• Pescetarian

Vilken FÄRG har den här KLÄNNINGEN!?

Jag kan inte ladda upp bilder från telefonen, men den "färgmystiska" och omtalade klänningen finns i denna länk: www.expressen.se/mode/vilken-farg-har-den-har-klanningen/

Så, vilka färger anser DU att den klänningen har?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-28 09:27
    BILD PÅ KLÄNNINGEN FINNS I INLÄGG #13.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken FÄRG har den här KLÄNNINGEN!?
  • Anonym (Bild!)
    Anonym (Bild!) skrev 2015-02-28 09:49:26 följande:

Folk menar på att detta är samma klänning, men i själva verket är det samma modell - men olika färger.
    Så den bilden jag la upp här först, är vit och guld.

Det där är alltså inte samma klänning. Samma modell, men olika färg.

Det är inte ens samma modell ser jag nu, vid ärmarna.
    Snarlik modell.
  • myskmalva
    Pescetarian skrev 2015-02-28 09:44:48 följande:
    Vart är den svart och vart är den blå? Min fyraåring tyckte den såg ljusblå ut (där jag tycker den är vit), samt grön (där jag tycker den är guld).

Det "vita" är blått och det "guldfärgade" är svart. Det som händer, tror jag, är att ens hjärna tycker att det ser ut som att klänningen är dåligt belyst och kompenserar för det. Vitt och guld i skugga ser ju ut ungefär sådär!
  • Pescetarian
    myskmalva skrev 2015-02-28 09:50:56 följande:

Det "vita" är blått och det "guldfärgade" är svart. Det som händer, tror jag, är att ens hjärna tycker att det ser ut som att klänningen är dåligt belyst och kompenserar för det. Vitt och guld i skugga ser ju ut ungefär sådär!
    Googlat på detta, efter ett svar i tråden, och klänningen tycks finnas i flera olika färger.
  • Anonym (daf)

Nu kanske ni lär er något

• Anonym (läskigt!)

Igår såg jag den som guld/vit. Imorse när jag kollade på DNs newsfeed, såg den blå/svart ut. Jag klickade då in på artikeln, men såg den som guld/vit igen.

Nu när sambon vaknat ville jag fråga vad han såg för färg, men då såg jag den som blå/svart. Han ser guld/vit. Jag hittade denna tråd och såg då igen guld/vit.

Nu när jag tittar igenom tråden en andra gång (efter att ha skrivit texten ovan) ser jag blå/svart. Vad är detta??

Är det fler som varierar vad ni ser?

• Anonym (daf)
    Anonym (Bild!) skrev 2015-02-28 09:50:51 följande:
    Det är inte ens samma modell ser jag nu, vid ärmarna.
    Snarlik modell.
    Kolla på videon jag postade så ser du en blå modell med ärmar också. 
  • myskmalva
    Pescetarian skrev 2015-02-28 09:56:39 följande:
    Googlat på detta, efter ett svar i tråden, och klänningen tycks finnas i flera olika färger.

Ja, den finns i vitt, rött och rosa - alla med svart spets. www.romanoriginals.co.uk/invt/70931 Men klänningen på bilden lär vara av den blå modellen.
  • myskmalva
    Anonym (Bild!) skrev 2015-02-28 09:50:51 följande:
    Det är inte ens samma modell ser jag nu, vid ärmarna. Snarlik modell.

Det är väl en bolero, inte ärmar?
  • EnAnonumius

Jag tog annat..

Då jag jobbar med att skapa former/färger etc (inte editera) i Photoshop så vet jag hur närvaro av ljus och frånvaro av ljus kan spela synen/synsinnet ett spratt på många nyanser.

Så vill jag ha "samma" (obsevera fnuttarna) blåa nyans i både mörk bakgrun och på ljus bakgrund så måste jag sitta och kompensera den blåa nyansen så den "ser likadan ut i nyansen" oavsett om det är mörk bakgrund eller ljus bakgrund.

Så det omgivande ljuset kan spela ett stort spratt på vilken färg ett föremål upplevs att ha...

Lustgt att artikeln från Expressen inte tog med detta om omgivande ljusförhållanden. Artikeln är ju skriven på ett sådant sätt så man skulle kunna tro att den var skriven på medeltiden innan människan började att utforska och lära sig. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Vilken FÄRG har den här KLÄNNINGEN!?