• spöke

Naturliga pojknamn

* * * INSPIRATIONSLISTA * * *

Hej alla! Jag har satt ihop några namnlistor på olika teman för att inspirera dig som letar namn och för att roa dig som är intresserad av namn i allmänhet. 

Fjärde temat ut är naturliga pojknamn. Jag har valt ut tjugo stycken som ni kan rösta på.
    VILKET NAMN GILLAR DU BÄST?

Kommentera gärna i tråden. Och kom med förslag på fler namn på temat naturliga pojknamn. 

Hälsningar, Spöke

Se även:
    Sockersöta flicknamn: www.familjeliv.se/forum/thread/74884101-sockersota-flicknamn
    Stilsäkra pojknamn: www.familjeliv.se/forum/thread/74914338-stilsakra-pojknamn

Melodiska flicknamn: www.familjeliv.se/forum/thread/74948365-melodiska-flicknamn

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Naturliga pojknamn
  • fluu

Så roligt med ditt engagemang spöke!

Här fanns många i min smak! Alvar finns på min lista, men tycker också mycket pra om Ulf, Eldar, Enar och Lave. Och Arne som inte är med här, Tuve som inte heller är med finns också på min lista. Lo tycker jag är vackert, men jag gillar det nog bara på flickor ändå.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien

Jag röstade på Almar. Det var ett nytt namn för mig, men riktigt fint tycker jag!
    Men med betoningen på första a'et då, annars blir det ju bara pluralform av trädet alm.

Fina är också Alvar, Björn, Eldar, Lave och Vide.

• spöke
    fluu skrev 2015-03-13 17:05:48 följande:
    Så roligt med ditt engagemang spöke!

Här fanns många i min smak! Alvar finns på min lista, men tycker också mycket pra om Ulf, Eldar, Enar och Lave. Och Arne som inte är med här, Tuve som inte heller är med finns också på min lista. Lo tycker jag är vackert, men jag gillar det nog bara på flickor ändå.
    Det är ju så skoj att tänka på namn...

Tack för tilläggen.
  • spöke
    Natulcien skrev 2015-03-13 19:24:12 följande:
    Jag röstade på Almar. Det var ett nytt namn för mig, men riktigt fint tycker jag!
    Men med betoningen på första a'et då, annars blir det ju bara pluralform av trädet alm.

Ja, precis. Almar uttalas som Alvar, inte som träden.
  • Jag är bara jag

Inga i min smak,men Björn är väl halvokey. En Almar har jag känt förresten,men det måste vara väldigt ovanligt namn.

• Flickan och kråkan
    Natulcien skrev 2015-03-13 19:24:12 följande:

Helt ot, men det är ingen skillnad på var betoningen ligger utan det beror enbart på accentskillnad (grav och akut accent). Det är som "stegen" (sådan man klättrar på) och "stegen" (dem man tar när man gå). Betoningen ligger på första stavelser i båda orden, men olika accent. Som sagt väldigt ot .
  • MadHatter

Röstade på Enar men tycker också om Mark.

• spöke
    Jag är bara jag skrev 2015-03-13 21:25:38 följande:
    Inga i min smak,men Björn är väl halvokey. En Almar har jag känt förresten,men det måste vara väldigt ovanligt namn.
    Ja, det är ovanligt.

Det finns 121 män som har förnamnet Almar. Av dessa har 22 namnet Almar som tilltalsnamn.
  • Jag är bara jag
    spöke skrev 2015-03-13 22:33:58 följande:
    Ja, det är ovanligt.

Det finns 121 män som har förnamnet Almar. Av dessa har 22 namnet Almar som tilltalsnamn.
    22?! Hoppsan,han var ovanlig på många sätt den gubben då!  Glad 
  • Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2015-03-13 21:51:07 följande:
    Helt ot, men det är ingen skillnad på var betoningen ligger utan det beror enbart på accentskillnad (grav och akut accent). Det är som "stegen" (sådan man klättrar på) och "stegen" (dem man tar när man gå). Betoningen ligger på första stavelser i båda orden, men olika accent. Som sagt väldigt ot .
    Ja, det var OT. Men visst vet jag att det egentligen handlar om accenten. Det ska vara akut accent i namnet Almar.
    Det är precis som i anden vs anden eller tomten vs tomten. Det ingår liksom i mitt jobb att kunna det där... Flört
    Jag försökte bara förenkla det hela lite. Men du har väl rätt. Man ska kanske hålla sig till de rätta beteckningarna, även i lekmannasammanhang.
  • Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2015-03-13 21:51:07 följande:
    Natulcien skrev 2015-03-13 22:41:13 följande:
    Ja, det var OT. Men visst vet jag att det egentligen handlar om accenten. Det ska vara akut accent i namnet Almar.
    Det är precis som i anden vs anden eller tomten vs tomten. Det ingår liksom i mitt jobb att kunna det där... Flört
    Jag försökte bara förenkla det hela lite. Men du har väl rätt. Man ska kanske hålla sig till de rätta beteckningarna, även i lekmannasammanhang.
    Jag var, för övrigt, på en föreläsning med Elisabeth Zetterholm (som forskar inom fonologi och fonetik) ganska nyligen, så...ja...

• Josephine96

Gillar Leo mest. Dino var också lite coolt, dinosaurienörd som man är. Björn är inte heller helt fel.

• fluu
    spöke skrev 2015-03-13 21:19:58 följande:
    Det är ju så skoj att tänka på namn... smile2.gif

Tack för tilläggen. smile1.gif
    Absolut! Snålt med andra namntrådar nu också(sexar inte folk längre eller vad handlar det om? ).
  • DenNamnbitne

Många fina namn på listan!

Sten fick min röst. Ett utomordentligt vackert namn, både mystiskt och hårt. Några som slogs om förstaplatsen var Ulf, Björn, Alvar Enar. 

Några som också är bra och fina namn är: Almar, Lave, Leo, Stig, Varg & Örn

De andra är jag inte så glad i 

• spöke
    fluu skrev 2015-03-14 15:49:37 följande:
    Absolut! Snålt med andra namntrådar nu också(sexar inte folk längre eller vad handlar det om? smile2.gif ).
    Det sägs ju att mars är den månad som flest bebisar föds i. Har alla redan bestämt sig?
  • fluu
    spöke skrev 2015-03-16 13:50:19 följande:
    Det sägs ju att mars är den månad som flest bebisar föds i. Har alla redan bestämt sig? smile2.gif
    Precis!
Svar på tråden Naturliga pojknamn