Bubbel85 skrev 2015-03-16 09:01:17 följande:
Jag åt trombyl från start av graviditeten till v.35 ungefär. Jag anser inte att trombyl är en "stark" medicin direkt. Du kan ju få blodtunnande effekter av receptfria läkemedel också. Oroa dig inte, den gör säkerligen mer nytta än skada om du fått det ordinerat.
Tack! Är verkligen sånt här som jag behöver få höra/läsa.
Jag ska äta 75mg/dag och nu har jag fått klartecken även från min sle-läkare. Så två läkare har rekommenderat detta för mig.
Blir bara så orolig när man läser vad som står om denna medicin på FASS och även i lappen som finns med på burken.
Jag är i v.10 (9+3) och har ingen aning om hur länge jag ska äta denna medicin men tror att hon sa något om v.25...eller kunde ha varit v.32 också, måste fråga igen!!
Orsaken till att jag ska ta denna är för att jag haft 3 missfall (varav ett ma) men jag har även 3 fina friska barn.
Sen har mina barn varit tillväxthämmade vilket troligen beror på min moderkaka som i sin tur beror på min diagnos.
En ytterligare anledning är att denna medicin nu rekommenderas till alla gravida kvinnor som har sle.
Jag ska försöka att inte oroa mig men tycker det är så svårt ju, gillar INTE! mediciner och ännu mindre under graviditet!!!
Varför står det t.ex. på FASS att trombyl kan leda till missfall, är det inte meningen att den ska förhindra just missfall?! Det sa läkaren på spec.mvc till mig.
Läskigt! också när det står att barnets hjärta kan bli påverkad mm.
Men efter mycket om och men så tog jag min första trombyl tablett igår, kändes tungt. Men när jag ser det lilla hjärtat (tabletten) försöker jag att tänka att denna medicin ska hjälpa den lilla där inne så att hens hjärta fortsätter att slå.