• Eva 763

Livrädd för att ge ersättning

Vi har provat att ge Semper lemoloac 2 ggr på kvällen. Och någon gång på dagen, när vi gav på kvällen blev det ambulansfärd :( vi vaknade ca 3 timmar efter att hon ätit av att hon kaskadkräktes. Dykreflexen aktiverades, så hon var slapp och knappt kontaktbar och likblek över hela kroppen. Kräktes slem gjorde hon med och till slut galla :( andra gången åkte vi inte in med ambulans - då vi fick åka hem efter 5 min när vi åkte in första gången! Hon kräktes upp slem då med, blev helt slut och däckade (somnade)
    Nu är det så att hon ammar i princip hela kvällarna! Lägger henne ca 23.30! Innan dess vägrar hon ligga i sängen, oftast!
    Vågar absolut inte prova m Semper igen! Har t om köpt mjölkfri - althera. Vi skulle prova ikväll, men det blev lite knas! Hon satte i halsen, sen ville jag inte försöka mer, så nu har jag ammat hela kvällen lång. Har typ fobi mot att ge ersättning, men måste känner jag ändå!! Någon som känt likadant??

• Svar på tråden Livrädd för att ge ersättning
  • Amanda84

Jag har inte läst riktigt hela tråden men vad jag förstår så vill du egentligen amma men vill ge ersättning på grund av att du, om du ammar, inte kan umgås med din 8-åring?

Är det verkligen en 8-åring det gäller eller har jag missförstått någonting? En åttaåring är väl helt på det klara med att du behöver sitta och amma. Ni kan väl sitta och prata, läsa en bok, titta på film, diskutera saker, spela spel, göra läxor, leka med lego, rita eller vad ni nu brukar göra, under de stunder du behöver amma? Eller kräver han att du samtidigt skall klättra i träd med honom? Om du inte kan stå emot den timmen det tar att amma så får du väl amma i bärsjal samtidigt som du klättrar...

Jag vill inte vara otrevlig men jag förstår faktiskt inte riktigt problemet. Eller är det en 8-månaders bebis du har som inte klarar av att vänta medan du ammar? Om det är så, så ber jag om ursäkt för att jag har missförstått. Dessutom, om du behöver åka iväg en liten stund ibland så kan du väl pumpa ut bröstmjölk?

• Litet My

Hur gammal är hon? Gissar också på en ökningsfas då de brukar amma lååååånga stunder för att öka mjölkproduktionen, det är övergående faser så att säga. Gällande 8 åringen så försök hitta egentiden i tiden du ammar, spela spel, kolla film, läs en bok eller vad som ger er två kvalitetstid. Även om ögonkontakt är bra vid ammning kan man inte stirra på bebisen timme ut och timme in :) ta vara på tiden istället om det är amma du vill göra såklart.

• Eva 763
    Amanda84 skrev 2015-03-05 23:56:47 följande:

Jag har inte läst riktigt hela tråden men vad jag förstår så vill du egentligen amma men vill ge ersättning på grund av att du, om du ammar, inte kan umgås med din 8-åring?

Är det verkligen en 8-åring det gäller eller har jag missförstått någonting? En åttaåring är väl helt på det klara med att du behöver sitta och amma. Ni kan väl sitta och prata, läsa en bok, titta på film, diskutera saker, spela spel, göra läxor, leka med lego, rita eller vad ni nu brukar göra, under de stunder du behöver amma? Eller kräver han att du samtidigt skall klättra i träd med honom? Om du inte kan stå emot den timmen det tar att amma så får du väl amma i bärsjal samtidigt som du klättrar...

Jag vill inte vara otrevlig men jag förstår faktiskt inte riktigt problemet. Eller är det en 8-månaders bebis du har som inte klarar av att vänta medan du ammar? Om det är så, så ber jag om ursäkt för att jag har missförstått. Dessutom, om du behöver åka iväg en liten stund ibland så kan du väl pumpa ut bröstmjölk?

Amma i 1 timme??? Hahaha - nej då har du inte läst tråden förstår jag! jag ammar hela kvällarna! Och helst i sovrummet, då hon vill ha lugn och ro - försökte amma igår vid tv:n. Hade släckt ned och sänkt volymen lite. Men hon bökade och var irriterad och släppte bröstet hela tiden. När vi till slut la oss i sängen tog hon bröstet direkt!

Hon har ett närhetsbehov, som jag gärna ger henne. Men hade önskat att hon la sig tidigare än 23-00 (ammar fram tills dess) så jag kunde vara m min son och resten av familjen. Min man har 3 barn v.v också
  • Eva 763

Pumpa funkar inte - är många som har problem/svårt att få till det har jag förstått. Annars hade många problem varit lösta här hemma!

• nozpa
    Eva 763 skrev 2015-03-06 09:27:11 följande:

Pumpa funkar inte - är många som har problem/svårt att få till det har jag förstått. Annars hade många problem varit lösta här hemma!

Har du testat de elektriska som finns på BB?
  • Agentkia
    Eva 763 skrev 2015-03-06 09:27:11 följande:

Men hur vill du lösa det då? Du vågar inte testa ersättning. Du vill inte amma hela kvällen och du kan inte pumpa. Jag har inte läst alla inlägg. Men som jag ser det finns det två alternativ. Mjölk el ersättning. Mjölk antigen genom amning eller om du pumpat också. Ersättning har du fått tips om testa att ge mindre, andra märken och andra nappar.

Amma har du fått råd om att hon kanske inte vill amma hela tiden utan kanske lika gärna behöver närhet. Där får du råd om bärsjal/sele tex. Du har fått råd om att det kan vara magen som spökar, många barn tror att amning löser alla problem då det är det enda dom känner till. Vad gäller mage har du fått tips om att ge olika droppar och massage.

Men jag tycker mig inte de någonstans att du tar till dig råden och tänker att det låter vettigt det provar vi på. Det känns mest som att du knuffar undan allt och förklarar att det inte går eller så.

Har jag förstått dig fel? Jag tycker du har fått strålande råd.

Själv fick vi gå med lillen i säkert 1 timme i bärsele om kvällarna för att han skulle sluta gnälla när magen var som värst vid tre månaders ålder. Kunde varken stå still och gunga eller sitta ner. Vagnen funkade inte heller. Först trodde jag han var hungrig men efter ett tag insåg jag att det var ont i magen. Vi testade allt folk rådde oss till innan vi hittade något som funkade.
  • Eva 763
    Agentkia skrev 2015-03-06 10:07:25 följande:
    Men hur vill du lösa det då? Du vågar inte testa ersättning. Du vill inte amma hela kvällen och du kan inte pumpa. Jag har inte läst alla inlägg. Men som jag ser det finns det två alternativ. Mjölk el ersättning. Mjölk antigen genom amning eller om du pumpat också. Ersättning har du fått tips om testa att ge mindre, andra märken och andra nappar.

Amma har du fått råd om att hon kanske inte vill amma hela tiden utan kanske lika gärna behöver närhet. Där får du råd om bärsjal/sele tex. Du har fått råd om att det kan vara magen som spökar, många barn tror att amning löser alla problem då det är det enda dom känner till. Vad gäller mage har du fått tips om att ge olika droppar och massage.

Men jag tycker mig inte de någonstans att du tar till dig råden och tänker att det låter vettigt det provar vi på. Det känns mest som att du knuffar undan allt och förklarar att det inte går eller så.

Har jag förstått dig fel? Jag tycker du har fått strålande råd.

Själv fick vi gå med lillen i säkert 1 timme i bärsele om kvällarna för att han skulle sluta gnälla när magen var som värst vid tre månaders ålder. Kunde varken stå still och gunga eller sitta ner. Vagnen funkade inte heller. Först trodde jag han var hungrig men efter ett tag insåg jag att det var ont i magen. Vi testade allt folk rådde oss till innan vi hittade något som funkade.
    Ja, då har du förstått fel! Droppar ger jag henne! Miniform och Sempers magdroppar med D-vitamin. Jag ger henne kolikmassage. Jag tror inte att det är magen som spökar på henne - nu tänker du nog på hur det är/varit med ditt barn. Jag har köpt en bärsele på nätet som kommer hem nästa vecka - så visst lyssnar jag på råd. Inte alla dock! Stackars barn, skulle jag lyssna på ALLA råd hade vi fått köra olika metoder varje kväll, inte tänkbart såklart. Efter att ha lyssnat på råd här och andra ställen - så tror jag att hon har lr haft en tillväxtperiod. Nu ammar hon/ligger vid bröstet väldigt länge och mkt på kvällen med. Igår tog min man henne när jag var tvungen att pausa för toalettbesök (mammor har med behov ) då gnällde hon, men somnade i hans famn, klockan var lite efter 22 - så det var ju tidigt för att vara henne! Hon sov sen i sin säng till 01.30.

Det jag tycker är svårt, är att veta när och om hon är mätt! Vet man det skulle man kunna försöka somna henne. Hade varit trevligt att ha lite fredagsmys lr kvällsmys m resten av familjen. Sen hur vi ska somna henne - utan bröstet är svårt. Ta in vagnen kanske...
  • Eva 763
    nozpa skrev 2015-03-06 09:53:39 följande:
    Har du testat de elektriska som finns på BB?
    Nej det har jag inte. Kan man hyra dem?
  • Eva 763
    cattus skrev 2015-03-05 22:26:13 följande:

Semperdropparna hjälper till med bakteriebalansen i mage och tarm medan Minifom hjälper till att ta bort luft i mage och tarm som kan göra ont. Så det är två olika saker. Vill du försöka gå över till ersättning så försök bara att ge lite från en sked på dagen för att se om du får någon reaktion om du är orolig att hon  
    är känslig mot något i ersättningen. Det kan ju lugna din rädsla lite om du ser att det fungerar utan reaktioner. Låt det ta lite tid att hitta rätt. Jobbigt när man kanske inte kan ge så mycket bröst medans som man skulle vilja men din oro gör det ju inte bättre. 
    Vår dotter reagerade (tror jag) på "vanlig" välling. Så vi gav välling med havre och tyckte att det fungerade bättre, tyckte det borde vara mildare. Försökte med fullkornsvälling sedan när hon blev ca 1 år men gick tillbaka till havre och nu är hon 18 månader men vi ger fortfarande 8 månaders havrevälling för vi tycker hon får mer magknip av 1-års vällingen som innehåller fullkorn. 

Ja då är det väl inte fel att ge båda?? BVC sa att jag skulle ge båda iaf. Och som du säger så har dem olika verkan..

Det konstiga med ersättningens är att det funkade att ge på dagen?! Då reagerade hon inte. Men när hon fick på kvällen vaknade hon båda gångerna efter 2-3 timmar och kräktes och kräktes och blev jättedålig. Jättekonstigt! Men känner att jag INTE vill prova en tredje gång. Sen vill jag ju amma egentligen.. Vill väl bara att vi ska få lite rutiner, att hon somnar tidigare. Men vet inte hur bara!
  • liol1973
    Eva 763 skrev 2015-03-06 06:12:08 följande:
    Ja då är det väl inte fel att ge båda?? BVC sa att jag skulle ge båda iaf. Och som du säger så har dem olika verkan..

Det konstiga med ersättningens är att det funkade att ge på dagen?! Då reagerade hon inte. Men när hon fick på kvällen vaknade hon båda gångerna efter 2-3 timmar och kräktes och kräktes och blev jättedålig. Jättekonstigt! Men känner att jag INTE vill prova en tredje gång. Sen vill jag ju amma egentligen.. Vill väl bara att vi ska få lite rutiner, att hon somnar tidigare. Men vet inte hur bara!
    Hur lång tid var det mellan gångerna ni försökte? Om det först var dag och sedan var på kvällen ni gav kan det vara en kumulativ effekt. Dvs barnet tål lite när kroppen är allergenfri men efter ett par ggr tål inte kroppen mer av allergenet och då kommer den kraftiga reaktionen.
  • Eva 763
    liol1973 skrev 2015-03-06 12:11:08 följande:
    Hur lång tid var det mellan gångerna ni försökte? Om det först var dag och sedan var på kvällen ni gav kan det vara en kumulativ effekt. Dvs barnet tål lite när kroppen är allergenfri men efter ett par ggr tål inte kroppen mer av allergenet och då kommer den kraftiga reaktionen.
    Minns inte riktigt.. Vi testade kanske 2 ggr på dagen och sedan den där kvällen och sen en gång till på dagen och 1 vecka efter det hände på kvällen testade vi kvällen igen och samma sak hände menar du att dem kan reagera mer på t ex kvällarna?
  • Agentkia
    Eva 763 skrev 2015-03-06 11:05:20 följande:

Ja, då har du förstått fel! Droppar ger jag henne! Miniform och Sempers magdroppar med D-vitamin. Jag ger henne kolikmassage. Jag tror inte att det är magen som spökar på henne - nu tänker du nog på hur det är/varit med ditt barn. Jag har köpt en bärsele på nätet som kommer hem nästa vecka - så visst lyssnar jag på råd. Inte alla dock! Stackars barn, skulle jag lyssna på ALLA råd hade vi fått köra olika metoder varje kväll, inte tänkbart såklart. Efter att ha lyssnat på råd här och andra ställen - så tror jag att hon har lr haft en tillväxtperiod. Nu ammar hon/ligger vid bröstet väldigt länge och mkt på kvällen med. Igår tog min man henne när jag var tvungen att pausa för toalettbesök (mammor har med behov ) då gnällde hon, men somnade i hans famn, klockan var lite efter 22 - så det var ju tidigt för att vara henne! Hon sov sen i sin säng till 01.30.

Det jag tycker är svårt, är att veta när och om hon är mätt! Vet man det skulle man kunna försöka somna henne. Hade varit trevligt att ha lite fredagsmys lr kvällsmys m resten av familjen. Sen hur vi ska somna henne - utan bröstet är svårt. Ta in vagnen kanske...

Okej. Bra att jag förstått fel.

Jo klart jag tänker på hur vi hade det. Jag ammade från 12-19.30 i streck i princip tills vi började ge nan och han sov 4 timmar efter 50ml. Men jag märkte ju att ibland var det magen, ibland var han mer hungrig, ibland var det bara närhet. Man lär sig med tiden när dom är mätta

Klart du inte ska lyssna på alla råd och testa hejvilt. Men man bör vara öppen för förslag. Jag ville av ngn anledning inte tro att bärsele verkligen var så bra som folk sa och att det BARA var närhet han ville ha, för han var ju nöjd en stund när man tog fram bröstet. Tills jag efter mkt om och men testade bärsele. Då insåg jag att om han hade ätit ganska nyligt så kunde jag gott söva honom och han sov en bra stund med bärsele. Fördelen var att även pappa kunde söva med den och bättre än mig då han inte är förknippad med brösten och mjölk

Ja tillväxtperiod kan det absolut vara. Sen är det ju så att mjölken är tunnare på kvällen. Absolut fetast är den ju på morgonen och fett mättar bättre. Så såna saker kan ju bidra också.

Vagnen kan funka. Dom brukar gilla att ligga trångt ( som i magen) och en vagn är ofta liten och trängre än en säng tex. Min son sov ofta o vagnen inne när han väl börjat sova i den. (Han är snart fyra och tvåan är på g.) Bäst sov han med en tunn filt över ögonen. Ofta var bara näsa och mun framme. Han drog gärna ngt över ansiktet själv i vagnen. Så då fick jag kolla till ofta i stället. Men hellre det.

Hoppas du hittar ngt som fungerar för dig och dottern.
  • nozpa
    Eva 763 skrev 2015-03-06 11:06:45 följande:
    Nej det har jag inte. Kan man hyra dem?
    Ja det kan man göra. Ring och kolla antningen med ditt BB, eller kolla med BVC eller amningshjälpen. Vilket du nu har närmast till hands att kontakta. Tror det kostade 15:-/dygnet eller så.
  • liol1973
    Eva 763 skrev 2015-03-06 14:50:05 följande:
    Minns inte riktigt.. Vi testade kanske 2 ggr på dagen och sedan den där kvällen och sen en gång till på dagen och 1 vecka efter det hände på kvällen testade vi kvällen igen och samma sak hände smile4.gif menar du att dem kan reagera mer på t ex kvällarna?
    Jag tror inte att det är annorlunda på natten.

Det jag tänkte på var att en frisk mage kan tåla en viss mängd av ett allergen utan att reagera. Men ju mer magen skadas av allergenet (och det skadas varje gång det kommer i kontakt med ett allergen vid allergi med magsymtom) desto mindre behövs det för att det ska bli en reaktion. Så en större mängd mjölkprotein i en mage som redan skadats av tidigare intag kan helt plötsligt ge en stor reaktion trots att tidigare mindre mängder inte verkade ge någon reaktion alls.

Så om ni först gav på dagen några ggr och sedan på kvällen inom några dagar så kan det varit en kumulativ effekt ni såg på intaget på kvällen. Det tar allt från 1 vecka till 1.5 månad för en skadad mage/tarm att läka helt (beroende på hur skadad den hunnit bli), så alla intag under mindre än en vecka kommer garanterat belasta kroppen ytterligare vid allergi och kan alltså leda till en plötslig kraftig reaktion.

Det här är alltså under förutsättning att det är mjölkproteinallergi som reaktionen på ersättningen berodde på, me det behöver ju inte vara så.
Svar på tråden Livrädd för att ge ersättning