• Tess1984

Fertilitetsutredning

Fortuna skrev 2015-05-31 19:30:06 följande:

Hej!

Hittade denna tråd och kände att den nog skulle passa mig, och hoppas att jag får vara delaktig i den! :) Skulle kännas skönt att kunna ta del av andras erfarenheter i denna situation! :)

Jag och min sambo har försökt skaffa barn i drygt 14 månader nu utan resultat. Jag har väldigt glesa menstruationer (haft mens 3 ggr sedan P-pillerstopp för 14 månader sedan) så har börjat fundera i bankerna om pco. Hade dock regelbunden menstruation innan jag började med p-piller (vad jag kommer ihåg! :) ) Har precis fått tid till vårt första samtal inne på sjukhuset för utredning... känns både spännande och nervöst!

Hej, självklart får du vara med. Skönt att prata av sig och dela tankar med någon som går igenom samma. känns även spännande att följa varandras resa till bebis.

Vad skönt att allt är igång för er, när har ni blivit kallade?
    Hoppas snart din mens blir stabilare, hört att för vissa kan det ta ett tag innan mensen kommer igång och blir som vanligt igen, tur finns det hjälp att få....
    Lycka nu  till...kramar
  • Tess1984
    Fortuna skrev 2015-06-01 09:20:38 följande:
    Ja det vore spännande! Längtan och viljan att få en liten är ju så stor, kan ibland vara jobbig att hantera. Men försöker att inte tänka för mycket...

Vi ska in på första besöket på torsdag, så då får vi väl med remisser för blodprov och spermaprov. Ja det är ju så att det kan ta lång tid, är ju det som är så jobbigt när man väl har bestämt sig för att försöka =/ men min barnmorska tyckte det kunde vara läge att undersöka saken nu iaf. Ja det är verkligen tur att hjälp finns! Så vi kommer nog få oss en liten till slut allihopa :)

Hut går det för er och vart ligger ni till i utredningen?

Kramar!
    Ja jag känner igen det där man att hantera längtan efter en liten, jag mår dåligt i perioder men försöker blicka framåt och vara positiv men det är lättare sagt än gjort ibland. =)

Vi är klara med utredningen nu, inget fel på någon av oss...nu ska vi få pergotime i höst eftersom läkaren ansåg att det var bäst för oss just nu, funkar inte det blir det IVF men vi har två graviditeter bakom oss som slutat i missfall så någon gång borde det funka igen tycker man.

Är gamla är du och din kille? Lycka till på torsdag =)
    Kramar

• Tess1984
    chbw skrev 2015-06-01 13:01:21 följande:
    Det ska jag göra :)

Ja. Jag läste nånstans att det rekommenderas (i Skandinavien) att äta dvitamintillskott iallafallpå vinterhalvåret. Kan va skönt o veta var nivåerna ligger :)

Okej! :) ja man kan undra! Både spännandeoch läskigt att se hur kroppen reagerar på det..

Låter skönt! Kanske en bra grej. Försöka slsppna av lite o släppa på ångesten kring det. Tror inte det hjälper ägglossningen på något sätt, men psyket mår nog bättre i alla fall :)

Detsamma till dig! Du var ledig i veckan va? Eller var det förra veckan? Många kramar!
    Japp det stämmer att man rekommenderar att äta D-vitamin under vinterhalvåret, jag upplevde mig faktiskt piggare av D-vitamin samt att jag höll mig i från alla förkylningar som man brukar få under hösten, kommer ta det igen till hösten utan tvekan. =)

Min kompis som jag träffade idag berättade att hon kände av hennes ägglossning mer när hon tog pergotime, stor skillnad tydligen. =)
    Lär väl känna sig som en höna som värper ägg, hehe

Japp denna veckan är jag ledig förutom imorgon då fick jag hoppa in och jobba.
    Ska mest ta det lugnt och samla mod inför begravningen nästa vecka, just nu har jag känt mig lite stressad, har ont i magen och tänker på alla nära och kära.
    Ska försöka träna, ge kroppen bra mat och bara andas, träffa familjen och trösta och bara finnas.
    Vad har du för spännande planer i veckan?
    Kramar i massor

• Tess1984
    chbw skrev 2015-06-02 13:28:04 följande:
    Okej =) Min kollega säger också det, att hon knappt varit sjuk sen hon började äta D-vitamin! Så låter ju utan tvekan som det kan vara bra! =)

Ja okej! huu både spännande och läskigt ju! haha ja antagligen något sånt ;) 

Okej! Låter bra att du ska få vila upp dig och så! Ta hand om dig! 

I veckan blir det rörigt. Igår  var jag på läkarbesök o hängde på stan en sväng. Såg även bio ensam, väldigt lugnt o skönt för huvudet o bara få tänka på filmen en stund. Idag och imorgon natt ska jag jobba, på torsdag beta av några ärenden, fredag o lördag natt jobb, sen showen på söndag! =) ser sååååå mycket fram emot den! :D

många kramar
    Låter som en spännande vecka =)
    Ha det nu så skoj i helgen, framför allt på söndag och showen, kul att göra lite annorlunda saker.
    Själv blir det fest i helgen, imorgon studentfest och lördag grillfest. Är egentligen inte särskilt sugen på att träffa en massa människor men det känns nog bättre när jag väl är det. Kramar i massor

• Tess1984
    varningsljus skrev 2015-06-02 09:30:54 följande:
    Hej!

Usch.. det är så ledsamt. Skickar massor med kramar <3

Stackars magen då.. det är säkert stress som du säger. Lättare sagt än gjort att bara varva ner
    Men vad tråkigt med din syster också. Är det någon typ av förlossningsdepression som hon fått?

Mysigt att bli uppassad på! Vad bjöd han på för något gott?
    Det där är guldvärt när man inte är på topp.

Helgen var ganska lugn. Min sambo överraskade med att bjuda ut mig på brunch på lördagen på ett jättemysigt värdshus söder om stan. Fantastisk mat! Vi höll på att äta ihjäl oss ;) 
    Min kusin var över på middag på fredagen också. Helgerna går så fort!

Nej inte denna månaden heller men det var väntat. Min sambo var inte hemma alls vid mina fertila dagar. Det kommer han inte vara denna månaden heller men i juli hoppas jag på att vi kan få vara med varandra vid "rätt" tid, då tror jag att jag kör en pergotimekur igen. Har bara ätit en kur änsålänge. Min läkare har inte sagt något maxantal kurer, utan det är upp till oss om lite om och isåfall när vi vill sättas i kö till IVF. Jag drar mig lite för det, hoppas så att vi ska lyckas på egen väg. Hur känner ni?

Åh vad skönt att allt har gått bra för er. Jag tror att ni kommer att lyckas snart! <3

Många kramar
    Hej !
    Ja det verkar som om att syrran har fått en liten depression men allt går i vågor verkar det som, nu är det ju en liten som styr all hennes tid och man kan kanske inte göra allt som man gjorde innan, allt får ta sin lilla tid och till slut får man nog rätt på alla rutiner och bebisens rytm.

Mannen bjöd på en god oxbit, potatismos och en smarrig sås, till efterrätt bjöd han på chokladdoppade jordgubbar. Mums =)
    Har du också en kille som överraskar med god mat? Mysigt att han bjöd ut dig det blir man också super glad av. =)

Jag känner nog som dig faktiskt, drar mig lite för IVF. Jag vill också att vi lyckas gravida på naturlig väg, slipper man all den pressen som IVF innebär.
    Läkaren tyckte först att vi skulle gå direkt på IVF men jag lyckades övertala honom om ägglossningsstimulerande istället. Vi hade ju pratat om det från början och det var det jag hade ställt in mig på.
    Jag tänker nog att vi kör några kurer pergotime och funkar inte det får vi bli satta i IVF kö men jag hoppas verkligen att vi blir gravida innan.

Vad händer annars i helgen för din del?
    Nu ska jag mysa i soffan, har varit en jobbig dag med besök hos moster och mormor, moster kan fortfarande inte fatta att hennes son är borta, usch detta är så hemskt.

Trevlig helg och massa kramar.

• Tess1984
    Fortuna skrev 2015-06-02 09:15:12 följande:
    Ja jag precis :) försöker verkligen vara positiv! Men när dom tunga stunderna kommer är det tufft, men har en fantastisk sambo!

Okej! Skönt att komma igång iaf! Så håller vi alla tummar och tår :) jag är 25 och min sambo är 27! Hur gamla är ni? :)

Kram kram
    Hej

Skrev precis ett inlägg till dig som försvann, skriver igen men blir något kortare.
    Ja det är tur att man har en stötande hand i dessa tuffa tiden. Min sambo är en klippa fast att vi kanske tar detta på lika sätt, han är mer lugn och tar allt med ro medans jag oroar och älter men det är tur att någon av oss är lite mer på ytan och peppar när man är lite låg. Jag har en bra period nu och mår oftast sämre när mensen närmar sig, både PMS och längtan efter barn.

Jag är 31 och min sambo är 34, vi är unga än i alla fall =)

Händer annars i helgen? Kram
  • Tess1984
    999 skrev 2015-06-04 20:53:29 följande:

Igår var vi på vårt första utredningssamtal och fick svar på mitt blodprov och mannens spermaprov. Visade sig att inga spermier hittades i spermaprovet. Inte en enda! Vår värld har slagits i spillror! Någon mer här som fått samma besked? Jag behöver höra att det kan bli bra ändå! Mitt blodprov var bra i alla fall. Mannens testiklar är något mindre än "normalt" enligt läkaren, vet inte hur stor betydelse det har?

Hej, nej men fy vad jobbigt =( verkligen inget roligt besked.
     Vad säger läkaren? Kommer han få ytterligare utredning om varför han inte har några spermier? Jag har tyvärr inget svar på din fråga men möjligheter finns säkert, jag läste att vissa får hormoner för att få igång spermieproduktionen, sen har jag hört att man kan hämta spermierna direkt från testiklarna om det finns några där och sen göra IVF....så möjligheter finns absolut, håller alla tummarna för er och sänder er extra mycket kärlek Hjärta
    Kramar
  • Tess1984
    999 skrev 2015-06-04 22:14:46 följande:

Jag mår så dåligt så jag i princip tappat all livsglädje. Känner ingen mening med att leva längre om vi inte kan få barn ihop. Just nu känns det så. Igår fick jag ta lugnande tabletter för att stå ut med ångesten och kunna sova en blund. Det kunde jag inte i alla fall. Och drömde bara om massa bebisar.

Han fick lämna blodprover för att kolla om avsaknaden av spermier beror på hormoner eller kromosomfel. Beroende på vad det visar så går man i så fall vidare för att se om man hittar spermier i testiklarna ändå. I så fall kan det kanske funka med IVF. Men på läkarna verkade det som att chanserna för oss att få barn tillsammans inte är speciellt stora. Han ska även lämna nytt spermaprov.

Han säger att han haft ont i testiklarna från och till under en längre tid men att han glömde ta upp det igår. Och att han är väldigt öm där nu. Han ska ringa dit imorgon och berätta det. Kanske är någon inflammation som stör spermieproduktionen?

Allt känns bäcksvart just nu.

Förstår att det måste kännas jobbigt. lider med er och fick ont i magen när jag läste ditt inlägg. =(
    När kommer ni att få svar på alla prover? Har ni fått ny läkartid?
    Det kan säkert det röra sig om en inflammation, i så fall behandlas man med antibiotika skulle jag tro? Hoppas ni snart får alla era svar och att ni kan gå vidare till rätt behandling, möjligheter finns så ge inte upp, fick ni någon samtalskontakt? Kurator?
    Tänker på er!! Kramar
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-06-05 02:30:46 följande:
    jo =) 
    ja det ska jag! =) ser såå fram emot det. Om jag har tur har jag också haft äl i dagarna. haft tecken på det, men så har jag haft förut o ingenting. Men kommer mensen om 2 v så är det ju det, vilket tyder på att cykeln eventuellt håller på o jämna ut sig... nya blodprover nästa vecka.Skulle vilja ta dem nu! 

Okej, låter trevligt i alla fall! hoppas det känns bättre när det är dags!

massa kramar
    Vad är dina tecken på ägglossning? Jag får sådana slemmiga flytningar, ont antingen på vänster eller höger sida beroende på vart ägget släpps, sen får jag ökad lust de dagarna men jag vet inte exakt vilken dag ägglossningen sker eftersom jag upplever dessa symtom flera dagar i sträck.
    Kanske bra att man känner kroppen så här väl men även jobbigt för man blir så besatt dagarna efter ägglossning och fram till mens.
    Ska bli skönt att slippa analysera denna månaden eftersom jag vet att jag inte är gravid.

Ha en en mysig helg, massa kramar

• Tess1984
    Fortuna skrev 2015-06-05 13:57:34 följande:
    Det sär samma här :P jag är mer orolig och tänker mycket, medans sambon är lugn och tänker att vi tar det ett steg i taget. Men det är väl som sagt skönt att den ena kan lugna den som är mer orolig :) ja herregud, vi är ju inte gamla så det har vi ju på vår sida! :)

i helgen blir det lite kalas och studentfirande! :) för dig?

Kram!
    Hehe, ja så försöker jag också tänka.

Jag firande en student igår men det blev ganska lugnt, inte som när jag tog studenten för 12 år sedan, herregud vilken fest..bästa dagen i mitt liv. =)

Idag ska vi hem till ett par goda vänner och grilla, hoppas vädret snart spricker upp igen och att regnet försvinner.

Vart bodde ni? Ber om ursäkt om jag ställt frågan innan. =)

Hoppas du hade en trevlig studentfirande igår. Kram
Svar på tråden Fertilitetsutredning