• chbw

Fertilitetsutredning

Hoppar in jag med om det är lugnt! Är också mitt i utredning =) ska till vc imorgon för att utreda o förhoppningsvis behandla sköldkörteln då mitt tsh-värde är för högt. Väntar in mens för blodprov tredje mensdagen o sambon ska lämna sitt prov nästa vecka.

Ska också kolla livmoderns väggar (de ska "blåsa upp" livmoder med om det var salt eller sockerlösning??) o spola äggledarna. Rätt orolig för detta då jag är väldigt känslig därikring.

• chbw
    Missilence skrev 2015-03-18 22:16:23 följande:

Välkommen! :) jag tycker det är konstigt att det inte har kommit på tal för mig med att blåsa upp livmodern..hur är det med eran äl? Vet ni att ni har ägglossning?

Vet inte om jag har men verkar inte så, ialla fall inte regelbundna ägglossningar. Har även pcos. Har haft mens 4 gånger sen augusti. Borde haft 7-8 st. Tog massa prover för sköldkörteln idag så hoppas på att kunna sätta in behandling i nästa v. Har jag tur räcker det för o få igång äl, annars är det prat om äl-stimulerande spruta från fertilitetsmottagningen :)
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-03-19 10:39:56 följande:

Hej.

Jag är också orolig för spolningen men man nog be om extra lugnande och smärtstillande innan, har två kompisar som gjort det och de tyckte inte det var så farligt, ilar och spänner till lite...

Hur länge har ni försökt bli gravida?

Hon sa att jag kan ta alvedon innan. Tror inte det hjälper dock. Fick ont vid cellprovet o hade ont hela dagen (det ska ju inte kännas). Får även ont vid vul.. lugnande kanske jag kan få iaf, då lär jag ju inte spänna mig lika mkt. Får fråga :)

Vi har inte försökt så länge, snart 8 månader, men pga endometriosliknande smärtor hos mig (alla symtom i princip men har inte gått att bekräfta trots op) fick vi remiss tidigare (vid 6 månader) då jag helst inte ska stå utan behandling för länge :/ hur länge hade du försökt?
  • chbw
    Missilence skrev 2015-03-19 12:54:19 följande:

Jag hoppas att jag får reda på lite mer nästa sjukhusbesök.. Jag är nästan säker på att jag har äl för jag har regelbunden mens och har ont i "tjejmagen" under äl. Hoppas du kommer igång med behandling snart och att det hjälper!

Okej! =) tack! Hoppas du får reda på mer och att det går bra för er!
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-03-19 16:21:36 följande:

Ja fråga helt klart efter lugnande om du vet att du brukar få så ont vid undersökningar.

Låter jobbigt med endometrios, hoppas du snart får den rätta behandlingen.

Vi har försökt ett år nu men 2012 hade vi vårt senaste missfall, vi valde att ta en liten paus efter andra missfallet men nu är vi igång igen, hade inte räknat med att det skulle ta sådan tid, vi har blivit gravida snabbt de andra gångerna.

Nu får vi se vad proverna visar, jag är lite kluven till om jag har ägglossning varje månad, visa månader kommer mensen 2 veckor senare och jag har knappt mensvärk och blöder smått fler dagar, har även kollat med gravtest och har inte varit gravid, vet ej om mensen sabbas nu när man har varit lite stressad och orolig.

Får göra det när jag bokar besöket för undersökningen =) eftersom alvedon inte hjälper nånsin o citodon blir jag så yr av så kan inte gå hemifrån :p jo det är struligt, särskilt som jag är så säker pga alla symtom och endobehandling fungerar, men de kan inte bekräfta trots op :/ men jag håller tummarna för att det är sköldkörteln o eventuellt pcos:n som ställer till det med ägglossningarna, för då går det ändå hyfsat kätt att åtgärda =)

Okej. Jobbigt när mensen bråkar. Jag tror stress och oro kan påverka, men tror också att det krävs ganska mycket av det för att det ska påverka.. hoppas du får svar snart av utredningen och att ni snart får ert + =)
  • chbw
    Mrs.W skrev 2015-03-19 20:57:34 följande:

Hur hanterar ni alla känslor? Har ni berättat för någon utomstående eller håller ni det för er själva? 

Pratat med två kollegor och en nätvän. Sambon inte berättat för nån vad jag vet. Och min ena syster vet.

Ena kollegan jätteskönt o prata med. Skulle gå under om jag inte kunde prata med nån. Har valt noga vem jag pratat med. Vill inte att för många vet heller. Känner mig redan dålig med en kropp som inte verkar kunna göra/få/behålla barn utan hjälp. Blir ju jobbigare om fler vet o med förväntningar oav.. Försökt prata lite med mamma, egentligen allmänt om att jag vill ha barn ganska snart, men enda ja får höra är "du är så ung vänta minst ett år bla bla bla" . Hjälper ju inte när man längtar så kroppen skriker. O när hon själv var i min ålder var jag 5.

men jag längtar verkligen tills vi kan berätta för svärmor att hon ska bli farmor! Hon o min farmor kommer få veta först =)

Oj. Blev längre än jag menade! Sorry =)

Känslorna/tankar är svåra. Hoppar mellan att "nu fan ska det gå. Ordnar det sig inte av sig självt får vi ju utlovad hjälp" och "kanske bättre o ge upp det kommer ju aldrig gå".. o längtan vet jag inte vad jag ska ta mig till med. Ibland när den slår till ordentligt vet jag inte vart jag ska ta vägen..

Hur tänker du/ni andra? =)
  • chbw
    Missilence skrev 2015-03-20 08:07:39 följande:

Min mamma är helt tvärt om! Hon säger nästan varje dag att hon vill bli mormor och min syster vill bli moster. Har lust å bara skrika "VI JOBBAR PÅ DET!"..

Usch! Låter inge kul :( min syster säger då o då att hon vill bli moster men det är när jag säger att jag vill bli mamma snart, så det är inget jobbigt =) svärmor hintat lite men inte på ett jobbigt sätt som tur e.

Min pappa frågade mig från ingenting "nu när du är förlovad är det väl dags för barn snart?" Vi ör i te särskilt nära o jag gillar väl inte honom sådär tokmycket. Svarade att jag inte ens vet om jag kan få barn med min sjukdom. Då blev han tyst o har inte yttrat sig mer om saken.

Tycker inte man frågar någon om en sån sak, man vet inte om personen i fråga ens vill ha barn... eller om de inte kan/genomgår utredning/ivf osv. Är ju ett väldigt känsligt ämne för många ...
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-03-21 08:05:52 följande:

Ja jag vill inte att barnlösheten ska förstöra mig, detta ordspråket brukar jag tänka på när jag har sämre dagar.

"låt inte sorgen i ditt förflutna och rädslan för framtiden förstöra lyckan i ditt nuvarande"

Jag har många vänner som också fått kämpa, särskilt min bästa vän som jag har daglig kontakt med, de fick vänta flera år innan deras första mirakel föddes via IVF, hon hade i flera år mått otroligt dåligt och inte levt sitt liv fullt ut som hon önskade, för allt löste ju sig i slutändan och det gör det för oss flesta.

Vad gör ni annars om dagarna i tråden?

Själv tränar jag en del,  fotograferar mycket, målar, försöker även göra många små utflykter, sist var jag och sambon på en romantisk date på ett Spahotell, kan rekommenderas =)

Bra tanke =)

just nu mest jobb. Orkar inget mer. Men ska byta schema o enbart jobba natt =fler lediga dagar o mer ork till rehabträning o annat en gillar =) (träna, sy, läsa, pärla osv). Nu mycket mys hemma o med katterna o sambon o mest vila för o orka jobba o med alla olika läkarbesök. Kommer bli toppen o byta arbetstider :D

Spahotell låter mysigt! Letar efter nått sånt i present till sambon när han fyller år, men han är allergisk mot klor, så får kanske låta bli spa.. får se =)
  • chbw
    Tess1984 skrev 2015-03-22 21:28:37 följande:

Hej tjejer, hur är det med er idag? Hoppas ni haft en bra helg!

Vore trevligt att veta var någonstans i Sverige ni bor, om ni vill tala om såklart.

Ha en fin söndag, kramar

Idag är en trött =) hur är det med dig?

Finns i haninge strax utamför stockholm. Du då? =)
  • chbw
    Missilence skrev 2015-03-23 20:36:44 följande:

Vet du vad man gör åt sköldkörteln? Har det å göra med att jag inte blir gravid? Hoppas allt går bra så du får ditt plus!

Sköldkörteln får man behandla om de anser att det behövs. Väntar själv på mina nya provsvar då jag hade för högt tsh-värde. Underfunktion i sköldkörteln kan göra att mens/ägglossning uteblir om jag minns helt rätt. Har de sagt något mer till dig om sköldkörteln?

Läste någonstans att det optimala tsh-värdet för att bli gravid är 1. Och rekommendationerna är att värdet ska hållas under 2.5 graviditetens första tre månader, sen under 3 eller om det var under 3.5.
    monn skrev 2015-03-23 18:33:24 följande:

Vi är i nästan samma sits! Har försökt få barn sedan sept 2013. Jag har lite för höga sköldkörtelvärden, mannens spermier ser bra ut, men jag har PCO. Började med Levaxin förra veckan... Skall spola äggledarna nästa vecka, sedan blir det insemination :)

Hur påverkar din pco dig? Har du även hormonrubbningen? Läkaren sa till mig att har jag tur får jag igång äl om sköldkörteln fixas, annars är det även pcos-en som bråkar o isåfall blir det äl-stimulerande sprutor...
Svar på tråden Fertilitetsutredning