Inlägg från: Agentkia |Visa alla inlägg
  • Agentkia

Livrädd för att ge ersättning

Eva 763 skrev 2015-03-03 22:17:49 följande:

Men hade hon ätit för mkt borde det ju kommit upp inom en halvtimme iaf kan man ju tycka? Känns som om hon inte tålde Semper.. Många som inte gör det har jag förstått. Som har kräkts slem :/ hon kräktes alltså flera ggr efter varandra :(

Kan kanske vara ngt hon reagerar på. Testa gärna nan. Den har en för känsliga magar. Ge då på dagen då slipper ni en jobbig natt om reaktionen kommer en stund senare. Börja gr kanske 60ml och se hur det fungerar. Amma först och ge lite ersättning direkt efter bröstet.
  • Agentkia
    Eva 763 skrev 2015-03-04 15:29:45 följande:

Det har inte gått så bra att pumpa ut :( kommer inte mer än 50... Och då har jag hållt på ett tag!

Hon har vaknat rätt ofta de sista nätterna, men har slarvat m miniform och magmassagen - samt ätit ägg till frukost några dagar i rad! Men inatt vaknade hon vid 4 och 6.30. Somnade vid 22.30

Vi gav miniform och tyckte nästan han var värre med dom. Köpte semperdroppar som dessutom bara ges en gång om dagen. Då först blev magen bra och han var ett mkt nöjdare barn. Bara ett tips.
  • Agentkia
    CissiJissi skrev 2015-03-04 15:30:27 följande:

MIN upplevelse är lite att; når bebis är nöjda är alla nöjda ;) så min "metod" är att aldrig kompromissa med behoven till den som är under 3 år, särskilt särskilt spädbarnets behov (de tre första åren är grunden för resten av livet och jag sysslar mycket med att bygga en så trygg grund som möjligt). Möter man spädbarnets behov så kan allt annat lättare lägga sig på plats. Hungrig? Amma. Ledsen? Närhet. Etc. Människor är byggda för speciellt mycket närhet den första tiden i livet. MIN tro är att du kommer hitta en harmonisk lösning för er alla om du ammar och myser med bebis så mycket bebis ber om det!:)

Precis så är det. Finns en bok som handlar om våra anknytningar som heter hemligheten. Där sägs det av psykolog att vi blir trygga och stabila om vi får våra behov tillgodosedda fram till framförallt två års ålder. Man kan inte bli bortskämd med sånt man har behov av.
  • Agentkia
    CissiJissi skrev 2015-03-04 15:30:27 följande:

MIN upplevelse är lite att; når bebis är nöjda är alla nöjda ;) så min "metod" är att aldrig kompromissa med behoven till den som är under 3 år, särskilt särskilt spädbarnets behov (de tre första åren är grunden för resten av livet och jag sysslar mycket med att bygga en så trygg grund som möjligt). Möter man spädbarnets behov så kan allt annat lättare lägga sig på plats. Hungrig? Amma. Ledsen? Närhet. Etc. Människor är byggda för speciellt mycket närhet den första tiden i livet. MIN tro är att du kommer hitta en harmonisk lösning för er alla om du ammar och myser med bebis så mycket bebis ber om det!:)

Precis så är det. Finns en bok som handlar om våra anknytningar som heter hemligheten. Där sägs det av psykolog att vi blir trygga och stabila om vi får våra behov tillgodosedda fram till framförallt två års ålder. Man kan inte bli bortskämd med sånt man har behov av.
  • Agentkia
    Agentkia skrev 2015-03-05 07:01:45 följande:

Vi gav miniform och tyckte nästan han var värre med dom. Köpte semperdroppar som dessutom bara ges en gång om dagen. Då först blev magen bra och han var ett mkt nöjdare barn. Bara ett tips.

Såg nu att du gav dom. Ger du dom så sluta med miniform
  • Agentkia
    Eva 763 skrev 2015-03-05 15:56:19 följande:

Kan man inte ge båda menar du?

Kan kan du. Men varför? Dom har samma effekt och vissa barn blir värre i magen av miniform.
  • Agentkia
    Eva 763 skrev 2015-03-06 09:27:11 följande:

Pumpa funkar inte - är många som har problem/svårt att få till det har jag förstått. Annars hade många problem varit lösta här hemma!

Men hur vill du lösa det då? Du vågar inte testa ersättning. Du vill inte amma hela kvällen och du kan inte pumpa. Jag har inte läst alla inlägg. Men som jag ser det finns det två alternativ. Mjölk el ersättning. Mjölk antigen genom amning eller om du pumpat också. Ersättning har du fått tips om testa att ge mindre, andra märken och andra nappar.

Amma har du fått råd om att hon kanske inte vill amma hela tiden utan kanske lika gärna behöver närhet. Där får du råd om bärsjal/sele tex. Du har fått råd om att det kan vara magen som spökar, många barn tror att amning löser alla problem då det är det enda dom känner till. Vad gäller mage har du fått tips om att ge olika droppar och massage.

Men jag tycker mig inte de någonstans att du tar till dig råden och tänker att det låter vettigt det provar vi på. Det känns mest som att du knuffar undan allt och förklarar att det inte går eller så.

Har jag förstått dig fel? Jag tycker du har fått strålande råd.

Själv fick vi gå med lillen i säkert 1 timme i bärsele om kvällarna för att han skulle sluta gnälla när magen var som värst vid tre månaders ålder. Kunde varken stå still och gunga eller sitta ner. Vagnen funkade inte heller. Först trodde jag han var hungrig men efter ett tag insåg jag att det var ont i magen. Vi testade allt folk rådde oss till innan vi hittade något som funkade.
  • Agentkia
    Eva 763 skrev 2015-03-06 11:05:20 följande:

Ja, då har du förstått fel! Droppar ger jag henne! Miniform och Sempers magdroppar med D-vitamin. Jag ger henne kolikmassage. Jag tror inte att det är magen som spökar på henne - nu tänker du nog på hur det är/varit med ditt barn. Jag har köpt en bärsele på nätet som kommer hem nästa vecka - så visst lyssnar jag på råd. Inte alla dock! Stackars barn, skulle jag lyssna på ALLA råd hade vi fått köra olika metoder varje kväll, inte tänkbart såklart. Efter att ha lyssnat på råd här och andra ställen - så tror jag att hon har lr haft en tillväxtperiod. Nu ammar hon/ligger vid bröstet väldigt länge och mkt på kvällen med. Igår tog min man henne när jag var tvungen att pausa för toalettbesök (mammor har med behov ) då gnällde hon, men somnade i hans famn, klockan var lite efter 22 - så det var ju tidigt för att vara henne! Hon sov sen i sin säng till 01.30.

Det jag tycker är svårt, är att veta när och om hon är mätt! Vet man det skulle man kunna försöka somna henne. Hade varit trevligt att ha lite fredagsmys lr kvällsmys m resten av familjen. Sen hur vi ska somna henne - utan bröstet är svårt. Ta in vagnen kanske...

Okej. Bra att jag förstått fel.

Jo klart jag tänker på hur vi hade det. Jag ammade från 12-19.30 i streck i princip tills vi började ge nan och han sov 4 timmar efter 50ml. Men jag märkte ju att ibland var det magen, ibland var han mer hungrig, ibland var det bara närhet. Man lär sig med tiden när dom är mätta

Klart du inte ska lyssna på alla råd och testa hejvilt. Men man bör vara öppen för förslag. Jag ville av ngn anledning inte tro att bärsele verkligen var så bra som folk sa och att det BARA var närhet han ville ha, för han var ju nöjd en stund när man tog fram bröstet. Tills jag efter mkt om och men testade bärsele. Då insåg jag att om han hade ätit ganska nyligt så kunde jag gott söva honom och han sov en bra stund med bärsele. Fördelen var att även pappa kunde söva med den och bättre än mig då han inte är förknippad med brösten och mjölk

Ja tillväxtperiod kan det absolut vara. Sen är det ju så att mjölken är tunnare på kvällen. Absolut fetast är den ju på morgonen och fett mättar bättre. Så såna saker kan ju bidra också.

Vagnen kan funka. Dom brukar gilla att ligga trångt ( som i magen) och en vagn är ofta liten och trängre än en säng tex. Min son sov ofta o vagnen inne när han väl börjat sova i den. (Han är snart fyra och tvåan är på g.) Bäst sov han med en tunn filt över ögonen. Ofta var bara näsa och mun framme. Han drog gärna ngt över ansiktet själv i vagnen. Så då fick jag kolla till ofta i stället. Men hellre det.

Hoppas du hittar ngt som fungerar för dig och dottern.
Svar på tråden Livrädd för att ge ersättning