MÅSTE stå upp och vagga, är jag elak om jag vänjer henne vid att sitta?
Hej!
Vi har en fem månaders dotter som länge haft en märklig vilja att vi måste stå upp och vagga henne till sömns. Sätter vi oss ner gallskriker hon även om hon är lugn innan.
Själva vaggandes till sömns ska vi sluta med snart är det tänkt och att hon ska få somna i egen säng men jag vill ta ett steg i taget.
Ibland handlar det inte bara om att hon ska vaggas till sömns ståendes. Ibland är hon inte ens trött men vill bli buren omkring, att bara ligga eller sitta i famnen räcker bara när hon är på sitt allra bästa humör.
Nu till min fråga: kan man avvänja henne vid att stå upp och vagga och att hon förstår att det går bra att vi är sittandes också? Är det elakt? Jag har ibland försökt mig på att sitta ner och strunta i att hon skriker och försöka lugna henne men gett upp efter ca tio minuter. Jag antar att det är rätt många barn som måste ha föräldrarna ståendes, varför är det så egentligen? Jag har försökt ha henne både liggandes eller över axeln eller snett över armen när hon ska sova. Men hon kan skrika sig fördärvad. Någon som har samma erfarenhet som lyckats avvänja?