• Zoey83

Trombyl under graviditet.

Hej!

Jag är nu i v.10 (9+2) och ska börja äta Trombyl idag.
    Känns läskigt!! 75 mg/dag.

Jag är ganska mot medicin i allmänhet men då jag har en sjukdom så måste jag äta medicin.
    Detta blir den 3:e medicinen som jag tar under denna graviditet.

Jag har tagit de 2 andra medicinerna när jag vart gravid förr och allt har gått bra, så det känns okej.
    Men att börja med en ny medicin känns tungt!! särskilt Trombyl som är en stark medicin (blodförtunnande).

Finns det andra som fått börja äta Trombyl under graviditeten???

Isf dela med er här och berätta att allt gick bra! 

• Svar på tråden Trombyl under graviditet.
  • Trolltoka

Jag har varit tvungen och äta trombyl under graviditet för att det ska funka ö.h.t. Förutom denna sista graviditet. Första barnet plockades ut i 28+1 för att moderkakan la av. Så för att mina moderkakor ska ha fungerat har trombyl behövts. 

trolltoka.se *N 28+1 13/3-07
  • Bubbel85

Jag åt trombyl från start av graviditeten till v.35 ungefär. Jag anser inte att trombyl är en "stark" medicin direkt. Du kan ju få blodtunnande effekter av receptfria läkemedel också. Oroa dig inte, den gör säkerligen mer nytta än skada om du fått det ordinerat.

• Annelie 76

Trombyl är samma som Magnecyl dvs acetylsalicylsyra, en av de mest använda och mest kända medicinerna i världen.

• Lantis86

Jag har haft upprepade mf och fått trombyl för det, är i v27 nu, så för mig har det bara varit bra:)

• Zoey83
    Trolltoka skrev 2015-03-16 08:59:38 följande:

Jag har varit tvungen och äta trombyl under graviditet för att det ska funka ö.h.t. Förutom denna sista graviditet. Första barnet plockades ut i 28+1 för att moderkakan la av. Så för att mina moderkakor ska ha fungerat har trombyl behövts. 

Men oj! Hur märkte du att moderkakan la av? eller att något var fel?

Vilken tur! att det upptäcktes och att din son kunde få plockas ur. Hur mår han idag?

Har de andra graviditeterna gått hela vägen??
  • Zoey83
    Bubbel85 skrev 2015-03-16 09:01:17 följande:

Jag åt trombyl från start av graviditeten till v.35 ungefär. Jag anser inte att trombyl är en "stark" medicin direkt. Du kan ju få blodtunnande effekter av receptfria läkemedel också. Oroa dig inte, den gör säkerligen mer nytta än skada om du fått det ordinerat.

Tack! Är verkligen sånt här som jag behöver få höra/läsa.

Jag ska äta 75mg/dag och nu har jag fått klartecken även från min sle-läkare. Så två läkare har rekommenderat detta för mig.

Blir bara så orolig när man läser vad som står om denna medicin på FASS och även i lappen som finns med på burken.

Jag är i v.10 (9+3) och har ingen aning om hur länge jag ska äta denna medicin men tror att hon sa något om v.25...eller kunde ha varit v.32 också, måste fråga igen!!

Orsaken till att jag ska ta denna är för att jag haft 3 missfall (varav ett ma) men jag har även 3 fina friska barn.
    Sen har mina barn varit tillväxthämmade vilket troligen beror på min moderkaka som i sin tur beror på min diagnos.

En ytterligare anledning är att denna medicin nu rekommenderas till alla gravida kvinnor som har sle.

Jag ska försöka att inte oroa mig men tycker det är så svårt ju, gillar INTE! mediciner och ännu mindre under graviditet!!!

Varför står det t.ex. på FASS att trombyl kan leda till missfall, är det inte meningen att den ska förhindra just missfall?! Det sa läkaren på spec.mvc till mig.

Läskigt! också när det står att barnets hjärta kan bli påverkad mm.

Men efter mycket om och men så tog jag min första trombyl tablett igår, kändes tungt. Men när jag ser det lilla hjärtat (tabletten) försöker jag att tänka att denna medicin ska hjälpa den lilla där inne så att hens hjärta fortsätter att slå.Hjärta
  • Zoey83
    Lantis86 skrev 2015-03-16 12:28:39 följande:

Jag har haft upprepade mf och fått trombyl för det, är i v27 nu, så för mig har det bara varit bra:)

Jaha, grattis, då har du ju kommit långt!
    Blir detta ditt första barn?

När fick du börja ta medicinen??

Läkaren på spec.mvc sa också till mig att trombyl minskar risken för missfall, ökar barnets tillväxt (vid tillväxt hämningar) mm.
    Jag har ju själv haft 3 missfall (varav ett ma) fast inte på raken.

Men varför står det då på FASS att medicinen ökar risken för missfall?

Jag förstår inte!
  • Trolltoka
    Zoey83 skrev 2015-03-17 12:28:44 följande:
    Men oj! Hur märkte du att moderkakan la av? eller att något var fel?

Vilken tur! att det upptäcktes och att din son kunde få plockas ur. Hur mår han idag?

Har de andra graviditeterna gått hela vägen??

Minskade fosterrörelser, magen växte inte, hjärtljuden hade sjunkit, och viktigast av allt; min egen magkänsla. Hade vi varit ett dygn senare in på koll hade vi förlorat henne. Idag är hon nyfyllda 8 år och mår kanon :) 

Haft 8mf utan trombyl och 2 lyckade graviditeter med trombyl. Väntar nu en fjärde som upptäcktes för ca en månad sedan så har pepparpeppar haft en LYCKAD trombylfri graviditet hittills! Gått hela vägen till 22+ utan trombyl och är fortfarande trombylfri!

trolltoka.se *N 28+1 13/3-07
  • Lantis86
    Zoey83 skrev 2015-03-17 12:42:09 följande:

Jaha, grattis, då har du ju kommit långt!

Blir detta ditt första barn?

När fick du börja ta medicinen??

Läkaren på spec.mvc sa också till mig att trombyl minskar risken för missfall, ökar barnets tillväxt (vid tillväxt hämningar) mm.

Jag har ju själv haft 3 missfall (varav ett ma) fast inte på raken.

Men varför står det då på FASS att medicinen ökar risken för missfall?

Jag förstår inte!

Jo det är mitt första så det är ett väldigt efterlängtat barn:) Jag började ta vid plus, har aldrig kommit längre än v9 dom andra gångerna...

Det är klart att det kan finnas risker med det, men för mig och säkert dig är det ju större risk med att inte ta det så jag tror att du kan slappna av... Alla mediciner har ju biverkningar, men dom kan ju hjälpa också. BM som gjorde RUL på mig sa att hennes upplevelse var att Trombyl brukade hjälpa dom som haft problem med MF...

Hoppas det går bra för dig också nu:)
  • Tramses

Jag äter trombyl sedan 4,5 år tillbaka. Det ska jag fortsätta med livet ut. Har under den här tiden fött en fullt frisk flicka och är nu gravid igen i v 8+4.

Jag är inte det minsta orolig, då min hjärtläkare som har gett mig medicinen är en av de människor som jag litar på mest i hela världen.

Imorgon ska jag dessutom börja med fragminsprutor (också blodförtunnande) som jag ska ta själv varje dag.

Du har inget att oroa dig för!

Lycka till!

Svar på tråden Trombyl under graviditet.