så helt säker på att detta kommer lyckas är jag inte.

Jag tempar också =) fick ett presentkort på 6 månader från nc när jag köpte en termometer (oanvänd såklart) på tradera. men gillar inte den appen alls. använder fertility friend också =) 
    Låter ju som äl kom tidigare för dig, du verkar ha alla tecken på det iallafall =) 

Om läkaren nämnde pco kan det stämma, då pco kan ge oregelbundna ägglossningar =) pco är också enligt min läkare det som är lättast att behandla, eftersom det ofta handlar om oregelbunden/utebliven ägglossning, det ska då vara lättast att framkalla, eftersom man har ägg på lager ändå =) 

Håller tummarna för er! börjar du med pergon nästa cykel? =)
    kram

• chbw
    halo83 skrev 2015-09-26 20:06:35 följande:

Hon närmade bara endometrios.. Ska spola äggledarna först sen vänta på provsvaren och se om felet går att behandla...

Okej! Hade du fått tid för spolning? :)
  • chbw
    Zazou skrev 2015-09-27 09:46:31 följande:

Ja jag fick provera som jag börjat med så borde få mens om en vecka ca. Så då börjar vi med Pergotime.

Känns som en sten lyft från våra axlar. Har varit så orolig för att det skulle vara något större fel. Hoppas verkligen Pergo fungerar för mig nu!

Ja okej :) vad skönt det är på gång nu! Håller tummarna!! :)
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-09-27 15:02:41 följande:
    Hej tjejen.

Ja vi har beslutat att satsa ändå, förra gången hade vi 2 mogna ägg och inget tog sig, risken för trillingar är inte stor utan jag försöker tänka att med 3 ägg borde väl någon ta sig?

Idag är jag trött, hade tjejkväll igår och det har satt lite spår, hela lördagen gick åt att fixa käk och städa. Nu ska jag bara mysa i soffan hela dagen och resten av kvällen, sambon är iväg med jobb och kommer hem ikväll.

Allt bra med dig? Haft en bra helg?

Jag har inte känt av min ägglossning än, borde komma imorgon eller på tisdag om jag går på vilken dag jag fick ägglossning på förra gången.
    Hur känns det i din kropp? =)

Kramar i massor

Hej fina =) 

okej! så spännande, håller tummarna! Ja det tycker jag det borde! 

Okej! Hade du kul igår? :D Låter som en bra lugn dag idag! 

Här är det lugnt, nyvaken =) jobbar sista natten för veckan nu inatt! 

Okej =) Då släpper de nog snart! 

Jag känner inte så mycket faktiskt, lite ont/molande i äggstockarna livmodern. Inte ens ont i brösten än. :O Testade igår och fick svagt svagt svagt något. Kan ju vara spökis, alldeles för svagt för o lita på. Ska ta nytt strax, toan ska bara bli ledig haha. Kan försöka få upp bild på gårdagens test =) 
    Har du några planer för veckan? =)

massor med kramar =) 

• chbw

Såhär aåg det ut igår. Anade något. Men idag verkar det va helt blankt så var nog bara spökis...

Svar på tråden Fertilitetsutredning