• chbw

Fertilitetsutredning

Tess1984 skrev 2015-08-07 08:32:07 följande:
    Jag hoppas också att jag slipper alla pms, tycker det känns lite konstigt att jag inte känner något alls knappt, kanske är något positivt? Vågar nog inte hoppa högt än eftersom PMS kan bete sig olika för varje gång. Hoppas nu att din ägglossnings snart kommer igång, men du hade redan börjat få ont säger du och annorlunda flytningar? Jag tror det börjar så på mig innan ägglossning också.

Ja just ja, vart skulle ni i höst? Var det London? Jag kommer nog åka till Skottland i höst. Jag har hört att naturen är vacker där och där finns mycket historia.

Åh vad mysigt med grillmat. jag grillade igår och lyckades få ett par goda korvar på grillen, hehe. Jag och kusinen hade en mysdag tillsammans med hennes barn.

Nu ska jag jobba mitt sista pass för helgen, ledig lördag, söndag och måndag. Imorgon ska vi ha lite gäster här hemma och på söndag tror jag att jag kör till en campingplats där familjen befinner sig för lite lugn och ro. =)

Ha en trevlig ledig helg, mys nu riktigt med god grillmat. =)

Kramar i massor
    Okej! Spännande. Hoppas det håller i sig o att det blir ett plus! Håller alla tummar o väntar på uppdatering! :) 
    Ingen äl i sikte än verkar det som, fortfarande negativa stickor, men den har ju fram till ungefär 15e på sig, så får se när det blir. Apparna säger 13e eller 15 (de som har varit rätt hittills). Jo, det onda beror nog dock på att endometriosen håller på o bli värre. Ska ringa mottagningen på måndag o se om jag kanske kan lyckas få en tid o behandling nu innan vi åker till italien =) 

Ja precis, london i höst :D drömt om det i flera år, så blir nog superkul! 
    Åh så härligt! Också hört att det är vackert där :) Dit skulle man åka nån gång kanske.. :) 

jo. Inte samma som o grilla på kolgrill ute, men gott ändå! Åh, låter som en härlig dag! 

Åh kom på att jag drömde att vi fått vår bäbis inatt. O precis när jag skulle prova kläderna jag sytt så kom sambon in o väckte mig så vi skulle hinna handla.... :p typiskt att drömmar bara är drömmar änsålänge :/ Längtan slog till extra mycket inatt på jobbet, var nog därför drömmen kom.. 

Okej! Skönt =) o kul med gäster o camping! Vi slappar nog bara imorgon, o på söndag kommer nog sambons vän över på middag o skitsnack =) 

Detsamma till dig! Ha en underbar kväll och helg! 
    massor med kramar! 
  • chbw
    Maalon skrev 2015-08-08 08:30:37 följande:
    Blev ett test på morgonen idag, det är det nedre som är från idag, det övre är det jag la upp igår. Jag tror fasen jag anser mig vara gravid nu!! Ihhhhh!!!
    Ja vad kul!! :D Det är ju en tydlig stegring!! :D Vad underbart o spännande!! 
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-08-08 08:49:40 följande:
    Ja vi håller tummarna för plus. =)

Vad för behandling menar du? Ägglossningssprutorna? hehe sorry om jag ställer förvirrade frågor, hihi...

Jag drömde faktiskt om tvillingar idag, minns inte exakta handling men när jag vaknade var jag glad. =)
    Tänk om vi snart får plus på stickan, så underbart det skulle kännas. Tur har en av oss fått det nu i tråden, wow. =)

Nu måste jag packa inför campingen idag, längtar till skogen och bara lugn och ro men först ska vi ha lite lunchgäster, så det blir lite bebismys igen!!

Hoppas du får en trevlig grillkväll med fest och vänner, ha det så underbart så hörs vi snart igen, massa goa kramar

=) 
    ja precis, äl-sprutorna =) Känner iallafall att de är skyldiga mig en förklaring till varför det tycker jag ska gå flera månader och ha ont! :) 

Åh, så härligt! Jag sydde lite fler byxor o en dregglis igår. Har nog hittat mitt favoritmönster på byxor, äntligen :D galet söta! 

Ja, så spännande med ett plus i tråden! Snart blir det fler :D 
    Låter superhärligt med camping =) är det tält eller husvagn/bil? =) Lite småsugen på o tälta nån dag faktiskt, får kanske ta o göra det :) 

Tyvärr blev sambon kallad på jobb idag, men imorgon blir det grill o vänner =) så det ser jag fram emot. Inatt syr jag nog mer :D Hoppas du får en himla bra lördag, så hörs vi! 
    Massor med kramar

• chbw
    JennyNG skrev 2015-08-10 08:58:22 följande:

Nu ni tjejer har även vi kommit lite längre. Har lyckats få kontakt med Gävle idag och dom ska skicka blodprovstagning remiss ????

Så snart får vi svart på vad som kan spöka.

Och stort grattis till det som ser ut som ett +???? underbart .

Vi som ej nått det målet än kämpar på lite till för snart kommer det även bli + hos oss ????

Skönt att det är på g för er nu! =) 

ja, snart blir det fler plus som poppar upp här :D
  • chbw
    Maalon skrev 2015-08-10 21:50:40 följande:

Håller tummarna så stenhårt för alla er tjejer <3 Fortsätter följa er, blev så glad i er så är inte redo att lämna er än <3

Kul att du blir kvar ändå =) du får uppdatera hur det går för er också!! =) 
    kram
  • chbw
    varningsljus skrev 2015-08-10 22:55:50 följande:

Hej tjejer!

Vad härligt att här pågår sådan aktivitet :)

Jag har semester och har tagit en paus från det mesta... började med pergotime kur 2 igår. Mensen dök upp häromdagen, 10 dagar för sent!

Hur mår ni?

Stort grattis till dig Maalon som har plussat, vilken känsla!!! :)

Kram på er

Hej =) 

Så härligt med semester! Har du/ni gjort något kul? =) 
    Trist att mensen kom :/ blir det kur 3 på en gång eller väntar ni ett tag? =) 

Jag har troligen äl på g. Ska ringa mottagnignen imorgon o se när jag kan få min behandling. Kan inte leva med endometriossmärtorna som det är nu. Tror ÄL kommer kring onsdag, torsdag, men får se när det blir =) 

• chbw
    Maaliin2015 skrev 2015-08-10 23:04:17 följande:

Hejsan ! Är nyinkommen här på famimjeliv. Har googlat en massa om mina frågor och så men får inge fram något som svarar på dom, så tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig?

Jag och min man har försökt att få barn i ca 2 år , har börjat utredningen och min man har lämnat de prover han ska och jag har lämnat blodprov, gjort gynundersökning och äggledarspolning. Nu för ca 2veckor sedan var jag på vårdcentralen och tog ett blodprov som skulle visa värde på serum-progesteron som visade 12.5 !! Men vad är det för något ? Jag skulle ta provet på dag 21 i menscyklen och på remissen stod det den 16 men eftersom mensen var sen och kom den 1 så sa dom till mig att jag skulle komma tillbaka på dag 21 alltså den 21 och det gjorde jag och då var värdet som jag skrev ovan... Min ena fråga är om det kanske hade visat bättre värden första dagen jag var där ??

Mvh Malin :)

Hej =) 

Vet tyvärr ingenting om testet du frågar om, men hittade en sida (www.healthline.com/health/serum-progesterone ), du kanske redan läst den sidan? Men där står det bl.a. att värdet kan skilja jättemycket från dag till dag. Har själv inte tagit något prov som skulle tas dag 21, men nån gång i början av cykeln skulle blodprovet tas (som jag tog), typ dag 3. Och spolningen mellan avslutad mens och eventuell ägglossning..
    Om du inte hittar bra svar, kontakta din ansvarige läkare och be dem räta ut begreppen för dig! =) 

kram
  • chbw
    Maaliin2015 skrev 2015-08-10 23:37:29 följande:

Hej Tack för ditt svar ! Ja jag har läst på den sidan och det stämmer såklart det du säger att spolningen skulle göras mellan mens och ÄL och allt där såg bra ut sa dom Jag tänkte jag skulle ringa till gynmottagningen och få allt förklarat och att man kanske får komma in en gång till och prata och så. Hur går det för dig då?

Kram

Hej =) 

okej! skönt att spolningen såg bra ut i allafall! =) ja, låter ju som en bra ide, de måste förklara för dig så du känner dig trygg med att du förstår vad som händer/vad allt betyder osv. 

Just nu väntar jag in ägglossningen. Vi utreddes i februari-maj/juni har jag för mig. Jag har endometrios, pcos och hashimotos/hypotyreos. Senaste året har jag haft glest med äl/mens, vilket vi tror beror på sköldkörteln, men sköldkörteln är i fas igen sen mitten av juni, och nu är jag på min andra normala cykel igen. Läkaren på fertilitetsmottagningen ville först att sköldkörteln skulle bli bra (och det är jag helt med på) och sen att vi skulle försöka några månader innan jag får äl-sprutor. Dock ska jag ringa imorgon, för endometriosen har blivit värre o värre igen efter att mens/äl är igång, så klarar inte vänta flera månader till. Fick ju remiss till utredning efter 6 månader pga att jag har såna smärtor.. Hoppas såklart att ett litet pyre vill flytta in i magen den här cykeln o att jag slipper äl-sprutorna.. Får se hur det blir =) beräknad äl är iallafall kring onsdag/torsdag den här veckan.. =) 
    Är det första barnet för er? =) 
    kram

• chbw
    varningsljus skrev 2015-08-11 07:44:22 följande:
    Godmorgon!

Jag började med min andra kur pergotime nu på cykeldag 5. Senast jag tog pergotime var i april, sen hoppade jag över ett antal månader pga min sambo var bortrest vid flera tillfällen osv.

Nu hoppas jag verkligen att vi kan bli gravida på denna kur. Börjar kännas lite smått hopplöst. Ska ringa kliniken nu på morgonen och boka in vul runt cykeldag 12.

Vi har mest hälsat på våra föräldrar som bor i södra delarna av sverige. Tagit det lugnt, umgåtts med vänner. I fredags hade jag ordnat möhippa för min bästa vän.

Okej men bra att du ringer! Stå på dig. Hur funkar sprutorna, tar man dem vid äl?

Kramar

Godmorgon! =) 
    ja okej! Håller tummarna att det går vägen den här gången! 

Åh låter ändå som det varit en skön semester?? =) 

Ja. de ska ringa upp mig nu ca halv elva. Så får vänta med o sova tills dess =) (kom nyss hem från jobbet haha). 

Man ska ta en spruta om dagen i x antal dagar för att framkalla ägglossning. Sen går man på vul o när ägget är moget/tillräckligt stort får man en spruta för o framkalla ägglossning. Hoppas ju verkligen det tar sig utan, med tanke på den smärta jag får med bara mina egna hormoner e jag lite rädd för hur det kommer gå med tillsatta hormoner :O 

kram

• chbw
    Tess1984 skrev 2015-08-11 08:03:29 följande:
    Godmorgon, nu är jag tillbaka efter några avkopplande dagar på camping, Helt fantastisk och vilka trevliga dagar vi haft, fiskade ett gäng abborrar som vi sedan grillade i en rökgrill, mums. Nu är man tillbaka till allvaret igen. Idag ska jag besöka min läkare på vårdcentralen, min rygg är inte riktigt bra än och jag hoppas hon kan hjälpa mig med det. Vi campade i husvagn, det är så mysigt. =)

Övrigt så känner jag knappt någon PMS denna månaden, konstigt... brukar vid denna tiden på månaden vara otroligt känslig och irriterad, kan ju vara så också att jag mått mycket bättre under denna perioden och inte känt efter lika mycket.

Hoppas du fick tag på din läkare idag, skönt nu också innan du åker iväg på semester. Hoppas ni hade trevligt med vännerna igår, berättade gärna hur samtalet gick med läkaren sen. Massa goa kramar
    Åh låter som ni haft det underbart! Rökt abborre är ju galet gott! O husvagn supermysigt!! =) 
    Åh trist med ryggen :( Hoppas vc kan göra något åt det! Så kan du ju inte ha det :/ 

Skönt du sluppit pms hittills! Så spännande! Jag har börjat bli extra känslig nu, så ägglossning nog på G. testerna har gått från helt blanka i förrigår, till synliga igår och idag, nu när jag kom från jobbet var strecket så tydligt att jag inte riktigt kan avgöra om det är positivt eller negativt, så blir väl ÄL senast torsdag. Men mest troligen idag/natt eller imorgon =) Tur vi är två på jobbet inatt så jag kan vila mig om jag får ont! 

Väntar just nu på att läkaren ska ringa =) får samtalet ca 1030. Kommer då prata med sköterskan men hon kan nog svara på alla frågor alt. ge mig en telefontid. Hon har kunnat hjälpa mig jättebra de andra gångerna jag ringt =) 

Hoppas det går bra på vc idag! Vi hörs senare! massor med kramar =) 
Svar på tråden Fertilitetsutredning