• BusigaSyrran

Fertilitetsutredning

chbw skrev 2015-12-02 23:59:04 följande:

okej. 

vi började försöka augusti -14, fick utredning januari-15 (dock tog utredningen till ungefär maj innan den va klar) o fick börja behandla i september-15 (pga min sköldkörtel som var tvungen vara bra innan behandling kunde påbörjas).. 

låter ju som att ni gjort alla prover/undersökningar som ska göras iallafall. Ni har inte fått testa nån behandling? 

Nej de funderade på om de skulle förstärka min ägglossning men de vet inte riktigt.

Ska prata m läkaren i januari så får se då.

Ivf får vi inte pga att vi redan har barn tillsammans.
  • BusigaSyrran
    chbw skrev 2015-12-03 13:05:58 följande:

Okej! Håller tummarna att ni kommer fram till något bra så ni får erat plus o bäbis =)

Hoppas det med, vill ha ett syskon nu :(

Första gick ju så lätt.. Vill att de gör något ordentligt nu, har bara gjort vul och kollat om jag har äl, blodprov, sköljt äggledarna och kollat mannens spermier.
  • BusigaSyrran

operation vägrar jag att göra och inget vi har diskuterat om, men de diskuterade om de skulle förkorta min menscykel eller ge mig hormoner..
    men allt sånt skulle vi ta och diskutera.
    De tycker ju att allt är grönt för oss och att det är konstigt att vårt första barn gick direkt men nu har vi kämpat så länge.

Vårt sista är ju att ta till Ivf men det får vi ju bekosta själva och det skulle gå på 60.000kr för tre försök.

• BusigaSyrran

Vi har provat att gå till sexolog rådgivare och tycker vi fick bra med tips, så har ni med bra sperma och bra med ägg själva så tycker jag också att ni skall gå dit och få lite råd och tips om hur man kan öka chanserna :)

så får vi se om vi lyckas nu!

• BusigaSyrran

Vi fick mest tips till oss själva men hon tror mer det är tävlingen vi ska få in, nästa möte är i januari och då ska vi göra våra "uppgifter".

Men ang tajmingen så var det när du räknar ut ett mönster på din ägglossning så ska man stoppa in spermier 2 dagar före ägglossning och på äggdagen och två dagar efter. Antingen med att ha sex eller på annat sätt.

Va dock dyrt att gå dit (1.600 för 1,5timme) så blir inte mer än en gång i månaden sålänge. Men hon har hjälpt några att bli gravid även om de flesta har lite problem med just sex. Men vad gör man inte för ett plus och lite tips ;)

• BusigaSyrran
    Filli89 skrev 2015-12-20 23:52:24 följande:

Förlåt att ja lägger mig i Men vänta tar hon 1600 för att säga att man ska ha sex två dagar innan äl samma dag och två dagar efter, de vet ju till och med jag. För så mkt pengar skulle man kunna tro att hon delar ut embryon. ( haha driver ba)

Nej det va lite annat om kroppen, lite tips på hur man kan hjälpa sperman, krydda till sexlivet mm.

Va en hel del vi tyckte va konstigt att man inte fick reda på sexualkunskapen i skolan.

Men vi gick även dit för att min man tar så lång tid på sig att komma, är ju bra när vi bara har sed men inte nu när vi kämpar med att bli gravida.

Så kvinnokliniken rekommenderade oss att gå dit och få lite hjälp.
  • BusigaSyrran

Någon här som enligt utredningen inte har några fel?

Både mannen och jag har inga fel och det pratas om att jag ev skall äta tabletter som kan öka ägglossningen men inget säkert än får veta mer i mitten av januari. Det jag undrar nu är som någon or i samma sits eller har varit och kanske fick ett plus?

Har gjort blodprov, spolning av äggledarna mm.

• BusigaSyrran
    Zazou skrev 2015-12-30 22:02:59 följande:

Alltså. Inga fel nej. Jag har extremt långa cykler och det är vårt fel. Men inga hormonrubbningar, diagnoser eller nåt sådant. Så äl-stimulerande är rätt hjälp för mig.

Ditt fel med långa cykler?

Min är på 29-33 och äl på dag 16.

Hoppas att 2016 blir vårt år, själv fick man mensen igår och magsjuk idag och bara ligger ner i soffan och spyr.. Jippi underbar start på detta året *not*.
  • BusigaSyrran
    Zazou skrev 2016-01-01 14:28:49 följande:

Mina cykler innan hjälp var runt 120-150 dagar långa. Nu är de 30-34 så stor skillnad.

Visar alla era prover bra?

Uff, det lät inget vidare! Krya på dig!

Tack mår mycket bättre idag. Alla våra prover är gröna. Gjort spolning, koll av ägglossning, blodprov och sperma prov = inga fel.

Läkaren skulle prata med en mer kunnig läkare om hon kunde ge mig något att ev starka ägglossningen eller vad vi bör prova nu.

Har ett barn gemensamt så de ser inte att de e omöjligt att vi ej får fler. Hon hade vi bara sex tre dagar på den månaden runt äl och de gick på första försöket.

Har en cykel på 29-33 dagar och äl oftast på dag 16.

Så de tycker det är en bra mens cykel. Dock känner jag inte av när jag har äl men vi har sex hela den fertila veckan o lite till samt att jag kör med natural cykeln istället för ältester.
  • BusigaSyrran
    chbw skrev 2016-01-06 04:49:14 följande:

Började blöda nu. Måste vart äl där för 16 dagar sen alltså..

Så idag ska jag ringa o boka tid för vul så jag kan se om det går o starta sprutbehandlingen i slutet av veckan..

vad tråkigt vad är letrozol för något?

ser allt grönt ut på era tester? jag skall nämligen prata med min läkare på måndag om att ev förstärka min äl eller vad vi skall göra. de hittar inga fel på oss men vi är på 19e försöket denna månaden äl nästa vecka.

Svar på tråden Fertilitetsutredning