• Tussanb123

Sertralin

Hej! Fler som nyligen börjat äta sertralin? Jag har ätit ca 2,5 vecka och har inte fått effekt än. Endast mer ångest:( vi kanske kan följas åt och peppa varandra.

• Svar på tråden Sertralin
  • Brunflotjejen

Japp, för mig tog det en månad innan det vände. Har dock kvar en del ångest men nu är den hanterbar. Jag känner mig positiv till saker i livet vilket jag inte gjort på länge och jag kan skratta.

Dock har jag blivit lite likgiltig inför saker som jag tidigare haft som jobbiga måsten (städa, tvätta, diska, passa tider etc). Men det är ganska skönt att ha blivit avslappnad så pass för då kan jag fokusera på att jobba med mig själv och lägga fokus där. Jag träffar även en ipt-terapeut.

• Tussanb123

Tack! Jag hoppas oxå det vänder mkt snart! Vad skönt för dig att ångesten minskade så pass snabbt. Det är väl så att alla reagerar olika på medeciner, inte så konstigt egentligen. Kvällarna mår jag bäst just nu, det är kanske för att jag känner att jag klarat en hel dag till..jag tänker att har jag klarat 3 veckor här snart så borde det rimligtvis bara bli lättare. Eller vad tror du? Fick du ngn ny dipp när du trappade upp eller?

• Brunflotjejen

Jo jag har haft kortare dippar på några dagar vid upptrappning men inte på långa vägar som vid medicinstart!

Hoppas du blir bättre snart, jag misstänker att jag måste upp lite till i dos innan jag hittat rätt.... Jag prövade ett kort tag att komplettera med Mirtazapin för sömnens skull men det blev katastrof så den fick jag sätta ut! +4 kg på mindre än en vecka, snacka om ångesttrigger....

• Tussanb123

Skönt att höra att du inte fick lika mycket dipp när du trappade upp. Det är så jag minns det sist oxå. För natten har jag fått något som heter lergigan och det funkar bra. Kanske du kunde testa. Ja man kan tydligen äta 200 mg som mest så dt är dubbla dosen av vad du äter nu. Borde ju funka att höja om du behöver. Vad säger din läkare?

• Tussanb123

Hej gamla och nya! I helgen började det vända och jag har inte haft jättetufft de senaste dagarna. Nu tyckte min läkare att jag skulle höja dosen från 50 till 75. Det känns läskigt. Fler med erfarheter av att höja dosen?

• spaceylisie

Jag har käkat Sertralin (mellan 2011 och 2013) och ska för det första påpeka att "alla" inte mår dåligt av dem i början. Jag blev bara glad, jätteglad, tills det gick över och jag blev deprimerad igen. Så vi höjde dosen och jag blev jätteglad igen, tills jag blev deppig. Och så fortsatte det till maxdos.

Så att "alla" mår dåligt, eller att "alla" får insättningssymtom är inte riktigt sant. Min övertygelse, efter många år på olika meds är att 90% är placebo. Det enda jag fått insättningsbekymmer av är litium, och det var så tydligt att det inte hade en gnutta med placebo att göra.

Men annars. Sertralin - good luck, have fun. Jag gick upp sjukt mkt i vikt utan att ändra livsstil. Ska man nu prompt tugga SSRI-preparat rekommenderar jag Fluoxetin som är viktneutralt vilket knappast går att sägas om de övriga.

• bekymrad

Hittade denna tråd idag....
    Jag har ätit citalopram och har fått byta till Sertralin idag. Läkaren menar att den är bättre för ångest och oro.
    Nu sitter jag här och oroar mig för att det ska bli en massa nya biverkningar eller att den inte ska hjälpa. Blev lite lugnare när jag läst era kommentarer och hoppas att det ska fungera bra för mig också....
    Vill inte bli lika trött igen.

• bekymrad

Tack....för att denna tråden startades. Känns så bra att läsa allas erfarenheter, man blir stärkt av dem.
    HAr fått medicinen för ångest och oro.
    Har bara tagit 3 tabletter och känner mig så orolig för allt som KANSKE kan hända. Är trött och seg, men inser att det är min oro som också bidrar till detta. Lite skakig och darrig, hoppas att detta släpper. Framförallt så funderar jag så mycket på hela situationen, skulle vilja kunna släppa tankarna.
    Någon mer  som känner igen sig?

• bekymrad

Är nyfiken... hur mår andra? Behöver lite peppning...vill höra positiva erfarenheter. Sitter nu med klump i halsen och känner mig orolig. HAr ätit sertralin i ca 2 veckor nu. 
    Hur ska man jobba med att få bort klumpen? Någon som har erfarenhet?

Hoppas på svar...

• majkel85

Tjena,

Jag fick min första panikångest för 2 och ett halv år sen.
    Blev psykakut efter 3 dar med konstant gråt och groov ångest.
    Fick sertralin utskrivet på psykakuten.

Jag trodde jag låg på botten, men när jag började med sertralin så öppnades hålet.

DET VAR HELT SJUKT va illa jag mådde första 3-4 veckorna.
    FIck endast lergigan mot detta som inte hjälpte ett skit.
    Grov ångest, stänidga panik attacker, kunde inte äta, gick ner 10kg på 2 veckor.

Men sen vände det, sakta men säkert och fyfan vad skönt det var efter ca 2 månader på sertralin var jag mitt vanliga jag igen, hur skönt somhelst!

Sertralin har verkligen räddat mig, ätit 50mg sen dess.

Nu i förra veckan började jag känna mig lite nere pga av för dålig sömn, så jag fick förmig att höja dosen till 75mg utan att berätta för någon.

Första 2 dagarna var det bra, men tredje dagen så kom ångesten!
    Och det var precis lika illa som vi insättningen för 2 och ett halvt år sen.
    JAG FICK PANIK!
    Så jag avbröt höjningen direkt, tillbaka till 50mg.

Blev så illa att jag hamna på PSykakuten i tisdags där jag fick tehralen utskriven.

Känner verkligen igen det du säger om mornarna, de är vekligen värst på morgonen.

Hoppas på att stabiliseras inom några dagar och må bra igen, men man vet ju inte.
    Det är det som stör mig mest, ovetskapen.

Tänk om jag inte blir bra igen ?
    Tänk om det tar 4 månader nu?

Någon med erfarenhet av avbruten höjning som vet hur lång tid det tar att stabiliseras igen ?

Egentligen så vet jag att jag kommer bli bra, men jag vill veta när!

• bekymrad

Tussan..
    Hur har det gått med din höjning? JAg har också fått höja från 50 till 75...hoppas att det gått bra. Själv är jag väldigt orolig för detta, men hoppas på de bästa.
    Någon annan som vill ge positiva erfarenheter?

Svar på tråden Sertralin