• Zoey83

Trombyl under graviditet.

Hej!

Jag är nu i v.10 (9+2) och ska börja äta Trombyl idag.
    Känns läskigt!! 75 mg/dag.

Jag är ganska mot medicin i allmänhet men då jag har en sjukdom så måste jag äta medicin.
    Detta blir den 3:e medicinen som jag tar under denna graviditet.

Jag har tagit de 2 andra medicinerna när jag vart gravid förr och allt har gått bra, så det känns okej.
    Men att börja med en ny medicin känns tungt!! särskilt Trombyl som är en stark medicin (blodförtunnande).

Finns det andra som fått börja äta Trombyl under graviditeten???

Isf dela med er här och berätta att allt gick bra! 

• Svar på tråden Trombyl under graviditet.
  • Zoey83
    Trolltoka skrev 2015-03-16 08:59:38 följande:

Jag har varit tvungen och äta trombyl under graviditet för att det ska funka ö.h.t. Förutom denna sista graviditet. Första barnet plockades ut i 28+1 för att moderkakan la av. Så för att mina moderkakor ska ha fungerat har trombyl behövts. 

Men oj! Hur märkte du att moderkakan la av? eller att något var fel?

Vilken tur! att det upptäcktes och att din son kunde få plockas ur. Hur mår han idag?

Har de andra graviditeterna gått hela vägen??
  • Zoey83
    Bubbel85 skrev 2015-03-16 09:01:17 följande:

Jag åt trombyl från start av graviditeten till v.35 ungefär. Jag anser inte att trombyl är en "stark" medicin direkt. Du kan ju få blodtunnande effekter av receptfria läkemedel också. Oroa dig inte, den gör säkerligen mer nytta än skada om du fått det ordinerat.

Tack! Är verkligen sånt här som jag behöver få höra/läsa.

Jag ska äta 75mg/dag och nu har jag fått klartecken även från min sle-läkare. Så två läkare har rekommenderat detta för mig.

Blir bara så orolig när man läser vad som står om denna medicin på FASS och även i lappen som finns med på burken.

Jag är i v.10 (9+3) och har ingen aning om hur länge jag ska äta denna medicin men tror att hon sa något om v.25...eller kunde ha varit v.32 också, måste fråga igen!!

Orsaken till att jag ska ta denna är för att jag haft 3 missfall (varav ett ma) men jag har även 3 fina friska barn.
    Sen har mina barn varit tillväxthämmade vilket troligen beror på min moderkaka som i sin tur beror på min diagnos.

En ytterligare anledning är att denna medicin nu rekommenderas till alla gravida kvinnor som har sle.

Jag ska försöka att inte oroa mig men tycker det är så svårt ju, gillar INTE! mediciner och ännu mindre under graviditet!!!

Varför står det t.ex. på FASS att trombyl kan leda till missfall, är det inte meningen att den ska förhindra just missfall?! Det sa läkaren på spec.mvc till mig.

Läskigt! också när det står att barnets hjärta kan bli påverkad mm.

Men efter mycket om och men så tog jag min första trombyl tablett igår, kändes tungt. Men när jag ser det lilla hjärtat (tabletten) försöker jag att tänka att denna medicin ska hjälpa den lilla där inne så att hens hjärta fortsätter att slå.Hjärta
  • Zoey83
    Lantis86 skrev 2015-03-16 12:28:39 följande:

Jag har haft upprepade mf och fått trombyl för det, är i v27 nu, så för mig har det bara varit bra:)

Jaha, grattis, då har du ju kommit långt!
    Blir detta ditt första barn?

När fick du börja ta medicinen??

Läkaren på spec.mvc sa också till mig att trombyl minskar risken för missfall, ökar barnets tillväxt (vid tillväxt hämningar) mm.
    Jag har ju själv haft 3 missfall (varav ett ma) fast inte på raken.

Men varför står det då på FASS att medicinen ökar risken för missfall?

Jag förstår inte!
  • Zoey83
    Tramses skrev 2015-03-17 20:31:27 följande:

Jag äter trombyl sedan 4,5 år tillbaka. Det ska jag fortsätta med livet ut. Har under den här tiden fött en fullt frisk flicka och är nu gravid igen i v 8+4.

Jag är inte det minsta orolig, då min hjärtläkare som har gett mig medicinen är en av de människor som jag litar på mest i hela världen.

Imorgon ska jag dessutom börja med fragminsprutor (också blodförtunnande) som jag ska ta själv varje dag.

Du har inget att oroa dig för!

Lycka till!

Okej, tack för de värmande orden....behöver verkligen höra att jag inte behöver oroa mig.

Har du problem med hjärtat??

Grattis till din andra graviditet. {#emotions_dlg.flower}
  • Zoey83
    Brumma skrev 2015-03-18 11:44:51 följande:

Efter upprepade missfall så har jag ätit tromb under de två senaste graviditeterna.

Från dagen jag plussade till i vecka 36 har jag för mig.

Har två fina pojkar tack vare trombylen :)

Lycka till med graviditeten :)

Tack Brumma!

Va roligt att höra att du har två fina och friska pojkar idag.

Hur många missfall har du bakom dig?

Vad låg din trombyldos på under graviditet??
  • Zoey83
    Brumma skrev 2015-03-18 13:16:56 följande:
    Tack :)

Jag har "bara" två. Ett MA i vecka 17 och ett MA i vecka elva.

Träffade en läkare som trots det satte igång en utredning på mig men inget hittades. Därav att vi försökte med trombylen.

Kommer inte ihåg dosen, men åt en tablett om dagen har jag för mig.

Vägrade att ens ta ut spiralen inför att försöka bli gravida med nr två innan jag fick inskrivet i min läkarjournal att jag skulle få trombyl direkt vid plus.
    Oj, va sent. Måste ha vart jobbigt! med ma i v.17. Min kompis fick veta att hennes lilla pojke dött i v.18 och hon var tvungen att föda ut det. 
    Fick du göra det??

Va bra! att du satte krav på läkarna, så underbart! när en medicin faktiskt kan hjälpa.

Jag försöker att tänka på fördelarna med trombyl varenda dag och försöker hålla en positiv bild av att allt säkert kommer att gå bra med denna graviditet också, detta är iaf vårt fjärde och sista barn, sedan är familjen fulländad. Glad
  • Zoey83
    Tramses skrev 2015-03-18 19:31:25 följande:

Efter förlossningen av min son fick jag en liten stroke. När de utredde om orsaken hittade de ett medfött hjärtfel som jag inte visste om att jag hade. Jag opererades och får nu äta trombyl livet ut och komplettera med fragminsprutor vid graviditet.

Min hjärtläkare sa att trombyl i så liten dos inte påverkar barnet alls.

Lycka till nu!

Skönt!!! att höra. Solig

Hur många graviditeter har du genomgått med trombyl??
  • Zoey83
    Brumma skrev 2015-03-20 14:13:41 följande:
    Ja, det var en jobbig tid. Fick föda ut fostret.

Efteråt tvättade de fostret, och virade in i en handduk och kom sedan tillbaka in i rummet. Dämpade belysningen ngt.

Det var fint att få lov att ta avsked.

Numera är det sorgligt samtidigt som känslorna jag hade då hamnar i skymundan tack vare mina pojkar . De är de finaste som finns <3

Tror säkert der kommer gå bra :)
    Men vad gjorde de sedan med fostret?? Gråter

Va fint! att du fick ta farväl iaf.

Gjorde det ont och tog det lång tid? (Som en vanlig förlossning?).

Härligt!! att du har dina barn, förstår att det inte längre innebär lika mycket sorg då.

Jag känner också sorg för den lilla som vi miste och kommer ihåg bilden på hur stilla den låg så gullig! men inte en rörelse.
    Men liksom för dig finns sorgen på ett annat sätt nu efter att yngsta sonen kom och det blev ändå under 2 år mellan dem (22 månader), ville ha dem två riktigt tätt, skulle blivit 17.
    Men så lycklig! att vi fick ett till fint friskt barn.

Jag är så rädd! bara att något ska hända, blir väl så när man genomgått missfall och ma.
    Jag kommer va så skraj! vid nästa ul, sen kanske jag kommer kunna pusta ut lite (efter v.12 och det ultraljudet).
  • Zoey83

Vi fick ett MA i v.18.

Kan inte låta bli att tänka att det kanske var trombylens fel??!! Gråter

• Zoey83
    Brumma skrev 2015-05-19 13:13:46 följande:
    Jag är så ledsen!

Inte mkt vi kan göra här men skickar en stor kram!

Har svårt att tänka att det är pga trombylen dock - det används över stora delar av världen MOT missfall..
    Jo, jag vet att det ju ska vara meningen att trombylen minskar risk för missfall, hur kunde då detta ske?!
    Jag kände mig mer säker med hjälp av trombylen att det skulle gå vägen denna gång. Det hjälpte liksom att tänka på den i stunder av oro, om det skulle gå dåligt igen.

Jag skriver mail till dig.
Svar på tråden Trombyl under graviditet.