• Visflicka

MÅSTE stå upp och vagga, är jag elak om jag vänjer henne vid att sitta?

Hej!
    Vi har en fem månaders dotter som länge haft en märklig vilja att vi måste stå upp och vagga henne till sömns. Sätter vi oss ner gallskriker hon även om hon är lugn innan.
    Själva vaggandes till sömns ska vi sluta med snart är det tänkt och att hon ska få somna i egen säng men jag vill ta ett steg i taget.
    Ibland handlar det inte bara om att hon ska vaggas till sömns ståendes. Ibland är hon inte ens trött men vill bli buren omkring, att bara ligga eller sitta i famnen räcker bara när hon är på sitt allra bästa humör.
    Nu till min fråga: kan man avvänja henne vid att stå upp och vagga och att hon förstår att det går bra att vi är sittandes också? Är det elakt? Jag har ibland försökt mig på att sitta ner och strunta i att hon skriker och försöka lugna henne men gett upp efter ca tio minuter. Jag antar att det är rätt många barn som måste ha föräldrarna ståendes, varför är det så egentligen? Jag har försökt ha henne både liggandes eller över axeln eller snett över armen när hon ska sova. Men hon kan skrika sig fördärvad. Någon som har samma erfarenhet som lyckats avvänja?

• Svar på tråden MÅSTE stå upp och vagga, är jag elak om jag vänjer henne vid att sitta?
  • isolande

Vi var där ett tag, och var tvungna att sluta eftersom min rygg inte pallade mer. Pappas vaggande dög inte heller. Så vi fick vänja av med hjälp av skrik och gråt tyvärr. I samma ålder som ditt barn. Skitjobbigt men vi hade inget val.

• mallar

Har du provat med bärsele. Det funkade för oss när vår tjej bara ville bli vaggad.

• Limaliie

Vi måste också gå och vagga om hon inte somnar av amning, hon är 7 månader så det är rätt tugnt nu

• Visflicka
    isolande skrev 2015-03-10 12:06:06 följande:

Vi var där ett tag, och var tvungna att sluta eftersom min rygg inte pallade mer. Pappas vaggande dög inte heller. Så vi fick vänja av med hjälp av skrik och gråt tyvärr. I samma ålder som ditt barn. Skitjobbigt men vi hade inget val.

Samma här att min rygg inte pallar mer. Pappan duger visserligen här tack och lov men han har också ont och jobbar ju så är inte alltid hemma när det ska vaggas.

Men det gick alltså att få ditt barn att vänja sig? Hur länge kunde du hålla på? Hur många gånger tog det innan det funkade? Hur gjorde du?
  • Visflicka
    mallar skrev 2015-03-10 12:12:12 följande:

Har du provat med bärsele. Det funkade för oss när vår tjej bara ville bli vaggad.

Jag har provat bärsele och det funkar men så bökigt när man ska ta ur henne och lägga henne i sången. Och ryggen blir ju ändå inte avlastad då.
  • 3skabli4

Bärsjal!!! Bärsele!!! Mei tai!!!

Man ska ju inte låta barnet skrika lungorna ur sig. Om vaggning ståendes krävs då får man ta till hjälpmedel.

• suziz

Så var min yngsta också, min räddning var balansbollen. Jag satt mig nämligen och studsade på balansbollen och då gick det bra.

Hon var även så att hon vägrade ligga i vagnen, jag fick palla upp henne så hon satt i vagnen och lägga ner henne när hon somnat.

• Visflicka

Men hur sjutton gör de som inte har några ben??? Eller om jag skulle bli opererad och bara kan sitta?

• 3skabli4
    Visflicka skrev 2015-03-10 12:16:23 följande:
    Jag har provat bärsele och det funkar men så bökigt när man ska ta ur henne och lägga henne i sången. Och ryggen blir ju ändå inte avlastad då.
    Bärsjal är perfekt. Avlastar extremt bra. Här funkar bärsjal 10/10 gånger och bebisen somnar direkt! Sen kan jag sätta mig ner.
  • 3skabli4
    Visflicka skrev 2015-03-10 12:21:40 följande:

Men hur sjutton gör de som inte har några ben??? Eller om jag skulle bli opererad och bara kan sitta?

Nu har ju du ben så du har fler valmöjligheter.

Dessutom har inte en rullstolsburen från början vant barnet vid att vaggas stående!
Svar på tråden MÅSTE stå upp och vagga, är jag elak om jag vänjer henne vid att sitta?