• DenNamnbitne

Är du vegetarian? Din inställning till denna fråga

Jag tycker att det blir vanligare och vanligare att folk runt omkring mig har någon form av avhållsamhet i köttfrågan. Igår åt jag kycklinghjärtan och det fick mig nästan att må lite illa. Nu frågar jag er alltså hur ni står i den här frågan?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du vegetarian? Din inställning till denna fråga
  • Zoja

Är det att äta kycklinghjärtan som vi ska ta ställning till förresten?

• DenNamnbitne

Själv äter jag allt och det blir kött i princip varje dag. Jag älskar kött och skulle inte se någon anledning att bli vegetarian. Dock skulle jag vilja äta mer vegetariskt, för att det för det första är så himla gott och för det andra att det blir mer varierat och kul att laga mat på det viset. 

Jag skulle kunna tänka mig att av olika orsaker skära ned på köttätandet. Att avstå från mejeriprodukter skulle jag dock aldrig kunna göra. Jag ser dem som några av livets nödvändigheter. Finns det egentligen något godare än mjölk? Riktig mjölk alltså, inte minimjölk(grön, blå och gul). Det skulle vara te då som kanske är lite viktigare Tomte

• DenNamnbitne
    Zoja skrev 2015-03-02 21:53:20 följande:

Är det att äta kycklinghjärtan som vi ska ta ställning till förresten?

Gör gärna det! På ett sätt är det väl bra då det är en restprodukt som annars slängs bort. Men att hälla upp 66 hjärtan i stekpannan och sedan bita på dessa sega saker kändes hjärtlöst...
  • ummsumaya

Vegeterian.

Var vegan ett tag, tills jag gifte mig för 4 år sen.

Var gluten och mejeri-fri fär 1 år sen till för ca 6 månader sen, men slutade då jag gick ner så väldigt snabbt. Skulle vilja börja igen, men eftersom jag är närinpå underviktig så kanske jag borde avstå.

• puss
    Rafael90 skrev 2015-03-02 20:59:02 följande:

Jag äter kött men gör det väldigt sällan, främst för att det är mycket billigare med vegetarisk mat. Kanske äter 2-3 "köttmåltider" i månaden. Med kött menar jag då både nöt- och fläskkött, kyckling, fisk. Äter inte skaldjur.

Har du nå bra recept?
  • Rafael90
    puss skrev 2015-03-02 22:09:40 följande:
    Har du nå bra recept?
    Har en massa men inga jag har skrivit ner. Ska göra det och posta det, antingen här eller i en egen tråd Skrattande
  • Zoja
    DenNamnbitne skrev 2015-03-02 21:55:35 följande:
    Gör gärna det! På ett sätt är det väl bra då det är en restprodukt som annars slängs bort. Men att hälla upp 66 hjärtan i stekpannan och sedan bita på dessa sega saker kändes hjärtlöst...
    Eftersom jag tycker att köttindustrin är avskyvärd, speciellt kycklingdelen, så tycker jag att det är fel och äckligt att äta kycklinghjärtan. 

Sen tycker jag att det är väldigt oetiskt att äta kött från industrin, och delvis från jakt och liknande också, så på grund av det tycker jag att det är fel och äckligt att äta kycklinghjärtan. 

Sen känns det bara väldigt äckligt att göra det. 

Ja, det blir kanske en restprodukt, men det blir en restprodukt av en industri som behandlar djuren som om de inte vore levande varelser.
  • Abbe83

Jag är demi-vegetarian. Äter mejeriprodukter, ägg, fisk ibland men inte kyckling. 

• fluu

Angående kycklighjärtan  - jag tycker inte att det är äckligare eller mer rätt eller fel att äta hjärta. Ska man döda och äta djur ser jag mycket hellre att man tar vara på så mycket som möjligt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Pescetarian

Jag kunde inte rösta.

Jag är pescetarian och äter således ingenting från landlevande djur (varken kött, ägg, mjölk, eller honung).
    Jag äter endast fisk, skaldjur, nötter, frön, grönsaker, frukt och bär.

Jag har även valt att utesluta gluten.

• Batmamba

Jag valde bort att äta djur för ca 15 år sedan. Orsaker då: miljöpåverkan och ogillande av djurhållning. Idag vet jag att det dessutom kan ge vissa hälsofördelar och att det är betydligt billigare. Och så har det blivit en vana.

Resten av familjen äter djur, men hemma är det lakto-ovo-vegetariskt som gäller.

Jag ser ingen större skillnad på att äta ett hjärta eller någon annan muskel eller kroppsdel. Det är lite läskigt alltihop.

• Hypnotica

Har skurit ner köttkonsumtionen till nån dag i veckan och försöker hålla mig till ägg, grönsaker och lite mejeriprodukter.

Har även skurit ner på spannmål för magens skull.

Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
Svar på tråden Är du vegetarian? Din inställning till denna fråga