• Visflicka

MÅSTE stå upp och vagga, är jag elak om jag vänjer henne vid att sitta?

Hej!
    Vi har en fem månaders dotter som länge haft en märklig vilja att vi måste stå upp och vagga henne till sömns. Sätter vi oss ner gallskriker hon även om hon är lugn innan.
    Själva vaggandes till sömns ska vi sluta med snart är det tänkt och att hon ska få somna i egen säng men jag vill ta ett steg i taget.
    Ibland handlar det inte bara om att hon ska vaggas till sömns ståendes. Ibland är hon inte ens trött men vill bli buren omkring, att bara ligga eller sitta i famnen räcker bara när hon är på sitt allra bästa humör.
    Nu till min fråga: kan man avvänja henne vid att stå upp och vagga och att hon förstår att det går bra att vi är sittandes också? Är det elakt? Jag har ibland försökt mig på att sitta ner och strunta i att hon skriker och försöka lugna henne men gett upp efter ca tio minuter. Jag antar att det är rätt många barn som måste ha föräldrarna ståendes, varför är det så egentligen? Jag har försökt ha henne både liggandes eller över axeln eller snett över armen när hon ska sova. Men hon kan skrika sig fördärvad. Någon som har samma erfarenhet som lyckats avvänja?

• Svar på tråden MÅSTE stå upp och vagga, är jag elak om jag vänjer henne vid att sitta?
  • Visflicka
    isolande skrev 2015-03-10 12:06:06 följande:

Vi var där ett tag, och var tvungna att sluta eftersom min rygg inte pallade mer. Pappas vaggande dög inte heller. Så vi fick vänja av med hjälp av skrik och gråt tyvärr. I samma ålder som ditt barn. Skitjobbigt men vi hade inget val.

Samma här att min rygg inte pallar mer. Pappan duger visserligen här tack och lov men han har också ont och jobbar ju så är inte alltid hemma när det ska vaggas.

Men det gick alltså att få ditt barn att vänja sig? Hur länge kunde du hålla på? Hur många gånger tog det innan det funkade? Hur gjorde du?
  • Visflicka
    mallar skrev 2015-03-10 12:12:12 följande:

Har du provat med bärsele. Det funkade för oss när vår tjej bara ville bli vaggad.

Jag har provat bärsele och det funkar men så bökigt när man ska ta ur henne och lägga henne i sången. Och ryggen blir ju ändå inte avlastad då.
  • Visflicka

Men hur sjutton gör de som inte har några ben??? Eller om jag skulle bli opererad och bara kan sitta?

• Visflicka
    isolande skrev 2015-03-10 12:52:12 följande:

Vi provade både sjal och sele men det funkade inte alls. Dels för att han inte kunde somna "upprätt" och dels för att min rygg inte pallade att bära med sele så länge heller. Sjal hatade han öht, fungerade aldrig att bära i.

Kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan han somnade själv med napp och snuss utan att vara ledsen. Kanske en vecka?

Vi gjorde så att han fick ersättning i famnen och det somnade han ju nästan av. Sedan la vi honom i spjälisen med napp och snuss och jag satt bredvid. Läste Pantleys" somna utan gråt" och följde många av de råden. Kanske kan vara nåt för dig också?

Ska ta en kik på den boken!

Amning funkar ju så vida hon är hungrig men är hon inte det bara bökar hon och drar och släpper hela tiden vilket ju inte är skönt. Det är knepigt när hon är trött men inte hungrig liksom... Men ska kolla efter boken på bibblan.

Bärsele eller sjal har jag ju redan provat och de avlastar inte alls. Hade problem med ryggen innan jag fick barn och det är olidligt ibland.
  • Visflicka
    Birgitta02 skrev 2015-03-10 13:10:59 följande:

Gungstol! Finns på nätet.

Gärna! Men det blir trångt i vår lilla tvåa :P och dessutom har jag provat gunga av och an i soffan men det funkar inte heller...
  • Visflicka
    Limaliie skrev 2015-03-10 16:48:27 följande:

När slutade ni behöva vagga era barn? smile1.gif

Det undrar jag också!
  • Visflicka
    Sötsug skrev 2015-03-10 19:56:56 följande:

Jag fick gå runt och vagga sonen tills sömns tills han var typ 8 månader. Ibland 2 timmar. Armarna var som spagetti. Men det var det enda som funkade :/

- what doesn't kill you, only makes you stronger -
    Okej. Här innebär vaggandet högst en halvtimme-möjligen timme. När du skriver att du slutade vagga honom sen, betyder det att han bara började somna av sig själv eller tog du tag i det så att säga?
  • Visflicka
    CissiJissi skrev 2015-03-11 12:20:46 följande:

Stimulansen hjärnan får av rörelsen den känner när föräldern står upp och håller barnet medan det går runt omkring är viktig för hjärnan och dess utveckling- redan i magen var den stimulansen viktig för utvecklingen och så är det även utanför magen. För den som undrar :)

Vi bar och bar :) tråkigt att bärsjal inte har fungerat för er! Men allt är i faser, det går ganska fort, mitt råd är att undvika att låta barnet gråta och göra det som funkar tills vidare, rätt som det är vill barnet sova på ett annat sätt eller så upptäcker ni nya metoder som också funkar.. Hur lång tid brukar vaggningen ta?:)

Jo, det vet jag förstås. Men jag vaggar ju henne fast jag sitter ner och det funkar ändå inte. Trots att jag försökt att ha exakt samma grepp. Undrar vad det beror på egentligen? Att de ska vaggas kan jag förstå men varför just ståendes?

Det brukar ta allt ifrån fem minuter till upp till en timme. Väldigt olika.

Men egentligen handlar det inte bara om när hon ska sova. När hon är pigg men fått nog av att sitta/ligga så vill hon att man går omkring och bär på henne. Man kan tro att hon är understimulerad då men jag har försökt med alla möjliga leksaker i det skedet och det funkar ändå inte. Man ska upp och stå och vagga lite av och an så är det lugnt bara.
Svar på tråden MÅSTE stå upp och vagga, är jag elak om jag vänjer henne vid att sitta?