• Tammie

Hypnos mot oförklarlig barnlöshet

Hej!
    Har någon hört talas om ifall man kan ta hypnos för att få eventuella spärrar och stress att släppa när inte ens IVF fungerar?
    Jag har provat det mesta nu och tänkte försöka hitta en hypnotisör som jag kan rådgöra med. Några tips eller tankar?

Kram

• Svar på tråden Hypnos mot oförklarlig barnlöshet
  • Fiaflopp

Puffar åt min gumma...

• Fiaflopp

Hihi...alltid lika skoj att puffa åt dig min vän!
    Önskar faktiskt att vi kunde ta en fika nån gång ska du veta,både du,jag och din gumma!

• Pico

Intressant tanke! Jag har provat det mesta och är oxå öppen för alla förslag, men hypnos har jag inte tänkt på. OM orsaken till barnlösheten är en mental blockering och inga fysiska hinder så borde det ju kunna hjälpa. Rapportera gärna hur det går!

Lycka till!

• Tammie

Jag lovar, Pico!
    Jag har sökt i hypnosförbundets (eller vad de nu hette) lista och där finnns ingen kategori för barnlöshet men man tycker att det borde fungera som andra blockeringar - rökning, ätstörningar, tvångstankar m.m.. Hmm...

• MBP

Tammie: Dina fertilitetsproblem bottnar inte i stress eller odefinierade "spärrar". Du har fysiolologiska problem och jag är jätteledsen för din skull, jag vet hur jobbigt det är eftersom jag har problem själv.

Det du kan göra för att hjälpa upp fertiliteten är endast att äta bra, hålla normalvikt, inte röka, motionera och dricka måttligt, för att bättra på oddsen, precis som alla andra kvinnor. I övrigt kan du inte påverka eftersom den situation du är i, INTE ÄR DITT FEL! Någon sjävförvållad stress eller mentala spärrar har inte med saken att göra!

jag har endel intressant statistik i ämnet om du är intresserad, men det ger jag på er begäran i så fall.

Olika sjukdomar drabbar olika människor och lika lite som en astmatiker bär ansvaret för sin sjukdom, att den skulle uppstått pga egen stress, lika lite bär du ansvaret för din barnlöshet!

Vill du gå till en hypnotisör för att själv känna att du mår bättre och är mer avslappnad gör det. Men gör det inte i första hand för att bli gravid!

• Tammie

MBP, tack för ditt svar.
    Tyvärr är det så att man får höra både att stress stjälper och att det inte spelar någon roll. Jag kan inte acceptera att de inte hittar något fel på mig. Om det är något fel (tydligen så...) så vill jag veta vad det är! Jag har såklart provat så gott som allt jag kan och försöker allt det du skriver, mina värden är bra, min mens relativt regelbunden. Vad mer kan jag göra? Folk som inte har bra värden, är överviktiga, röker, super och drogar blir gravida...

Tror du på hypnos eller är du emot det i allmänhet?

Jag är mycket tacksam för statistik.

• MBP

Hej igen Tammie!

Vad gäller statistik så ser det ut så här:

1. Av all par som vill ha barn blir mellan 80-85% gravida inom ett år, genomsnittstiden är 7 månader.

2. Av alla par som söker hjälp är det endast 10% som klassas oförklarligt barnlösa (personligen är jag övertygad om att fel finns hos dessa par, men att vetenskapen inte riktigt kan hitta dem än). Alltså på 90% av paren hittar man påtagliga fysiska problem.

3. Vad gäller fördelning av fel så sitter felet hos kvinnan i 1/3 del av fallen, 1/3 hos mannen och i 1/3 del av fallen hos båda. Dvs felfördelningen är 50-50 mellan män och kvinnor.

4. Av alla som själva försöker bli gravida, utan att söka hjälp, efter ett år lyckas endas 5 % av de kvarvarande på egen hand. Då räknat på en 5 års period.

Ovan nämnda statisktik kommer från den broschyr som delas ut som infomaterial på fertilitetsklinikerna. Den finns även utlagd på vissa av klinikernas hemsidor, så den är lätt att hitta.

Utifrån detta vill jag som du kanske förstår fråga om det endast är du som kollat upp dig, det låter nämligen så. Din man MÅSTE utredas tillsammans med dig, som du ser ovan.

Du kan också läsa följande artikel som behandlar specifikt stress vid IVF. Liknande resultat rörnade stress när man skaffar barn finns också.

www.villhabarn.com/stroroprov.html

Vad gäller din fråga hur jag ställer mig till hypnos så är jag negativ till det. Så länge man inte vetenskapligt kan påvisa positiva effekter hos de som försöker tror jag inte på metoderna. Och det finns INGA undersökningar som styrker vare sig hypnos eller något annat. Det som hjälper är utredning och fertilitetsbehandlingar av olika slag och de är mycket framgångsrika. (75% av alla par blir hjälpta när de väl kommit till utredning) Jag tror vidare att det finns intressenter som gynnas av att skuldbelägga barnlösa par så de kan sälja sina tjänster och varor till oss. De är så angelägna om att vi ska tro att vi själva är upphovet till våra problem, I förhoppning att vi i nästa sekund ska ska vända oss till dem för att få hjälp med opreciserade "blockeringar","flöden" och "stress".

Att sedan så många här på FL talar sig varma för att lägga skulden på oss, tror jag helt enkelt bottnar i en vilja att känna sig duktiga själva, därför gillar de tanken på att vi har "misslyckats" och de "lyckats". En värdering som omöjligt kan läggas i en biologisk process. Apor kan bli gravida, amöbor kan föröka sig. Det har inte med att "lyckas" att göra.

Vidare skulle ytterst få säga åt en man att han skulle få fler spermier genom att "slappna av". Ytterst få skull säga att en katt som inte blev dräktig, hade stressat för mycket...

Fråga gärna om du undrar över någonting. Jag försöker vara så öppen och tydlig som möjligt var jag står.

• Tammie

Tack för ditt långa svar!
    Jag känner till den statistik du hänvisar till och den är såklart glädjande. Tyvärr har det inte hjälpt mig. Jag är fortfarande barnlös och stressad och tror att det finns ett samband såsom vissa av mina läkare trott. Jag kanske inte borde känna så men det är oundvikligt när man gått igenom så mycket och ingenting fungerat.

Du verkar ha missat att jag lever ihop med en annan kvinna. Alla 13 graviditetsförsök jag gjort har gjorts på klinik. Jag är fullt utredd och har gjort alla typer av behandlingar som finns, alltså inte bara lekt hemma i sängkammaren, det skulle inte hjälpa oss så mycket i det här fallet.

Tack för ditt peppande!
    Kram

• MBP

Tammie: Jag hade missat att du var homosexuell (så vissa punkter blev lite egendomliga)men jag förstod att åtminstone du var utredd.

Jag förstår alla funderingar och framförallt tankarna kring att man själv skulle göra något fel, men det ÄR faktiskt inte så och jag tror att det är viktigt att få höra det också ibland, eftersom det oftast är åt det andra hållet alla pratar. "Slappna av", "gå på kurs", "skaffa hund" ibland ville man bara skrika rakt ut. Ja du förstår nog. Jag misstänker att ni som par säkert fått hört betydligt okänsligare saker än så, är jag rädd...

Just betraktandet av avlandet som prestation är ett jätteproblem. Att man talar i termer som lyckas och misslyckas om en biologisk process.

Hur som helst är 13 försök mycket och jag förstår hur frustrerande allt måste kännas för dig. Och jag förstår också att det kanske på någon nivå är lättare när man som jag; fick en diagnos. Det måste vara svårt att få "vi vet inte varför".

Lycka till med allt! Hoppas allt löser sig!

• pemi

Bara en fråga VAD har ni testat tidigare Tammy?

Själv har jag ju blivit väldigt hjälpt av akupunktur (kinesisk akupunktur), blivit mer avslappnad och harmonisk, märkt att både kropp och psyke kommit i bättre balans. Tror att det är orsaken till att jag testade positivt efter 7 års försök, 5 ivf och 4 FET (samanlagt 7 ruvninga). Det enda jag "ändrat på" denna gång är akupunktur och att jag ätit omega 3, effekt eller slump vågar jag inte spekulera om.

Men jag har mått så otroligt mycket bättre av akupunkturen att jag tänker forsätta med den även i andra syften än barn.

pemi

• Tammie

Pemi, jag har provat massage, bindvävsmassage, akupunktur, zonterapi, yoga+meditation, homeopatmedel, att tänka att jag är gravid med fokus åt magen och flummiga saker, alla vitaminer man kan tänka sig, att inte göra något alls, att "inte tänka på det", att vara stressad, att ta det lugnt, att träna som vanligt, att inte träna, att gå långa promenader... ja det mesta!

Och i behandlingar är det inseminationer med eller utan stimulering, IVF, ÄD, FET, hatching, långtidsodling.

Många saker är det...

MBP: tack igen, det är verkligen det jag stör mig på mest - att de inte kan säga varför! Jag ska nu börja träna massor för att få mer endorfiner i omlopp. Det kan ju inte skada med lite glädjehormon .

Kramis!

Svar på tråden Hypnos mot oförklarlig barnlöshet