Fertilitetsutredning
Den va regelbunden när jag tog p-piller. Kommer inte ihåg innan jag börja för det är så länge sen :-/ men efter att jag slutade så har den vart oregelbunden, slutade med dom i januari förra året och då har jag haft allt ifrån 16-59 dagar men den har legat mest runt 30-38 ( den har legat mellan dom siffrorna 12 månader utav 18)
Jag vet inte om jag har det, en bekant till mig tror att jag kan ha cystor(tror de stavas så) på äggstockarna (hon har det), för jag pratade med henne om att jag brukar få ont runt äggstockarna och att de känns som att något är där :-/ vad är pcos?
Haha jag va lika dan med mina appar vet inte riktigt hur många jag hade där ett tag men har hittat en nu jag tycker om så nu har jag bara en nej jag tempar inte nu, gjorde för ett tag sen och ska börja igen men det har vart lite mycket här hemma i några veckor nu på grund utav att jag har vart den enda i hemmet som har vart frisk min sambo har legat och vart jätte sjuk (vart in och ut från akuten), plus att ena hunden hade magkatarr och andra bröt av en klo så det vart att jag fick fokusera på allt annat tog min temp för någon dag sedan men de va på eftermiddan och då låg jag på 37,0 och jag brukar ligga runt 36
Jag har inte tagit nå äl tester på några månader för jag tog åt mig för hårt när det vart neg på gravtesten varje månad gravtest tar jag nästan varje månad endå eftersom min mens är så knäpp men har inte tagit något nu
Vid äl så brukar jag känna "stickningar" och lite värk i nedre magen. Vet inte om det är konstigt men vare gång jag känner så (det käns på ett speciellt sätt), så vet jag i mig att det är äl vid mensen så brukar jag känna att mina bröst blir fylligare och ibland lite ömma, sen så brukar det komma värk i nedre magen (det är olika grader på värken från månad till månad) och så brukar jag få rosa flytninga första dagen/dagarna innan de sätts igång men när de händer så brukar det kännas som att det typ "sammlas upp" inne i så jag blir lite "uppfylld" (vet inte riktigt hur jag ska förklara) och sen så käns de som att den lilla "bubblan" som är uppfylld spricker när mensen börjar XD
=)
ja okej. Ppiller gör ju oftast att det blir regelbundet/uteblir helt beroende på vilka man tar =)
Ont runt äggstockarna får jag också, men jag har inga cystor på dem. pcos (polycystiskt ovariesyndrom) innebär att man har dels pco-äggstockar, alltså många små blåsor (äggblåsor/cystor) i äggstockarna, och en hormonrubbning med för mycket aktivt testosteron i blodet. Symtom kan vara oregelbunden/ingen ägglossning/mens, akne, övervikt, särskilt kring magen. Men man kan också vara symtomfri. Cystorna i äggstockarna beror på att äggblåsorna inte tillbakabildas till gulkroppar när de släppt iväg sitt ägg, utan fylls upp med vätska igen, och alltså är tomma (inga ägg i), vilket gör att man kan få tomma ägglossningar. Däremot är pcos en diagnos som vid ofrivillig barnlöshet är en av de lättaste att behandla genom ägglossningshjälp (tillexempel med tabletter eller sprutor). Vid pcos kan äl-stickorna också visa falska resultat, pga hormonstörningen.
Okej =) får jag fråga vilken du använder? =) Oj full rulle låter det som ni har haft! Hoppas både sambo och hundar mår bättre!
Ja okej =) Jag kan inte låta bli äl-testerna, trots min pcos. Jag får så ont när jag har trolig ägglossning, så stickorna blir egentligen mer något att fördriva tiden med. Dock har de varit positiva just de dagar jag trott jag haft äl senaste två månaderna, så kanske de funkar för mig ändå. Men litar inte till 100 =) Ja okej. Kanske du ska testa då? Eller så frågar du på tisdag vad de tycker =)
Okej! Jag känner också tydligt när jag har äl, även om man inte ska lita på att ägget verkligen släpper, men pga min endometrios har jag ont nästan dagligen, men galet ont vid mens och eventuell äl. Så jag litar på min kropp. Däremot kanske det är tomma äggblåsor som spricker, men det kan ju jag inte göra något åt utan hjälp.
Okej, jag tror jag förstår hur du menar! Har något liknande innan mens, fast hela jag känner mig uppblåst o svullen o så typ *poff* så släpper det med blödningen. Himla mysko kroppen kan vara ibland.
Du nämnde att du har mycket flytningar? Är de liksom som äggvita? Alltså typ äl-flytningar? Eller vattniga?
Finns ju så mycket som kan hända/inte hända i cykeln så man blir ju lätt galen =)