• VS1

fodrat regnställ och/eller skalkläder

Hej!

Jag är helt lost i kläddjungeln till förskolan just nu känns det som...
    Det börjar bli vårigt här vissa dagar nu och mycket slask/regn ibland så det är dags att börja lägga undan overallerna. 

Till ettåringen köpte vi PoPs skalsystem (skaljacka, skalbyxor, vindfleece) och ett vanligt ofodrat regnställ att ha över (didrikson slaskeman) att ha över om det behövs (?). Till tvååringen önskade de ett fodrat regnställ så vi beställde didriksons boardman som borde komma imorgon... 

Men nu är frågan, klarar sig tvååringen på det tills hen kan ha typ vårjacka och vanligt regnställ eller behöver hen skaljacka och skalbyxa när det blir varmare ändå? Borde vi alltså ha kört på PoPs system till hen också för att slippa tänka på massa olika kläder hela tiden?

Jag kan ingenting om det här känns det som :/ dom började nyligen på förskola båda två och vi har aldrig haft så många felköp innan, haha. jag vill veta vad som behövs och köpa det, inte massa annat som bara ligger.

• Svar på tråden fodrat regnställ och/eller skalkläder
  • honeydew

Vi har fodrat galonställ när det börjar bli plusgrader (det värmer ganska bra). Har även ofodrat galonställ precis som ni. Antingen ovanpå overall och senare när det är varmare.

Vi köper även ett skalset, jacka och byxa, som används under vår, sommar, höst efter behov. För mig är skaljacka = vårjacka?

Fleece finns för alla årstider. Har även vindfleece men det har ej blivit så mycket använt.. Använder hellre skaljacka som andas. En vanlig fleece under om det är kallare.

Mina barn går på Ur & skur-förskola och med dessa kläder klarar de hela vår, sommar, höst. Våra favoritmärken är Didriksons, Kaxs (Kappahl) och Reima. Hoppas du blev lite klokare

• Tröttimössan

Jag satt nyss och undrade samma och surfade i olika butiker :) Vilka kläder är bäst när det är några plusgrader och ganska vått ute? Tänkte att fodrade regnbyxor blir för täta...? Finns ju både funktionskläder, regnkläder och skalkläder... help. :)

• Margaux

Jag tycker att skaloverall är bäst när de är så små. Sitter bättre liksom. Så jag skulle säga skaloverall, regnkläder, skaljacka. Plus allt som ska under då.... Vi har skalbyxor också men det går ju bra att använda galonbyxor också.

Fodrad galon har vi aldrig köpt!

• Flickan och kråkan

Personligen har jag hemskt svårt för fodrad galon. Mina barn har alltid haft vinteroverall eller skalkläder och så vanliga galonisar att dra över vid behov.

• Solstråle00001

Oj vad olika vi tänker. Jag är förskollärare och även mamma! Tycker alla barn bör ha en hyfsat vattentät overall. Behöver inte vara pop, det går bra med Lindex och kappahls också Rekommenderar inte galonisar över eftersom det inbland blir trångt och svårt för barnen att röra sig. Sen är det inte så lätt för barnen att själva klä på sig galonisar över overallen. Vi tränar ju även små barn på att bli självständiga. Satsa hellre på fodrade galonisar om overallen inte håller tätt!

• Hildes mamma

Vi kör på en uppsättning tunna regnkläder, en uppsättning fodrade regnkläder, vinteroverall på vintern, skaljacka som vår/sommarjacka och vid behov skalbyxor. Det har täckt hela behovet för våran dotter.

Förskolepersonalen tycker det är bra att hon kan ta på sig själv när det inte är så många lager. På våren kombineras ofta fodrade regnbyxor med skaljacka när det är varmt i luften fast blött och kallt på marken där barnen sitter/kryper när de är små.

• tessan27

Jag säger skalkläder. Om du har polarns skalkläder till ditt barn behövs inga galonkläder. Skalkläderna är mer vattentäta än galon och dessutom andas dem. Sen är det bra med ett fleeceställ eller ullfrotte sett att ha under när det är lite kallare.

Köper inte galon alls och mina barn är alltid torrast när dem varit ute och lekt i vatten. Brukar köpa skalkläder med vattenpelare på 10000 tex pop, Reima tec, isbjörn of Sweden. Galon ligger oftast runt 5000 i vattenpelare.

• Margaux
    tessan27 skrev 2015-03-04 19:33:57 följande:

Jag säger skalkläder. Om du har polarns skalkläder till ditt barn behövs inga galonkläder. Skalkläderna är mer vattentäta än galon och dessutom andas dem. Sen är det bra med ett fleeceställ eller ullfrotte sett att ha under när det är lite kallare.

Köper inte galon alls och mina barn är alltid torrast när dem varit ute och lekt i vatten. Brukar köpa skalkläder med vattenpelare på 10000 tex pop, Reima tec, isbjörn of Sweden. Galon ligger oftast runt 5000 i vattenpelare.

Vi har enbart regnkläder när det är som geggigast för jag vill inte tvätta skalkläderna hela tiden! Annars håller jag med!
  • veh

Jag tillhör också dem som vägrar galonkläder, och som utan problem skulle säga till personalen att "nej, mina barn ska ha skalkläder och är det för kallt får de ha fleece under".

Vi har overallen än så länge, vattentät och andas! Sedan går jag över på skalkläder med vindfleece fastknäppt i, och på benen fodrade byxor under skalbyxorna. Brukar räcka, om jag inte är först med att skippa overallen.

• tessan27

Tvättar endast skalkläderna någon gång per säsong. Sköljer av bara annars. Har funkat bra hittills.

Svar på tråden fodrat regnställ och/eller skalkläder