Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Naturliga pojknamn

Jag röstade på Almar. Det var ett nytt namn för mig, men riktigt fint tycker jag!
    Men med betoningen på första a'et då, annars blir det ju bara pluralform av trädet alm.

Fina är också Alvar, Björn, Eldar, Lave och Vide.

• Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2015-03-13 21:51:07 följande:
    Helt ot, men det är ingen skillnad på var betoningen ligger utan det beror enbart på accentskillnad (grav och akut accent). Det är som "stegen" (sådan man klättrar på) och "stegen" (dem man tar när man gå). Betoningen ligger på första stavelser i båda orden, men olika accent. Som sagt väldigt ot .
    Ja, det var OT. Men visst vet jag att det egentligen handlar om accenten. Det ska vara akut accent i namnet Almar.
    Det är precis som i anden vs anden eller tomten vs tomten. Det ingår liksom i mitt jobb att kunna det där... Flört
    Jag försökte bara förenkla det hela lite. Men du har väl rätt. Man ska kanske hålla sig till de rätta beteckningarna, även i lekmannasammanhang.
  • Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2015-03-13 21:51:07 följande:
    Helt ot, men det är ingen skillnad på var betoningen ligger utan det beror enbart på accentskillnad (grav och akut accent). Det är som "stegen" (sådan man klättrar på) och "stegen" (dem man tar när man gå). Betoningen ligger på första stavelser i båda orden, men olika accent. Som sagt väldigt ot .
    Natulcien skrev 2015-03-13 22:41:13 följande:
    Ja, det var OT. Men visst vet jag att det egentligen handlar om accenten. Det ska vara akut accent i namnet Almar.
    Det är precis som i anden vs anden eller tomten vs tomten. Det ingår liksom i mitt jobb att kunna det där... Flört
    Jag försökte bara förenkla det hela lite. Men du har väl rätt. Man ska kanske hålla sig till de rätta beteckningarna, även i lekmannasammanhang.
    Jag var, för övrigt, på en föreläsning med Elisabeth Zetterholm (som forskar inom fonologi och fonetik) ganska nyligen, så...ja...

Svar på tråden Naturliga pojknamn