• Tess1984

Fertilitetsutredning

Hej alla.

Jag var nyss på ett ultraljud, läkaren kunde se en äggblåsor på höger och en på vänster äggstock,släpper jag ägg från båda finns det en chans för tvillinggraviditet. Han kunde se att jag kommer ha ägglossning inom 2 dygn, jag har svarat bra på pergotime så nu kan man andas ut lite. Nu hoppas vi på det bästa.

Kram till er alla

• Tess1984
    chbw skrev 2015-08-24 19:40:13 följande:
    Hej!

Ja nu har vi packat klart. Jag o min syster kollar på skräckfilm o väntar på att tiden ska gå ;) 0120 ska jag o sambon gå till bussen!

Åh har gått så fort fram tills nu! :o

Men oh så härligt med kräftskiva!

O så spännande med ultraljudet imorgon!

Massor med kramar
    Hej =)

Har du landat i Sardinien nu? =)

Som du läste innan gick mitt ultraljud bra idag, känns hur bra som helst. Sambon min är också glad. Nu håller vi tummarna, kör så det ryker. haha
    Förövrigt känner jag mig växlande i humören, ena sekunden glad och nästa arg eller orolig.
    Läkaren frågade även idag om jag känt mig illamående och det svarade jag JA på direkt.

Hoppas du njuter semestern, spännande att höra hur ni har det sen.
    Sänder er kramar (sänd lite sol och bad till mig tack) ;P

Kram
  • Tess1984
    Zazou skrev 2015-08-25 10:46:22 följande:

Tack för fint välkomnande :)
    Sambon gör sitt test om två veckor och vul är om en månad. Och hon sa att så länge inte proven visade något galet får vi veta allt då. Så låång väntan!

Reagerade lite på vad hon sa, om allt är bra hör de inte av sig. Jag vill ju att något ska vara galet så att det går att fixa, att det finns en orsak. Det värsta vore ju att gå därifrån och de inte kan hitta någon anledning till problemet. DET skulle oroa mig. Hur tänker ni?

Hej =)

Jag har nog konstigt nog känt tvärtom, jag har inte velat att det ska vara några fel på oss, jag har väl någonstans tänk att man får hjälp till slut i alla fall, antingen via ägglossningsstimulerande eller IVF, tror egentligen IVF är den bästa behandlingen i de flesta fallen.
    Det jag var mest orolig för under utredningen var att det skulle vara fel som inte går att göra något åt som man inte kan få behandling för.
    Nr vi fick svaren på att inga fel hittats blev jag lite lättnad, då tänkte jag att det måste funka någon gång med eller utan hjälp. =)

Har du regelbunden mens?

Många kramar till dig
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-08-24 16:12:49 följande:
    Hej!

Vad mysigt det låter :) har ni en brs relation, du och din syster? Hur många syskon har du?

I fredags hann vi med lite grillning med mina föräldrar. Så mysigt! Saknar att ha dem nära... nu blir nog näst vi ses i november. Igår satt vi i bilen större delen av dagen. Helgen gick fort! Men vi har haft fantastiskt väder! Ni har väl också haft fint i Skåne?

Jaaa! Vad spännande! Jag får nästan lite pirr i magen för din skull. Ska tänka på dig vid 9 imorgon och hålla tummarna. Hör gärna av dig när du varit där.

Veckan består av jobb, träning och sådär. Idag blir det body pump och imorgon yoga. Sen får jag se resten av veckan. Vad har du för planer?

Många kramar
    Hej igen =)

Som du kanske läst så har jag varit på ultraljud nu och allt gick bra.

Minns du hur stor din äggblåsa var när du var på ultraljud? Min ena var på 21mm och andra på 23mm, läkaren trodde att ägglossning skulle ske inom 2 dygn och min slemhinna i livmodern var 8mm vilket han tyckte var OK.

Hoppas allt är bra med dig? Kramar i massor
  • Tess1984
    varningsljus skrev 2015-08-25 21:06:37 följande:
    Hej tjejen!

Åh vad kul att allt gick bra. Jag har tänkt på dig!

Min var 20,8 mm när jag var på vul i tisdags.ok så du har två på G, kanske blir dubbelt upp då ;)

Hur känner du dig i kroppen? Har du fått älflytningar?

Jag tycker det är så svårt med flytningar och tolka dem... hade ju lite så där klistirga typ onsdagen/torsdagen men igår var de lite liknande fast med vattniga. Idag är de mer krämiga... ursäkta för mycket info kanske.

Men hur brukar dina vara genom cykeln?

Nu är det bara för er att köra på ;)

Många kramar
    Hej igen

Hehe, ja det kanske blir dubbelt upp men du hade bara en äggblåsa då alltså?

Jag mår ganska bra idag, blev glad över att det gick bra på ultraljudet och hoppet steg till skyarna men sen kommer den där oron också in, rädd för att bli besviken igen, rädd för att misslyckad nu när vi har så goda chanser.

Jag har känt att ägglossningen är på väg, börjar få ägglossningsflytningar och har enorm sexlust, (sambon är glad) hehe, jag har bestämt att inte ta äl-test, jag får se till att lyssna extra noga på kroppens signaler. Annars mår jag fortfarande lite illa och har huvudvärk men det kommer från axlarna tror jag.
    Jag tror jag har vattniga flytningar dagen jag har ägglossning, dagarna innan ägglossning har jag sådan äggviteflytningar, dagarna efter ägglossning blir dom krämiga igen, typ mjölkaktiga.

Haft en bra dag annars, var det idag du tränade yoga? Jag har kört några pass här hemma, otroligt skönt. Jag brukar meditera ibland också om du nu inte har provat det?

Hoppas allt är bra med dig, kramar i massor
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-08-25 22:13:09 följande:
    Ja vi landade 1010 :) vart strul med hotellbokningen,men löste sig. Är så tacksam!

Vi har haft en toppen första dag,o nu är det dags att sova :)

Ja jag såg! Vad härligt! Håller tummarna att det tar sig nu!! :)

Tror tyvärr.mensen är på g här. Äggstockar o livmoder värker som.bara den till och från... kommer inte testa mer om inte mensen blir några dagar sen.

Skickar massa kramar o sol o hälsning från havet! Jag vågade bada fast jag var rädd :D

Kramis! :)
    Hej =)

Vad härligt att du äntligen är framme, jasså vad var det för strul? Låter jobbigt men vilken tur att det löste sig!!!

Åh vad tråkigt att du misstänker mensen är på väg =(
    Hoppas du slipper den värsta av smärtan, tråkigt när man är på semester.

Härligt att du vågade ta ett dopp, jag har också en himla respekt för havet.
    Du får berätta mer om  semestern sen, nu ska jag försöka sova lite.
    Känner mig spänd i nacken och tänkte lägga mig på spikmattan =)

Kramar i massor, sov gott...
  • Tess1984
    Zazou skrev 2015-08-26 09:41:07 följande:
    Ja jo det har du såklart rätt i. Jag tänkte mer att de skulle säga "ja det beror på hormonhalten, så den här behandlingen ska fungera på dig" men självklart önskar jag inte att de ska upptäcka att jag inte har några äggstockar tillexempel.

För som du säger, ivf får man ju hjälp med oavsett om allt är bra eller inte.

Nej jag är inte regelbunden. Har aldrig varit. Senaste cykeln var 120 dagar lång den kortaste 67. Idag är jag på cd 109. Vår barnmorska sa dock att vi var idealparet att hjälpa eftersom jag har så glesa cyklar. Då borde jag svara bra på tex Pergotime. För ett par där man inte hittar en självklar orsak är svårare att behandla tydligen. Hur är er erfarenhet kring det?
    Hej =)

Jag förstår. =)

Ja vad jag förstått ska pergotime hjälpa till vid extra långa mensperioder, man säkrar på något sätt ägglossningen och kan kanske tajma allt bättre.
    När man äter pergotime får man dessutom gå på ultraljud och se hur många äggblåsor man har och hur de växer, så det känns tryggt på det viset.

Läkaren trodde vi hade goda chanser att bli gravida själva eftersom vi haft missfall i bagaget, men eftersom han ansåg att jag hade något oregelbunden mens tyckte han att vi skulle prova pergotime men han sa också att det bästa hade varit att skicka oss direkt till IVF men i väntan på IVF kunde man ge pergotime chansen.

Hoppas snart att det löser sig för er och att ni får rätt behandling.

Vad gör du annars om dagarna förutom att länga efter en liten =)

Kramar i massor

• Tess1984
    chbw skrev 2015-08-26 10:05:11 följande:
    Tydligen hade vi,trots massor med dubbelkollar o så,råkat boka från 26 och inte 25. Men de hade ett rum ledigt så vi fick det,så vi slapp leta annat boende en natt :) ägaren här är verkligen toppen. Supertrevlig osv.

Ja mensen kom nu idag :( prick på uträknad dag efter ägglossningen.. Ska leta upp ett apotek o se om de har några mildare värktabletter än mina starka,känns som jag kommer må illa om jag tar dem i den här värmen,när jag dessutom äter mindre än vanligt :o får bli ett par dagar utan bad för mig. Kika på sambon när han badar :p o nu kan jag ta nått glas vin också, eftersom det inte är nån bäbis på g än!

Näata vecka på vår.förlovningsdag ska vi nog åka på en dagstur med lunch, bad o snorkling på en båt iallafall :) så hoppar vi över middag efter o köper led lite frukt o sånt på nån affär o äter på terassen.

Ja det var härligare än jag trodde :) inte så kallt heller utan bara svalkande :)

Hoppas nacken känns bättre idag! Massor med kramar :)
    Hallå girl =)

Vilken tur att det löste sig, hihi...hehe fick mig att tänka på när vi skulle hem från Florida och missade flygplanet, vi hade kollat fel på tiden och fick sova över på flygplatsen, hehe..

Ja njut nu av ett glas vin på semestern, kolla in de härliga solnedgångarna och dröm dig bort.

Åh vad ni kommer få det mysigt på er förlovningsdag, fantastiskt firande...njut, njut och njut av er fantastiska dag tillsammans.

Idag känns det bättre i nacken, tränat lite yoga nu alla dagar denna veckan.
    Gick en lång promenad i skogen också idag, där samlar jag verkligen energi och kraft.

Idag har jag troligtvis ägglossning, har molande värk på höger sida, men känner något på vänster också. Har enormt med lust och flytningar.
    Vi har myst till det både igår och idag sen tänkte vi ta en runda imorgon också, haha då borde man väl ha prickat den magiska dagen?
    Läkaren trodde jag skulle ha ägglossning inom 2 dygn så man får hoppas på det.

Ha en fortsätt trevlig semester....kramar
  • Tess1984
    Zazou skrev 2015-08-26 22:30:22 följande:
    Ja just ja, det var du som hade fått missfall, beklagar. Men det betyder ju att du kan bli gravid iaf. Men har du fått nån "diagnos" eller vet du vad som är bekymret?

Jadu, bortsett från jobb så är det mycket energi som går åt till längtan. Syr en del, pysslar, målar osv. Är ganska ensam i min vänkrets om barnlängtan så tittar mycket på familjer på youtube för att få stöd. Du då?
    Jag vet faktiskt inte vad som felar, utredning efter missfall fick vi aldrig utan den fick vi nu när vi försökt aktivt över ett år utan tecken på graviditet.
    Vad jag har förstått är det vanligt med missfall, så det ska tydligen inte påverka framtida graviditeter om man inte haft många upprepade missfall.

Det är frustrerade att länga efter något man aldrig vet kommer, man man får försöka hoppas att en vacker dag har vi våra mirakel.
    Jag försöker tro det och hoppas på det bästa, men det är frustrerande.

Nu är jag typ ensam av mina vänner att inte ha barn, idag åt jag frukost med min vän som föder om en vecka, sen är jag ensam...alla min vänner har små knoddar . Umgås nästan bara med barnfamiljer, ibland är jag lite trött på det fast att jag älskar allas ungar, de är så härliga de små liven....blev även moster nu för ett tag sen och det är också roligt men just nu kan jag inte tänka på annat än att få barn själv.....hoppas hoppas en vacker dag...

Jag försöker fokusera på annat, typ som träning och nyöppnat företag..målar också en del och tränar yoga...

kramar till dig
  • Tess1984
    Zazou skrev 2015-08-27 09:23:58 följande:

Frustrerande är en underdrift :)

Vet dina vänner om vad du går igenom? Jag berättade för de jag trodde skulle ge mig stöd genom detta, visade sig att de inte var det minsta intresserade. De snarare ifrågasatte varför jag ens sökt hjälp, "andra provar ju i flera år först". En annan svarade genom att ta upp senaste festen hon var på. Inte ens ett "okej" fick jag som respons. Tur jag har sambon som är med på tåget, men det är sorgligt tycker jag.

Ja de flesta vet vad vi går igenom, jag har nog varit väldigt öppen med det men på senare tid pratar jag inte så mycket mer om det, bara vissa som jag vet jag kan prata med. Jag har några vänner som också haft svårt att få barn med och är nu föräldrar. Brukar prata av mig med dessa vännen för dom vet precis hur det kan kännas.

Vad tråkigt att du fått sådant tråkigt bemötande av dina vänner. Jag hade blivit sjukt ledsen, brist på empati. Jag pratar väldigt ofta med min tvillingsyster också, hon är nog det som bryr sig mest och slänger iväg ett sms ibland och frågar hur jag mår. Har du någon i familjen du kan prata med? Tur du har sambon, det som är bra med min sambo är att han är sjukt positiv. Han ser inget att oro sig för och när jag är orolig och vi pratar blir jag oftast lite lugnare....

Kram
Svar på tråden Fertilitetsutredning